ratel bij linksaf: is dit het einde van astra?

Forumindex Forums Modellen Astra ratel bij linksaf: is dit het einde van astra?

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256115
    Koekenbakker
      Lid sinds:
      18 March 2011

      Goedendag mede opel-ers

      Ik zou graag van jullie deskundigheid gebruik maken. :thumb

      Het probleem: Een ratelend geluid als ik een bocht naar links maak. En het wordt langzaam aan erger.
      Klinkt als het profiel van de band ergens tegenaan schuurt; maar dan iets meer metaalachtig geluid. Het vreemde is dat als je op de bestuurders stoel zit, het geluid bij het rechter wiel vandaan lijkt te komen, maar op de bijrijdersstoel komt het geluid meer bij de versnellingsbak vandaan :???:

      Diagnose:
      – Geluid is alleen als ik een linker bocht maak, en daarbij gas geef.
      – Als geen gas geef of geen ‘extra’ gas geef, klinkt er geen ratel geluid.
      – Bij een rechter bocht of als ik rechtdoor rij is er geen geluid.
      – Ratel lijkt sterker als er druk op het wiel komt (bij een rotonde, of snelheidsheuvel)
      – Ratel wordt erger

      Ik ben bij de Opel garage in Velserbroek geweest. Ze hebben er mee gereden en op de brug gezet. Er zijn geen directe problemen te zien. Niet extreem veel speling bij de stuur inrichting.
      Er is wel wet meer ruimte/speling bij de aandrijfstang die uit het differentieel komt. Die dikke knobbel waardoor de stang in verschillende richtingen kan bewegen.

      Ik heb een filmpje gemaakt waarbij het geluid is te horen. In het echt klinkt het iets heftiger.
      [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CfpjguyycIA[/youtube]

      Omdat ook mijn knalpot zich heeft losgemaakt van de rest van de uitlaat klinkt de astra een beetje ‘sportief’. Dat betekend dat de kosten wel gaan oplopen voor mijn oude trouwe astra. Wordt het sloop :( of ga ik de 250.000 km nog halen

      Heeft iemand hiermee ervaring? Of een mogelijke oplossing, dan zal ik dat zeer waarderen.
      Alvast bedankt!

      #18115396
      soepkiepe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2010

        uitlaat zal ik gewoon een andere onder zetten, zijn de kosten niet.
        dat geratel kan ik zo 2 dingen op bedenken, maar dan had de garage dat vast gezegd.
        1 je wiellager, maar dat klinkt meer als een bromvlieg in je auto, die zul je dus ook constant moeten horen alleen in de bocht zal ie erger hoorbaar zijn.
        2 je homokineet kan ook gaar zijn, dat gaat wel weer alleen in bochten geluid geven geloof ik.

        in beide geval is het wel te maken.
        na mijn idee kan jou auto om die 2 punten de 300.000 ook nog wel halen haha.

        alleen zoals je zelf ook weet, bij de garage kost zoiets veel meer an wanneer je het zelf doet of bij een beun laat doen.

        #18115397
        Botho
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 May 2009

          Ik denk dat het je homokineet is aangezien er ook speling op zit. Ik zou gewoon op de sloop of auto onderdelenlijn.nl een nieuwe aandrijfas bestellen..Kost een paar tientjes en je bent gelijk van het gezeik af.

          #18115398
          2000
          Moderator
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Ik zou een ander aandrijfasje monteren, dan kan het wel is weg zijn. Kost een paar tientjes bij Rutte. Ook raar dat een opel garage geen diagnose kan stellen.

            #18115399
            Koekenbakker
              Lid sinds:
              18 March 2011

              Top gasten voor deze snelle reply :wors

              ik zie dat het youtube filmpje niet getoond wordt. dit is de link: https://www.youtube.com/watch?v=CfpjguyycIA” onclick=”window.open(this.href);return false;

              even homokineet gegoogled. Dat is idd waar wat meer speling op zat:

              #18115400
              Botho
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 May 2009

                Niet te lang mee doorrijden…Bij mij is hij een keer kapotgegaan en dan rij je geen meter meer!!

                #18115401
                Koekenbakker
                  Lid sinds:
                  18 March 2011

                  Ik ga zo op de fiets bij de sloop langs. Ze hebben nog een auto met aandrijfas liggen.

                  #18115402
                  Koekenbakker
                    Lid sinds:
                    18 March 2011

                    Ik heb de aandrijfas hier liggen, 35 eurootjes.
                    Even goed gekeken bij de demontage. Ziet er simpel uit. Eén vraagje: moet ik de (rode) olie van het differentieel bijvullen? Ik zag niet of er veel uitkwam bij de demontage.

                    Weet iemand of er in de omgeving Haarlem/Beverwijk een mogelijkheid is om een brug te huren om te sleutelen? :hmmz

                    Ik zie weer hoop voor mijn Astra :wub

                    #18115403
                    Botho
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 May 2009

                      Ik zou gewoon de bakolie verversen…

                      #18115404
                      astraTD
                        Lid sinds:
                        9 March 2009

                        Inderdaad dit heb ik tijdje geleden ook gehad, was de recheraandrijfas! Hoezo sloop, ik rij al sinds de zomer 40.000km op de nieuwe aandrijfas.. Kosten 40,- vervangen is zelf te doen.
                        Zie onderschrift nog lang niet naar de sloop :mrgreen:

                        Let wel op want er zijn verschillende aandrijfassen.
                        De 2 verschillende dieselmotoren in de astra F zijn ook verschillend in de aandrijfas.

                        #18115405
                        Botho
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 May 2009

                          Ik heb zelfs een vectra A steekas in mijn 1.6 astra 8v gehad.. Die paste ook!

                          #18115406
                          TWA
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            17 June 2010

                            Heining hobby hal. Amsterdam Westelijk Havengebied. Kan je een brug huren en eventueel ook gereedschap. Hobbyhal Heining

                            Hoe dan ook, succes met de hobby man :thumb

                            #18115407
                            Koekenbakker
                              Lid sinds:
                              18 March 2011

                              Het is voor een station 1800cc 16v. Ze hebben de as ook uit zo een gehaald.
                              40 euro voor een nieuwe? hmmm betere deal king:
                              Dank TWA voor de tip!

                              #18115408
                              Botho
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 May 2009

                                40 euro voor een nieuwe met homokineten bestaat niet… Misschien in China maar niet in europa.

                                #18115409
                                astraTD
                                  Lid sinds:
                                  9 March 2009

                                  2ehands dan :sleeping

                                  #18115410
                                  Botho
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 May 2009

                                    Ja dat snap ik. Alleen koekebakker niet volgens mij.. ;-)

                                    #18115411
                                    Koekenbakker
                                      Lid sinds:
                                      18 March 2011

                                      Update:
                                      Ik heb de aandrijfas vervangen met de sloop as.
                                      Tijdens het vervangen was het opvallend dat er geen olie uit het differentieel kwam.
                                      Bij de proefrit bleek dat het geluid niet weg te zijn. Wel iets minder. Daarna het differentieel helemaal volgegooid met olie.

                                      Nu lijkt het wel als de auto warm is dat er nagenoeg geen ratel geluid te horen is. Bij een koude motor, een bocht linksaf en van een drempel rijden geeft het heftigste geluid, dat ook iets door ratelt na het rechtdoor sturen. Wel alleen bij gas geven.

                                      Ik zie er nog een topic is met een vergelijkbaar probleem: viewtopic.php?f=5&t=174793

                                      #18115412
                                      mantadevil
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        is die aandrijfas van de sloop wel goed ???
                                        heb dit vroeger vaak met die e kadetjes gehad ,ook tikken bij insturen en gasgeven ,andere van de sloop er op zelfde verhaal weer andere gehaald en probleem was weg.
                                        Kan soms gebeuren dat je op de sloop ook 1 koopt die gaar is

                                        #18115413
                                        trashmetal
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 February 2007

                                          is het koppelstukje tussen de draagarm en stabistang niet kapot links of rechts
                                          deze zijn van plastic en breken wel eens
                                          dan klinkt het ongeveer als in het filmpje
                                          als dat zo is dan noooooit meer bij die dealer komen :jerry

                                          #18115414
                                          Koekenbakker
                                            Lid sinds:
                                            18 March 2011

                                            Aloha

                                            FF update:
                                            Ik was maar weer eens bij een garage langs geweest. Nu Mahmut van Autobedrijf West Sloterdijk. Die zei dat ik eerst maar eens de uitlaat moest vervangen en dan zouden ze eens goed gaan kijken.
                                            En… nadat ik er een nieuwe knalpot onder had gezet. Geen getik meer!!! king: Was het dan toch de uitlaatbuis die ergens tegenaan rammelde.. :shock:

                                            Enige opvallende nu is bij de rit naar (nieuw) werk door het westerhaven gebied in A’dam. Bij een paar bochten gaan de voorbanden trillen. Als een soort heftig spoorzoeken. Ik voel het zelfs in het gaspedaal.

                                            Ondanks de twijfelachtige staat van mijn opel, toch maar naar zuid frankrijk gereden tijdens pinksteren :thumb En gewoon met 140 op de teller 12 uur doorgereden. Zonder problemen… (alleen wat trillen bij 110 km p/u, dus ik ga de banden laten balanceren)

                                            Nog even fotootje van de kwart milijoen :kewlpics

                                            Inmiddels is het al 253346 :agent

                                            #18115415
                                            krasy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 March 2010

                                              :thumb op naar de 3 ton .
                                              grote kans met uitlijnen dat hij ook niet meer trilt
                                              ik denk omdat je een andere as erop heb gezet dat die niet meer helemaal spoort.
                                              denk persoonlijk dat je aan balanceren niet zo veel hebt

                                              #18115416
                                              Astra 1.4 NZ
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                26 December 2011

                                                Geen foto’s van de Astra? :D

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.