Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Radiateur lekt bij overdruk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2012 om 05:20 #17247751
Sinds enige tijd lekt de radiateur van mijn Corsa B (X14XE 16V). Twee jaar geleden heb ik een nieuwe geplaatst, dus slijtage sluit ik alvast uit. Er loopt alleen water weg als de motor na het rijden afkoelt. Lijkt er dus op dat het alleen gebeurt bij overdruk. Hoe meer de motor is belast, hoe meer water er na het afkoelen uit wordt gedrukt. Heb het vermoeden dat er ergens te veel druk opbouwt die niet wegkan. Bij bedrijfswarme, lopende motor met geopende thermostaat lekt de radiateur niet.
Ik vermoedde eerst dat de dop van het koelvloeistofexpansievat schuldig zou zijn door een defect overdrukventiel. Met een andere dop gebeurt echter hetzelfde. Het water loopt weg onderaan de radiateur, enkele cm’s naast de thermoschakelaar, bij de rechtse onderste steun van de radiateur op de draagbalk. Aan de thermoschakelaar ligt het overigens ook niet. Toen ik 2 jaar geleden de radiateur heb vervangen, heb ik ook meteen een nieuwe pakking voor de thermoschakelaar geplaatst.
Iemand ervaring met dit probleem?
18 april 2012 om 06:54 #18007686Er hoort druk te staan op het koelsysteem. Water onder druk heeft een hoger kookpunt, waardoor de motor niet “overkookt” als hij goed warm wordt.
Ik zou zeggen: kijk waar het lekt. Daar zit het probleem. Misschien zit een klem niet helemaal goed vast ofzo.
18 april 2012 om 11:10 #18007687Toevallig gister mijn radiateur moeten laten vervangen van mijn corsa B :(…. ook helemaal lek en motor oververhit geweest… gelukkig niks kapot gereden ….
18 april 2012 om 14:25 #18007688@McKaamos wrote:
Er hoort druk te staan op het koelsysteem. Water onder druk heeft een hoger kookpunt, waardoor de motor niet “overkookt” als hij goed warm wordt.
Ik zou zeggen: kijk waar het lekt. Daar zit het probleem. Misschien zit een klem niet helemaal goed vast ofzo.
Heb al gecheckt. Is in ieder geval geen losse klem. Anders bouwen we hem maar weer es uit om na te kijken en te dichten.
30 april 2012 om 20:31 #18007689Opgelost. De dop op het koelvloeistofexpansievat was te vast aangedraaid, waardoor de overdruk niet via de gebruikelijke weg ontsnapte. Stukje losser gedraaid en zie daar, geen lekkage meer.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.