Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Raar probleem Astra G OPC1 X20XER
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juni 2014 om 10:52 #17266443
Hallo mede Opel liefhebbers,
Ik weet even niet of ik dit in het goede topic heb gezet, Moderators wijzig indien nodig.
Nou rijd ik dik een jaar of 8 de Astra G OPC1 uit 2000 Nr 0285
Ding heeft al flink wat gelopen, 2001205 om precies te zijn maar hij loopt nog altijd fijn in princiepe, geen tikkende kleppen oid.De laatste 2 maanden, als de motor echt warm is, dus als je file rijdt bijvoorbeeld en hij toch wel lang stationeer moet draaien loopt de
temperatuur aardig hoog op, voorbij de 90 graden gok ik, het middenstreepje, en dan gaat die motor zelf gas geven… tot ca 2000 rpm en dan valt hij weer terug naar rond de 1000 of iets hoger.
Ik heb hierdoor bijna een ongeluk gehad ( lees achterop geknalt bijna bij iemand ).
Dat deed hij voorheen nooit.
Deze wagen heb ik ook NIET afgetrapt.Wel was vorige week de koppakking kapot ( tussen 3 e en 4e cylinder ) deze heb ik laten vervangen.
Ook dat was een aparte, ik stond gewoon bij de macdonalds te wachten, toen ik een sisser hoorde… schijnbaar gaan die dingen ook wel eens kapot dan als je er normaal mee omgaat :(. Je merkte er ook niks van bij het rijden.Maargoed ik dacht dat het hoge temp rpm probleem daarmee opgelost was, maar dat is niet zo.
De motor X20XER is verder origineel, ik heb een jaar of 7 geleden daar een green open lucht filter kit opgezet en dit heeft tot nu toe altijd goed gelopen. ( ook regelmatig schoongemaakt en vorige week ook nog eens schoongemaakt )
Weet iemand raad?
Ik ben hiervoor al bij de Opel garage geweest, ( auto krijgt daar altijd netjes onderhoud ) die zeiden me dat ze de auto niet konden uitlezen en dat zou dan aan de autoradio liggen?
( ik heb niet liggen knippen of knutselen aan de bedrading, gewoon de originele stekers gebruikt )
Nou wil ik die er wel uithalen en opnieuw uit laten lezen maar ja, ik denk eens even dit forum proberen voor ik er weer geld in steek.15 juni 2014 om 12:55 #18238632ten eerste welkom op het forum hier.
we zijn gek op foto’s dus…….maar ik zou een andere dealer zoeken want ik weet zeker dat je hem kan uitlezen!!!! ook zonder originele radio!! zo’n flauwekul heb ik nog nooit gehoord!!
ik weet niet waar je woont maar ik weet zeker dat er mensen in de buurt wonen die op-com hebben en hem voor je kunnen uitlezen.
voor je probleem zou ik zo gauw ff niks weten maar is wel vervelend idd.
15 juni 2014 om 12:58 #18238633Als de temperatuur dan hoger oploopt, zit ik beetje te denken dat ze de koppakking niet goed hebben vervangen.
Toetental zou ik dan eerder denken aan een vacuum lek. Maar kan ook de stappenmotor zijn welke vuil is of aan vervanging toe is (uitgesleten)
15 juni 2014 om 14:07 #18238634Dankjewel voor de reacties alvast :)
@ corsaracer:
Ok ja ik zal tzt als het ding weer in orde is wat fotos plaatsen.
Ja ik zal de naam maar niet noemen, maar dat hoorde ik toch echt van een grote Opel garage hier in het mooie Limburg…
Zal eens rond gaan kijken, Het grappige is dat je zo niks merkt als hij gewoon op normale bedrijfstemperatuur of koud is.@ Haasje:
Wat voor vacuum lek bedoeld u? Dan kan ik zelf eens ff kijken.
Ja ik heb het wat beknopt geschreven, maar die toerental kuren had hij voor de koppakking al. Ik merkte het omdat ik toch wel veel koelvloeistof moest bijvullen ineens, halve liter per week. ( na het mcdrek incident ) En ik geen lek kon vinden, geen rare rook of iets dergelijks. Toen hebben ze met zo’n meter ik weet de naam er niet van, er zat een vloeistof in die was groen en als dat geel werd duidde dat op een lekke koppaking. Bij mij werd die dus met 1 knijpje geel.Ik weet niet of deze E-gas heeft eigenlijk, omdat die gas kabel gewoon tot in de motor loopt via een alluminium profiel ( of ik zie het verkeerd, wat wel waarschijnlijk is )
Ik had hiervoor wel een Kadett GSI Steinmetz, die had dat wel ( had dat eens kapot eraan ) die had ik ook 7 jaar gereden. Verder ook niet veel aangehad. Heb nog spijt ervan dat ik die heb weg gedaan :(15 juni 2014 om 14:12 #18238635@Marco123 wrote:
Toen hebben ze met zo’n meter ik weet de naam er niet van, er zat een vloeistof in die was groen en als dat geel werd duidde dat op een lekke koppaking. Bij mij werd die dus met 1 knijpje geel.
Zo’n ding detecteert koolmono-oxide. Dat zit normaal niet in je koelvloeistof, maar met een lekke koppakking wel.
@Marco123 wrote:
Ik weet niet of deze E-gas heeft eigenlijk, omdat die gas kabel gewoon tot in de motor loopt via een alluminium profiel ( of ik zie het verkeerd, wat wel waarschijnlijk is )
E-gas is wanneer de beweging van het gaspedaal al in het pedaal wordt omgezet in een elektrisch signaal voor de ECU. Als er een kabel loopt naar je motor toe en je motor maakt meer kabaal als je er aan rommelt, heb je geen elektrisch gas
15 juni 2014 om 14:13 #18238636Deze heeft geen Electronisch gas, maar wel een stappenmotor voor het stationair toerental. Een scheur in de facuum slangen ofzo of bij wisselen koppakking pakking van het inlaatspruitstuk ofzo niet vervangen en wel losgehad bijv.
15 juni 2014 om 16:50 #18238637Oke dankje voor de uitleg :)
Ik heb nog eens getest zo, het lijkt wel alsof het net gebeurd voordat die ventilator moet gaan draaien, dan gaat hij voor een seconde of 3 naar 2000 Rpm.
Je ziet dan de temperatuur meter wat verder omhoog gaan en naarmate de tijd volgt weer heel langzaam naar beneden. Het motormanagement gaat ook niet branden ofzo. Er is verder niets te zien.
Probleem kan ik gewoon blijven reproduceren :( dat is het stomme.Naja, het was al voor die koppakking. ( met die rpm klacht ging ik naar de opel garage en men kwam daar met de conclusie dat die koppakking kapot was, die is nu dus vervangen )
Ik rijd er nu onlangs weer een week mee, en geen koelvloeistof weg dus het zou goed moeten zijn, die garage geeft me er zelfs een jaar garantie op.15 juni 2014 om 17:04 #18238638Misschien een massaprobleem.
Even een extra massa van accu naar blok leggen.
Aangezien ie raar gaat doen als de ventilator (zware verbruiker) aanspringt
15 juni 2014 om 20:36 #18238639Dankje sjoerdie, dit heb ik geprobeerd maar dat was het niet :(
Hij gaat al voor dat de fan gaat lopen de fout in zag ik toen ik ermee bezig was.
rpm gaat van 1000 naar 2000/2300 en valt dan terug naar ongeveer 500 tot bijna uitvallen.
toen gaf ik een beetjd gas en liep hij enigsinds nog normaal.
Wat opviel was die temperatuur meter, die gaat van over het middenstreepje in zeer korte tijd dan naar 80, dus het eerste streepje, dan loopt de temp weer snel op. ( bij stationair draaien )kan het niet aan die nokkenas sensor liggen? Dat die bij hoge temp over de nek gaat?
omdat het echt alleen bij een warme motor is.
ook lijkt hij op de snelweg toch in te houden, als je het gas in trapt, lijkt hij ff in te houden en dan gaat hij.
beetje met schokken zeg maar.naja als iemand dit herkent :) heb het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.
kan evt ook een filmlje maken. Want het is gewoon te reproduceren :(16 juni 2014 om 19:13 #18238640Ga inderdaad maar uit van de nokkenassensor.. Ik heb het ook bij warme buitentemperatuur en warme motor ooit…. Ik heb mijne al eens uitgelezen en gaf nokkenassensor aan…ik heb hem echter nog niet vervangen..komt sporadisch een keer voor dat die het doet,..komt wel een keer bi een grote beurt :)
16 juni 2014 om 20:03 #18238641Dankje fksport,
Ik laat hem morgen uitlezen bij een tunings bedrijf hier in de buurt.
eens kijken waat daar uit komt.ik laat het weten.
18 juni 2014 om 21:26 #18238642Zo, gister laten uitlezen bij een kennis van een collega en gaf 0 fouten aan.
We hebben ook meteen de vacuum slangen nagekeken, maar ook daar kunnen we niets vinden, geen gaatje of poreus oid.
de auto staat ook gewoon binnen meestal.ik had hem het probleem laten zien, ( is reproduceerbaar ) en hij meent dat het aan de brandstof druk kon liggen. kon het op het moment niet meten ivm niet aanwezig juiste verloop. Maar moet die motor dat dan ook niet in koude toestand doen als het daar aan zou liggen?
iemand daar ervaringen mee?
5 juli 2014 om 12:57 #18238643Update:
Probleem is wat minder geworden.
Ik heb er een cheap ass inducie kit met nieuwe luchtfilter opgezet. Stom genoeg is het minder nu. Wat hij nou doet nog is als hij echt warm is bij file rijden ofzo, af en toe vroem, alsof je even met een teen het gas aanraakt. Dan daalt de temperatuur op de meter weer behoorlijk etc.Gister nog een heel stuk gereden, ongeveer naar zeeland vanuit Limburg, geen probelem of iets, geen lekkages, geen olie lekkages oid.
Edit:
Weet iemand of dit uitlaat spruitstuk past op de X20XER?
http://www.gm-tuningparts.nl/shop/product/4708/opel-astra-g-uitlaatspruitstuk-x20xev” onclick=”window.open(this.href);return false;
5 juli 2014 om 15:06 #18238644Soms vroem duid op stappenmotor dus schoonmaken eventueel vervangen.
Eehm benzinde druk is het niet als die hoger word gaat die niet in toeren omhoog maar verzuipt dei gewoon.Spruitstuk past maar zou ik niet doen, ga je in vermogen op achteruit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.