Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › rare koude start X12XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2012 om 13:49 #17245267
Beste lezers,
Mijn naam is Andre en ben sinds kort eigenaar van een Corsa 1.2 16V (X12XE)
Vanmorgen tijdens de koud start liep de motor heel raar, eerst van even hoog stationair om vervolgens weer naar normaal te vallen toen nog een keer hoog en weer terug naar normaal (rond de 900 toeren).Het lijkt dus alsof de motor zoekt naar een bepaald toerental.
Auto rijd ook schokkerig de eerste kilometer.
Wat kan dit zijn?Alvast bedankt.Groeten
14 januari 2012 om 19:28 #17974195kan vanallles zijn, als ie dit niet meer herhaald, kan het een Knikje in de gedachten van de Computer geweest zijn.
Ik heb dat ook wel eens met de X16XE, begint ie vanuit het niets te schommelen (warm / koud maakt niet uit) tussen 800 en 1100 toeren, dat herhaald die een keer of 5 a 10, en dan loopt ie weer goed..
Willem
15 januari 2012 om 08:48 #17974196Hoi Willem
Bedankt voor je reactie
Vanmorgen deed hij het echter weer (is nu voor de derde keer), en lijkt het geen incident te zijn geweest.
Als er een kilometer mee gereden is dan is het over en komt het niet meer terug en loopt hij verder netjes. :hmmz
Als je zegt het kan van alles zijn, waar denk je dan het meest aan?….haha….lastige vraag hè.Drey
15 januari 2012 om 09:51 #17974197Ja Lastig als je niet kunt horen of kijken wat ie doet…
Met uitleesapparatuur kan je ook een hoop ontdekken…
Dit kan meerdere dingen zijn:
– Temperatuursensor
– Luchtmassameter die slecht aan het worden is
– Gasklep die vervuild is en daardoor wat klemt
– EGR die blijft hangen
– etc etc..Willem
15 januari 2012 om 12:18 #17974198Ja inderdaad uit laten lezen is een optie
De EGR klep zit er net nieuw op dus ik mag aannemen dat die in orde is.
Als ik zou moeten gokken is het de gasklep die wat vervuild is, dan kan ik daarna kijken hoe de koudstart dan verloopt.
Wat is de beste manier om die gasklep te reinigen?Drey
15 januari 2012 om 14:47 #17974199@Drey wrote:
Ja inderdaad uit laten lezen is een optie
De EGR klep zit er net nieuw op dus ik mag aannemen dat die in orde is.
Als ik zou moeten gokken is het de gasklep die wat vervuild is, dan kan ik daarna kijken hoe de koudstart dan verloopt.
Wat is de beste manier om die gasklep te reinigen?Drey
wij maken het alltijd schoon met remmenreiniger
gr. john
15 januari 2012 om 18:58 #17974200Oke ga ik dat ook doen
Bedankt.Groet Drey
16 januari 2012 om 07:23 #17974201Idd met remmenreiniger, goed doorweken. Nou denk ik dat de gasklep gebout zit op de inlaat, dus als je deze eraf gehaald hebt, ook even een nieuwe pakking er tussen doen. Wat ook nog wel eens gebeurd bij deze motoren is dat de luchtmassameter loopt te ouwehoeren. Mocht de gasklepreiniging niet helpen, zou ik eerst nog even het temperatuursensortje verwisselen. Deze kost de kop niet en vervangen stelt niet zoveel voor. Een luchtmassameter is namelijk beduidend duurder…
16 januari 2012 om 15:55 #17974202okee……..super!!…..bedankt voor de tips!!
Eerdaags even een middagje plannen om te kunnen sleutelen.:thumb
16 januari 2012 om 15:56 #17974203ja luchtmassa meter kost maar 223 euro ofzo bij de opeldealer
16 januari 2012 om 17:20 #17974204Zoooooooooooooooo dan!! :shock: :shock:
dat zijn dure geintjes, keb begrepen dat halen op de sloop geen optie is i.v.m. de gevoeligheid van die apparaten.
Ahum,nu maar hopen dat het geen LMM probleem is.16 januari 2012 om 17:41 #17974205ja sloop is geen goede optie!, en immitatie ook niet!
17 januari 2012 om 11:42 #17974206Maar als het de LMM is dan zou hij toch continue minder goed moeten lopen?
Nu doet hij dat alleen de eerste 2 minuten na de koudstart, daarna geen probleem meer en loopt’ie mooi.17 januari 2012 om 11:53 #17974207Is dit niet gewoon automatische shoke? Een keer gas intrappen en hij zakt meteen weer naar 900 toeren als het goed is.
17 januari 2012 om 14:26 #17974208@richardschaeks wrote:
ja luchtmassa meter kost maar 223 euro ofzo bij de opeldealer
Op ebay voor veel minder !!
17 januari 2012 om 15:24 #17974209@RonaldH wrote:
@richardschaeks wrote:
ja luchtmassa meter kost maar 223 euro ofzo bij de opeldealer
Op ebay voor veel minder !!
Is dat origineel GM dan? Imitatie niet aan beginnen zoals al eerder is vermeld.
17 januari 2012 om 19:25 #17974210@DarkNL08 wrote:
Is dit niet gewoon automatische shoke? Een keer gas intrappen en hij zakt meteen weer naar 900 toeren als het goed is.
Die motor komt niet onder een rots vandaan!!
Choke is ongeveer in technische termen uit de oertijd.
Choke is alleen van toepassing op Carburatie motoren..
en dat houd in dat zelfs de NZ en SE motoren uit de jaren 80 al geen Choke meer hadden..
Choke is vervangen door een Computergeregelde koudloop
Willem
17 januari 2012 om 20:16 #17974211Heb ik nog een vraagje.Hoe hoog zou het toerental dan globaal moeten zijn bij de compu geregelde koudloop?
Dit vraag ik omdat hij (voordat het toerental bij koudstart ging schommelen tussen 900 en 2200 toeren)altijd rond de 900 toeren draaide en dus nauwelijks meer toeren draaide dan bij een warme motor.Drey
17 januari 2012 om 20:21 #17974212tussen de 1000 en 1200 toeren..
Willem
17 januari 2012 om 20:47 #17974213Is de link dan wel te leggen zoals we eerder dachten aan die gasklephuis vervuiling, of denken jullie dan toch aan iets anders aangezien mijn koudloop altijd een stuk lager was dan tussen 1000 en 1200 T/pm.?
Drey
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.