Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Radio valt uit bij hoog volume
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 februari 2014 om 14:08 #17264266
Goeiemiddag,
ik bezit een opel astra g convertible uit 2002, waarin tot kort nog een standaard radio (CCR600,4×50 Watt),Wisselaar en speakers zaten. De radio is vervangen voor een Caliber RDD 571Bt die 4×75 Watt geeft.
Wanneer ik het volume hard zet, valt de radio uit, inclusief een zekering uit het zekeringen kastje onder het stuur.(dus niet uit de radio zelf, die is nog heel)
Heeft dit ermee te maken dat het vermogen van de radio te hoog is voor de speakers ? Ik heb geen idee wat voor speakers er in zitten en wat deze aan kunnen… Verder is de radio ingebouwd door een autoshop, dus hier kan het niet aan liggen.
Kan iemand mij uit de brand helpen?
Mvg Ryan
21 februari 2014 om 21:09 #18219411Als hij ingebouwd is door een bedrijf terug gaan , mag aannemen dat je garantie hebt toch?
22 februari 2014 om 23:01 #18219412Wat is de hoogte van de zekering in de radio en wat is de hoogte van de zekering in het zekeringkastje?
Die zekering zegt niets over of het te veel is voor de speakers, het geeft aan dat de radio meer stroom nodig heeft dan waarop de zekering gemaakt is. Dit kan meerdere oorzaken hebben, de bekendste is kortsluiting. Maar het kan dus ook zijn dat er in de zekeringkast een 10A zit en achter in de radio bijvoorbeeld 15A. De radio is niet de enige verbruiker die op die zekering zit, dus de radio kan niet de volledige 10A geleverd krijgen.
Greets Joost
17 november 2014 om 17:27 #18219413Mijn stiefbroer heeft dezelfde radio, in zijn Astra G. Die heeft het precies andersom met de zekeringen. Die in het dashboard is nog heel, maar achter de radio is steeds kapot. Dit is een glaszekering.
Ik heb de radio voor heb ingebouwd, toen ik weg ging deed hij het prima. Tot een dag later, toen hij me appte dat hij het niet deed. Het vreemde is: er zit een 250V zekering achter, klopt dit?
De rode en gele draad heb ik omgedraaid, anders hield de radio geen zenders vast. Dit moet volgens mij vrij weinig uitmaken, of begint het probleem hier al?
17 november 2014 om 20:46 #18219414Volgens mij heb je met een radio van 4x50w een 15 ampère nodig en met 4×75 een 20 ampère zekering nodig.
Tenminste als je A=W/V berekend.19 november 2014 om 01:14 #18219415@ astrafries De spanning die op de glaszekering staat maakt niet zo veel uit zolang deze maar hetzelfde of hoger is als waar hij voor gebruikt wordt
@ ryanold de originele bedrading van de auto is niet berekend op een hoog vermogen radio, dus gaat de zekering in het kastje eruit, niet vervangen door een zwaardere zekering dan origineel anders loop je de kans dat je bedrading er uit fikt, het beste kun je die originele draad een extra relais laten schakelen en op het schakel contact van het relais een dikke draad die apart gezekerd is en rechtstreeks van de accu afkomt naar de radio brengen.
4 X 75 is 300Watt (delen door 12V is 25A), hou daarmee rekening dat dit enkel over het geluid gaat dan reken er maar 40% bij voor de rest van de radio en het rendement, gelukkig zijn de vermogens meestal erg overdreven, maar een zekering van 25A zal er wel al in de radio zelf zitten dus de nieuwe draad bij de accu ook afzekeren met minstens 25A.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.