Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Ratelend geluid bij koude start
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2015 om 00:01 #17271653
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik rijd in een Opel Vectra GT uit 1997 x20 xev … benzine dus
Wanneer ik de auto start en de motor is aangeslagen, krijg ik een ratelend geluid vanonder de motor kap, alsof het een diesel is die start of een uitlaat die tegen de auto trilt
Dit doet hij een paar seconden en dan is het weg.
Tijdens het rijden en optrekken, doet hij dat niet.
Als ik dan parkeer, en een uur later de motor weer start, gaat het goed, en ratelt hij (meestal) niet.
Het is dus alleen als hij een nachtje stil heeft gestaan…Iemand enig idee ?
Stefan
3 mei 2015 om 00:41 #18282607heb je hydraulische klepstoters?? bij een koude motor willen die wel eens tikken en als de motor warm wordt is het weg…
3 mei 2015 om 02:28 #18282608Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Geen idee
Het is een x20xev
Heeft die hydraulische klepstoters?
Wat zou hier dan aan te doen zijn?3 mei 2015 om 17:03 #18282609Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Hallo ?
Iemand enig idee ?3 mei 2015 om 17:12 #18282610Kun je even wim-v6 een pm sturen.. Hij kan je vertellen of je ze hebt. Zul je deze een keer moeten vervangen…
Maar er komt me welwat anders te binnen… Bij me zus die heeft ook een tik gehad die zo weer weg was.. Dan zat er een scheurtje in het uitlaatspruitstuk… Bij fsrs hebben ze uitlaatspruitstukken met pakkingen enzo.. Maar moet dan een van de 2 zijn… Qua prijs zullen ze beide rond de 200 euro zitten in onderdelen…3 mei 2015 om 17:32 #18282611Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Nou… Het is geen tik, maar een ratel.
Echt een grrrrrrr, dat na een paar seconden weg zakt.
Alleen na een nachtje stil staan.
Wanneer ik gereden heb, doet hij dat niet meer tijdens het starten.3 mei 2015 om 17:36 #18282612Ik denk inderdaad de klepstoters, welke olie gebruik je?
3 mei 2015 om 17:39 #18282613Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Geen idee.
Heb de auto sinds dec. 2014
Heb zelf nog geen olie bij hoeven vullen, omdat hij geen druppel olie verbruikt.3 mei 2015 om 17:48 #18282614Je zou dan eens kunnen kijken of je het haarscheurtje kunt vinden in je spruitstuk… Als je motor koud is met de kap open starten en dan luisteren bij het spruitstuk
Bij de z22xe is dat een bekend probleem maar ik weet niet of dat bij jouw type motor ook kan voorkomen….
Dan gaat deze ook tikkeb en als het spruitstuk warm wordt gaat het scheurtje dicht en is het net of er niks aan het handje is… Aangezien hier 800 tot 1200 keer per minuut licht doorheen gaat van de uitlaat gassen lijkt mij dit het proberen waard3 mei 2015 om 17:59 #18282615Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Het sp. ruitstuk wordt toch niet in 3 a 4 seconden warm?
Het ratelen duurt echt zo kort.
Na/bij het starten die ratel, en in 3 a 4 seconden zakt het weg en komt niet meer terug.
Pas als ie heel lang [uren] heeft stilgestaan, hoor je het weer tijdens het starten [3 a 4 seconden].3 mei 2015 om 18:06 #18282616Ok.. Nouja uitlaatgassen komen wel vanaf seconde 1 met hoge temperatuur uit je motor…
Je spruitstuk is wel sneller warm dan de rest van je motor i.v.m. de uitlaatgas temperatuurMaar kleppenstoters zit wel meer werk in om die te vervangen.. Distributie eraf.. Nokkenassen los en dan kleppenstoters eruit en nieuwe erin enzo…
3 mei 2015 om 18:12 #18282617Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Maar blijf je klepstoters niet horen.
Een constant getik van die klepstoters.
Dit is echt GRRRrrrr en weg.
Hierna loopt de motor prima zonder getik of gegrom.3 mei 2015 om 18:14 #18282618Kleppenstoters kun je idd blijven horen… Dan is hier niet voldoende olie bij geweest om ze te smeren… Dan gaan ze slijten… Dus als je motor tot nu toe geen olie verbruikt denk ik niet dat het dat is….
3 mei 2015 om 18:18 #18282619Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Dat controleer ik regelmatig, maar hoef nooit bij te vullen.
Staat en blijft net onder max op peilstok staan.3 mei 2015 om 18:21 #18282620Dan denk ik niet dat het de klepstoters zijn.. Die slijten harder bij een gebrek aan olie
3 mei 2015 om 19:34 #18282621Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik denk dat de standaard olie erin zit.
Kan iemand mij zeggen wat dat is, mocht ik tzt de olie bij moeten vullen?3 mei 2015 om 19:52 #18282622dit gaat er meestal in
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/onderhoudspakket-opel-vectra-b-16-18-20-22-benzin.html” onclick=”window.open(this.href);return false;5w30 100% synthetisch dexos 2
3 mei 2015 om 23:26 #18282623Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Zou het de startmotor kunnen zijn!? Dat die even aan de starterkrans blijft hangen. En door de warmte dat niet doet. Wanneer de motor warm is
3 mei 2015 om 23:30 #18282624Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik heb daar helaas te weinig verstand van.
Het zou kunnen,
Is er iemand met meer verstand van deze auto/motor die daar uitsluitsel over kan geven.
Auto start wel probleemloos….starten -> lopen.
Hij doet het overigens niet altijd.
Als de motor, na gereden te hebben, na een uur weer wordt gestart, hoor je het niet.
Motor is na een uurtje toch wel afgekoeld toch ?3 mei 2015 om 23:32 #18282625@Helmer opelfan wrote:
Zou het de startmotor kunnen zijn!? Dat die even aan de starterkrans blijft hangen. En door de warmte dat niet doet. Wanneer de motor warm is
ik denk het niet.. dan zou de veer in de spoel kapot zijn.. de spoel duwt het tandwiel van de startmotor op de krans.. en de veer duwt deze weer naar binnen als de spoel geen spanning meer heeft na het starten
3 mei 2015 om 23:42 #18282626Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Als je de motor start, maakt hij ook wat meer toeren, om dan na enkele seconden terug te zakken naar ong 800 tpm.
Volgens mij is dat normaal.
Gedurende die tijd hoor je dat ratelende geluid.
Als de motor dan terug zakt naar die 800 tpm, zakt ook dat ratelende geluid weg.
Daarna is tijdens het rijden en optrekken, dat geluid niet meer te horen, en loopt de motor rustig.
Ook als ik hem dat stilzet en later weer start, is dat ratelende geluid ook niet te horen3 mei 2015 om 23:46 #18282627dan denk ik toch meer aan een scheurtje in het uitlaatspruitstuk…. klepstoters blijf je horen als deze versleten zijn.. en de startmotor legt het al af…
4 mei 2015 om 05:47 #18282628Als ik op het verhaal afgaat lijkt het op de kettingspanner. Eerste 3 tot 4 seconden is hij nog niet op druk.
4 mei 2015 om 06:01 #18282629De X20XEV heeft geen ketting, maar is een riem motor. Dat rattelen kan vanalles zijn, maar in eerste instantie denk ik zoals die omschrijft dat het de klepstoters zijn. Vaak veroorzaakt door te dikke olie of verstopte oliekanaaltjes waardoor het langer duurt voordat de olie in de kop is. Een keer flushen doet soms wonderen voor deze problemen.
4 mei 2015 om 07:48 #18282606:thumbup , nooit te oud om te leren
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.