Radiateur lek. Zelf vervangen?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Radiateur lek. Zelf vervangen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255528
    timthetoolman75
      Lid sinds:
      18 February 2013

      Beste mede forumers,

      Langs deze weg heb ik de volgende vraag;
      Mijn Zafira B geeft om de aantal dagen op het dashboard aan dat de koelvloeistofpeil onder nivo is.
      En elke keer doe ik weer een beetje erbij, maar dit is uiteraard geen goede oplossing.

      Nu heb ik onder de auto gekeken en aan de voorbumper en daarom heen, is het nat.
      Op de radiateur zie je in diezelfde hoek ook inderdaad dat het nat is.
      Kortom, de radiateur zal wel lek zijn.

      Nu zou ik best zelf die radiateur willen vervangen maar ik heb geen idee hoe en waar te beginnen.
      Ben wel technisch en kan veel zelf maar zie even niet goed waar je moet beginnen en waar die radiateur eigenlijk vast zit.
      Op internet kan ik niet afdoende informatie vinden waarin wat tekst en uiteg staat.
      Ook zie ik op fototjes altijd net een ander type radiateur dan ik volgens mij heb.
      In de garage gaat het bij elkaar een hoop geld kosten, dus ik hoop dat het misschien zelf te doen is.

      Als ik onder de kap kijk, lijkt het net of er 2 dunne radiatoren tegen elkaar aan gemonteerd zijn, met een kleine tussenruimte.
      Daarna een grote fan/aanjager oid om de boel ook bij file e.d. koel te blazen.
      Welke van deze 2 is nou de radiateur?
      Aangezien ik ook een airco heb, die het ook niet meer doet, is er wellicht ook 1 zo’n plaat voor de airco?

      Kortom, wie kan mij wat duidelijkheid geven m.b.t. het vervangen van een radiateur.
      En welke plaat is nou eigenlijk van de radiateur? De voorste, beide of diegeen waartegen die fan gemonteerd is?
      En zijn ze afzonderlijk van elkaar te vervangen? Of kan je beter ook direct de andere meenemen in het vervangen?
      Is dit zelf goed te doen, thuis voor de deur, of is dat af te raden?

      Ik heb 2 kleine fototjes gevonden maar weet even niet hoe ik deze op m’n forumberichtje moet of kan plaatsen.

      Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties.
      Mvg, Tim.

      #18109340
      Mark-78
        Lid sinds:
        3 February 2013

        De achterste is de radiateur en de voorste is zoals je zelf aangeeft de airco.

        Of het echt een werkje is om zelf te doen, ligt er aan hoe handig je bent ;)

        Nee ik weet het niet bij sommige auto’s kun je er makkelijk bij bij andere moet je heelveel demonteren.
        Is het heel veel dat hetlekt anders kun je altijd nog proberen wat te redden met bars leak…. is geen oplossing maar om nog een maandje of wat verder te komen is het wel goed.
        Dan is het ook weer beter weer :thumb

        Wanneer je dit lapmiddel gebruikt neem dan wel vloeibare en niet die met korrels, deze korrels lossen bijna niet op en dan verstopt het de boel…..
        MAAR, het is niet de oplossing dat is vernieuwen……

        #18109341
        stefanDTI
          Lid sinds:
          10 May 2007

          Als je geen verstand hebt van auto’s zou ik er niet aan beginnen….

          Bij een Zafira B kom je er namelijk niet zo makkelijk bij.

          #18109342
          Nick-GSI
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Bij een zafira b moet zowat de complete neus eraf ( bumper, gril, koplampen, bumperbalk ), je bent dus zo een kleine 3 uur aan het sleutelen

            #18109343
            lukelaaf
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 November 2011

              De voorste is altijd de airco radiateur
              De radiateur bij het motor blok is je radiateur. daar zitten ook van die dikke slangen aan:wink:

              En mocht je et zelf doen.
              Niet de leidingen van je auto airco radiateur losmaken.
              Het spul daar in is giftig. En kost ook weer wat om bij te vullen.

              groeten Luke

              #18109344
              Mark-78
                Lid sinds:
                3 February 2013

                Nou kun je gelijk andere bumper en grille monteren…. :thumb

                Maar valt nog mee drie uur.
                Er zijn ergere om te doen. :hmmz

                En je leert er weer genoeg van weet je hoe het in elkaar zit, maak dan gelijk een how-to ;)

                #18109345
                timthetoolman
                  Lid sinds:
                  3 April 2008

                  Beste forumleden,

                  Inmiddels is het probleem verholpen, althans daar ga ik even vanuit.
                  Rij nu al bijna een week zonder dat de melding ‘koelvloeistof’ meer in het display verscheen.
                  Hopelijk blijft de melding weg en is het probleem inderdaad opgelost.

                  Het leek mij veel meer werk dan ikzelf zou willen, dus heb ik ‘m naar de garage gebracht. ;)
                  Helaas bleek m’n condensor ook defect, dus heb ik die maar direct mee laten nemen.
                  Klopte ook inderdaad wel want sinds April vorig jaar deed m’n airco het ook al niet meer.

                  Bedankt voor een ieders hulp en reactie’s.

                  #18109346
                  XJR1300
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 June 2011

                    @timthetoolman wrote:

                    Beste forumleden,

                    Inmiddels is het probleem verholpen, althans daar ga ik even vanuit.
                    Rij nu al bijna een week zonder dat de melding ‘koelvloeistof’ meer in het display verscheen.
                    Hopelijk blijft de melding weg en is het probleem inderdaad opgelost.

                    Het leek mij veel meer werk dan ikzelf zou willen, dus heb ik ‘m naar de garage gebracht. ;)
                    Helaas bleek m’n condensor ook defect, dus heb ik die maar direct mee laten nemen.
                    Klopte ook inderdaad wel want sinds April vorig jaar deed m’n airco het ook al niet meer.

                    Bedankt voor een ieders hulp en reactie’s.

                    Hmm, Radiateur en condensor kapot. Dat zal een mooie duit gekost hebben? :shock:
                    Hebben ze ook meteen de droger (airco) vervangen?

                    Groet Patrick

                    #18339900
                    Bquick
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 March 2017

                      Hoi allemaal
                      Ik heb een sintra is de radiator makkelijk zelf te doen? Ik heb de auto nog niet zo lang en er is bar weinig te vinden voor de sintra.

                      Gr Richard

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.