Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › record E1 79 verlagen ??
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 27 september 2020om 23:36 door Ireoj.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2009 om 00:27 #17209071
Ok, ik ben dries 19 jaar en ik ben nieuw op het forum.
Ik sta op het punt om mijn eerste oldtimer te kopen,
een opel rekord E1 2.0s van 79.
Nu was mijn bedoeling om deze toch te gaan verlagen…
Links en rechts heb ik gehoort dat dit niet zo simpel zou zijn bij een rekord E.
kan iemand mij hier mss meer uitleg over geven?5 maart 2009 om 08:43 #17468912E Rekord is hetzlefde als een Monza/Senator kwa wiel ophanging alleen 4 cil en dus lichtere veren en lichtere zachtere schokbrekers.
Het werk wat gedaan moet worden om der een andere veer op te zette is niet veel en zo te doen:
Stabi stang los
Stuurstang los
Fugee kogel los
Remklauw los em slang ff losmaken aan veerpoot
3 schroeven onder de motor kap los halenEn als dat allemaal los is kun je um zo eronder uit pakken,en de veer verwisselen.
Alleen veren van een Rekord E-Commodore C-Monza A1/A2-Senator A1/A2 te vinden is een ramp die worden al lang niet meer gemaakt.
Ik heb nu veerpoten genomen van een Monza/Senator A2 deze zijn iets anders en hebben andere veren maar passen ook probleemloos onder een E1 (ik verwacht dat E2 dezelfde poten heeft)
Ik heb hier BMW E36 verlagings veren opgezet die -30 verlagen die veren passen redelijk goed en hebben dezelfde stijfheid als Monza veren,ik moet ze nog eronder zetten maar dat zal geen weken meer duren,maar die veren zijn er genoeg en kosten geen flikker en als het goed werkt is dat een goede oplossing.
Ik heb het niet zelf geprobeert maar iemand zei me dat BMW E21 veren 100% passen op een Opel Rekord E1/Monza A1/Commodore C/Senator A1 en daar kun je zo verlagings veren van pakken.
E36 6 cil veren passen goed op A2 veerpoten.
5 maart 2009 om 09:31 #17468913Verlagingsveren voor een rekord E zijn nog gewoon nieuw te bestellen.
Zie hier: Rekord verlagingsveren
Afmetingen van BMW e21 zijn inderdaad gelijk.
Voor een monza A1 zou je overigens ook versterkte Rekord veren kunnen nemen dan is ie ca. 20 mm verlaagd.
De standaard veren van rekord heeft een draaddiameter van 13,5mm de versterkte 14,5 mm evenals de standaard monza veer. Echter de lengte is kleiner.
5 maart 2009 om 17:35 #17468914Als je goed naar de veren kijkt zie je dat de laatste wikkeling anders is,dit zijn zoals er ook staat E2 veren van 82 tot einde productie.
Een E1 uit 79 heeft andere veren en dan moet je toch bij de E21 wezen,maar ik weet niet of de lengte van een BMW veer gelijk en dan bedoel ik,of -30 bij BMW ook als -30 bij Opel uitvalt.
Van een Rekord E1 Monza/Senator A1 is niks te vinden wat er 100% voor gemaakt is,wel BMW veren die ook passen.
7 maart 2009 om 22:42 #17468915Neem veerpoten van een E2 en zet daar BMW E36 6-cilinder veren op van voor bj 92,passen goed en -30 bij BMW zal wel rond de -40 zijn bij een Rekord.
Veren kosten geen drol en passen goed,en zijn stugger als serie Rekord veren aangezien ze voor een 6 cil zijn ipv 4.
13 maart 2009 om 18:09 #17468916M’n Rekord is ook verlaagd (door vorige eigenaar) maar mijn achterveren kan ik er zo tussenuit pakken als ie uit de veren hangt. Ik zet er denk ik maar originele veren onder en kort die dan tot ik de goede hoogte heb (anders zit ik ook elk jaar met de apk
14 april 2009 om 16:27 #17468917heeft iemand ondertussen een werkende oplossing?
ik wil mijn e1 ook verlagen en volg dit topic al een tijdje en zie wel suggestie’s voorbij komen maar niet een oplossing dat iemand al heeft.
en als ik kortere veren er onder krijg moeten de schokbrekers dan ook korter of aangepast worden zodat de veren blijven zitten als de auto op de brug gaat b.v.14 april 2009 om 19:53 #17468918Pak toch gewoon E2 voorpoten met BMW E36 veren passen gewoon en gaat goed,ik heb geen problemen met de schokbrekers.
14 april 2009 om 20:12 #17468919werkt dat ook voor de achterkant of moet ik daar wat anders voor nemen?
en wat zijn voorpoten precies? (ik weet nog niet alles over auto’s maar wil het wel leren en zoveel mogelijk zelf doen aan me auto)14 april 2009 om 22:03 #17468920De veerpoten van een E1 en E2 zijn verschillend de veeropnamenen de stabilisator stang bevestiging zijn verschillend.
De BMW E36 veren passen alleen op een E2 veerpoot niet op een E1 veerpoot,je kunt technisch zonder problemen E2 veerpoten bij een E1 inbouwen andersom gaat niet omdat je dan geen stabilatorstang ophanging hebt.
(of je moet dan steuntje mee omlassen)Ik heb bij de A1 Monza ook A2 veerpoten eronder gezet en die zijn weer gelijk aan E2 en dit gaan probleemloos.
14 april 2009 om 22:05 #17468921Voorpoot was een spelfout en moest veerpoot zijn en een veerpoot is het ding waaraan je wiel vastzit en je schokdemper inzit en je stuurstang aan vast zit.
15 april 2009 om 20:12 #17468922Is er ook een mooie oplossing voor de achteras? Ik wil de originele veren eronder zettten maar als iemand iets weet wat iets stugger dan standaard is dan hoor ik het graag
16 april 2009 om 07:38 #17468923Achter weet ik zo niet daar past BMW E36 niet die hebben onafhankelijke wielophanging en Rek heeft starre as,zul je zelf wat moeten zoeken.
16 april 2009 om 14:39 #17468924ok dan ga ik dat binnenkort even proberen.
ik heb ook wel eens iets gehoord over veren van een ouwe mercedes dat dat ook werkt, ging dan over het ouwe type taxi model. weet iemand hier meer over?18 april 2009 om 10:36 #17468925zijn de veerpoten aan de achterkant ook om te ruilen voor die van een e2?
ik heb wel verlagingsveren gevonden voor een e2, dus als ik dan de veerpoten voor en achter kan omruilen dan ben ik er ook toch?18 april 2009 om 15:32 #17468926Voor zit er verschil in tussen E1 en E2,alleen achter heb je een starre as en volgens mij is die hetzelfde tussen E1 en E2,maar de Rekord kenners hier weten daar wel raad mee.
Monza/Senator A1 en A2 zijn achteren gelijk kwa wielophanging.
18 april 2009 om 16:47 #17468927ok, dan hoop ik dat de achterkant het zelfde is dan hoef ik dus alleen aan de voorkant de veerpoten de veranderen?
24 april 2009 om 16:23 #17468928geen rekord kenners hier? :)
26 april 2009 om 16:33 #17468929niemand die weet of de achterkant gelijk is?
26 april 2009 om 17:17 #17468930Zelfs als zou er enig verschil zijn, volgens mij kun je de veren van een E2 zo onder een E1 zetten. Misschien dat alleen een aanpassing nodig is van het rubber waar de achterste veren in vallen. Maar dat is geen onoverkoombaar probleem.
Weet jij ook niet toevallig GSE of de BMW achter ook een starre as heeft ?
Henkjan, mijn voyage heeft niveau regeling op de achteras, niks voor jouw ? Schokbrekers kun je nog krijgen in trier volgens mij.
26 april 2009 om 19:56 #17468931record e2 verlagingsveren zijn zo te krijgen -35 en de achterkant is van een e1 en e2 het zelfde al die veren zijn gelijk onder een manta en ascona zit ook dezelfde afmeting onder.en de diameter is ook gelijk. misschien een voorveer van een ascona manta achter onder een record zetten??denk da de neus van en manta zwaarder is dan de kont van een record:hmmz
27 april 2009 om 07:18 #17468932ik kan een setje -40 krijgen rondom, dus die ga ik dan maar halen en de voorkant ombouwen naar e2.
bedankt voor de info mensen :)27 april 2009 om 08:11 #17468933origineel gepost door wingersv
ik kan een setje -40 krijgen rondom, dus die ga ik dan maar halen en de voorkant ombouwen naar e2.
bedankt voor de info mensen :)kunt ook -35 na laten drukken krijg je -60 of iig tussen de -35 en -60:P net hoe laag je wilt
27 april 2009 om 16:06 #17468934nou ik ga het eerst even met -40 proberen, heb de auto nu al 5 cm lager liggen door plattere banden en raak af en toe de drempels al maar dit is wel met orginele veren. tegen de tijd dat ik de veren er onder heb zitten zal ik wel even foto’s maken. eerst maar even ergens veerpoten van een e2 vandaan zien te halen en de veren halen.
13 februari 2011 om 19:02 #17468935dus voor een monza a2 te verlagen moet men veren van een bmw e36 6cil hebben
origineel dangrtz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.