Rare storing ABS, snelheid, service en toerental

Forumindex Forums Modellen Corsa Rare storing ABS, snelheid, service en toerental

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    twan linnenbank
    Deelnemer

Allereerst zal ik mij ff voorstellen…….ik ben Twan (51) en woonachtig in het prachtige Mierlo. Ik ben al enkele jaren in bezit van een Corsa D uit 2009……mijn dochter (21) sinds kort een Corsa C met een easytronic uit 2001.

En met die laatste zitten we te tobben (niet met m’n dochter hè….dat is een ander forum😉)

Het is een oud besje met ruim 220000 km op de teller….inmiddels met de nodige ups-and-downs maar hij REED tot vanavond nog steeds.

Normaal ben ik vrij handig en ben ik een ouderwetse sleutelaar, over het algemeen doe ik al het normale onderhoud, kleine APK-reparaties en beurtjes zelf.

Maar nou weet ik het ff niet meer en voordat ik lukraak onderdelen ga vervangen wil ik graag jullie kennis en expertise raadplegen.

Vavavond is tijdens het rijden het lampje van de ABS gaan branden…..snel daarna stopte de snelheidsmeter….en weer even later ging het “steeksleuteltje” branden, bleef het toerental hangen op 3000 en schakelt de bak niet verder.

De ANWB heeft m’n dochter thuisgebracht en vertelde dat hij de Corsa niet kon uitlezen en wist niet te vertellen wat het euvel kan zijn.

Een keer googelen levert veel verschillende opties op….ik denk dat de snelheid- of ABS sensor kapot of vuil is of dat de ABS-ringen vuil zijn.

Door het rem- en gaspedaal in te trappen en het contact aan te zetten kom ik uit bij een (knipper)code 1700 en 0500.

Die 1700 heeft blijkbaar te maken met het “steeksleutel-lampje” omdat de easytronic om service-onderhoud vraagt en de 0500 met het ontbreken van het signaal van de snelheidsmeter.

Maar waarom brand dan het ABS-lampje, wordt het toerental begrenst op 3000 en schakelt de bak niet over?

Of is misschien de ABS-sensor kapot?

Of is de ABS-sensor en de snelheidsensor misschien dezelfde sensor?

Zit die sensor dan links- of rechtsvoor of op de versnellingsbak?

Hij geeft gelukkig geen F-storing en de Corsa start gewoon…..de versnellingsbak-ellende hebben we inmiddels achter de rug.

De sensoren kosten op zich niet veel maar dingen vervangen die niet kapot zijn is ook weer zonde…..

Ik hoor graag jullie ervaringen, adviezen en eventuele oplossingen.

Gr Twan

Dmitry
      Deelnemer

Hello. The “p0500” error is a “speed sensor malfunction” and “p1700” is a general gearbox failure error. Easytronic gearbox needs to know the vehicle speed to shift correctly and because the speed sensor is faulty it’s currently in the emergency mode and can’t shift properly. There are two options depending on your vehicle’s configuration:

* If you have ABS you should check all the sensors and their wiring (especially connectors). But the best option is to find OpCom or Tech2 and read the full codes list, which would show you what exact sensor is faulty.

* If you don’t have an ABS, then the speed sensor is located on the front left wheel, and you should check and replace it (as far as I remember it’s not integrated into the wheel hub and sold separately, but check all the connections to it first for rust and corrosion).

Good luck! And don’t worry about F-malfunctions 90% of them are easily reparable. ;)

twan linnenbank
        Deelnemer

Hi Dimitry,

Thank you for your comment. This morning I just started tinkering and soon came across a cablebreak of the ABS sensor (front-driver-side)…. a wear spot that caused cost closure.

It’s strange but true….. I replaced the sensor with cable and all malfunctions are gone and al dashboard lights are off.

The speedometer works again, the gearbox switches just like that and it drives like a charm again.

That such a small cable can cause so much trouble. :yahoo:

twan linnenbank
          Deelnemer

Het onderstaande in m’n beste Engels :mail:

Hoi Dmitry,

Dankjewel voor je reactie. Vanochtend ben ik maar gewoon aan het sleutelen gegaan en kwam al snel een kabelbreuk van de ABS-sensor tegen….een slijtageplek die kostsluiting veroorzaakte.

Het is raar maar waar…..ik heb de sensor met kabel vervangen en alle storingen zijn weg 🥳 en dashboard-lampjes zijn uit.
            De snelheidsteller werkt weer, de bak schakeld gewoon en hij rijdt weer als een zonnetje.

Dat zo’n klein kabeltje zoveel ellende kan veroorzaken.

twan linnenbank
            Deelnemer

IMG_0401IMG_0401

twan linnenbank
              Deelnemer

IMG_0402

Ind.
                Deelnemer

Beste Twan Linnenbank,  zou u nu ook de onzin reviews kunnen verwijderen? De auto werd na een proefrit verkocht zonder garantie daar weet u van en daar heeft u voor getekend?  Automaat probleem kosteloos opgelost terwijl u daar geen recht op had? Je zou ons moeten bedanken voor de hulp waar u geen recht op had..  en dan nog zeggen dat je niet zelf aan de auto had gewerkt? Je valt nu wel erg door de mand he?

Opelastra20166
                  Deelnemer

Hallo mede forumleden,

Ik weet niet hoe ik een topic open dus probeer ik het via hier.

Mijn opel astra K begon vandaag uit het niets raar te doen. Met misschien iets vergelijkbaars als Twan. Bij het starten brandden ineens allerlei lampjes:

Bandspanningsysteem lampje, handremlampje, esc lampje, airbag lampje. Kmteller werkt ineens niet, zowel temperatuur als brandstofmeter ook niet. Verder doet de rest het prima.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.