Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Radio aansluiten: waar ligt de + en -?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2012 om 15:41 #17235201
In mijn Rekord liggen de speakerdraden al goed (ook via een ISO-stekker) maar ik wil nu ook de plus en min aansluiten voor de radio via een ISO-stekker. Waar kan ik deze vandaan halen? Er ligt niks in de middenconsole namelijk. Ik las laatst iets over de zekeringkast. Ik meer hier (ook op losse stukken bij zekeringen aan de linkerkant) wel een geschakelde plus maar waar moet ik precies de plus, geschakelde plus en de aarde vandaan halen? Nogmaals; er ligt niks, ik moet dus echt op zoek naar óf de originele draden (waar ze vandaan komen) óf ik moet nieuwe punten vinden.
17 maart 2012 om 18:41 #17849417Volgens mij zit er in de zekering kast een paar punten waar je een geschakelde en constante plus kan maken.
De massa kan je achter de radio ergens maken op het ijzeren gedeelte van je dashboard of de balk die erachter zit.Succes.
17 maart 2012 om 18:58 #17849418Het simpelste zou toch de voeding van de aansteker zijn.
18 maart 2012 om 11:02 #17849419Ik heb op de zekeringkast wel geschakelde plus gevonden, deze zitten links op de kast bij de zekeringen voor de binnen- en buitenverlichting. Kan ik hiervanaf (er zitten losse stekkers daar met 12,nogwat volt) een geschakelde plus trekken zonder problemen? Een constante plus kan ik daar misschien ook vinden maar levert dit genoeg vermogen voor de radio zonder dat andere elektrische zaken er last van gaan krijgen?
18 maart 2012 om 11:22 #17849420Persoonlijk zou ik de radio op een constante + willen houden,vooral als je wil luisteren met de auto uitgeschakeld..
En het verbruikte vermogen hangt van het soort radio af en de versterker die er in zit.
Maar de gemiddelde radio heeft niet veel nodig.18 maart 2012 om 11:29 #17849421Gewoon ff op je zekeringkast meten op zoek naar een constante 12V aansluitining en naar eentje die via je contactslot loopt. De constante aansluiting is voor het geheugen, zodat je niet elke keer opnieuw opzoek moet naar je zenders of dat je cd’s niet elke keer opnieuw beginnen. Onder je zekeringen zitten losse aansluitingen waar je extra kabelschoenjtes op kan zetten. Je massa inderdaad gewoon op een blank stukje metaal van je carrosserie zetten
19 maart 2012 om 21:34 #17849422Massa is geen probleem nee, en verder hoef ik geen radio te hebben als de motor uitstaat :P dan zet ik ‘m wel op contact. Ik ga het aanstaande zaterdag eens proberen!
20 maart 2012 om 11:17 #17849423Massa is geen probleem nee, en verder hoef ik geen radio te hebben als de motor uitstaat :P dan zet ik ‘m wel op contact. Ik ga het aanstaande zaterdag eens proberen!
Mijn broer heeft mij hier wel voor gewaarschuwd dat als je de auto te lang op contact heb zonder dat de motor draait dat dan de bobine kan doorbranden. Daarom zitten er bij nieuwe auto’s een tijds relais op de bobine die hem na zoveel tijd uitschakelt.
Succes!
20 maart 2012 om 11:47 #17849424gewoon rechtstreeks van de accu
met een zekering er tussen
opgelost en de min kan je overal van afhalengroetjes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.