Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 mei 2012 om 15:30 #17880936
het zijn weer hamsterweken bij mark geloof ik :mrgreen:
geen open laadbak nodig, in een saab past het anders prima.6 mei 2012 om 15:34 #17880937en die mensen elke x weer raar kijken dat een motor in een ruim uurtje netjes uitgebouwd is :jerry
mark doet de motoren nu inslaan :jerry komt altijd wel weer eens vanpas
6 mei 2012 om 17:46 #17880938met zijn 4e :mrgreen:
zag je hem kijken toen ik zei stop de Tijd :jerrylol.
binnen kort nog 1 op halen ????
kan het binnen een uur :hmmz
ja iets harder ons best doen LOL :lol: :lol:17 mei 2012 om 06:12 #17880939:???: en de motortakel er nog bij naast :wtf
17 mei 2012 om 20:01 #17880940jazeker!! waarom niet! :jerry
23 mei 2012 om 10:53 #17880941zo, een tijdje niets met het topic gedaan, maar in de schuur zeer zeker wel!
tussendoor even een bmw e30 gedemonteerd voor onderdelen incl de neus eraf gezaagd, altijd handig voor motorswaps:
neusje heeft een mooie hangplek
-een saab gekocht, gefixt en apk erop, foto staat hier al in het topic op pag 2
-Daarna een saab gesloopt voor het blokje, ook foto van aanwezig hier
-mn moeders kadett c weer eens opgelapt voor de apk en het oog
eruit geslepen, binnendorpel vervangen en buitendorpel, strakgemaakt, gespoten en de onderkant nieuw in de anti steenslag en tectyl
en nog wat andere autootjes tussendoor wat onderhoud en reparatie gedaan, dus nu weten jullie dat ik niet op de bank heb gezeten :vertag
23 mei 2012 om 11:17 #17880942zo, nu weer terug naar de ascona;
motor incl vooras e.d zit er weer in, ben begonnen met aansluiten koelsysteem en bedrading.
stuurbekrachtigingsleidingen gemaakt, bestaande uit een deel BMW en een deel opelleiding welke ik aan elkaar getiglast heb dmw een bus, welke meteen als Reducer dienst doet:
busje gedraaid met 4mm reducerdoorlaat, zelfde maat als de bmw leiding had:
en afgelast en gelakt:
Ook het remsysteem is aangepast, nieuwe leidingen icm goodridge rvs remslangen en astra gsi remklauwen
remklauwen voorzien van revisiesetje en een nieuwe lak:
nieuw steuntje, nu achter de vooras zoals bij een manta B, zodat ik niet hoefde te rommelen met lange remslangen tussen de veer door, nu kan ik gewoon een manta b gsi remslang gebruiken:
het complete systeem;
ook zie je op deze foto dat de slangen van de stuurbekrachtiging erop zitten, deze is dan ook klaar en zou moeten functioneren.
Reservoir voor de bekrachtigingsolie ook geplaatst, mooi weg in de neus zodat het niet teveel opvalt:
wat fotos hoe het blok er nu inligt:
ondertussen ben ik bezig met het aanpassen van de bedrading en een koelfan plaatsen, binnenkort weer meer :kewlpics
23 mei 2012 om 16:37 #17880943damm dat word vet !! :D
23 mei 2012 om 21:12 #17880944gaat weer helemaal goedkomen, weer een strak stukje tig-werk
heb je al borgplaatjes voor je remslangen?
binnenkort moeten we maar eens wat leuks verzinnen voor je luchtinlaat
12 juni 2012 om 21:41 #17880945@marcel; ja die moeten nog wel ergens liggen! Luchtinlaatsysteem heeft me al flink hoofdpijn bezorgd maar ik denk dat ik er wel uit ben.
Heb niets meer gepost, maar destemeer bezig geweest met de ascona! Bedrading is zo goed als klaar nu incl koelfan, kachelbak en slangen zitten erin en het dashboard. Alleen nu loop ik dus tegen een probleem aan, de toerenteller. Deze moet omgebouwd worden om de correcte waardes aan te geven ivm de 6 pitter. Nu weet ik dat er in het verleden wel eens een topic incl schema is geweest, maar ik kan het niet meer terugvinden evenals in mi
jn documentatie niet. @ Jo, of danny(manta24v), jullie hebben dit ook wel eens gedaan niet? Hulp is zeer welkom! (ook van eenieder die het weet!)19 augustus 2012 om 17:39 #17880946he beunhaas :P
hoe is het nu met je gascona project ?
je klasgenoot wil m wel is zien :D
19 augustus 2012 om 22:10 #17880947zo, sevenum 2012 is ook weer verleden tijd! was een zeer geslaagd weekend, alleen wel erg warm :shock:
Jo Heunen nog even kort gesproken en zijn commodore b coupe met bmw v8 erin bewonderd, wat een heerlijke combinatie lijkt me dat en vooral respect! dit gesprek gaf me weer een stimulans mn topic eens eens te updaten.Niets gepost betekend nog niet altijd niets gedaan, auto is ondertussen rijdend en alles functioneerd beter dan ik hoopte, vooral de stuurbekrachtiging is werkelijk subliem! aangezien het bmw stuurhuis een stuk korter is dan de orginele van de ascona, stuurt de auto een heel stuk directer.
motor weer op zn plek:
oliedrukzender geplaatst voor de GT/E tellerset
Ook de benzinetank ontsnapte niet aan mijn aandacht, gestraald en een buffer tank gemaakt en in de tank gelast
morgen meer!
8 september 2012 om 15:53 #17880948zo, weer eens een update
Auto is nu rijdende en alles functioneerd, nog wel enkele zaken die afgewerkt moeten worden voor de RDW keuring maar dit zijn maar wat kleine puntjes.
ik zal wat fotos posten van de afbouw van de auto hieronderuitlaatsysteem in aanbouw, erg krap aan de stuurkoppelings zijde!
uitlaat in een gevorderd stadium
de complete voorpijp, klaar om een lakje te krijgen
de complete uitlaatlijn, dempers die er nu onder zitten zijn de standaard dempers voor de rdw keuring, daarna komt er een wat grotere diameter uitlaat onder
ook de tank is aangepast aan een injectiesysteem doormiddel van een buffer in de tank te lassen, hierdoor zal het systeem geen lucht aanzuigen als de tank leeg raakt en een bocht genomen wordt.
hierbij wat fotos voor de liefhebbershet reservoir/buffer
en een foto van de buffer in de tank gelast:
binnenin de tank ziet het er dan zo uit:
tank weer gemonteerd onder de auto
tevens een inlaatcollector gemaakt om de 2 gaskleppen van de omega inlaat naar de luchtmassameter te laten gaan, hier ging wel meer werk inzitten dan ik had gedacht, maar het eindresultaat ben ik tevreden mee en het werkt ook prima.
Materiaal is aluminiumEn nog wat fotos van de motorruimte met bijna alles gemonteerd
tevens ook andere velgen gevonden voor de ascona, Revolution 8j 15inch, staat zeer mooi vind ik, alleen de achterste spatbordranden moet ik wat aanpassen.
dit was het weer voor nu, zodra de auto rdw en apk gekeurd is zal ik eens een leuke fotoshoot doen en mn ervaringen posten.
8 september 2012 om 16:38 #17880949superdik, next :thumb
8 september 2012 om 17:54 #17880950supergaaf
8 september 2012 om 20:04 #17880951respect, echt super gedaan
10 september 2012 om 12:26 #17880952lekker bezig mark!
10 september 2012 om 22:00 #17880953Bedankt allemaal!
Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!
30 september 2012 om 11:21 #17880954wat voor bak heb je dr achter hangen een 1.8s?
en vraag mij af of de orginele radiateur het wel gaat trekken.30 september 2012 om 21:06 #17880955Bak is inderdaad een 1.8s getrag 240.
Radiateur is van een manta b gsi, brede model dus, en koelt tot nu toe prima, 12okt naar de rdw, met een beetje geluk wordt hij goedgekeurd en kan ik hem daarna echt goed testen.2 oktober 2012 om 18:28 #17880957@mantamarkie wrote:
Bedankt allemaal!
Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!
Kruisstukje dat kan, maar ik zou het zelf eerder ergens anders zoeken,
goede kans dat er ergens iets tegen bv. de vooras aankomt en dat het trillen bij decelereren veroorzaakt..
bv carterpan , uitlaat, etc
als het tegen de kas zou zijn, dan hoor je dat een heel stuk harder :DDe veer is meer nodig om te voorkomen dat het staartstuk niet uit de achteras schuift, in het verleden reed ik ook wel eens zonder, maar nu ik weet wat er gebeurt, niet meer :thumb
3 oktober 2012 om 08:09 #17880958@mr-turbo wrote:
@mantamarkie wrote:
Bedankt allemaal!
Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!
Kruisstukje dat kan, maar ik zou het zelf eerder ergens anders zoeken,
goede kans dat er ergens iets tegen bv. de vooras aankomt en dat het trillen bij decelereren veroorzaakt..
bv carterpan , uitlaat, etc
als het tegen de kas zou zijn, dan hoor je dat een heel stuk harder :DDe veer is meer nodig om te voorkomen dat het staartstuk niet uit de achteras schuift, in het verleden reed ik ook wel eens zonder, maar nu ik weet wat er gebeurt, niet meer :thumb
Joeri,
Daar had ik nog niet aan gedacht! Bedankt voor de tip,maar snel een veer opsnorren. Tevens heb ik een probleem met de koppeling, deze “stuiterd” als ik hem langzaam slippend laat opkomen bij laagtoerig accelereren en afremmen op de motor tevens langzaam op laten komen. Nu heeft @marcel hetzelfde probleem en zijn we hier al geruime tijd over aan het denken, veren in plaat te stug, plaatvoering teveel grip? Heb jij dit eens meegemaakt? Misschien @ Jo?
3 oktober 2012 om 08:23 #17880959dat heb ik ook, ik zat aan een krom vliegwiel te denken.
als ik de koppeling op laat komen dan hokt en stoot ie even.
3 oktober 2012 om 09:16 #17880960Bij mij is vooral als de motor statonair draait en je de koppeling heel langzaam op laat komen zonder gas te geven (filerijden), eigenlijk het begin van het slipmoment, als de plaat net lichtjes klem komt te zitten dan slaat/stuitert hij echt enorm, constant, met meer slip kan je dit probleem camoufleren,
kan wel zeggen dat ik al het een en het ander geprobeerd heb,
even een lijstje
* Vliegwiel gecontroleerd op axiale slingering met een micrometer, dit is 0.05mm,
* Voering van de koppelingsplaat is veranderd door zachter materiaal.
* Aangezien de koppelingsplaat van een licht vrachtwagentje was heb ik er andere veren in laten zetten (soepelere) geen resultaat,
* Drukgroep heb ik laten testen dat hij overal tegelijk vrijkomt, ondanks dat hij nieuw was, je weet maar nooit.
*Aandrijflijn zit amper speling op, heb autos gehad met 2cm vrije slag in de cardanas die er geen last van hadden.
*Versnellingsbak gewisseld met een andere, mischien een kromme priesas (ivm los bellhouse), misschien een keer gestuiterd,geen verbetering gemerkt met bovenstaande veranderingen…
huidige plaat die ik nu gebruik: (250mm)
heb een andere plaat geregeld, 240mm met een ander type demping en kleinere oppervlakte, misschien moet ik het probleem daarin zoeken.
3 oktober 2012 om 09:20 #17880961combinatie vliegwiel / plaat moet je het idd in zoeken.
meestal als je het vliegwiel ff laat vlakken is het weg…
Het schijnt oa te komen doordat er (ge)harde stukken zijn ontstaan op je wrijvingsvlak van je vliegwiel, daardoor stuitert de plaat onder bepaalde omstandighedenIk heb wel gemerkt dat bepaalde combinaties het kunnen versterken, zoals soepele motorrubbers , warme motor , korte overbrenging
Wat je kan doen, is ipv in z’n eerste versnelling optrekken, z’n 2 eens een tijdje gebruiken
kan ie makkelijk hebben, zeker met een 3.0, goede kans dat het dan een tijdje weg isWeet je wat het rare is, dat er een kans is dat met een andere bestuurder het niet of iig veel minder voorkomt :hmmz
Het kan goed zijn dat je NIETS ziet en meet aan het wrijvingsvlak van je vliegwiel, maar pas als ie warm wordt je het kunt meten omdat ie niet mooi gelijkmatig uitzet -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.