Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 april 2012 om 14:17 #17237843
Zo, vandaag maar besloten toch weer eens een topic te starten over een ander project van me, mijn ascona A.
Zoals gewoonlijk open ik dit topic nu pas terwijl de ombouw al in een gevorderd stadium is, ik zit veel in de schuur en weinig achter de pc :vertagZoals sommige wel weten heb ik vorig jaar de Saabstra afgebouwd waar ook een topic hier van is.
De ombouw was zeer geslaagd maar helaas niet lang van kunnen genieten doordat mijn broertje hem om een boom heen vouwde:dus maar eens besloten wat anders in mn ascona te hangen in plaats van een saab motor omdat ik het toch te gevaarlijk vond in zon oud hok.
Ik liep vroeger al met het idee rond een opel v6 blok in mijn a manta te hangen, maar toen had ik de mogelijkheden daarvoor nog niet dus bleef het bij dromen.
Aangezien ik nu wel de ruimte en de financieen heb die droom maar eens werkelijkheid proberen te maken.Dus op zoek naar een v6je, al snel liep ik op de sloop tegen een x30xe aan uit een omega, deze had de koppakking lek volgens de sloper maar was wel compleet, een een c25xe welke ik nog kon beluisteren uit een vectra a, deze liep heel netjes dus alle 2 de blokjes maar uitgebouwd en meegenomen voor een leuk prijsje.
de c25xe:
en de x30xe
meteen maar even passen, en al meteen tegen genoeg problemen aangelopen;
-de motor is te hoog voor de ascona, motorkap gaat never nooit niet dicht.
-carterpan moet gefabriceerd worden evenals motorsteunen
-uitlaat wordt wel krapjes zeker bij de stuurkolom
-en uiteraard tig andere zakenhet ziet eruit alsof het ruimte over heeft, nou niet dus
vooral de hoogte van de motor is een groot probleem, aangezien ik besloten heb de c25xe te gebruiken zit de inlaat wel erg hoog, dit heb ik nu enigzins weten te verlagen door een ecotec x25xe inlaat erop te zetten, welke een stuk lager ligt en tevens efficienter is dan de c25xe inlaat.
maar nog steeds gaan het het bij lange na niet redden, dus een drastisch besluit genomen; het orginele stuurhuis moet maar wijken voor wat anders.
Na al eens op fotos van Jo’s manta m3 een bmw stuurhuis gezien te hebben, ben ik op onderzoek uitgeweest en na wat meetwerk op de sloop maar een bmw e36 stuurhuis meegenomen met stuurbekrachtiging, ook wel leuk met parkeren.
Het bleek wel een hell of a job te zijn dit passend te maken en ook niet zomaar iets, het is toch wel een vrij belangrijk onderdeel :shock:
dus maar eens na het nodige meet en rekenwerk de slijptol in de vooras gezet en ziedaar;Ik heb flink moeten slijpen en lassen om het stuurhuis te laten passen, in de hoek van de as een halve ronding gemaakt om de dikke nek incl leidingen van het stuurhuis te laten passen;
kortom, niet echt iets voor beginners in zowel het lassen als constructieleer, als je het verkeerd doet verzwak je de vooras teveel en de plaats van het stuurhuis is ook erg belangrijk, ik heb deze zoveel mogelijk op dezelfde afstand van de vooras gebouwd tov het orgineel, alleen wel een stuk lager, daar ging het uiteindelijk ook om.
We zullen wel zien hoe het rijdt.nadat het laswerk en de aanpassingen voor het stuurhuis klaar waren de hele zooi uit elkaar gehaald, gestraald en gespoten:
ook maar meteen bezig geweest met de stuurarmen, de orginele bmw stuurarmen waren veelste lang en de stuurkogels passen ook niet, dit werd dus weer creatief bezig zijn
zo heb ik het nu opgelost, stuurarmen van een bmw e30 wat ingekort, op een stuk cr mobystaal staf de draad gesneden welke in de stuurarmen van de e30 past en aan het andere eind draad gesneden met de kogels van een manta B, het draadeind zit zon 60mm in de e30 stuurarm geschroefd en daarna verlijmd met speciale constructielijm niet losneembaar.2 april 2012 om 14:30 #17880887Quote:hier nog een close up foto van het uiteinde van de stuurarm:
zo, de vooras is voorlopig klaar om eronder te gaan, nu eerst de motor aanpassen en opfrissen
de carterpan heb ik van de c25xe gebruikt, aangezien deze van staal is en dus makkelijker aan te passen is ipv de alu x30xe pan.
mooie orginele pan:
nu niet meer:
ernaast zie je de plaat liggen welke erop gelast gaat worden, de olie komt in een bak uit, een beetje een omgedraaide 18s pan lijkt het:
zo, mooie bak gezet en gelast, inhoud is 5liter, lijkt mij voldoende.
olie aanzuigbuis heb ik van de x30xe genomen aangezien deze al een front sump carterpan had en dus het makkelijkst aan te passen was.
zo, pan is klaar, op de foto niet zichtbaar maar ik heb er nog een spatplaat ingemaakt zodat de olie er niet uit klotst bij wat wilder rijgedrag.
peilstok ook maar aangepast, van de sloop gehaald van een vectra a 1.6 en verlengd, dwz een stuk ertussen gelast met het microplasma apparaat, vrij lastig te lassen dit materiaal.
2 april 2012 om 14:50 #17880888gaaf hoor leuk project
2 april 2012 om 15:08 #17880889zo, de c25xe ontdaan van aanbouwdelen om hem eens goed op te frissen qua uiterlijk, blok schoongemaakt, ontroest en voorzien van een nieuwe laklaag:
neues lack:
de carterpan ook maar meteen gemonteerd;
op deze foto is ook te zien hoe ik de oliepeilstok heb opgelost, namelijk de pijp van de x30xe welke in een bus schuift die ik in de carterpan heb gelast, afdichting net als orgineel dmw o ringen.
Ik kon voor leuk geld aan een setje aluminium klepdeksels komen ter vervanging van de plastic meuk welke vaak lekken, dus maar meteen glasparelstralen en poedercoaten, evenals de stuurpomp steun en motorsteunen, met dank aan laurent!
ik wist nog niet helemaal wat ik moest denken van het ferrarirood, maar hoe langer ik er naar kijk hoe meer het went :jerry
steunen zilver gecoat:
toen kon het blok opgebouwd worden, heerlijk werkt dat, alles schoon en fris
nieuwe distributieset erop
en de aanbouwdelen weer monteren:
bijna weer compleet:
2 april 2012 om 15:38 #17880890Netjes hoor :thumbup
2 april 2012 om 15:47 #17880891als dat straks niet lekker gaat rijden, dan weet ik het niet meer :thumbup
word genoeg geknutseld daar in het hok :kewlpics
2 april 2012 om 16:09 #17880892Ziet er goed uit zeg! Toevallig ook een foto van de Ascona zelf? Zit daar nog veel werk aan?
2 april 2012 om 17:37 #17880893ja heb ik wel ergens, morgen ff zoeken. Zit weinig werk aan de ascona zelf qua roest, heel net exemplaar, ik moet alleen een ander voorscherm monteren en de deur laten uitdeuken en dan bijspuiten, hier is een zonnescherm op gevallen bij de vorige eigenaar :(
2 april 2012 om 17:47 #17880894Sterk bezig. Doe zo verder. :thumb
Ik ben benieuwd naar het vervolg.3 april 2012 om 14:39 #17880895@Bug Killer wrote:
als dat straks niet lekker gaat rijden, dan weet ik het niet meer :thumbup
word genoeg geknutseld daar in het hok :kewlpics
Haha ja we zijn lekker bezig, jij ook trouwens!
4 april 2012 om 07:17 #17880896Echt supper mooi blok. Al een hoop aan geknutselt. Alles is helemaal netjes onderkap. Er zit in deze ombouw nu al bloed zweet en traanen in! :mrgreen: maar docter ik zie je vanaaf.
4 april 2012 om 07:49 #17880897ziet er allemaal erg goed uit Mark,
alstie straks klaar is kan je mooi je krachten meten tegen don zn kadett turbo :mrgreen:
4 april 2012 om 09:56 #17880898ziet er netjes uit hoor :thumb
gr vinc
4 april 2012 om 15:10 #17880899Bedankt voor de positieve reacties! Morgen weer een update!
4 april 2012 om 15:13 #17880900@marcel wrote:
ziet er allemaal erg goed uit Mark,
alstie straks klaar is kan je mooi je krachten meten tegen don zn kadett turbo :mrgreen:
Mag toch wel hopen voor hem dat ik het afleg haha, een racemonster wordt het niet, eerder een cruisebak met wat extra’s
4 april 2012 om 17:01 #17880901wanneer krijgen we de ascona zelf te zien?….
4 april 2012 om 21:51 #17880902Ik hoop morgen! Als mijn broer ze eens van zijn pc afhaald. Morgen nieuwe pics!
5 april 2012 om 17:13 #17880903Een heel mooi projectje moet ik zeggen!
Prachtig.
Ben zelf ook helemaal gek van een A-ascona. Altijd mooi als er zoiets word ingepassen!7 april 2012 om 23:03 #17880904hierbij dus de beloofde foto’s van de ascona:
uiteraard weer vorderingen gemaakt en morgen weer de hele dag in de schuur, einde van de dag weer nieuwe foto’s!
8 april 2012 om 06:15 #17880905vorig jaar was er bij onze meeting in oss, een duitser met een ascona a met zo’n 6cilinder dual ram erin.
moet zeggen, lag er verdomd mooi in hoor.
maar als je die x30xe neemt, en daar de inlaat van die 2.5 op zet, word het geheel toch ook lager.
voor de rest goed bezig en een mooie ascona a, houd deze aub langer heel dan de astra.
zou zonde zijn als deze dadelijk het zelfde overkomt, dan kun je beter stoppen met je projecten :D :D
veel succes en plezier, en hou ons op de hoogte.groeten.
8 april 2012 om 08:52 #17880906ziet er zeker mooi uit op de foto’s.
keer wat anders dan doeken er over heen. :angel9 april 2012 om 07:31 #17880907erg mooi dingetje 1 met voorspoiler :thumb .
11 april 2012 om 10:41 #17880908Netjes.
Wat die Alu-deksels betreft, heb ik dat zelf ook al eens ooit overwogen.
Echter heb het nooit gepast, omdat ik van mening was, dat de olievulopening nog al ongunstig uit kwam.
Maar zo te zien, zit dat bij jou wel goed?
Ik zie dan ook dat je op de laatste foto het kleine inlaatspruitstuk gebruikt, terwijl op één van de eerste foto’s het lange spruitstuk zit (laat model)
Ik vraag me nu dus ook af of het lange model (welke ik zelf ook heb) aan de achterzijde ook langer is? dacht van niet.11 april 2012 om 15:51 #17880909achterkant maakt niet veel uit.
korte versie is gebruikt om aan de voorkant wat meer ruimte over te houden. aleen zit het wat krap met de solenoide kleppen van de dual ram… maar aangezien die niet gebruikt worden kan dat eraf :thumbup
11 april 2012 om 16:14 #17880910@Jo1 wrote:
Netjes.
Wat die Alu-deksels betreft, heb ik dat zelf ook al eens ooit overwogen.
Echter heb het nooit gepast, omdat ik van mening was, dat de olievulopening nog al ongunstig uit kwam.
Maar zo te zien, zit dat bij jou wel goed?
Ik zie dan ook dat je op de laatste foto het kleine inlaatspruitstuk gebruikt, terwijl op één van de eerste foto’s het lange spruitstuk zit (laat model)
Ik vraag me nu dus ook af of het lange model (welke ik zelf ook heb) aan de achterzijde ook langer is? dacht van niet.Jo, wat bugkiller zegt, ik heb een vroeger type inlaat gemonteerd vanwege de ruimte, verder zijn de 2 inlaten indentiek aan de achterzijde.
Dan heb ik nog een vraag aan jou, hoe bevalt jou het bmw stuurhuis op de manta? Ben er wel benieuwd naar, aangezien het bmw stuurhuis veel minder omwentelingen maakt tov orgineel. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.