Forumindex › Forums › Modellen › Manta › radiateur vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2010 om 19:55 #17224612
Hallo
Heb sindskort een 2.0 S in mijn A-Manta liggen. Motor loopt schijnbaar goed, maar krijgt heel snel te warm. Enkele zaken die ik al heb bekeken:
– spanningsstabilisator is doorgemeten en ok.
– Er zit een nieuwe temperatuursensor in.
– waterpomp werkt prima.
– radiateur is nieuw…Ik dacht bijgevolg dat het aan de thermostaat te wijten was, die niet of te laat opengaat… Thermostaat eruitgegooid en nog wordt de motor te warm, al duurt het nu iets langer.
Zou het kunnen dat er bij een 2.0 S in een Manta A een grotere radiateur in moet om het boeltje voldoende te doen afkoelen? Hoe zat het standaard bij 1.9 S ? Of moet ik het probleem in mijn blok zelf gaan zoeken … Alle tips welkom.
11 augustus 2010 om 19:58 #17711306Ikzelf heb ook een 2.0S in mn A manta radiateur kan hetzelfde blijven maar heb je hem goed ontlucht? genoeg koelvloeistof erin dus (geen water..)
11 augustus 2010 om 20:14 #17711307Boel is ontlucht en er zit koelvloeistof in ja… Blijkbaar had je twee types radiateurs voor Manta A… breed en smal. Breed was voor de grootste blokken. Klopt dit?
11 augustus 2010 om 20:25 #17711308origineel gepost door babyblue
Ikzelf heb ook een 2.0S in mn A manta radiateur kan hetzelfde blijven maar heb je hem goed ontlucht? genoeg koelvloeistof erin dus (geen water..)Heb je soms een foto van je motorcompartiment? Dan zie ik meteen of we dezelfde radiateur hebben… Je zou er mij een heel eind mee vooruit helpen. Alvast bedankt.
11 augustus 2010 om 20:47 #1771130911 augustus 2010 om 21:03 #17711310origineel gepost door babyblue
Waarvoor dank. Is inderdaad het klein radiateurke, zoals bij mij… en de jouwe staat zelfs nog op LPG. Ik moet het probleem elders zoeken denk ik…
11 augustus 2010 om 23:04 #17711311Ie is wel goed ontlucht en alles?
11 augustus 2010 om 23:07 #17711312ik dacht dat een motor op lpg ook warmer werd dan met benzine?
ten minste dat zei men vroeger…of is dat ondertussen achterhaalt?12 augustus 2010 om 07:36 #17711313Origineel zit er tegen de radiateur een kap geschroeft welke de luchtstroom veroorzaakt door de fan, bij stilstand en bij niet al te hard rijden richting de radiateur leid voor extra koeling.
Deze kap heeft echter geen of weinig invloed bij normaal rijden.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de radiateur vervuild is door vliegetjes, stof e.d.12 augustus 2010 om 08:13 #17711314origineel gepost door The_Undertaker
Ie is wel goed ontlucht en alles?Boel is idd ontlucht …
12 augustus 2010 om 08:14 #17711315origineel gepost door MantasticB1
ik dacht dat een motor op lpg ook warmer werd dan met benzine?
ten minste dat zei men vroeger…of is dat ondertussen achterhaalt?Dat klopt met oudere motorblokken. Ik weet niet hoe het zit met recentere motorblokken…
12 augustus 2010 om 08:17 #17711316origineel gepost door addriaanadriaan
Origineel zit er tegen de radiateur een kap geschroeft welke de luchtstroom veroorzaakt door de fan, bij stilstand en bij niet al te hard rijden richting de radiateur leid voor extra koeling.
Deze kap heeft echter geen of weinig invloed bij normaal rijden.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de radiateur vervuild is door vliegetjes, stof e.d.Het is een nieuwe radiateur. Weliswaar het kleine model zoals van “babyblue”. De meesten hebben geen zo’n tunnelkap en toch kunnen die perfect rijden, dus dat zou het niet mogen zijn…
12 augustus 2010 om 09:57 #17711317Manta A heeft enkel 1.2 1.6 en 1.9 motor geleverd gehad. Allen met een kleine radiateur. enkel de automaat versie had een brede radiateur zoals bij Manta B 2.0 het geval is.
Kleine radiateur zou voldoende moeten zijn.
Hoe heb je je koelsysteem ontlucht? Met kachelkraan geheel open lekker op toeren zonder radiatordop?maak eens foto van jou motorruimte
12 augustus 2010 om 14:29 #17711318Probeer toch maar een andere spanningsstablisator.
Heb het probleem ook gehad met de GTE. Temperatuur liep snel op tot het rood, en de benzinetankmeter gaf de goede waarde aan.
Er een andere erin gezet, en het probleem was weg.12 augustus 2010 om 16:09 #17711319origineel gepost door manta2
Probeer toch maar een andere spanningsstablisator.
Heb het probleem ook gehad met de GTE. Temperatuur liep snel op tot het rood, en de benzinetankmeter gaf de goede waarde aan.
Er een andere erin gezet, en het probleem was weg.was bij mij ook het geval.. meter na enkele minuten helemaal rechts in het rood. In het begin dacht ik ook van WTF! Motor gevoeld en temperatuur gemeten van koelvloeistof en dat toen rond 86 graden.
Dus kijk of je koelvloeistof kan meten en/of een nieuwe spanningsstabilisator er in zet. Probleem zou dan opgelost moeten zijn..
12 augustus 2010 om 17:10 #17711320origineel gepost door JOZO
origineel gepost door manta2
Probeer toch maar een andere spanningsstablisator.
Heb het probleem ook gehad met de GTE. Temperatuur liep snel op tot het rood, en de benzinetankmeter gaf de goede waarde aan.
Er een andere erin gezet, en het probleem was weg.was bij mij ook het geval.. meter na enkele minuten helemaal rechts in het rood. In het begin dacht ik ook van WTF! Motor gevoeld en temperatuur gemeten van koelvloeistof en dat toen rond 86 graden.
Dus kijk of je koelvloeistof kan meten en/of een nieuwe spanningsstabilisator er in zet. Probleem zou dan opgelost moeten zijn..
Ligt niet aan blokje… is doorgemeten en ok. Heb koelvloeistof zelf gemeten… gaat aan de kook.
12 augustus 2010 om 17:12 #17711321origineel gepost door hanzzz
Manta A heeft enkel 1.2 1.6 en 1.9 motor geleverd gehad. Allen met een kleine radiateur. enkel de automaat versie had een brede radiateur zoals bij Manta B 2.0 het geval is.Kleine radiateur zou voldoende moeten zijn.
Hoe heb je je koelsysteem ontlucht? Met kachelkraan geheel open lekker op toeren zonder radiatordop?maak eens foto van jou motorruimte
De auto heeft momenteel geen kachel. Heb de voorkant wat opgekrikt, radiateurdop open en x-aantal minuten laten draaien. Plaatje van mijn motorcompartiment.
12 augustus 2010 om 18:23 #17711322Heb je de kachelaansluitpunten afgedopt?
Zoja als je die nou eens doorlust. dus van waterpomp naar thermostaathuis.12 augustus 2010 om 21:16 #17711323origineel gepost door hanzzz
Heb je de kachelaansluitpunten afgedopt?
Zoja als je die nou eens doorlust. dus van waterpomp naar thermostaathuis.hm… zelf nog niet aan gedacht. Wat zou het voordeel daarvan zijn?
12 augustus 2010 om 22:05 #17711324Het zou zomaar de flow van je water kunnen bevorderen.
Ik heb het idee dat die kring buiten je thermostaat om gaat, aangezien je kachel ook warm moet worden als je thermostaat nog niet warm is?Maar ik zou zeggen probeer en ondervindt.
13 augustus 2010 om 06:41 #17711325als je die aansluiting nou doorlust net zoals hans zegt een motor heeft een bepaalde koelvloeistof hoeveelheid en een flow nodig om goed te kunnen koelen bij mij
ik heb recent en 6cil ingebouwd en als ik daar de kachel wel of niet aansloot met de goede t stukken scheelde bij mij nogal en via de waterpomp is je koelvleoistof inhoud minder en heb je dus ook minder mogelijkheid om je warmte te versprijden
als je zeker weet dat het niet in de motor zit dmv een lekke koppakking oid zou ik de koelvloeistof loop eens aanpassen
13 augustus 2010 om 07:00 #17711326origineel gepost door opelclanermelo
als je die aansluiting nou doorlust net zoals hans zegt een motor heeft een bepaalde koelvloeistof hoeveelheid en een flow nodig om goed te kunnen koelen bij mijik heb recent en 6cil ingebouwd en als ik daar de kachel wel of niet aansloot met de goede t stukken scheelde bij mij nogal en via de waterpomp is je koelvleoistof inhoud minder en heb je dus ook minder mogelijkheid om je warmte te versprijden
als je zeker weet dat het niet in de motor zit dmv een lekke koppakking oid zou ik de koelvloeistof loop eens aanpassen
ok… het is het proberen waard. thx voor de tip mannen.
15 augustus 2010 om 14:17 #17711327heb je een vaste koelvin of één met viscokoppeling ?
16 augustus 2010 om 11:18 #17711328origineel gepost door deziggy
heb je een vaste koelvin of één met viscokoppeling ?Vast. Dus dat kan het probleem niet zijn
17 augustus 2010 om 02:09 #17711329bij rekord’s zit in de 2liter S en de 2 liter E een bredere radiator. in de 1700 en de 1900cc zit er in de rekords een smalle, tenzij voor een automaat, die hebben altijd een brede.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.