Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Rare rammel/ratel/tik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2010 om 12:12 #17218448
Hallo!
Ik rijd Astra G 1.7 dtl (x type motor geloof ik)
Bij optrekken en constante snelheid hoor je wat tikken, bij gas geven word het luider.Auto heeft nu ongeveer (gok) 370dkm gereden.
Rijd verder nog prima! Start elke dag.Nokken as, kleppen? Waar moet ik aan denken?
Jim
10 maart 2010 om 13:48 #17627614Iemand?
Kleppen of nokkenas? Nokkenas kost niet veel..
10 maart 2010 om 17:54 #17627615geluiden is van afstand moeilijk te zeggen, moet je zelf horen voordat je er iets over kan zeggen
10 maart 2010 om 18:45 #17627616ja loopt de snelheid van de tik op bij toeren maken of bij meer rijsnelheid??
waar klinkt de tik ongeveer..
willem
10 maart 2010 om 18:56 #17627617misschien inlaat, uitlaat spruitstuk los ,lek of, pakking kapot
11 maart 2010 om 13:25 #17627618origineel gepost door wim-v6
ja loopt de snelheid van de tik op bij toeren maken of bij meer rijsnelheid??waar klinkt de tik ongeveer..
willem
Ja, dan gaat het omhoog.. Stationair hoor je het niet echt.
Als ik de kleppendeksel er aftrek, kan ik dan duidelijk slijtage herkennen (aan de nokken b.v)Ik weet dat het lastig uitleggen, maar hoopte dat door de km-stand je misschien iets wijzer zou worden.. Bv. dat die dingen dan op zijn.
Jim
11 maart 2010 om 16:19 #17627619Ik vraag of de tik verandert Bij de motor meer toeren laten maken (ook in Neutraal) of alleen bij rijden..
daar heb ik nog geen antwoord op.
Kleppen van deze motoren moeten af en toe gesteld worden..
denk je dat het beste kan gaan (laten) doen voordat je verder zoekt/
Deze motor heeft geen hydraulische klepstoters namelijk.
Bij te veel klepspeling gaat de motor ook tikken.
Willem
11 maart 2010 om 17:04 #17627620origineel gepost door wim-v6
Ik vraag of de tik verandert Bij de motor meer toeren laten maken (ook in Neutraal) of alleen bij rijden..daar heb ik nog geen antwoord op.
Kleppen van deze motoren moeten af en toe gesteld worden..
denk je dat het beste kan gaan (laten) doen voordat je verder zoekt/
Deze motor heeft geen hydraulische klepstoters namelijk.
Bij te veel klepspeling gaat de motor ook tikken.
Willem
Wim,
Bij meer gas geven word het geluid harder, en lijkt met de toeren mee te gaan. Stationair, als bij rijdend. Bij rijden hoor je het meer dan stationair.
Bij de opel dealer hebben ze me verteld dat er wel hydraulische kleppen inzitten. Maar aan jouw durf ik eigenlijk niet te twijfelen..
Is kleppen stellen wat de doen? Bij mij Suzuki heb ik het zelf wel gedaan, en ben opzich redelijk handig.
Weet je ook waar ik de waardes kan vinden?
Jim
11 maart 2010 om 17:11 #17627621zal het nog eens opzoeken..
tis een DTi (Y17DT) en geen DTL (X/Y17DTL) he??
11 maart 2010 om 17:12 #17627622Y17DT:
klepspeling koud stellen:
0,40mm +/- 0,05 inlaat
0,40mm +/- 0,05 uitlaatdus gewoon kleppen stellen
11 maart 2010 om 17:14 #17627623X17DT / X17DTL 68pk is hydraulisch
dit is ook een OPEL motor en de Y17DT een ISUZU motor
11 maart 2010 om 17:15 #17627624origineel gepost door wim-v6
X17DT / X17DTL 68pk is hydraulischdit is ook een OPEL motor en de Y17DT een ISUZU motor
Beste Wim,
Jij bent snel! Maar het is een X motor (ik vermoede dat in mijn 1e post)
Opel astra 1.7 td. hb. mot.x17dtl 50kw 03-1998 t/m 05-2000
Dat is het.
Bedankt,
Jim
11 maart 2010 om 17:17 #17627625zat scheel te lezen..
dan kan het nog vervuilde stoters zijn..
dat kan je vaak met een motorflush oplossen..
motorflush kort voor verversen toevoegen..
tijd stationair laten draaien.
dan olie verversen.
en dan is het raadzaam een paar keer kort achter elkaar olie te verversen..
tenzij je het iedee hebt dat de tik niet van de kleppentrein afkomt.
ook hebben deze motoren wel last van verleten klepgeleiders, wat ook tikkend geluid kan geven.
Willem
11 maart 2010 om 17:20 #17627626origineel gepost door wim-v6
zat scheel te lezen..dan kan het nog vervuilde stoters zijn..
dat kan je vaak met een motorflush oplossen..
motorflush kort voor verversen toevoegen..
tijd stationair laten draaien.
dan olie verversen.
en dan is het raadzaam een paar keer kort achter elkaar olie te verversen..
tenzij je het iedee hebt dat de tik niet van de kleppentrein afkomt.
ook hebben deze motoren wel last van verleten klepgeleiders, wat ook tikkend geluid kan geven.
Willem
Wim,
Eigenlijk zou ik dus even met mijn oor op de kleppendeksel moeten gaan liggen, om te horen of het daar weg komt.
Soms heb ik ook het idee dat ik minder vermogen heb, nja, af en toe meer vermogen kan ik beter zeggen.
Ik zal morgen eens horen of het bij de kleppen weg komt.
Kleine oftopic vraag: Mijn e30 cabrio 325, is koud veel rapper dan warm. Waar kan dit mee te maken hebben?
Ontzettend bedankt iig.
Jim
11 maart 2010 om 17:22 #17627627Opel:
– hoe is de koude start??
– en hoe zit het met de EGR en vervuiling van het inlaat, en actuatoren van de turbo..
– misshcien vervuiling door inwendig lekkende turbo.BMW:
– Beetje eigenschap van de 325i motor, deze is al niet heel rap dus gauw merkbaar als er wat minder beschikbaar is.
– je kan eens de tempsensor of luchthoeveelheidsmeter wisselen.Willem
11 maart 2010 om 23:08 #17627628Opel:
– Starten, geen enkel probleem, gloeien duurt erg lang, maar dat heeft hij altijd al gedaan (warm weer 5 sec, koud wel 10)
– Egr reinig ik elk half jaar
– Hij neemt wel wat olie.. liter in de 2 maanden.. gem 800 km per week..Bmw:
– 173 pk, maar het is een cabrio á 1300kg.. snel is hij wel, maar geen kanon.
– Temp sensor, waar zit die normaal gesproken?Jim
12 maart 2010 om 15:57 #17627629Ik heb meer in de 325’s van toen gereden dan je lief is… (Zowel Cabrio, 2deurs sedan, 4 deurs sedan, en touring.
maar zo’n standaard 325i blijf je voor met een astra station 2.0i (zelfs volgens fabrieks gegevens)
Verder zijn het fijne en vooral echte rijders auto’s.
Mijn Collega had een Pracht van een 325i 2deurs sedan, vind het nog altijd zonde dat ie m weg gedaan heeft..
Dikke 6 pitter, en niet eens stuurbekrachtiging haha, 235 breed rubber en een klein M power sport stuurtje erin, dat was werken in de kleine straatjes..
Deze motoren geven trouwns al gauwe het gevoel minder te presteren bij warme motor, daar bij koude motor de motor lekkerder reageert onderin toeren
vaak zat gaan de Luchtwegers kapot, evenals de temp sensoren..
indien je een open filter hebt is het probleem al nader verklaard. daar houden deze 6pitters helemaal niet van namelijk
Willem
13 maart 2010 om 09:46 #17627630Haha okay,
Ja ze rijden echt super… En het geluid fantastisch. Daar moet je geen open filter of een sport pijp onder doen.
Heerlijk dat geluid :) Lmm is ook een geniaal ding. Kapje lag bij mij los, en was een systeem.
Het is een m20 trouwens, met riem, das dan wel weer jammer.
Teven brand check lampje bij het op contact draaien. Bij rem in trappen gaat lampje van de remlicht check NIET weg. en na 30 a 60 seconden rijden gaat het lampje weer knipperen. Op check drukken en het is weg.
Is er een apparaatje op de markt om uit de lezen of word het dealer?
Nog iedeeen waar ik bij mijn astra moet gaan zoeken?
Zal nu even een multiriem om een tdi leggen.
Alsvast bedankt, en goed weekend!
13 maart 2010 om 14:15 #17627631BMW Check Control:
> Storing remlicht blijft bij rem intrappen..
– kan zijn dat de achterlichten slechte massa hebben (Kwaal van de E30)
– kan zijn dat de Lamp Controle unit kapot is, (deze controleerd de lampjes zelf, en geeft dat door aan de Check control)
– kan zijn dat de Check Control zelf van slag is.Deze is echter niet uit te lezen.
alles moet je nog ouderwets controleren.
Willem
14 maart 2010 om 15:19 #17627632Hey Willem,
Top! Ik ga dat eens even controleren. Heb een electronische diagnose manual gevonden! HOop dat ik er uit kom.
Bedankt voor je hulp, waardeer ik echt!
Jim
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.