Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Regeneratie roetfilter 1.9 CDTi???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 februari 2011 om 19:02 #17232728
Hallo allemaal,
Weet iemand of ik tijdens het rijden kan merken als er een regeneratie van mijn roetfilter plaats vindt? En hoe merk ik dit dan?
Ik reed vrijdag namelijk in de file en toen liep mijn motor stationair ineens een beetje onregelmatig. En mijn boorcomputer gaf ineens een verbruik weer van ~4,5 l/h (normaal 0,7 l/h bij warme motor). Het verbruik tijdens optrekken en rijden was ook ineens schrikbarend hoog:o
Dit duurde zo’n 7 á 8 minuten en toen liep de motor weer normaal en was het verbruik weer normaal.
Aangezien ik dit ongeveer een maand geleden ook een keer heb meegemaakt en er verder geen storingslampjes gingen branden vroeg ik mij af of dit de regeneratie van mijn roetfilter kan zijn geweest?:hmmz
Iemand enig idee??Groet,
STiGGEL13 februari 2011 om 19:07 #17816661Er word idd meer brandstof in gespoten bij het regenereren.
Maar of dat het is weet ik niet.
Ben niet zo bekend met het regenereren van de dpf.13 februari 2011 om 19:25 #17816662Dan is ie inderdaad aan het regenereren.
Dat brandstof gebruik is normaal, is bij mij hetzelfde.
13 februari 2011 om 19:29 #17816663Thanx voor je reactie. Ben weer gerustgesteld. Dacht even dat er iets anders aan de hand was.
Loopt ie bij jou dan ook een beetje onregelmatig?Groet,
STiGGEL[rquote=1867857&tid=142643&author=paazhaaz]Dan is ie inderdaad aan het regenereren.
Dat brandstof gebruik is normaal, is bij mij hetzelfde.
[/rquote]
13 februari 2011 om 19:30 #17816664als je je auto in zijn vrij zet en gas loslaat moet je verbruik ergens rond de 4,5 zijn als hij aan het regeneren is dus dat is heel normaal ik schrokde ook want dan stikt het ook naar verbrande restjes
13 februari 2011 om 19:32 #17816665Dat verbruik geeft ie inderdaad aan.
Alleen loopt ie dan nogal onregelmatig. Is dat ook normaal?[rquote=1867868&tid=142643&author=astrahcdti]als je je auto in zijn vrij zet en gas loslaat moet je verbruik ergens rond de 4,5 zijn als hij aan het regeneren is [/rquote]
13 februari 2011 om 20:32 #17816666hij stottert een beetje zeg maar toch , naar mijn mening is dat heel normaal op dat moment
13 februari 2011 om 21:27 #17816667Dat onregelmatig lopen heb ik nooit gehad, wel natuurlijk dat brandstofverbruik en ook het stinken naar van die verbrande deeltjes vooral als ik de auto in de garage had gezet.
Omdat de mijne bij EDS was geweest regenereerde de mijne al om de 3000km en ik dacht dat het normaal om de 5000km gebeurdJan
29 maart 2011 om 11:57 #17816668Naar aanleiding van wat stank en een hoger verbruik van mijn Astra 1.9 CDTI ben ik er hier achter gekomen dat het om regenereren gaat.
Naar mijn idee gaat de motor dan ook een ander (dieper) geluid maken tijdens het regenereren. Iemand dit ook ervaren?
En weet iemand om de hoeveel km dit gebeurd (ik lees van alles tussen de 1000 en 5000 km).
Thanks!
29 maart 2011 om 12:13 #17816669Aantal KM is variabel. Ligt er aan hoe vol het roetfilter zit en hoe snel hij vult, maar zal ergens tussen de 1000km en 10000km liggen.
Als je veel kleine stukjes rijdt, raakt het filter snel vol en moet hij al gauw weer regenereren. Rijd je dagelijks honderden KM snelweg, dan zal het langer duren omdat er dan minder roet wordt geproduceerd.29 maart 2011 om 12:56 #17816670En het diepere geluid? Klinkt dat bekend?
29 maart 2011 om 14:20 #17816671[rquote=1902520&tid=142643&author=DidbeZ]En het diepere geluid? Klinkt dat bekend?[/rquote]
Dieper geluid dat heb ook. De motor loopt wat rauwer
Het regeneren vind plaats tussen 500 en 1500 Km , hangt van je rijstijl af.Tijdens het regenereren gaat (bij Vectra-C) de achteruitverwarming aan, dus als je daar een ledje op aan sluit weet je wanneer ie bezich is. Je kunt het natuurlijk ook aan het verbruik zien.
Als je tijdens het regeneren met een iets hoger toerental rijd dan zal het tot de volgende cyclus wat langer duren.
De temperatuur wordt dan nl wat hoger zodat het regeneren effectiever gebeurd. Daarom is het regeneren in de stad niet zo gunstig.Het regeneren gebeurd bij mijn auto op de snelweg over gemiddeld 12 km met een verbruik wat ongeveer het dubbele
is van normaal. (ongeveer 1:10 a 1:8).
1x regeneren kost ongeveer 1 liter diesel (extra)Het regenereren is alleen maar extra brandstof inspuiten zodat de uitlaat temperatuur hoger wordt waardoor de koolstof deeltjes in de roetfilter verbranden Het inspuiten gebeurd zodanig dat je er geen extra vermogen door krijgt maar wel uitlaatgassen die veel warmer worden.
29 maart 2011 om 14:34 #17816672[rquote=1902520&tid=142643&author=DidbeZ]En het diepere geluid? Klinkt dat bekend?[/rquote]
heb ik ook.
Ik probeer ook altijd wat hoger in toeren te rijden.
30 maart 2011 om 06:02 #17816673Kijk! Dat zijn heldere antwoorden!
Thanks voor de info!
30 maart 2011 om 07:23 #17816674[rquote=1902557&tid=142643&author=pegasusjan]Het regeneren vind plaats tussen 500 en 1500 Km , hangt van je rijstijl af.
[/rquote]weet je toevallig dan ook welke rijstijl welke invloed heeft?
Ik irriteer me er trouwens echt mateloos aan, aan dat gewakkel als ie stationair loopt.:mad:
Hij had nog net wat sneller moeten lopen, dan heb je dat gewakkel ook niet.30 maart 2011 om 13:32 #17816675[rquote=1903169&tid=142643&author=SiggieTigra][rquote=1902557&tid=142643&author=pegasusjan]Het regeneren vind plaats tussen 500 en 1500 Km , hangt van je rijstijl af.
[/rquote]weet je toevallig dan ook welke rijstijl welke invloed heeft?
Ik irriteer me er trouwens echt mateloos aan, aan dat gewakkel als ie stationair loopt.:mad:
Hij had nog net wat sneller moeten lopen, dan heb je dat gewakkel ook niet.[/rquote]Met rijstijl bedoel ik bv. als een rustige rijder bent of als je een sportiever rijder bent. Een rustige rijder geeft minder uitstoot en dus minder roet.
Ik zelf rij voor 90 % snelweg en daar houdt ik me altijd aan de maximale snelheid en dit geeft dan een zuinig verbruik en relatief minder roetuitstoot.
Mijn broer had een Fiat Bravo met de 150pk motor (dezelfde motor die Opel ook gebruikt). Door zijn sportieve rijstijl regeneerde zijn roetfilter gemiddeld rond de 700 a 800 km.
Bij mij met veel snelweg en rustige rijden 1100 tot 1300 km.M.a.w het gas minder ver intrappen geeft langere intervallen voor het regeneren en is ook nog eens goed voor je portemonne (en milieu)
30 maart 2011 om 17:12 #17816676[rquote=1903309&tid=142643&author=pegasusjan]
Met rijstijl bedoel ik bv. als een rustige rijder bent of als je een sportiever rijder bent. Een rustige rijder geeft minder uitstoot en dus minder roet.
Ik zelf rij voor 90 % snelweg en daar houdt ik me altijd aan de maximale snelheid en dit geeft dan een zuinig verbruik en relatief minder roetuitstoot.
Mijn broer had een Fiat Bravo met de 150pk motor (dezelfde motor die Opel ook gebruikt). Door zijn sportieve rijstijl regeneerde zijn roetfilter gemiddeld rond de 700 a 800 km.
Bij mij met veel snelweg en rustige rijden 1100 tot 1300 km.M.a.w het gas minder ver intrappen geeft langere intervallen voor het regeneren en is ook nog eens goed voor je portemonne (en milieu)[/rquote]
:hmmz Opmerkelijk verhaal dit….Bij de vod liggen er op de balie folders die specifiek gaan over het gebruik van de Z1.9DTH in combinatie met een DPF. Hierin wordt aangegeven dat je het motorvermogen ook dient aan te spreken om te voorkomen dat het DPF te snel vol loopt. Staat letterlijk in dat als je niet van plan bent om die 150PK te gaan gebruiken en dus een ‘ luie’ rijder bent, beter een DTL van 100 of 120 PK kunt nemen. Een sportieve rijstijl zorgt namelijk voor een hogere verbrandings temperatuur en dus minder roetdeeltjes, dus een DPF wat minder snel vol zit. Af fabriek regenereert een DPF alleen in de 6 versnelling boven de 80 km per uur bij 2000 toeren, da’s bij een Z1.9DTH net geen 2000 toeren en dan om de 5000 km. En dan alleen als de sensor leest dat ie rond de 80% vol zit. Ik heb een getunde motor en spreek dit vermogen bij een warme motor bijna altijd aan. Ik heb slechts 1 keer een vol DPF gehad…. Dat was na 3 uur file in Duitsland waar ik niet boven de 80 km per uur uit kwam. Moest ik ‘m softwarematig laten regenereren bij de VOD.
Het zal best zo zijn dat je op de snelweg bij 120 km per uur in de 6de versnlling zuiniger rijdt, en idd heb je minder uitstoot…Dat zit namelijk nog in je DPF en dus is ie eerder vol…:agent
Safe driving Jurgen
31 maart 2011 om 06:58 #17816677Ik doelde ook op sportieve of rustige rijstijl.
Maar leuk, 2 tegenstrijdige berichten. Ik neig naar de opel-verklaring. Maar de praktische verklaring heeft ook wel wat.
:hmmz
Ik zal eens kijken wat mijn interval is. Ik heb de 120 pk versie en rij redelijk stevig.31 maart 2011 om 07:04 #17816678Heb het ongeveer bijgehouden en zit inderdaad tussen de 500 – 1500 km. Gemiddeld 1x per tankbeurt. Maar dat is de praktijk.
31 maart 2011 om 11:56 #17816679Een ander deel van de opel-verklaring komt voort uit de EGR.
Bij deellast staat deze open, en reduceert zo de verbrandingstemperatuur.
Bij vollast gaat hij open en stijgt de temperatuur van de uitlaatgassen.Daarnaast zorgt de EGR ook nog eens voor grotere roetdeeltjes die makkelijker door de filter gevangen worden.
Maar ik ben blij dat ik niet zo’n onding heb. Op de eerste plaats kosten ze gewoon klouwen met geld, je hebt er wel belastingvoordeel op, maar aan de andere kant kost het je extra brandstof, en als hij kapot gaat ben je een klein fortuin kwijt.
Op de 2e plaats ben ik gewoon principieel tegen. Het enige wat zo’n ding doet is het probleem verplaatsen. In de stad verzamelt hij het roet, maar op de autoweg braakt hij het gewoon net zo hard weer uit. Gewoon een hoop schijn milieuvriendelijkheid, waar de geitenwollensokkenmafia weer blind in trapt.
31 maart 2011 om 13:23 #17816680Bah, ik heb ook een DPF op m’n Vectra 150pk. Had ik het geweten bij aankoop, ik had em niet gekocht!! Werd me niet duidelijk verteld dat er een roetfilter opzit.
Het is hoger verbruik, risico op grote kost is hoog EN ik heb zelfs geen belastingsvoordeel!! (België)31 maart 2011 om 17:09 #17816681Bij mijn weten (info van de VOD) is de Z1.9DTH niet geleverd zonder DPF. De DTH/L soms nog wel….Welk belastingvoordeel hebben jullie het over? Hier in NL word je gewoon gestraft vanwege het feit dat je een diesel rijdt:mad:
@ DidBez, 1 maal per tankbeurt vind ik wel vaak. Komt ie wel eens boven de 3000 toeren:hmmz Die van mij regenereert hooguit om de 5000 km, dus zo om de 6 maal tanken.
Safe driving Jurgen
31 maart 2011 om 17:10 #17816682[rquote=1904138&tid=142643&author=Blackwidow]Bah, ik heb ook een DPF op m’n Vectra 150pk. Had ik het geweten bij aankoop, ik had em niet gekocht!! Werd me niet duidelijk verteld dat er een roetfilter opzit.
Het is hoger verbruik, risico op grote kost is hoog EN ik heb zelfs geen belastingsvoordeel!! (België)[/rquote]Wij in Nederland hebben ook geen belastingvoordeel. Alleen bij de nieuwe aankoopprijs zit er subsidie op het roetfilter. Echter de wegenbelasting is net zo hoog als zonder roetfilter. (is voor een Vectra C ongeveer 115 Euro per maand !!!!!!)
Ja je moet wat over hebben voor het milieu :wub4 april 2011 om 05:32 #17816683[rquote=1904314&tid=142643&author=jraaf]Bij mijn weten (info van de VOD) is de Z1.9DTH niet geleverd zonder DPF. De DTH/L soms nog wel….Welk belastingvoordeel hebben jullie het over? Hier in NL word je gewoon gestraft vanwege het feit dat je een diesel rijdt:mad:
@ DidBez, 1 maal per tankbeurt vind ik wel vaak. Komt ie wel eens boven de 3000 toeren:hmmz Die van mij regenereert hooguit om de 5000 km, dus zo om de 6 maal tanken.
Safe driving Jurgen[/rquote]
Hij komt zelden boven de 3000 rpm uit. Veel snelweg, 125 in de 6 is net geen 2500 rpm.
Zal hem eens wat meer op zijn donder geven.
1x per tankbeurt is 1x per 900 – 950 km.
4 april 2011 om 16:13 #17816684[rquote=1904314&tid=142643&author=jraaf]Bij mijn weten (info van de VOD) is de Z1.9DTH niet geleverd zonder DPF. De DTH/L soms nog wel….Welk belastingvoordeel hebben jullie het over? Hier in NL word je gewoon gestraft vanwege het feit dat je een diesel rijdt:mad:
@ DidBez, 1 maal per tankbeurt vind ik wel vaak. Komt ie wel eens boven de 3000 toeren:hmmz Die van mij regenereert hooguit om de 5000 km, dus zo om de 6 maal tanken.
Safe driving Jurgen[/rquote]
Weer een reden om de vrekkige opel dealer te mijden.
Mijne is toch echt een CDTH (110kw) zonder DPF, en gewoon origineel nederlands.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.