Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Raar stuurgedrag corsa B gsi
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 september 2013 om 21:52 #17260576
Ik heb al een tijdje een “probleem” met mn corsa. Als ik uit een bocht naar links kom, komt het stuur uitzichzelf terug naar de middenstand, uit de bocht naar rechts blijft hij op 4 uur staan.
De auto is verlaagd en goed uitgelijnd en met andere banden heb ik dit probleem ook.Wat zou dat kunnen zijn, stuurbekr. olie is al ververst.
11 september 2013 om 21:53 #18173003als ie goed uitgelijnd is zou het ztuur naar het midden moeten komen, of er moet een zwaar punt in zitten, maar dat voel je wel…
Willem
12 september 2013 om 04:46 #18173004Hebben wel meer mensen die hun auto verlagen. Waaronder ik zelf.
schijint samenspel te zijn van gewicht verdeling voorin, en je assen die lang en kort zijn.
maar dit werrd mijn verteld. Hang mij er niet aan op12 september 2013 om 04:50 #18173005De vraag is als dat gebeurd ga je dan rechtdoor of nogsteeds rechtsaf? Als je nogsteeds rechtsaf gaat is hij nogsteeds niet goed uitgelijnd.
12 september 2013 om 07:24 #18173006Voor de grap even het aantal rondjes tellen om vanuit midden vol naar links te sturen en vergelijken met het aantal rondjes naar rechts. Zou exact gelijk moeten zijn.
Anders niet goed uitgelijnd en stuur gewoon recht gezet op scheve sporing.
12 september 2013 om 07:29 #18173007Hij gaat nog steeds rechtsaf dan. Maar dat zou dan ook inhouden dat er een dood punt in het stuur zit waar de stuurbekrachtiging niks doet. :hmmz
Een maat van mij met dezelfde setup (banden/vel;gen/veren ed) heeft daar geen last van namelijk.
12 september 2013 om 07:33 #18173008Dood of zwaar punt betekend dat je ook weerstand voelt met sturen als je stil staat..
als je dat niet hebt is het gewoon slechte uitlijning.
Willem
12 september 2013 om 09:52 #18173009@wim-v6 wrote:
als ie goed uitgelijnd is zou het ztuur naar het midden moeten komen, of er moet een zwaar punt in zitten, maar dat voel je wel…
Willem
En dat laatste betekent toch afstellen van de potmeters ?
Want bij mij blijft het stuur staan als ik uit een bocht naar links kom..
Auto is goed uitgelijnd!12 september 2013 om 15:10 #18173010Is het een schroefset met instelbare hardheid ? miscchien dat de ene kant meer veert als de ander maar dan alsnog… ik denk ook dat het aan de uitlijning ligt ik heb precies hetzelfde probleem gehad en toen ben ik naar een andere garage gegaan en die hebben hem opnieuw uitgelijnt, een wereld van verschil.
12 september 2013 om 16:07 #18173011Dan zal het inderdaad aan de uitlijning liggen. Is een vaste verlagingsset.
Nu is alles wel netjes in het groen afgesteld bij het uitlijnen, waar zou ik dan op moeten letten op dit te voorkomen?13 september 2013 om 07:40 #18173012Goede uitlijner zoeken en nogmaals naar laten kijken.
Profile Tyrecenter in Numansdorp (het oude S&G) daar ga ik altijd naar toe.
Die in Drachten is ook goed, want daar werkt FolkyC20XE.
Of Kwik-Fit in De Meern, want daar werkt Mattemaker.13 september 2013 om 09:06 #18173013@OpelRobin wrote:
@wim-v6 wrote:
als ie goed uitgelijnd is zou het ztuur naar het midden moeten komen, of er moet een zwaar punt in zitten, maar dat voel je wel…
Willem
En dat laatste betekent toch afstellen van de potmeters ?
Want bij mij blijft het stuur staan als ik uit een bocht naar links kom..
Auto is goed uitgelijnd!De Corsa GSi heeft ditr systeem niet (EPS), deze heeft een volledig electronica vrije hydromechanische stuurbekrachtiigng, met een door de V-snaar aangedreven Hydropomp.
komt geen electronica bij kijken dus.
Denk bij uitlijnen ook eens aan de Camber, deze kan ook raar sturen veroorzaken.
en dat Camber neemt op de vooras van een Corsa-B snel toe bij verlagen.De wielen van mijn Standaard Combo-B (met origneel GSi poten) al aardig schuin.
Willem
13 september 2013 om 15:02 #18173014Wat camber betreft;
Hij heeft nu,
Linksvoor: -1°45′
Rechtsvoor: -2°14′
Hij zou eigenlijk tussen -1°20′ en 0°10′ moeten zitten,
maar op mijn schroefset zit helaas geen schuif om camber mee te stellen..14 september 2013 om 07:48 #18173015Ik heb er al camberbouten opzitten trouwens! Zonder die dingen was mn vorige set banden vrij vlot verdwenen.
14 september 2013 om 08:10 #18173016Heb nu hetzelfde probleem, corsa verlaagd en heeft aardig wat camber en lijkt net of hij zoekt op de weg. Ook banden aan de binnenkant schuin afgesleten! Is dit apk afkeur of kun je hier een boete voor krijgen?
Ga deze week naar profile tyre center om het uit te lijnen en te balanceren!
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
14 september 2013 om 08:14 #18173017Als je nog genoeg profiel erop hebt zitten(1.6mm), dan is er niks aan de hand.
Had dit zelf ook, maar werd gewoon goedgekeurd:)
14 september 2013 om 08:42 #18173018Vanuit het midden gemeten want mijn totale zijkant is vlak namelijk, midden heb ik nog 5 mm profiel
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
14 september 2013 om 08:44 #18173019Nee als er helemaal geen profiel meer op zit aan die binnenkant, dan is het wel afkeur haha.
Alleen wanneer er op de binnenkant nog wel 1,6 zou zitten zeg maar.
14 september 2013 om 08:48 #18173020Oke even op een rijtje.
De zijkanten mogen vlak zijn zelfs kaal, als er in het midden maar minimaal 1,6 mm profiel zit?
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
14 september 2013 om 08:50 #18173021Neee. Er moet op de gehele band tenminste 1,6mm zitten.
Dus als de binnenkant kaal is, dan is het afkeur.
14 september 2013 om 08:53 #18173022Schroefset links en rechts wel even hoog?
Niet de windingen tellen/meten, maar vanaf de dorpel tot de grond. Links staat bij mij 1,5 winding hoger om het gewicht van de bak en bestuurder op te vangen.
14 september 2013 om 08:56 #18173023Bij een band moet 75% van de band profiel boven de 1.6mm hebben tenzij er kanvas zichtbaar is.
groeten Luke
14 september 2013 om 10:26 #18173024@Looney wrote:
Schroefset links en rechts wel even hoog?
Niet de windingen tellen/meten, maar vanaf de dorpel tot de grond. Links staat bij mij 1,5 winding hoger om het gewicht van de bak en bestuurder op te vangen.
Das een goeie :thumb
Vanmiddag zet ik ‘m op vlakke ondergrond en ga ik meten, als er idd verschil in zit stel ik hem bij en lijn ik ‘m gelijk uit!15 september 2013 om 11:59 #18173025Heb ‘m gisteren even opgemeten, maar hij staat mooi recht dus dat zit wel goed :thumbup
15 september 2013 om 12:31 #18173026Ik zou er eerst voor zorgen dat je je camber kan verstellen. Daarna weer uitlijnen. Als dat verschilt links en rechts is het ook al niet fijn.
Dit kun je doen door je bovenste boutgaten uit te sleuven, of met magic camber bouten (sleufgat maken is goedkoper ;))Tevens even kritisch naar je banden kijken. (opkrikken en draaien)
Ik heb een tijd op een band gereden die net niet mooi rond was, dit zag je met het blote oog niet, maar met rijden werd ie onrond en kreeg ik een heel vreemd stuur gedrag.
Nu 2 nieuwe banden, en het probleem is weg. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.