Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Radiateur vervangen…..loopt nu warm?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 mei 2010 om 11:03 #17221679
mijn radiateur was lek, dus even vervangen. Maar als ik nu de snelweg op ga dan loopt ie boven de 90km/u meteen door naar het rode deel, ga ik langzamer dan gaat de meter weer naar het midden. Ik heb het uitvoering bestudeerd, en de afgaande slang naar de onderkant van de radiateur wordt niet warm. Nu lijkt me dat logisch, want die wordt als ik me niet vergis pas warm als de thermostaat open gaat. Maar nu de hamvraag: waarom gaat opeens de thermostaat niet meer open? Tevens geconstateerd dat de korte slang die van de pomp naar het thermostaathuis gaat vacuum trekt als er wat meer toeren gemaakt worden.
Het zal wel iets met ontluchten te maken hebben (wat ik natuurlijk uitvoerig geprobeerd heb) maar ik snap gewoon niet waarom de thermostaat niet open gaat. Voor de radiateur wissel weerkte alles nog. Ik sleutel al jaren, maar dit is tot op heden onverklaarbaar voor me :wtf:wtf26 mei 2010 om 11:47 #17679127Wat voor auto gaat het om?
Zeker weten goed ontlucht?
26 mei 2010 om 11:52 #17679128ik denk idd ook ff een keer goed ontluchten, vergeet je kachel niet open te zetten tijdens het ontluchten.
als je gewoon een normale (kadett) radiateur hebt dus zonder expansie vat/reservoir kun je het makkelijkst de auto even voor opkrikken, zodat de radiateur het hoogste punt is, dan krijg je alle lucht er goed uit als je hem laat warm draaien met de dop eraf.als er veel lucht in je systeem zit hoop zich dat vaak op rond je thermostaat, en die gaat dan ook niet open.
radiateur zit niet verstopt ofzo? wel even getest voor je hem inbouwde?
26 mei 2010 om 12:15 #17679129bij men monza loopt die de eerste keer ook warm als ik de koelvloeistof heb afgelaten. ik moet hem dan opgieten zovéél ik kan en de motor laten draaien. als dan de pijl naar het rode toe gaat zet ik de motor af en moet ik 2minuten wachten ongeveer. Dan hoor je ineens borrelen (thermostaat gaat open) en kan ik er nog véle liters koelvloeistof bij kappen. Motor terug laten draaien en bij vullen tot hij stopt met borrelen en hij het water terug spuwt.
26 mei 2010 om 16:47 #17679130:cool:ik boorde altijd een gaatje van 3mm in de thermostaat. is ie altijd ontlucht.
maar je hebt toch geen 2e hands radiator erin gezet?
zo ja dan is ie goed vervuild/aangekoekt26 mei 2010 om 18:35 #17679131origineel gepost door boyanka
:cool:ik boorde altijd een gaatje van 3mm in de thermostaat. is ie altijd ontlucht.
maar je hebt toch geen 2e hands radiator erin gezet?
zo ja dan is ie goed vervuild/aangekoektde motor laten draaien totdat de thermostaat opengaat ZONDER gaatje, is verre van ideaal :P
26 mei 2010 om 19:22 #17679132Het is inderdaad een 2de-handse radiateur, maar ik geloof niet dat dat het is, het water circuleert gewoon niet. Het borrelen wat Goossens Bjorn zegt, dat heb ik ook, dus daar ga ik morgen mee verder. Mocht dat niet baten, dan haal ik een nieuwe thermostaat +pakking, boor er een gaatje in (goeie tip!!!) en als het dan niet goed komt, dan weet ik het niet meer. Maar jullie gelukkig meestal wel, dus dan wordt dit topic iets langer. Ik zit wel eens te denken bij sommige koelings topics: hoe moeilijk kan het zijn…. en nu zit ik zelf te k#tten :hmmz
26 mei 2010 om 19:32 #17679133normaal zit er al een gaatje (wel heeel klein) in een thermostaat, maar dat duurt veeel te lang met ontluchten..
als je de auto gewoon zo opkrikt dat je vul gat het hoogste punt is en je laat de motor draaien is hij zo ontlucht…
beetje in de slangen knijpen…en nogmaals, vergeet je kachel niet open te zetten, anders zit je dadelijk gewoon weer met lucht te kijken als je hem een keer gebruikt ;)
26 mei 2010 om 20:16 #17679134Een tweedehands radiator hoeft niet slecht te zijn.
Draai gewoon dat ontluchtingvijsje op je thermostaathuis open,
en eventueel bij een injectiemodel de gasklepverwarming gebruiken als ontluchting.
Nooit problemen gehad.
Grtz.26 mei 2010 om 20:26 #17679135De gasklep verwarming zit bij mij niet aangesloten, en de inbus bout krijg ik er niet uit, ik ben bang dat als ik er meer kracht op zet dat er wat stuk gaat. Maar ik weet zeker dat de problemen morgenmiddag over zijn, moet gewoon lukken.
26 mei 2010 om 23:03 #17679136ik kreeg die bout in thermostaathuis ook niet los… en vele met mij….
heb die van mij ook zonder los te maken ontlucht ;)
als je het echt niet vertrouwt kun je proberen je temp sensor (van je cockpit) te gebruiken voor het ontluchten…27 mei 2010 om 08:37 #17679137Is dit een specifiek probleem voor injectie motoren? Ik heb mijn 1.9N toen schoongemaakt, en daarna weer afgevuld moet lopende motor. Volgens mij hadden we hem idd iets opgerikt. Af en toe dan boerde de motor wat lucht op, en kon ik weer wat vloeistof erbij gieten totdat het zaakje vol en ontlucht was..
27 mei 2010 om 11:07 #17679138Nou, ik ben iets verder. Ik heb er door middel van borrelen, knijpen, gasgeven toch nog wat bij weten te krijgen. Loopt ook niet meer (echt) warm. Bij kruis snelheid (140) gaat de meter 2 mm over het midden. De oude radiateur zat daar iets onder, maar dat zou nog wel kunnen. Maaaaaaaaar, wat ik wel (weer) vreemd vind: De slang aan de andere kant van de thermostaat wordt nog steeds niet heet? Als de thermostaat niet open lijkt te gaan , waar haalt de motor de koeling dan vandaan…….? Ik blijf het wazig vinden.
29 mei 2010 om 11:13 #17679139Haal die radiateur eens los en zet um eens op een tuinslang en kijk eens hoe de doorstroming is??????????
Wat ik zelf heb gedaan om mijn kachelradiateur schoon te krijgen was:
Kokend water met soda erin doen en 5/10 minuten laten zitten en dan met flinke druk doorspoelen, (niet meer als 1.1 bar)
Der kwam een hoop vuil uit,aangezien ik wel 7/8x van die radiateur lek rommel erin gekiept heb.
29 mei 2010 om 12:34 #17679140Maar het probleem zit niet in de kachel radiateur? Het is trouwens nog steeds niet optimaal, koelt wel goed, maar als ik wat sneller ga, dan loopt ie op. Maakt me op zich niet uit, maar het gegluur op de temp. meter begint irritant te worden, het sijsteem moet gewoon betrouwbaar zijn :hmmz
29 mei 2010 om 15:40 #17679141Ik stelde de kachel raditeur als voorbeeld..voor wat je met de motor radiateur kunt doen om um open te krijgen….
29 mei 2010 om 16:52 #17679142origineel gepost door GSE
Ik stelde de kachel raditeur als voorbeeld..voor wat je met de motor radiateur kunt doen om um open te krijgen….:thumbup
1 juni 2010 om 17:27 #17679143je kunt ook ff de thermostaat er uit halen, ff blok volgieten, en dan de thermostaat er weer in, weet je zeker dat je thermostaat in het water zit, en dus niet dicht blijft zitten door lucht eronder.
en ff kijken met tuinslang of je radiateur inderdaad wel goede doorstroming heefd.
1 juni 2010 om 17:30 #17679144Als het goed is, komt het goed. De “nieuwe” radiateur is ook lek, en heb dus een splinternieuwe besteld, nieuwe thermostaat lag er al, dus kan bijna niet fout gaan. Even gaatje in de thermostaat boren, en dan zou het ontluchten ook zowat vanzelf moeten gaan…….. wordt binnen 2 dagen vervolgt :agent
1 juni 2010 om 19:42 #17679145veel termostaten hebben een gaatje van circa 3mm met een bengelend kogeltje erin dat werkt wel top!
ik heb zelf ook de kv vervangen maar geen problemen gehad geluk.hoop voor je dat het lukt voor zaterdag, ik wil die 2.4 wel zien:)
23 juli 2010 om 06:46 #17679146Met mijn c kadett heb ik nu het zelfde probleem.
Normaal stond hij in het midden van de thermostaatmeter
en nu loopt hij binnen no time net tot voor het rode ?mmm..
vanavond eerst maar eens ontluchten, juist wijzen
en anders ook maar eens de radiator doorspoelen
nieuwe thermostaat zit erin dus deze “zou” goed
moeten weze.We houden het metertje in de gaten… komt goed.
Greetz,
Bear -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.