ratelend/tikkend geluid bij start koude motor

Forumindex Forums Modellen Astra ratelend/tikkend geluid bij start koude motor

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    zuher

Hallo allemaal ik zal mezelf even voorstellen, mijn naam is zuher aziz en heb sinds kort een opel astra H GTC aangeschaft. Er zit een 1.4 motor in met 90 PK, het betreft een Z14XEP motor.
      Deze auto rijdt op LPG/Benzine en heeft 237.000 km gelopen. Nu hoor ik de motor tikken/ratelen als ik de auto start (koude motor start) en ben direct naar de opel dealer gegaan in zoetermeer voor een “diagnose”. Zij vertellen mij dat de ketting mogelijk aan haar einde is of de spanners en dat ik de distributieketting met alles erop en eraan moet vervangen, kosten 800 euro. Nu heb ik om een second opinion gevraagd bij meerdere garages en die vertellen mij dat het de klepstoters kunnen zijn en dat ik me geen zorgen hoef te maken als het alleen om een tikkend geluid gaat bij een koude motor. Als dit geluid ook voorkomt als de motor warm is dan moet ik me zorgen gaan maken. Ik ben dus bang dat het iets ernstigs is en dat me motor door dit probleem ernstige schade zal oplopen..heeft iemand nuttige tips of advies voor mij?

wim-v6
      Deelnemer

Distriburtie ketting zijn beste tijd gehad denk ik zo.

Volgensmij heeft deze Vaste stoters.

zuher

Wat houdt dat in… vaste stoters ?

zuher

Dit zegt een een erkend en ervaren motorrevisie bedrijf:
            Goedemorgen, dank voor de mail en de interesse in ons bedrijf. Bij koude motor is de oliedruk het hoogst, bij warme motor daalt deze een heel stuk. Ik zou indien het de distributieketting zou zijn, de klacht juist andersom verwachten. Bij warme motor komt de ketting dan relatief slap te staan en gaat geluid maken.

Zegt dit jullie iets ?

wim-v6
            Deelnemer

Meestal rammelen de Ketting Koud behoorlijk, dan word het minder, en als de boel warm is komt ie meestal weer lichtjes terug.

Kleppen Tikken kan ook, dat de speling opheft wanneer de motor warm word.

Kleppen die zo nu en dan (op LPG iedere 30.000km / op Benzine iedere 150.000km of 10 jaar) gesteld moeten worden).
              Dus geen Hydrostoters, maar Vaste stoters met een Bepaalde dikte. (naar gelang de afstelling dat vereist zal de waarde van de klepstoterdikte zijn)

Willem

zuher

Als eerst wil ik je bedanken voor de snelle reacties willem, top.
                Als jij dit zo leest, wat adviseer je mij om te doen? Moet ik dot na laten kijken of even zo laten zoals het is ?

wim-v6
                Deelnemer

heb even zitten zoeken, deze heeft wel Hydraulische klepstoters, dat zou een mogenlijkheid kunnen zijn dan inderdaad.

Willem

wim-v6
                  Deelnemer

Motor een keer laten Flushen..

zuher

Flushen? Sorry maar ik ben nog een rookie als het gaat om auto’s. Wat houdt dat in dat flushen? Ik heb de auto 2000 km geleden een grote beurt gegeven dus olie enz ververst/vervangen maar de tik blijft aanhouden.

wim-v6
                      Deelnemer

Das zonde,

Flushen is een Flushmiddel toevoegen, dan moet de motor naar gelang welk flushmiddel je gebruikt een 15 minuta a 20 minuten stationair of met licht verhoogd toerental draaien, en dan weer de olie verversen met vers Filter.

Ik weet niet of je evt een Filmpje of geluidsopname van het geluid kan maken

Willem

zuher

Oke bedankt voor de uitleg willem.
                          Ik heb preventief de distributieketting vervangen maar de tik is er nog steeds, ook van olie veranderd..van 5w30 naar 5w40. Het probleem is er nog steeds. Volgens de garage zou zeker om de ketting gaan maar nu blijkt dat dus niet zo te zijn.. ook gaven ze aan dat mijn auto hydraulische klepstoters heeft en dat deze bijna niet kapotgaan. Echter heb ik nu wel flink wat kosten gemaakt en ik heb het idee dat dat voor niets geweest is. Heb jij misschien nog meer tips voor me willem naast het flushen van de motor?

Opeltje17
                          Deelnemer

Stoters van deze motoren gaan ook nog wel eens stuk ja, een goede tip naast het flushen is helaas toch vervangen.

En als je ze laat vervangen doe ze dan wel alle 16 anders zit je over een paar maanden weer met hetzelfde getik als je er maar een paar laat vervangen.

wim-v6
                            Deelnemer

Stoters blijven dan over denk ik zo..

Willem

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.