Forumindex › Forums › Modellen › Manta › rdw keuring stadslicht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2015 om 09:19 #17270544
Mijn vader heeft een opel gt gerestaureerd uit 72
maar de gt is een amerikaan en nu moet ie eerdaags een keer een kenteken gaan aanvragen bij de rdw.
Nu is mijn vraag: wat voor een stadslicht mag hij voeren? De gt heeft onder de voorbumper links en rechts zon rond licht zitten maar deze hebben een oranje glas. Mag dit of moet het oranje glas vervangen worden voor een wit glas?De lichten branden alleen als hij deze in het dashboard aan zet. Ze branden dus niet constant
14 februari 2015 om 11:24 #18273128Volgens mij moet dat wit zijn. Maar omdat het origineel een amerikaan is weet ik dat niet zeker
14 februari 2015 om 11:36 #18273129Artikel 5.2.59 kleur toegestane lichten,
wit of geel van voren…..amber kleurig staat er ook nog bij.
Dat kan van alles zijn van geel/oranje….Wat hier normaal rond rijd met oranje lichten, zijn bedoeld als markeringslichten (volvo/bmw enz).
Kun je ze er makkelijk afhalen?
Dan ga je gewoon met oranje glaasjes naar de RDW, vervolgens vraag je daar wat de keurmeester er van vind. Als hij zegt dat oranje niet mag, draai je je glaasjes er snel af en voilla….wit licht…zonder glas is ook toegestaan.Zo deed ik dat met een kapot knipperlichtglas, draaide gewoon de andere er ook af zodat ik 2 gelijke lichten had ;)
14 februari 2015 om 16:18 #18273130Als er echt amberkleur staat dan mag je ze er gewoon ophouden , want amber is het oranje van de knipperlichten als ik het goed heb
14 februari 2015 om 16:52 #18273131@Fearless wrote:
Artikel 5.2.59 kleur toegestane lichten,
wit of geel van voren…..amber kleurig staat er ook nog bij.
Dat kan van alles zijn van geel/oranje….Wat hier normaal rond rijd met oranje lichten, zijn bedoeld als markeringslichten (volvo/bmw enz).
Kun je ze er makkelijk afhalen?
Dan ga je gewoon met oranje glaasjes naar de RDW, vervolgens vraag je daar wat de keurmeester er van vind. Als hij zegt dat oranje niet mag, draai je je glaasjes er snel af en voilla….wit licht…zonder glas is ook toegestaan.Zo deed ik dat met een kapot knipperlichtglas, draaide gewoon de andere er ook af zodat ik 2 gelijke lichten had ;)
Artikel 5.2.59 gaat over toegestane lichten. Stadslichten vallen daar niet onder, die zijn verplicht en vallen dan onder artikel 5.2.53 lid 1:
1. De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
Ambergeel of oranje is dus niet toegestaan.
Artikel 5.2.55 lid 3
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
Het geheel ontbreken van het glas van een lichtarmatuur heeft altijd nadelige invloed op de functie van het betreffende licht. Het geheel ontbreken van het glas moet worden afgekeurd.
(Komt letterlijk uit APK-regelement)14 februari 2015 om 18:16 #18273132dan zal ik wel weer gematst zijn bij de import :vertag
14 februari 2015 om 19:33 #18273133@Fearless wrote:
dan zal ik wel weer gematst zijn bij de import :vertag
Ik weet niet wat voor auto je geïmporteerd hebt, maar ging het in jouw geval niet om zijmarkeringslichten die van voren zichtbaar zijn? Die zijn wel altijd ambergeel (en de achterste eventueel rood).
14 februari 2015 om 20:17 #18273134Nee, was een auto met kapot knipperglas (oranje) dus scheen 1 keer wit uit…andere glas ook weggehaald dus 2x wit knipperlicht.
Ik zou bij de auto van de topicstarter zien dat de stadslichten ook een knipperfunctie krijgen….dan is het dik voor elkaar.
15 februari 2015 om 08:11 #18273135Zou geen probleem moeten zijn, aangezien het een amerikaanse uitvoering betreft, en de wagen geen type goedkeuring heeft.
Daar die van voor halverwege 1973 is ;)Als het glas makkelijk te demonteren is, en ze doen er moeilijk over, ter plekke het glas eraf halen. Maar verwacht niet dat dat nodig gaat zijn.
15 februari 2015 om 12:03 #18273136Kleine toevoeging nog: wat ik hierboven beschreef geldt voor APK. Hoe dat precies met invoering zit weet ik niet. Hoe dan ook, als de auto met oranje stadslichten of ontbrekende glaasjes kan worden ingevoerd, wordt hij 2 jaar daarna daarop alsnog afgekeurd bij de APK.
16 februari 2015 om 10:06 #18273137Dus als ik het goed begrijp. Dan zou ik voor de rdw keuring die oranje glaasjes kunnen laten zitten?
16 februari 2015 om 10:37 #18273138zou het gewoon proberen, doen ze er moeilijk over, kun je ze ter plekke altijd nog los halen. (zelfde uiteraard met de daarna komende apktjes)
Maar verwacht er geen problemen mee. Er rijden immers ook Camaro’s rond (en andere amerikanen) met oranje/gele stadslichten.
17 februari 2015 om 09:20 #18273139je kan hem toch laten keuren bij de rdw zonder apk dan kijken ze alleen naar het chassisnr
dan kun je daarna hem bij je eigen garage apk laten keuren17 februari 2015 om 17:32 #18273140Bij rdw controleren ze je verlichting en remmentest en chassisnr. Dus verlichting moet gewoon in orde zijn want we willen hem in 1 x goed keuren dan hoeven we niet op en neer te blijven rijden naar t rdw. Niemand die iets met zekerheid kan zeggen? Want vervangen wat niet hoeft is onzin. Maar als t vervangen moet worden dan moet dat gewoon.
18 februari 2015 om 09:51 #18273141Ik heb net steekproef gehad, en meteen even nagevraagd voor je:
Oranje en ambergele stadslichten mag niet, tenzij je daar vrijstelling voor krijgt op je kentekenbewijs, maar die zul je niet krijgen omdat de auto geen typegoedkeuring heeft.
Weghalen van de glaasjes mag ook niet, en de lampen uitschakelen of eruit draaien uiteraard ook niet, want dan heb je geen stadslichten meer.Je zult dus witte of gele (dus niet ambergele) glaasjes moeten monteren.
18 februari 2015 om 18:27 #18273142@Ray2712 wrote:
Ik heb net steekproef gehad, en meteen even nagevraagd voor je:
Oranje en ambergele stadslichten mag niet, tenzij je daar vrijstelling voor krijgt op je kentekenbewijs, maar die zul je niet krijgen omdat de auto geen typegoedkeuring heeft.
Weghalen van de glaasjes mag ook niet, en de lampen uitschakelen of eruit draaien uiteraard ook niet, want dan heb je geen stadslichten meer.Je zult dus witte of gele (dus niet ambergele) glaasjes moeten monteren.
Of je stadslichten plaatsen in de koplampen en de oranje tijdelijk afkoppelen. Na de keuring ff omzetten :P
18 februari 2015 om 22:53 #1827314320 februari 2015 om 16:40 #18273144@Ray2712 wrote:
Als apk keurmeester hoor je dat te weten zonder na te denken. ;)
De kleur van de verlichting geeft ook aan wat de voorzijde, achterzijde danwel de zijkant aan.
Grof gezegd is rood de achterzijde en wit de voorzijde en ambergeel de zijkant, van het voertuig.
En dan heb je nog aanvulling voor gele en ambergele verlichting.:jerry :jerry :jerry :jerry :thumb
20 februari 2015 om 16:44 #18273145Net alsof je als keurmeester heel het boek uit je kop kent…
Met al die regels die elke maand veranderen…Gelukkig mag je met het herexamen het boek er bij hebben
20 februari 2015 om 17:38 #18273146@jethro wrote:
@Ray2712 wrote:
Als apk keurmeester hoor je dat te weten zonder na te denken. ;)
De kleur van de verlichting geeft ook aan wat de voorzijde, achterzijde danwel de zijkant aan.
Grof gezegd is rood de achterzijde en wit de voorzijde en ambergeel de zijkant, van het voertuig.
En dan heb je nog aanvulling voor gele en ambergele verlichting.:jerry :jerry :jerry :jerry :thumb
Ging over invoeren, niet over APK keuring. En aangezien ik geen auto’s invoer, weet ik ook niet exact hoe die beoordeeld worden.
21 februari 2015 om 14:21 #18273147Heren, heren,……….
Rustig maar was ook als een grapje bedoeld. ;)Maar wat de kleur van de verlichting betreft, had je dat moeten weten.
Als je het niet weet tijdens een keuring, nou dan pak je de APK bijbel der maar bij.
Net als je zelf zegt: je kunt niet alles uit je kop weten. ;)En,…..
De RDW mannetje`s zijn ook wel eens niet bij de tijd, weten ook niet alles.:jerry :jerry :thumb
21 februari 2015 om 17:46 #18273148Nou voor de invoer gelden er wat andere regels.
Ik heb een tijdje import amerikanen gedaan samen met een kennis.
1 van de autos had de glazen net als topicstarter aangeeft.Nou kan het zijn dat ze het bij de rdw over het hoofd hebben gezien
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.