Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › radio/canbus vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2014 om 21:02 #17263361
Ha allemaal,
Ik heb geloof ik een nogal blonde vraag:
Vorige week heb ik in mijn Zafira 2006 een aftermarket OEM 2-din radio/dvd gezet.
Alles werkt perfect incl. stuurbediening enz enz.Nu wilde ik na 3 dagen de auto starten: accu zo dood als een pier
Met welwillende buurman en startkabels het gevaarte weer aan de praat gekregen; opnieuw werkt alles weer.Wat heb ik fout gedaan?
Aansluiten van de radio was een eitje. Alle kabels pasten op de auto-kabels
Radio is voorzien van canbus systeem
Radio gaat uit als ik contact af zetBlijkbaar gebruikt de radio toch nog 12V wanneer deze uit lijkt te staan.
Kan ik dit uitlezen via een OP-TEC of is dat niet mogelijk (spanningsverlies bij contact uit)???
Zou een professioneel Opel-Mens dit bij de dealer kunnen doen of is er een andere manier om dit te meten?Hopelijk heeft iemand een tip!
auto: zafira 1.8 2006
radio: eonon GM5154alvast bedankt!
gr. Marc
14 januari 2014 om 21:21 #18208180Misschien trekt hij stroom weg via de remote .
Welk merk heb je?
14 januari 2014 om 21:32 #18208181Ha Patje, bedankt voor je reactie
welke remote bedoel je precies? de stuurbediening?Het merk van de radio is Eonon type GM5154
Zou het kunnen zijn dat er stroom wegtrekt naar de antenne versterker? Ik heb deze wel aangesloten maar weet niet echt of ik zo’n versterker heb. Ik ging er ook vanuit dat als het contact uit staat ALLE stroom verbruik van de radio zou zijn uitgeschakeld?
14 januari 2014 om 21:36 #18208179Je kan zien hoeveel je radio wegtrekt door de zekering eruit te halen en een multi meter er tussen te hangen op ztandje ampere meten.
Je kan dan precies zien hoeveel stroom je radio trekt.14 januari 2014 om 21:39 #18208182@ZakhooiTM wrote:
Je kan zien hoeveel je radio wegtrekt door de zekering eruit te halen en een multi meter er tussen te hangen op ztandje ampere meten.
Je kan dan precies zien hoeveel stroom je radio trekt.Dank je wel!
Ga ik morgen even proberen!
Mocht er stroom wegtrekken terwijl contact uit staat is het dan een kwestie van de voedingskabel aanpassen?
Enige stroom moet er wel lopen zodat de unit de settings onthoud toch?groet,
Marc
14 januari 2014 om 22:19 #18208183@marruc wrote:
@ZakhooiTM wrote:
Je kan zien hoeveel je radio wegtrekt door de zekering eruit te halen en een multi meter er tussen te hangen op ztandje ampere meten.
Je kan dan precies zien hoeveel stroom je radio trekt.Dank je wel!
Ga ik morgen even proberen!
Mocht er stroom wegtrekken terwijl contact uit staat is het dan een kwestie van de voedingskabel aanpassen?
Enige stroom moet er wel lopen zodat de unit de settings onthoud toch?groet,
Marc
Afhankelijk van de radio, in mijn astra g is dat inderdaad wel zo.
Een reden dat je radio toch “normaal” uit gaat zou kunnen omdat op het contact draad nu constant 12v staat en de normale voedings draad wordt geschakeld met je contact ( precies anders om dan het zou moeten.:))Mocht je morgen gaan meten, zorg dat je de meten op 10ampere zet en niet op milli ampere.
Mocht je na het aansluiten van de meter meteen 50+ milli ampere meten, effe wachten tot je radio in slaapstand schiet ( ongeveer 3 minutjes wachten) daarna krijg je het aantal (milli) ampere te zien.
Als dat hoger is dan 50 milli ampere dan mag je je radio verrot schelden :p15 januari 2014 om 13:52 #18208184Ik heb zojuist de radio qua amperage doorgemeten:
meter op 10A:
als ik contact uitzet en even wacht geeft ie aan 0,01A
Ik kan hier niet zoveel mee.
Een van jullie wel?is dat teveel of juist niet??
gr. Marc
15 januari 2014 om 14:42 #18208185@marruc wrote:
Ik heb zojuist de radio qua amperage doorgemeten:
meter op 10A:
als ik contact uitzet en even wacht geeft ie aan 0,01A
Ik kan hier niet zoveel mee.
Een van jullie wel?is dat teveel of juist niet??
gr. Marc
Volgens ZakhooiTM is 50 mA teveel. 0,01A is 10mA dus dat betekent dat je radio niet veel stroom gebruikt in slaapstand. Succes met verder zoeken!
Sent from Xperia SP with Tapatalk
15 januari 2014 om 16:09 #18208186Dank voor je antwoord
Ik heb het nogmaals gemeten en het blijft inderdaad 10mA in slaapstand
Oftewel de radio lijkt ok…Maar ja wat nu
Ik heb nog 1 mogelijkheid maar weet niet of dit hout snijd:ik heb afgelopen weekend iemand geholpen om dmv startkabels zijn auto te starten. Dit gedaan terwijl mijn auto draaiende motor had
Daarna zelf ongeveer 10 km gereden en toen auto 3 dagen stil gestaanNa die drie dagen was mn accu leeg.
Kan het hier dan wat mee te maken hebben?
Ik kan echt geen enkele andere oorzaak verzinnen….
Groet!
Marc
15 januari 2014 om 18:32 #18208187In principe zou het starten van iemand anders zijn auto niet zo veel invloed moeten hebben op jouw accu, het is immers maar een piekstroom van 2-5 seconden, daar zal je accu niet snel van leeg raken (of deze zou al minder dan 12v zijn geweest)
Wat je nog wel kan controleren is om het totale verbruik te meten, dit kan je doen door de massa van de accu los te halen en de multi meter er tussen te zetten.
Let op! :
Probeer je auto NIET te starten en zet geen groot verbruikers aan!! er kan maar immers 10 ampere door je meter.
Let er ook op dat je de multimeter echt op 10A hebt zitten anders fikt ie nog steeds door.
(meestal heb je 3 aansluit posities : Tot 10A(rood), Tot 200mA(rood) en massa(zwart)) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.