Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › RATELEND GELUID
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 maart 2013 om 17:01 #17256640
Hallo medeforummers,
Ik zit met het volgende: Ik heb een ratelend geluid bij een koude start met op optrekken. Ik ben hier mee naar de opel geweest maar het geluid was weer verdwenen. Vanmorgen toen ik de auto starte en wegreed begon het weer. Als de motor op temp komt is het haast niet meer te horen. Ook met stationair draaien hoor je niets. Er zit nix los, uitlaat lekt niet. Dat zijn dingen die ik al gecontroleerd heb. Riem zou nog 30k mee moeten kunnen. Deze is vervangen bij 70000. Teller staat nu op 133000. Ik snap niet waar het geluid nu vandaan komt!!! Iemand advies of suggesties wat het zou kunnen zijn?? Het betreft een vectra c augustus 2002 met z18xe motor
29 maart 2013 om 19:15 #18122227Laat iemand even de auto starten terwijl die koud is en kijk of de uitlaat nergens tegen aan trilt kan als de rubbers hard of slap geworden zijn ,en onder de kap kijken/luisteren tijdens het starten.
29 maart 2013 om 22:15 #18122228Hier heb ik ook naar gekeken en dit is het ook niet. Begin een vermoeden te krijgen dat het van de multiriem weg komt. Met deze temperaturen en luchtvochtigheid lijkt het ook erger te zijn. Dus denk aan een lager van dynamo of miss een spanrol. De airco is het ook niet, aan of uit maakt ook geen verschil Met warmer weer en een warmere motor is er ook haast nix te horen….
Het geluid komt echt weg van onder de kap aan distibutiezijde.In ieder geval bedankt voor het mee denken, ik dacht hier eerst ook aan maar de uitlaat hangt volledig vrij
30 maart 2013 om 12:30 #18122229Multiriem losnemen, en opnieuw een keertje starten..
ik heb bij mijn B1 een probleem gehad met de spanner, wat zichzelf heeft opgelost op een of andere onverklaarbare wijze na de Motorwissel naar 3.0 Liter V6.
Bij mij deed de multiriem klapperen, alleen met koude motor.
Ik rijdt nu nog met dezelfde spanner.Willem
31 maart 2013 om 12:31 #18122230Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden, het lager van de dynamo heeft waarschijnlijk de geest gegeven.
Kan je deze vervangen?? Zit er aan te denken om ze dan gelijk maar allemaal te doen (spanner, looprollen en riem).
Is dit ook een beetje zelf te doen?? Dit is iets wat ik nog nooit heb gedaan, ben hier dus totaal een leek in!! :hmmz1 april 2013 om 16:44 #18122231Is goed te doen hoor, en wijst aardig zelf zijn weg..
Willem
23 mei 2013 om 17:59 #18122232Ben weer terug,
@wimv6, bedankt voor je info maar het probleem blijft. Nu heb ik de multiriem niet losgenomen. Auto is 3weken geleden bij de vod geweest voor nieuwe distririem,waterpomp, loop en spanrollen. Waterpomp was aan zijn einde. Ik dacht dat hiermee het ratelen over zou zijn maar het is nog steeds.
Ik heb getest met de airco aan en uit,maakt geen verschil. Het geluid lijkt weg te komen bij de passagierszijde. Het vreemde is als het goed regent buiten ik helemaal niets hoor ratelen.
Is het droog weer dan is de irritante ratel er weer. Met een warme motor lijkt het geluid meer naar de achtergrond te gaan. Tevens zei de dealer dat de multiriem nog goed was. En kunnen verder ook niets raars vinden. Motorsteunen en uitlaat heb ik ook gecontrolleerd en deze zijn ook goed. Als ik me gas vast hou op een constante toeren van 2000rpm klinkt het als een resoneren, bij optrekken is het echt een ratelen. Dit doet hij in elke vesnelling. Het geluid zit ergens laag langs de multiriem/wiel. Bochten nemen maakt geen verschil in geluid!!Wie ow wie heeft een idee,ik ben een beetje einde raad
Gaat om een C met z18xe motor. km stand 13700023 mei 2013 om 18:15 #18122233Krukaspoelie misschien?
Groet jraaf
23 mei 2013 om 18:28 #18122234@jraaf, bedankt voor je mee denken
dat zou kunnen maar kan deze ook een resonerent geluid maken bij gas vast houden en ratelen bij optrekken. En als het regent dit ineens weg is?? De auto is dan met droog weer neer gezet en dan met regen weer gestart. De onderkant en de componenten zijn dan nog droog omdat de auto immers met droog weer is weggezet
23 mei 2013 om 18:37 #18122235Tja. Het is met dit soort klachten erg lastig er de vinger op te leggen :(
Ik heb geen idee waarom het niet voorkomt als de boel nat is.Groet jraaf
23 mei 2013 om 18:44 #18122236Dit is wat ik ook niet snap, Tevens vindt ik het dan wel erg snel voor een krukaspoellie met 137000 op de teller, maar het zou idd mogelijk kunnen zijn. Tis alleen erg raar dast dit bij gas vast houden net klinkt of er iets resoneert en met optrekken egt een geratel is, maar de auto rijdt verder nog steeds prima en dat is zeker een 10000km verder. Overigens zie ik geen heen en weer beweging als ik naar de poelie kijk en de motor stationair laat draaien en is het geluid ook niet aanwezig. Wel moet ik toegeven dat de multiriem de laatse 10000km wel piept bij starten. Mischien dat er toch een verbandt is tussen de 2 dingen.
Mvg
9 november 2014 om 11:42 #18122237Heb je toevallig al de oplossing gevonden :) ?
ik zit hier met het zelfde probleem, km-stand 134000.
Ik heb hem nu klein half jaartje, het geluid was er minimaal toen ik de auto kocht.
Eerst de multiriem vervangen en de spanrol, die maakte wel flink geluid. Maar na het vervangen houdt het toch aan.
Ik zat zelf te denken richting de vrijloop poelie van de dynamo, of de spanrol van de distributie riem.Ben jij toevallig nog iets wijzer geworden?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.