Radiateur vervangen…..loopt nu warm?

Forumindex Forums Techniek Cih Radiateur vervangen…..loopt nu warm?

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    2000
    Moderator

mijn radiateur was lek, dus even vervangen. Maar als ik nu de snelweg op ga dan loopt ie boven de 90km/u meteen door naar het rode deel, ga ik langzamer dan gaat de meter weer naar het midden. Ik heb het uitvoering bestudeerd, en de afgaande slang naar de onderkant van de radiateur wordt niet warm. Nu lijkt me dat logisch, want die wordt als ik me niet vergis pas warm als de thermostaat open gaat. Maar nu de hamvraag: waarom gaat opeens de thermostaat niet meer open? Tevens geconstateerd dat de korte slang die van de pomp naar het thermostaathuis gaat vacuum trekt als er wat meer toeren gemaakt worden.
      Het zal wel iets met ontluchten te maken hebben (wat ik natuurlijk uitvoerig geprobeerd heb) maar ik snap gewoon niet waarom de thermostaat niet open gaat. Voor de radiateur wissel weerkte alles nog. Ik sleutel al jaren, maar dit is tot op heden onverklaarbaar voor me :wtf:wtf

The_Undertaker
      Deelnemer

Wat voor auto gaat het om?

Zeker weten goed ontlucht?

tijs
        Deelnemer

ik denk idd ook ff een keer goed ontluchten, vergeet je kachel niet open te zetten tijdens het ontluchten.
          als je gewoon een normale (kadett) radiateur hebt dus zonder expansie vat/reservoir kun je het makkelijkst de auto even voor opkrikken, zodat de radiateur het hoogste punt is, dan krijg je alle lucht er goed uit als je hem laat warm draaien met de dop eraf.

als er veel lucht in je systeem zit hoop zich dat vaak op rond je thermostaat, en die gaat dan ook niet open.

radiateur zit niet verstopt ofzo? wel even getest voor je hem inbouwde?

Opel_Bjorn
          Deelnemer

bij men monza loopt die de eerste keer ook warm als ik de koelvloeistof heb afgelaten. ik moet hem dan opgieten zovéél ik kan en de motor laten draaien. als dan de pijl naar het rode toe gaat zet ik de motor af en moet ik 2minuten wachten ongeveer. Dan hoor je ineens borrelen (thermostaat gaat open) en kan ik er nog véle liters koelvloeistof bij kappen. Motor terug laten draaien en bij vullen tot hij stopt met borrelen en hij het water terug spuwt.

boyanka
            Deelnemer

:cool:ik boorde altijd een gaatje van 3mm in de thermostaat. is ie altijd ontlucht.
              maar je hebt toch geen 2e hands radiator erin gezet?
              zo ja dan is ie goed vervuild/aangekoekt

mr-turbo
              Deelnemer

origineel gepost door boyanka
                :cool:ik boorde altijd een gaatje van 3mm in de thermostaat. is ie altijd ontlucht.
                maar je hebt toch geen 2e hands radiator erin gezet?
                zo ja dan is ie goed vervuild/aangekoekt

de motor laten draaien totdat de thermostaat opengaat ZONDER gaatje, is verre van ideaal :P

2000
                Moderator

Het is inderdaad een 2de-handse radiateur, maar ik geloof niet dat dat het is, het water circuleert gewoon niet. Het borrelen wat Goossens Bjorn zegt, dat heb ik ook, dus daar ga ik morgen mee verder. Mocht dat niet baten, dan haal ik een nieuwe thermostaat +pakking, boor er een gaatje in (goeie tip!!!) en als het dan niet goed komt, dan weet ik het niet meer. Maar jullie gelukkig meestal wel, dus dan wordt dit topic iets langer. Ik zit wel eens te denken bij sommige koelings topics: hoe moeilijk kan het zijn…. en nu zit ik zelf te k#tten :hmmz

tijs
                  Deelnemer

normaal zit er al een gaatje (wel heeel klein) in een thermostaat, maar dat duurt veeel te lang met ontluchten..
                    als je de auto gewoon zo opkrikt dat je vul gat het hoogste punt is en je laat de motor draaien is hij zo ontlucht…
                    beetje in de slangen knijpen…

en nogmaals, vergeet je kachel niet open te zetten, anders zit je dadelijk gewoon weer met lucht te kijken als je hem een keer gebruikt ;)

H-400
                    Deelnemer

Een tweedehands radiator hoeft niet slecht te zijn.
                      Draai gewoon dat ontluchtingvijsje op je thermostaathuis open,
                      en eventueel bij een injectiemodel de gasklepverwarming gebruiken als ontluchting.
                      Nooit problemen gehad.
                      Grtz.

2000
                      Moderator

De gasklep verwarming zit bij mij niet aangesloten, en de inbus bout krijg ik er niet uit, ik ben bang dat als ik er meer kracht op zet dat er wat stuk gaat. Maar ik weet zeker dat de problemen morgenmiddag over zijn, moet gewoon lukken.

tijs
                        Deelnemer

ik kreeg die bout in thermostaathuis ook niet los… en vele met mij….
                          heb die van mij ook zonder los te maken ontlucht ;)
                          als je het echt niet vertrouwt kun je proberen je temp sensor (van je cockpit) te gebruiken voor het ontluchten…

McLambo
                          Deelnemer

Is dit een specifiek probleem voor injectie motoren? Ik heb mijn 1.9N toen schoongemaakt, en daarna weer afgevuld moet lopende motor. Volgens mij hadden we hem idd iets opgerikt. Af en toe dan boerde de motor wat lucht op, en kon ik weer wat vloeistof erbij gieten totdat het zaakje vol en ontlucht was..

2000
                            Moderator

Nou, ik ben iets verder. Ik heb er door middel van borrelen, knijpen, gasgeven toch nog wat bij weten te krijgen. Loopt ook niet meer (echt) warm. Bij kruis snelheid (140) gaat de meter 2 mm over het midden. De oude radiateur zat daar iets onder, maar dat zou nog wel kunnen. Maaaaaaaaar, wat ik wel (weer) vreemd vind: De slang aan de andere kant van de thermostaat wordt nog steeds niet heet? Als de thermostaat niet open lijkt te gaan , waar haalt de motor de koeling dan vandaan…….? Ik blijf het wazig vinden.

GSE
                              Deelnemer

Haal die radiateur eens los en zet um eens op een tuinslang en kijk eens hoe de doorstroming is??????????

Wat ik zelf heb gedaan om mijn kachelradiateur schoon te krijgen was:

Kokend water met soda erin doen en 5/10 minuten laten zitten en dan met flinke druk doorspoelen, (niet meer als 1.1 bar)

Der kwam een hoop vuil uit,aangezien ik wel 7/8x van die radiateur lek rommel erin gekiept heb.

2000
                                Moderator

Maar het probleem zit niet in de kachel radiateur? Het is trouwens nog steeds niet optimaal, koelt wel goed, maar als ik wat sneller ga, dan loopt ie op. Maakt me op zich niet uit, maar het gegluur op de temp. meter begint irritant te worden, het sijsteem moet gewoon betrouwbaar zijn :hmmz

GSE
                                  Deelnemer

Ik stelde de kachel raditeur als voorbeeld..voor wat je met de motor radiateur kunt doen om um open te krijgen….

2000
                                    Moderator

origineel gepost door GSE
                                      Ik stelde de kachel raditeur als voorbeeld..voor wat je met de motor radiateur kunt doen om um open te krijgen….

:thumbup

JohnSmith
                                      Deelnemer

je kunt ook ff de thermostaat er uit halen, ff blok volgieten, en dan de thermostaat er weer in, weet je zeker dat je thermostaat in het water zit, en dus niet dicht blijft zitten door lucht eronder.

en ff kijken met tuinslang of je radiateur inderdaad wel goede doorstroming heefd.

2000
                                        Moderator

Als het goed is, komt het goed. De “nieuwe” radiateur is ook lek, en heb dus een splinternieuwe besteld, nieuwe thermostaat lag er al, dus kan bijna niet fout gaan. Even gaatje in de thermostaat boren, en dan zou het ontluchten ook zowat vanzelf moeten gaan…….. wordt binnen 2 dagen vervolgt :agent

c-dett16v
                                          Deelnemer

veel termostaten hebben een gaatje van circa 3mm met een bengelend kogeltje erin dat werkt wel top!
                                            ik heb zelf ook de kv vervangen maar geen problemen gehad geluk.

hoop voor je dat het lukt voor zaterdag, ik wil die 2.4 wel zien:)

Bear79

Met mijn c kadett heb ik nu het zelfde probleem.
                                              Normaal stond hij in het midden van de thermostaatmeter
                                              en nu loopt hij binnen no time net tot voor het rode ?

mmm..
                                              vanavond eerst maar eens ontluchten, juist wijzen
                                              en anders ook maar eens de radiator doorspoelen
                                              nieuwe thermostaat zit erin dus deze “zou” goed
                                              moeten weze.

We houden het metertje in de gaten… komt goed.

Greetz,
                                              Bear

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.