Forumindex › Forums › Modellen › Astra › radiateur ventilator werkt niet meer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2011 om 13:28 #17237785
Hoi, ik heb een vraag over mijn astra f, ik heb m een paar dagen geleden een grote beurt gegeven dus alles gedaan van alle olies vernieuwd tot filters en remmen en distibutie riem etc.
Nu vonden ik en een vriend waarmee ik dit gedaan heb dat de olie van de versnelings bak(automaat) die we deden vernieuwen erg donker was.
Nadat we dit gedaan hadden gingen we een rondje rijden en het viel me op dat de temperatuur erg hoog werd van het blok.
Het zat op 95 graden en toen de auto stil stond(weer voor de deur) liep die zelfs op tot 100 graden.
Na nader onderzoek blijkt de ventilator niet te draaien, waarschijnlijk draaide die al 2 jaar niet meer sinds de dag dat ik m gekocht heb.
Het was mij nooit opgevallen dat die niet draaide en ik denk dat omdat ik maar kleine stukken rij zonder veel stil te staan voor rood licht altijd dus enorm veel geluk heb gehad dat ik niks overhit heb gemaakt.
Nu hebben we dus liggen zoeken waarom dat ding niet draait en we vonden dat de relays wel werkten een zit links bij de radiateur en een onder het stuur boven het gaspedaal ongeveer.
Het ligt dus niet aan de relays, we hebben toen ventilator eens getest door m direct op de accu te laten lopen toen draaide die wel.
Wat vreemd is dat de kabel die de stroom levert aan de ventilator wel stroom geeft maar dat is maar 8 volt.
Dus eigenlijk zou je dan denken daT hij toch draaien moet maar dat doet hij dus niet.
Heeft iemand mischien een tip of enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?.
Of een oplossing om dit te maken zodat hij weerr draait?.
bvd, r.20 mei 2011 om 17:24 #17880162> 100 graden is niet te hoog hoor, bij de Astra-F mag bij 102 graden pas gaan draaien..
> Die 8volt kan ook zwerfspanning zijn, dat is spanning met een ZEEEEERRR lage stroom sterkte welke meteen naar 0 sprint zodra er stroom gevraagd word.
> Zekering van de Ventilator al gecontroleerd?? (30A)
> je hebt airco dus?? (anders heeft ie GEEN relais voor de koelventilator namelijk.
– indien airco:
er zit een relais en zekering box in de motorruimte rechts langs spatbordrand, daar zitten meerdere relais en/of zekeringen in voor de ventilator, controleer deze.> als je op de + aansluiting van de ventilator zelf + zet, zonder de min te sturen, gaat ie dan wel op 98 of 102 graden draaien.
Willem
21 mei 2011 om 08:35 #17880161Hoi Wim-v6,
ok ik dacht dat als ie op 100 graden was dat dat al erg slecht was, als de fan dan moet gaan draaien bij 102 graden dan valt dat wel mee dan gelukkig.
Ja ik heb airco erin maar die doet het ook niet meer, als ik hem aan zet binnen op het dashboard (het knopje) dan brand op dat knopje geen licht.
Mischien dat dat niet werkt omdat de fan niet draaien wil.
Ik dacht dat die 8 volt constant en geen zwerfstroom, ik ga zo weer er aan beginnen en kijk alles nog eens na.
Ik vond trouwens maar 2 relais een links bij de radiator en een binnen in de auto die klikt ook als ik de thermostaat kort sluit om te kijken of die nog ok was.
Dus onder het dash board die ralais werkt ok, heb erna de 2 relais een omgewisseld om te kijken of er verschil was en die klikte ook, beide relais zijn gelijk trouwens.
Dat met de plus heb ik nog niet geprobeerd maar neem aan dat dat goed is want de relais werken en de thermostaat ook.
Die vriend van me helpt me vandaag en hij wilde een nieuwe kabel gaan trekken naar de fan, ik weet alleen niet of dat zo een goed idee is.
Ik laat straks nog even wat horen.
Bedankt en groetjes R.22 mei 2011 om 09:13 #17880163> Lampje in Aircoschakelaar
dat er geen licht brand op het knopje heeft een andere betekenis, namelijks niks minder dan lampje in de schakelaar kapot…lampje word niet gebruikt voor inschakeling van de airco, maar brand normaal altijd als Contact op staat, als je dan de knop indrukt komt het lampje dichterbij het glaasje en geeft het meer licht.
> Thermosstaat
Thermosstaat: is een mechanische afsluiting van de radiateur, als deze niet juist functioneerd, word de motor tijdens RIJDEN te warm of blijft te koud.> Thermoschakelaar(s)
Thermoschakelaar(s) zit(ten) in de radiateur en stu(u)r(t)(en)de koelvin(en) aan.in geval van airco doen de thermoschakelaars dat via de betreffende relais.
Willem
22 mei 2011 om 09:36 #17880164@wim-v6 wrote:
> Lampje in Aircoschakelaar
dat er geen licht brand op het knopje heeft een andere betekenis, namelijks niks minder dan lampje in de schakelaar kapot…lampje word niet gebruikt voor inschakeling van de airco, maar brand normaal altijd als Contact op staat, als je dan de knop indrukt komt het lampje dichterbij het glaasje en geeft het meer licht.
> Thermosstaat
Thermosstaat: is een mechanische afsluiting van de radiateur, als deze niet juist functioneerd, word de motor tijdens RIJDEN te warm of blijft te koud.> Thermoschakelaar(s)
Thermoschakelaar(s) zit(ten) in de radiateur en stu(u)r(t)(en)de koelvin(en) aan.in geval van airco doen de thermoschakelaars dat via de betreffende relais.
Willem
de thermo schakelaars zijn wellicht eenvoudig te testen door de draden hiervan even met elkaar kort te sluiten, maar gewis je er van te voren dus wel even van dat je wel zeker weten een goede 12 volt heb ( dus check inderdaad eerst even je zekering.
Daarbij moet je er altijd rekening mee houden dat je last kan hebben van een dubbele storing bijv dat de mechanische thermostaat wellicht niet goed functioneerd en misschien wel de hele tijd open staat ( de moter blijft dan koeler als normaal waardoor de noodzaak om de koelventilator aan te sturen misschien niet eens wordt bereikt.)
Het lijkt allemaal heel gecompliceerd maar fouten aan het koelsysteem zijn vaak wel door logisch na te denken goed te testen en te verhelpen.Gr sonny
22 mei 2011 om 09:44 #17880165thermoschakelaars kun je doorkoppelen met een paperclip of testdraad.
deze schakelen meestal via –
wilem
26 mei 2011 om 17:29 #17880166Hoi dank jullie voor de racties.
Ik heb t probleem niet kunnen oplossen en heb een nieuwe plus draad aangelegd naar de thermostaat en vandaar uit naar n nieuwe relay gelegd, dus er lopen nu wat rode extra kabels onder de moter kap maar t werkt nu wel allemaal(heb ze wel met zekering voorzien).
Wat ik nog steeds vreemd vind is wel dat de orginele kabels naar de stekker links van de fan hadden niet werkten.
Zekeringen en relays waren in orde pff, maar goed t werkt.
Nogmaals bedankt.
Gr R.7 juni 2011 om 19:53 #17880167Hallo
Heb hier hetzelfde probleem,koelvin slaat niet aan.Temperatuur loopt fors op bij stilstaan(in het rood).
Welke polen moet ik doorverbinden bij een drie-polige thermoschakelaar,om te testen of de koelvinvin werkt?
Als ik de schakelaar wil vervangen,kan ik die dan gewoon uit de radiateur draaien en vervangen, of krijg ik dan natte voeten ,en moet ik eerst koelvloeistof er uit halen ,daarna weer vullen, en eventueel ontluchten?Groet
Peer7 juni 2011 om 20:16 #17880168bruin met een van de 2 anderen.
Willem
7 juni 2011 om 21:46 #17880169Hallo
Willem vriendelijk bedankt voor het antwoord :)
Groet
Peer11 juni 2011 om 10:03 #17880170Hallo
Heb zojuist de draden voor de sensor doorverbonden,het doorverbinden van de stroomdraad met een van de twee anderen geeft als resultaat, ventilator draait, maar niet bij allebei de mogelijkheden, wat toch zou moeten als er twee standen op zitten, dacht ik ?
(De schakelaar bij de koelvin zelf heeft maar twee polen.)
Zal dan waarschijnlijk toch de sensor stuk zijn ?Groet
Peer11 juni 2011 om 14:38 #17880171kans is aanwezig ja.
Willem
14 juni 2011 om 16:40 #17880172Hallo Willem
Heb een nieuwe sensor in de radiateur gezet, echter bij stationair draaien gaat de temp toch weer stevig in het rood en slaat de vin niet aan, had je nog suggesties ?
Groet
Peer -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.