Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2012 om 09:30 #17880962
ik heb het bij een d kadett 1.8E. dus voorwiel aandrijving met standaard koppeling + F16 bak.
komend winter vliegwiel maar eens laten vlakken.3 oktober 2012 om 09:37 #17880963het kan ook zijn dat er wat (motor) olie op je plaat is gekomen, dan krijg je het ook
3 oktober 2012 om 10:39 #17880964@mr-turbo wrote:
combinatie vliegwiel / plaat moet je het idd in zoeken.
meestal als je het vliegwiel ff laat vlakken is het weg…
Het schijnt oa te komen doordat er (ge)harde stukken zijn ontstaan op je wrijvingsvlak van je vliegwiel, daardoor stuitert de plaat onder bepaalde omstandighedenIk heb wel gemerkt dat bepaalde combinaties het kunnen versterken, zoals soepele motorrubbers , warme motor , korte overbrenging
Wat je kan doen, is ipv in z’n eerste versnelling optrekken, z’n 2 eens een tijdje gebruiken
kan ie makkelijk hebben, zeker met een 3.0, goede kans dat het dan een tijdje weg isWeet je wat het rare is, dat er een kans is dat met een andere bestuurder het niet of iig veel minder voorkomt :hmmz
Het kan goed zijn dat je NIETS ziet en meet aan het wrijvingsvlak van je vliegwiel, maar pas als ie warm wordt je het kunt meten omdat ie niet mooi gelijkmatig uitzetSorry, had even vergeten te vermelden dat het om de v8 ging,
Het (stalen) vliegwiel is/was nieuw en ongebruikt. bij het eerste testrondje merkte ik dit probleem al, heb de koppeling tot op heden nog nooit echt hoog hoeven belasten, dus het kan geen oude schade zijn, of zou dat bij een nieuw vliegwiel ook al kunnen voorkomen door verkeerde materaalkeuze?
Koud of warm maakt inderdaad ook uit, al heb ik meer het idee dat dat door het lagere stationaire toerental komt als hij warm is.
Vertanding is iets aan de lange kant, 2.93 diff + handbak met een overdrive wat resulteerd in 2350rpm@120km/u, maar ik kan het inderdaad een proberen om in zn 2 weg te rijden of het dan minder is.
De motorrubbers zijn bij mij zeer slap, (vloeistof gevuld), bij mark zijn dat industrierubbers.
Vliegwiel is ook aan de zware kant, als het een extreem licht vliegwiel zou zijn zou dat ook een oorzaak kunnen zijn, maar bij mij is dat niet van toepassing, mark daar in tegen heeft een vrij licht vliegwiel achter zn v6,
Koppelingsplaat was ook nieuw en had nooit een druppel olie gezien, evenals de nieuwe voering die ik erop heb laten zetten.
3 oktober 2012 om 10:39 #17880965Komt dat bokkerige optrekken niet door de tangentiaalveertjes in de plaat? Die nemen het bokken toch iets weg?
3 oktober 2012 om 16:29 #17880966Marcel heeft die veren laten bekijken door een specialist, welke er slappere in heeft gezet, en getest. Ik heb zon vermoeden wat @mr turbo zegt, combinatie plaat/vliegwiel, misschien dat het voeringsmateriaal nog in moet slijten op het vliegwiel? Teveel grip waardoor hij gaat ‘happen’?
3 oktober 2012 om 19:24 #17880968@marcel : als ie het al gelijk vanaf het begin deed met allemaal nieuwe componenten, dan denk ik dat er idd wat anders aan de hand is :hmmz
je zal het vast wel zien als je hem uit elkaar haalt, is de plaat mooi ingesleten overal en is het vliegwiel mooi ingesleten overal….
op de een of andere manier vermoed ik toch dat de plaat misschien het probleem is :wtf3 oktober 2012 om 19:28 #17880969@mantamarkie wrote:
Marcel heeft die veren laten bekijken door een specialist, welke er slappere in heeft gezet, en getest. Ik heb zon vermoeden wat @mr turbo zegt, combinatie plaat/vliegwiel, misschien dat het voeringsmateriaal nog in moet slijten op het vliegwiel? Teveel grip waardoor hij gaat ‘happen’?
Zit ook wat in, vaak voel ik ze bokken als ik net een complete koppeling vervangen heb. ook de types waarbij het vliegwiel meevervangen wordt.
Dat verdwijnt vanzelf later als de boel inslijt.3 oktober 2012 om 19:42 #17880970Misschien is het net als met remschoenen in een remtrommel, daar moet je ook de voering even schuin vijlen zodat hij geleidelijker pakt.. ;)
Er zit wel een priseaslager in de krukas?
3 oktober 2012 om 21:21 #17880967Geinig dat ik dit nu lees, op het werk heb ik bij een Skoda Superb pas geleden een kopppeling vervangen en tijdens de testrit merkte ik een onregelmatig bokken.
5 oktober 2012 om 07:18 #17880956het moet op elkaar inslijten.
bij mijn corsa v6, plat vliegwiel, geveerde sinterbrons koppeling en omp versterkte drukgroep had ik hetzelfde in het begin.
hij slipte zelfs door soms met vol vermogen erop.
na een tijd ging dit weg, en pakte hij goed
16 oktober 2012 om 14:13 #17880886En kenne we je al feliciteren? :vertag
8 november 2012 om 20:32 #17880971Mooi project! Wat voor achteras heb je eronder zitten??
25 december 2012 om 12:37 #17880972Heb eigenlijk nog een vraagje over de klepdeksels.
Is links en rechts niet verwisselbaar, zijn beiden niet identiek, ik zie wel iets verschil m.b.t. de bougie gaten, maar verder niet echt.
komt nl iets beter uit wat de oliedop betreft.27 december 2012 om 21:42 #17880973@Jo1 wrote:
Heb eigenlijk nog een vraagje over de klepdeksels.
Is links en rechts niet verwisselbaar, zijn beiden niet identiek, ik zie wel iets verschil m.b.t. de bougie gaten, maar verder niet echt.
komt nl iets beter uit wat de oliedop betreft.Jo,
over de klepdeksels, ik heb hier toen ook naar gekeken om ze om te draaien, maar dit niet gedaan vanwege de reden dat de bougiegaten niet helemaal in lijn met de bougies kwamen, en meen me te herinneren dat 1 of meer pasvlak(ken) niet correct aansloten op de cilinderkop, met lekkage als risico. ik zal morgen even kijken naar een andere set alu deksels, of ik het verschil nog kan herinneren. Op Omega fora”s is dit onderwerp ook al eens te sprake gekomen maar volgens mij niet toegepast vanwege toch onderlinge verschillen in de deksels. je zou het ook kunnen doen zoals ik gedaan heb, en dan de ramklep-actuator omdraaien d.m.v een beugeltje.
hoe is het trouwens met de commodore v8? rijdt naar wens?
27 december 2012 om 21:44 #17880974@marcel wrote:
En kenne we je al feliciteren? :vertag
jazeker! alweer even geleden, in oktober bij de RDW geweest en glansrijk door de keuring incl 2jr APK.
Ze is ietswat aangekomen, weegt nu 1010kg.(volle tank)
@asconarocker: de orginele as zit eronder, van een 1900, 3:44 overbrenging. tot nu toe ongespert, sper heb ik op de plank maar twijfel nog of die erin gaat, rijdt immers zo ook prima.28 december 2012 om 09:33 #17880975effe off topic.
een commo met v8 en compleet interieur maar 1010kg, mijn kadett 4×4 zonder interieur weegt 1050kg.
moet zeggen, da’s verdomd netjes :thumbup :thumbup .nu terug on topic.
wat weegt de ascona met 6 cil dan.groeten.
28 december 2012 om 12:05 #17880976Dat staat in de post boven/voor de jouwe. 1.010 kg.
28 december 2012 om 16:41 #17880977Juist jeroen, de ascona weegt 1.010kg, de commodore v8 is van Jo, die weegt wel wat meer, geloof 1372kg?
29 december 2012 om 07:35 #17880978excusee van hier, verkeerd gelezen.
was nog niet helemaal wakker :angel :angelgroeten.
29 december 2012 om 15:25 #17880979king: Echt dik!!!
Mooi werk kerel!!!29 december 2012 om 15:36 #17880980Ik heb het vandaag nogmaals zelf bekeken. Wat het pakkingvlak betreft, zijn beiden gelijk, is overigens ook hetzelfde artikelnummer.
Het gaat zich voornamelijk om het bougiegat, kabel dicht niet juist af in het gat, maar het kan wel.
Op de volgende foto waarbij de deksel van links naar rechts is gewisseld, kun je zien dat de bougie niet netjes op 1 lijn zit met het gat.
Dan maar zoals jij zei, de klepaansturing verplaatst.
En we kunnen weer rijden.
29 december 2012 om 19:14 #17880981was er niet iets met die deksels treken die niet krom zo dat hij niet meer af dicht
29 december 2012 om 22:05 #17880982Dat zijn de kunststof exemplaren. ‘Officieel’ (dus volgens Opel) dienen ze vervangen te worden zodra ze gedemonteerd zijn/worden.
27 september 2014 om 12:37 #17880983Voor een nieuw project heb ik de volgende vraag: hoe wordt de mv6 elektrisch aangesloten, ik bedoel wat heeft ie nodig om te kunnen lopen?
27 september 2014 om 12:37 #17880984Mooi project trouwens, ziet er goed uit!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.