Recircualtie klep,

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Recircualtie klep,

• Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Cobus
    Deelnemer

Beste Opel vrienden,

Als eerst iedereen het aller beste voor dit nieuwe jaar.

Nog even de laatste dag van mijn vakantie nog even wat aandacht gegeven aan mijn Zafira 1.8 uit 1999.
      Gezien het vochtprobleem en een irritante stank in de auto zelf , ben ik eens op onderzoek gegeaan.
      Nu bleek de recirculatieklep een eigen leven te leiden.
      Als de standenknop van de verwarming op de voorruit stond, stond de recirculatie klep afgesloten van de buitenlucht.
      Als ik de knop verdraaide naar een andere stand ging hij wel dicht en som niet.
      Nu lijkt het mij zo dat als de standenknop op de voorruitontwaseming staat dat deze klep vanaf het zicht vanuit het handschoenen compartiment dicht moet zijn, zodat hij frisselucht van buiten moet pakken.
      Dit was dus bij mij niet het geval.
      Nu heb ik de recirculatie klepmotor gedemonteerd, en open gemaakt.
      Nu blijkt het motortje wat er in zit continu te blijven draaien.
      Dit lijkt mij niet geheel zoals het hoort.
      Of het motortje nu links of rechts om draait, hij blijft door draaien, tenminste als hij wil draaien, soms draait hij ook geheel niet
      Op het motorhuis heb ik verder geen eindschakelaar gevonden die het motortje doet stoppen als de gewenste positie bereikt is.
      Is dit nu normaal?????
      Nu ik de recirculatieklep handmatig gesloten heb, zodat hij frisselucht vanuit buiten krijgt, zijn mijn ramen in no time ontwasemt.
      Maar het zou fijn zijn als het geheel weer gewoon gaat werken zoals het hoort.
      Ik heb ondertussen een goede drie kwartier gereden met de recirculatieklep open met frisselucht van buiten en de kachel op de hoogste stand.
      De stank is ondertussen nagenoeg verdwenen en de ramen zijn nu binnen 5 geheel ontwasmet.
      Voorheen duurde dit wel een uur tot anderhalf uur.

Tevens ben ik nog even opzoek gegegaan naar de afvoerslang voor het condenswater van de airco.
      Echter heb ik deze nog niet kunnen vinden.
      Volgens mijn Opel Zafira sleutelboek zou deze uit het schutbord moeten komen.
      Vanaf boven kan ik niks vinden, of kan ik dit beter zien als hij op een brug staat.
      Ik wil deze afvoer even door prikken, omdat ik in tegenstelling met andere auto,s geen condenswater vind onder de auto als de airco aanstaat.
      Aan de anderekant denk ik niet dat hij verstopt zit, anders moet ik natte plekken vinden op het tapijt rondom het midden console zoals ik in diverse topics gelezen heb.
      Gezien de airco toch regelmatig gebruikt word in de zomer of warme dagen, zou je toch condenswater onder de auto moeten vinden.
      Maar misschien heb ik het in deze fout.
      Wie weet en kan mij helpen.
      Alvast mijn vriendelijke dank.

Verstuurd met Tapatalk

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.