Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Ratel bij stationair draaien X22DTH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2013 om 09:41 #17260513
Hallo,
Ik heb me net aangemeld hier op het forum onder de voorstel sectie met mijn Opel Frontera. Er ligt een X22DTH Ecotec motor in. Ik heb hem net een paar maanden en heb er nogal wat problemen mee.
Sinds een aantal weken zit er een ratel in bij stationair draaien. Als je een beetje gas geeft verdwijnt de ratel. Tijdens het rijden hoor je niks en zodra je bij een stoplicht moet stoppen of in de file staat hoor je de ratel weer.
Ik heb al uren lopen zoeken en overal luisteren met een schroevendraaier tegen je oor en in de garage hebben ze er ook uren naar lopen zoeken maar niks gevonden.Ik heb een paar weken geleden de carterpan er onder vandaan gehaald en daar lagen stukjes plastic in van de distributieketting geleider en dacht het toen gevonden te hebben. Naar de garage gebracht om deze te vervangen maar allebei de geleiders bleken onbeschadigd. Was dus een restje van een vorige, vervangen geleider…. :swear. De ketting bleek wel veel te lang opgerekt en heb dus de ketting, spanners en geleiders laten vervangen. Nog steeds die ratel.
De riem er af gehaald, nog steeds geratel. dus de spanner kan het ook niet zijn. Kruk as poelie vervangen en nog steeds geratel. Turbo is nagekeken en is goed. Waterpomp eraf etc etc. Ze hebben zo onderhand de hele motor uit elkaar gehaald maar nog steeds die ratel. Het is gewoon niet te vinden. Het geluid lijkt overal vandaan te komen. Als je denkt het gevonden te hebben en een schroevendraaier er tegenaan zet en luisterd, lijkt het weer ergens anders vandaan te komen…
Ik heb een nieuw, origineel oliefilter besteld want volgens de garage zou het ook door een slecht filter kunnen komen wat zorgt voor onderdruk waardoor er van alles gaat ratelen. Klinkt logisch, want bij gas geven (druk opvoeren) verdwijnt de ratel. Maar als dit het niet is zou ik het niet meer weten.Hij rijd verder prima, heeft genoeg power, trekt goed op etc, maar die ratel is gewoon heel irritant.
Heeft iemand hier misschien een idee wat het kan zijn? Alle reacties, tips etc zijn welkom
Groet Rik
8 september 2013 om 10:52 #18172379Geluiden zijn lastig te localiseren, maar is het niet gewoon iets dat mee resoneerd met de motor, een schild kabel plaatje metaal, stuk uitlaat, etc etc etc..
de 2.2 diesel is al niet echt een van de meest geraffineerde diesels die er zijn.(bij mijn Corsa-1.5TD rammelt er ook wel het een en ander bij stationair trouwens.. lekker laten rammelen, deze heeft ook al 300.000km weg)
Willem
8 september 2013 om 18:09 #18172380Ja zo kan je het ook bekijken. Kan best dat het iets heel onbenulligs is. Maar het geeft toch niet zoveel vertrouwen.
8 september 2013 om 18:17 #18172381Als ik het verhaal zo lees denk ik aan de balansasketting onderin de motor.
Daar kan ook het stukje geleider van zijn wat je gevonden hebt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.