Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Raar tikkend geluidje!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2015 om 18:32 #17271337
Beste heren,
Ik heb een vraagje en dacht, ondanks dat het moeilijk te zeggen is zo van een afstandje, of jullie misschien iets als suggestie kunnen geven waar dit tikkend geluidje vandaan kan komen?
Ik heb er een filmpje van gemaakt, deze kan je hier bekijken; https://vid.me/Kiem
Ik hoorde het tikje voor het eerst een aantal dagen terug. En merk wel dat als de auto echt goed warm is (dus ruim boven de 90 zeker wel) dat het dan bijna niet meer te horen valt.
Hier op het filmpje ligt de temp rond de 88 graden en hoor je het tikje nog best flink hard, en zoals je kan horen, als ik gas geef gaat het aantal tikken gewoon mee alsof het een van de kleppen of iets is? (een ruime gok natuurlijk, zoveel verstand heb ik er niet van, van binnenin)
Ook merk ik dat sinds kort de motor sowieso wat moeilijker terugvalt in het rustig stationair draaien. Normaal als ik de auto een minuutje of 5 aan had vielen de toeren terug en hoorde ik de auto bijna niet meer, dan moest ik soms nog goed luisteren of de auto überhaupt wel aan stond, nu is dat toch wel anders. Nou heb ik wat olie lekkage sinds een weekje of 2 wat vanaf de filter/carter af lijkt te komen maar is de auto ook toe aan een kleine beurt omdat ik ook vermoed dat het oliefiltertje het ondertussen wel begeven heeft door een slechte keuze van olie (van half synt naar vol terwijl de half er nog in zat, tevens ook goedkope zooi)
Dinsdag staat sowieso een klepdekselpakking reparatie op het schema vanwege het aardig wat olie wat rond de bouten verschijnt, maar dit is al sinds dag 1 dat ik de auto heb, alleen begon ik het ruime olieverbruik toch wat vervelend te vinden na al die jaren. Misschien als ik weet wat dit euvel kan zijn dat ik het mee kan laten pakken met de klepdekselpakking reparatie.
Maargoed, terug naar het probleem, heeft het tikken met de oliekeuze te maken? Ik hoor namelijk sinds deze olie erin zit als de auto koud is de kleppen goed ratelen en dat heb ik voorheen nooit echt zo overdreven gehad, vandaar dat ik zsm een oliefilter en oliewissel wil hebben.
Iemand een suggestie?
5 april 2015 om 19:13 #18280142check je uitlaat spruitstuk… me zus heeft dat geluidje ook in haar b2 omega 2.2
zit denk ik een scheurtje in of je pakking in je uitlaatspruitstuk is aan het vergaan…5 april 2015 om 19:26 #18280143Dank je Bart voor je reactie,
Nou heb ik pasgeleden gevraagd hoe duur/etc het zou gaan worden om eventueel de carterpakking te vervangen omdat het lijkt alsof deze ook aardig lekt (ik moet deze eerst schoonmaken en kijken of het daadwerkelijk hier vandaan komt) maar nou zegt de ene garage weer wat anders dan de andere, 1 daarvan zei dat het gehele spruitstuk dan ongetwijfeld los moet. Als dit zo is kan ik er natuurlijk meteen perfect bij om te kijken of hier iets mis is en zal die pakking sowieso al vervangen moeten worden (neem ik aan, als die dan dus echt los moet)
Kan ik het met het blote oog zien denk je als de auto op de brug staat dinsdag voor de klepdekselpakking of dat het de spruitstuk zelf betreft, een eventuele visuele inspectie? Ik snap dat ik niet alles kan zien maar misschien een deel waar het vaak/snel kan gebeuren dat een scheurtje ontstaat?
5 april 2015 om 19:34 #18280144je motor ligt er in de lengte van de auto in.. dus zou aan de zijkant ( aangezien bij een omega nogal wat ruimte is onder de kap) kunnen kijken met een plantenspuit met een water/zeep mix .. en als het gaat bubbelen weet je dat daar lucht uit komt…. daar heb je overgens geen brug voor nodig…
voor je carter hoef je het spruitstuk niet te verwijderen.. deze zal uit 2 stukken bestaan ( spruitstuk en voorpijp met een flexstuk en de catalysator)
als je carterpakking lek is zal er ook bij vervanging tevens nieuwe olie en oliefilter op moeten.. zal de voorpijp niet onder de carter doorloopt is deze redelijk makkelijk te vervangen en de kleppendeksel is ook nog wel te doen… daar is niet veel “graafwerk” voor vereist om er bij te komen namelijk…elke garage kan praten wat ze willen… iedereen heeft een andere manier van werken en een andere kijk erop… dus die keus is aan jouw welke jij het meest vertrouwt..
5 april 2015 om 19:46 #18280145Dat is inderdaad ook zo Bart maar daarom vraag ik dat soort dingen liever eerst hier omdat ik jullie kennis meer vertrouw dan die mensen daar omdat het al vaker niet in orde was na een reparatie, vervelende is dat hun wel vaak diegene zijn met een redelijke prijs (en o.a. ook bovag)
Hun vertelde mij dat als de carterpakking vervangen moest worden hun een uur of 6 minstens moesten rekenen omdat dus het spruitstuk er ook af moest, de andere garages konden niet echt met zekerheid een prijs geven omdat de meeste garages de auto niet echt kennen en het eerst moeten zien of bestuderen.
De klepdekselpakking zou ik eventueel zelf aandurven alleen heb ik zelf geen juiste gereedschap en heb ik tevens bij profile tyrecentre kunnen regelen dat zij het doen voor onder de 100,-
Voor dat risico met het o.a. kunnen kromtrekken vind ik het dat wel waard en weet ik waar ik moet aankloppen als er ook daadwerkelijk iets krom is getrokken. king:De filter en olie vervangen is al iets wat ik zsm wil gaan doen zoals ik al aangaf, ik ga dan denk ik toch maar even kijken of dat de carterpakking vervangen moet worden zodat ik dit in 1 klap kan laten doen.
Ik ga morgen met een plantenspuit richting de motorkap en zal even kijken of ik wat kan vinden en laat ik het nog even weten hier, alvast in ieder geval bedankt voor de tip, hier kan ik zeker wat mee.
Is er toevallig niet iemand van het forum die wat verstand heeft van deze blokken die in de buurt van Zeeland woont? :) Ik zou namelijk nog wel eens wat hulp willen hebben met mijn gasklephuis en stappenmotor, maar daarover meer mocht het nodig zijn en kunnen :)
5 april 2015 om 19:53 #18280146@DiviNe187 wrote:
De klepdekselpakking zou ik eventueel zelf aandurven alleen heb ik zelf geen juiste gereedschap en heb ik tevens bij profile tyrecentre kunnen regelen dat zij het doen voor onder de 100,-
Voor dat risico met het o.a. kunnen kromtrekken vind ik het dat wel waard en weet ik waar ik moet aankloppen als er ook daadwerkelijk iets krom is getrokken. king:dat kromtrekken komt vaak voor door te hard aandraaien.. maar dan pers je de pakking er ook tussen uit en ben je weer terug bij af..
en dat sommige monteurs eerst willen bekijken waar ze aan beginnen ( diagnose stellen) is opzich wel een goed ding.. beter dan klakkeloos aan de gang gaan
5 april 2015 om 19:59 #18280147Ben ik met je eens, daarom juist.. om nou met zekerheid te gaan zeggen over de telefoon na al dat gebeunhaas bij de vorige reparaties dat het spruitstuk ertussen uit moet en het geheel ook nog eens (minimaal) 6 uur gaat duren?
Ik zou dus een kleine 275 euro kwijt zijn voor alleen de carterpakking te laten vervangen daar, ik neem aan dat dat dus dan veel en veel lager kan..Ik heb zelf al het een en ander kunnen lezen (ook op dit forum), dat het vooral ging om een kwestie van een *piep*lading aan bouten maar verder ook niet veel meer, daarom had ik dus al mijn twijfels en wou ik het hier eerst vragen.
Om nog even terug te komen op wat ik eerder al vroeg, is er echt niemand die toevallig redelijk in de buurt woont die eens mee kan kijken/sleutelen bij mijn gasklephuis en stappenmotor? Ik weet niet waar jij zelf in de buurt van woont Bart?
5 april 2015 om 20:04 #18280148ik woon in tilburg.. ik ga voor ingrijpende zaken naar een garage in rijen… dat is een vader – zoon bedrijf en die hebben een hele goede service en reparatie…
en als er wat is kun je altijd zonder gezeik terug, ook als er wat anders is… bij hun gaat het er niet om dat ze geld willen halen uit alle hoeken en gaten…
hun rekenen 40 euro per uur exlcusief onderdelen… ( bij dergelijke andere garages in de buurt rekenen ze 50 a 60 euro per uur)ls je het overweegt:
autobedrijf verhoeven
nijverheidstraat 3 in Rijen
tel. 01612202385 april 2015 om 20:20 #18280149Ik zal ze wel eens een belletje geven dank je wel!
Ik hou je (jullie) nog even op de hoogte over of ik wat zie morgen met de plantenspuit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.