Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Ratelend geluid astra h/gtc
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2012 om 19:08 #18035254
ketting/riem spanner ?
25 november 2012 om 19:12 #18035255Het zijn de nokkenas verstellers, een ketting spanner heeft een Z16XER niet.
Er komt vuil voor de zeefjes/filters en daardoor kan de olie niet direct in de nokkenas verstellers komen.
Met kapotte ratelende verstellers tot gevolg.Dat komt vaker voor bij de Z16XER en de Z18XER.
Als je ze eruit haalt dan loopt er wat olie uit dus even een doekje er onder leggen.
Dit zijn ze..
Close up –>
Die kleine oranje filtertjes moeten eraf,voorzichtig doen dat ze niet in stukjes breken.
Succes !
25 november 2012 om 20:46 #18035256had ik ook op mijn corsa maar dat was een corsa c 1.0 er was wat mis met mijn nokkenas
25 november 2012 om 21:01 #18035257Maar dat is een heel ander probleem, die hebben holle nokkenassen en de kapjes die de nokkenas op de kop vast houd lopen wel eens los.
25 november 2012 om 21:11 #18035258en een heel andere motor.. nokkenassen breken van deze kleine torretjes door het loslopen van de lagerkappen.
Willem
27 november 2012 om 09:54 #18035259@Vinci wrote:
@Basshoven wrote:
@pieterrademakers wrote:
Ook zou je een olie toevoeging kunnen proberen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (kwikfit heeft dit ook) schijn een soort filterlaag aan te brengen. Ik geloof hier overigens niet zo in, maar kost niet teveel en kan geen kwaad.
TSL bedoel je waarschijnlijk?
Dat is echt goed spul hoor :thumbNee….
@Vinci wrote:
TSL is chloorparaffine, en daar is wel een hele hoop op te vinden. Simpele uitleg: NIET DOEN!!
Het helpt alle door API en SAE geteste en goed bevonden eigenschappen van je olie om zeep en maakt er ‘iets onbekends’ van. Als je dus als proefkonijn wilt dienen be my guest!
Dit goedje bestaat al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw en men is er vrij vlot achter gekomen dat het de ontstekings temperatuur van je olie drastisch verlaagt en het spul zelf breekt al af vanaf een temperatuur van 120 graden. Nou lijkt dat voor een versnellingsbak niet zo dramatisch, maar bedenk je wel dat de temperatuur die wij kennen van motor olie en bak olie een GEMIDDELDE is, en er altijd hot spots in zitten waar de temperatuur dus door oploopt tot veeeeel hoger. In geval van motor olie al helemaal. 120 graden is VEEEEL te laag. Goed bakolie of motor olie wordt door SAE en API getest en hoort het tot veel hogere temperaturen uit te houden.
Chloorparaffine onbindt dan in chloorwaterstof zuren die vooral legeringen met koper verbindingen aantasten, maar eigenlijk vele andere metalen ook niet ongemoeid laten.
In producten als TSL wordt daarom gekozen voor alkalische compensatie middelen, zoals zwavel calcium verbindingen om de verzuring nog wat uit te stellen, maar het is een tijdbom!
Gewoon niet aan beginnen! Bedenk je dat als een additief goed is de olie fabrikant het er echt wel al in gedaan had en er minstens test rapporten van gerenommeerde instanties aan vast moeten zitten voor je je er aan moet wagen!
Het goedje geeft ook zeer overtuigende demos op een Timken test bank, maar stink er niet in!
Overigens breekt het goedje eerst nog af in een paar zeer toxische en carcinogene bestanddelen, zoals korte chlorine verbindingen en fosgeen (!!!) Zelfs al zou het goed werken, dan heb ik nog liever eens in de zo veel jaar een motor of bak revisie dan krebs of erger!!
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/Aftermarket-oil-additives.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=936466″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.kia-forums.com/2g-2006-2010-rio-rio5/54712-tri-star-lube-2.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Dit klopt niet helemaal wat je zegt.
Ik heb even navraag gedaan.
Zal hier even de antwoorden quoten:“Dit is totale onzin.In TSL zit absoluut geen chloorparaffine (wat wel vaak in andere middelen gebruikt wordt).Heb het zelf zeer uitvoerig getest en gebruik het zelf al meer dan 20 jaar.Het wordt tegenwoordig ook veel op het circuit gebruikt bij zeer zwaar belaste race auto’s.Ook in de Dakar rally wordt het veel gebruikt.TSL is ook niet te vergelijken met de vele andere olie toevoegingen.
Als er 1 motor (en bak) is die zwaar belast wordt dan is het die van mijn auto wel (mijn dagelijkse 2.4).Inmiddels staat deze op 401.000km……..dus tijdbom? :!nooooo”
” in geen van de links word over tsl gesproken en de nl text gaat er van uit dat tsl het zelfde is als alle andere toevoegingen
tsl is echt iets anders dan alle andere toevoegingen
na mijn versnellingsbak open gemaakt te hebben en wat daar uit kwam ben ik overtuigt van tsl
want zelfs …. kon zijn ogen niet geloven dat er stukken metaal van 3 bij 2 bij 1 mm uit een perfect schakelende bak kwamen zetten”“Dit vind ik ook een leuke :yes! Hahaha, als wij dat doen op het werk verkopen we het niet meer Deuh, want dan zij we te duur t.o.v. de concurrentie en het gaat langer mee.
En ja er bestaat olie die je niet meer hoeft te verversen, om de zoveel tijd wel je filter, maar die is niet te betalen.”27 november 2012 om 18:03 #18035260@stefanDTI wrote:
Het zijn de nokkenas verstellers, een ketting spanner heeft een Z16XER niet.
Er komt vuil voor de zeefjes/filters en daardoor kan de olie niet direct in de nokkenas verstellers komen.
Met kapotte ratelende verstellers tot gevolg.Dat komt vaker voor bij de Z16XER en de Z18XER.
Als je ze eruit haalt dan loopt er wat olie uit dus even een doekje er onder leggen.
Dit zijn ze..
Close up –>
Die kleine oranje filtertjes moeten eraf,voorzichtig doen dat ze niet in stukjes breken.
Succes !
Waarom mogen ze niet in stukjes breken :wtf Je gooit ze daarna toch weg…
Er is zelfs bij Opel wat bekend over deze zeefjes, ze melden dat deze er alleen zitten voor tijdens de inloop fase van het blok en daarna geen nut meer hebben.Dus zeefjes er eerst uit halen en als het geluid dan nog niet weg is dan nokkenasverstellers vervangen
27 november 2012 om 18:57 #18035261@Basshoven wrote:
@Vinci wrote:
@Basshoven wrote:
@pieterrademakers wrote:
Ook zou je een olie toevoeging kunnen proberen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (kwikfit heeft dit ook) schijn een soort filterlaag aan te brengen. Ik geloof hier overigens niet zo in, maar kost niet teveel en kan geen kwaad.
TSL bedoel je waarschijnlijk?
Dat is echt goed spul hoor :thumbNee….
@Vinci wrote:
TSL is chloorparaffine, en daar is wel een hele hoop op te vinden. Simpele uitleg: NIET DOEN!!
Het helpt alle door API en SAE geteste en goed bevonden eigenschappen van je olie om zeep en maakt er ‘iets onbekends’ van. Als je dus als proefkonijn wilt dienen be my guest!
Dit goedje bestaat al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw en men is er vrij vlot achter gekomen dat het de ontstekings temperatuur van je olie drastisch verlaagt en het spul zelf breekt al af vanaf een temperatuur van 120 graden. Nou lijkt dat voor een versnellingsbak niet zo dramatisch, maar bedenk je wel dat de temperatuur die wij kennen van motor olie en bak olie een GEMIDDELDE is, en er altijd hot spots in zitten waar de temperatuur dus door oploopt tot veeeeel hoger. In geval van motor olie al helemaal. 120 graden is VEEEEL te laag. Goed bakolie of motor olie wordt door SAE en API getest en hoort het tot veel hogere temperaturen uit te houden.
Chloorparaffine onbindt dan in chloorwaterstof zuren die vooral legeringen met koper verbindingen aantasten, maar eigenlijk vele andere metalen ook niet ongemoeid laten.
In producten als TSL wordt daarom gekozen voor alkalische compensatie middelen, zoals zwavel calcium verbindingen om de verzuring nog wat uit te stellen, maar het is een tijdbom!
Gewoon niet aan beginnen! Bedenk je dat als een additief goed is de olie fabrikant het er echt wel al in gedaan had en er minstens test rapporten van gerenommeerde instanties aan vast moeten zitten voor je je er aan moet wagen!
Het goedje geeft ook zeer overtuigende demos op een Timken test bank, maar stink er niet in!
Overigens breekt het goedje eerst nog af in een paar zeer toxische en carcinogene bestanddelen, zoals korte chlorine verbindingen en fosgeen (!!!) Zelfs al zou het goed werken, dan heb ik nog liever eens in de zo veel jaar een motor of bak revisie dan krebs of erger!!
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/Aftermarket-oil-additives.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=936466″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.kia-forums.com/2g-2006-2010-rio-rio5/54712-tri-star-lube-2.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Dit klopt niet helemaal wat je zegt.
Ik heb even navraag gedaan.
Zal hier even de antwoorden quoten:“Dit is totale onzin.In TSL zit absoluut geen chloorparaffine (wat wel vaak in andere middelen gebruikt wordt).Heb het zelf zeer uitvoerig getest en gebruik het zelf al meer dan 20 jaar.Het wordt tegenwoordig ook veel op het circuit gebruikt bij zeer zwaar belaste race auto’s.Ook in de Dakar rally wordt het veel gebruikt.TSL is ook niet te vergelijken met de vele andere olie toevoegingen.
Als er 1 motor (en bak) is die zwaar belast wordt dan is het die van mijn auto wel (mijn dagelijkse 2.4).Inmiddels staat deze op 401.000km……..dus tijdbom? :!nooooo”
” in geen van de links word over tsl gesproken en de nl text gaat er van uit dat tsl het zelfde is als alle andere toevoegingen
tsl is echt iets anders dan alle andere toevoegingen
na mijn versnellingsbak open gemaakt te hebben en wat daar uit kwam ben ik overtuigt van tsl
want zelfs …. kon zijn ogen niet geloven dat er stukken metaal van 3 bij 2 bij 1 mm uit een perfect schakelende bak kwamen zetten”“Dit vind ik ook een leuke :yes! Hahaha, als wij dat doen op het werk verkopen we het niet meer Deuh, want dan zij we te duur t.o.v. de concurrentie en het gaat langer mee.
En ja er bestaat olie die je niet meer hoeft te verversen, om de zoveel tijd wel je filter, maar die is niet te betalen.”Ik heb hier een oud Tri Star Lube productblad op papier waar wel degelijk een groot percentage chloorparaffine in wordt vermeld, maar zag in de nieuwe folder dat het geen chloorverbindingen bevat. Wellicht is de formule gewijzigd over de tijd heen??
27 november 2012 om 19:23 #18035262Ze mogen niet in stukjes breken omdat je het dan met pincent eruit kan gaan vissen , voordat je het terug zet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.