Raar probleem

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Raar probleem

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 71)
  • Auteur
    Vinci
    Deelnemer

Ja, dat is wel naar inderdaad… Maar heb hier nog veel meer handel en gereedschap, wat ik ook niet effe zo mee naar Eindhoven kan nemen.

Ik weet ook niet hoe oud je kabels en verdeler-kap zijn, maar anders zou je eens kunnen beginnen door er een setje nieuwe op te zetten. Is nooit weg hoor, die dingen gaan niet eeuwig mee….

Nick-C20XE

Ok, voortgang van vandaag:

Alles is 2ehands omdat ik dat nog had liggen:

Andere verdelerkap en dat dingetje erin wat ronddraait erop gezet (alles goed zuiver gemaakt), zagen er allebei beter uit dan de oude.
        Resultaat: Valt niet meer uit (zou kunnen dat dit tijdelijk is want dit is eerder al een keer geweest en weer terug gekomen) maar stottert nog steeds.

Andere bobine erop
        Resultaat: Niks veranderd.

Andere stappenmotor erop
        Resultaat: Niks veranderd.

Standaard on-gechipte ECU erin
        Resultaat: Niks veranderd maar wel zuivere foutcodes nu zonder code 55.

Al met al niet veel opgeschoten, de enige code die ik nu nog uit de ECU krijg is 67(Gasklepschakelaar signaalspanning te laag (stationair)),
        moet ik nu gaan denken aan gasklepschakelaar te vervangen of zeg je nog steeds dat ik bougiekabels etc. moet vervangen ?

Vind het gewoon zo apart dat het constant bij de 2000 toeren gebeurt… :swear

Vinci
        Deelnemer

Gasklepschakelaar is makkelijk zat te testen. Moet in ieder geval een duidelijke klik geven meteen als je de gaskabel ook maar íets aantrekt en als je hem los laat weer een klik.

Dan hoort hij nul ohm te geven in stationair stand op twee van de drie pinnen (1 en 2 meen ik) en ook nul ohm op de andere kant bij vol gas (pin 2 en 3 dan…)

Zou kunnen dat hij verschoven is en afgesteld kan worden nog, of dat hij stuk is. Toch gaan deze niet vaak stuk en is de bekabeling eigenlijk nog verdachter.

Nog steeds code 93 en 94? Andere verdeler er al op gehad ook incl. hall gever? (dus niet alleen de verdeler kap, maar echt inclusief dat blok aluminium waarmee hij op de kop zit….)

Vinci
          Deelnemer

Lambda kun je ook voor de test nog los trekken, maar dan best met pin 20 van de ECU aan de massa, want dan negeert de ECU hem. (sowieso een beter idee op deze motoren)

Nick-C20XE

Andere Hall gever heb ik er niet op gehad, heb ik ook nog 2ehands liggen, kan altijd testen.
              code 93 en 94 zijn weg ik denk toch dat die gekomen zijn door het lostrekken van de stekker toen om te testen.

Ik zal morgen eens de gasklepschakelaar doormeten als ik even een multimeter kan regelen.

Is er een makkelijke manier om pin 20 aan de ECU te leggen ? kan me herinneren dat ik daar een keer flink mee heb lopen frotten om tijdelijk te testen.
              Omdat ik geen degelijke manier kon verzinnen toen heb ik hem daarna gewoon weer aangesloten, want ik weet dat t beter is om hem er gewoon af te laten bij een C20XE.

Vinci
              Deelnemer

Het is niet zo heel makkelijk, althans, het is best een gepiel om het netjes te doen.

Ik heb hier nog verknipte kabelbomen liggen van een NE die ik destijd bij mijn XE (al verknipt) kreeg en heb gewoon netjes een pinnetje uit die stekker gehaald. Probleem bij mij was namelijk dat de stekker geen contact had nog in het gaatje. Dus de stekker gedemonteerd en het contactje van de NE stekker er in geklikt….

De Lambda regeling er af laten is overigens alleen aan te bevelen als je geen kat er onder hebt zitten. Met kat wordt de doorgang namelijk behoorlijk ‘gesmoord’ en is het wel belangrijker om het mengsel in de gaten te houden, want te rijk en de kat wordt veeeeeel te heet….

Vinci
                Deelnemer

Hoe nieuw zijn de bougies trouwens en zijn de kleurtjes netjes grijs?

Nick-C20XE

Ja kat wil ik er sowieso nog onderuit, kat hangt toch maar geklemd dus is kwestie van een keer ondernemen en een stukje buis vinden die ertussen past (Groep A).
                    Pin 20 aan massa moet wel lukken als ik het zo hoor, heb al wat ideeën. moet lambda perse losgekoppeld zijn om dit te laten werken ? anders gooi ik er miss wel een schakelaar tussen ofzo king:

Bougies zijn al 30.000km oud, ben toe aan een grote beurt dus worden binnenkort toch vervangen.
                    Dit wou ik alleen uitstellen tot hij weer fatsoenlijk liep omdat ik daar mijn prioriteit aan stel qua financiën.

Ik kijk ze wel even na en maak wel een foto, moet alleen wel even een bougie dop zoeken haha
                    Zijn er bougies die je me aan zou raden ? er is zoveel te krijgen :D

Vinci
                    Deelnemer

Weet ik niet zeker, in het schema staat:”NOT WITH P32″ bij de verbinding op pen 20 naar massa… Dus niet verbinden met de lambda verbonden. Dat hoeft nog niet te betekenen dat het ook niet MAG, en dat het er enkel staat omdat hij dan toch niet mee doet…

Bougies zijn al vele topics over geweest. Ik heb altijd Bosch gehad, maar net een ander blok gescoord met NGK er in en dat loopt eigenlijk ook prima…. Velen raden aan die lekker origineel bij de dealer te halen ook.. (Hoewel Opel geen eigen bougies zal maken denk ik, dus is ook een of ander groot merk)

Heb zelf een Hazet bougiedop met een klem er in, zodat de bougie er mooi in blijft hangen, is wel handig met die diepe XE bougiegaten….

Nick-C20XE

Andere Hall-gever maakt geen verschil.

Bougies net eruit gehaald en ik vind ze er zelf persoonlijk niet zo best uit zien,
                        Enig idee wat die bruine aanslag op het porselein is ? dat ze te heet zijn geworden ofzo ?

Denk dat ik toch heuts maar eens even ga opzoeken voor een stel nieuwe bougies :)
                        Hopen dat ik de 4e eruit krijg want die lijkt een beetje dol te zijn :???:

Vinci
                        Deelnemer

Is de leeftijd, ziet er op zich niet heel abnormaal uit hoor, maar een paar nieuwe kan wonderen doen…

Dol schroefdraad zou zuur zijn. Dingen worden vaak ook onnodig veel te vast aangehaald. Het is wel te herstellen als het dol is, maar dan moet meen ik wel de kop er af…

Nick-C20XE

Ja ze worden vaak onnodig hard aangedraaid, maar ik bedoelde dat de kop waar je dop op aansluit dol is, dop schiet er steeds overheen en ik heb geen kleinere die ik erop zou kunnen timmeren.

Maar denk je dat de kans groot is dat het daadwerkelijk de bougies zijn ? anders is het een paar euro extra die ik kan gebruiken om de oorzaak te zoeken.
                            (Ben normaal niet zo een geldzeur maar laatste tijd beetje gezeik aan mijn kop waardoor ik financieel echt even aan de grond zit, en ik heb mijn auto gewoon echt nodig)

Vinci
                            Deelnemer

Het is lastig met zekerheid te zeggen, weet je wat het is, als je gaat testen met gebruikte onderdelen dan heb je al dikke kans dat die ook niet goed zijn. Heb ik met mijn luchtmassameter wel gehad dat ik pas bij exemplaar nummer 4 succes had… Om over het gasklephuis maar te zwijgen, maar dat was misschien deels onkunde/onwetendheid…. Denk je een simpel mechanisch onderdeel, maar daar kan ook nog wel het een en ander aan mankeren.

Bougies worden over het algemeen elke grote beurt (jaarlijks) vervangen, als het porselein zo bruin is als bij jou dan schat ik dat ze al enkele jaren oud zijn en kunnen ze best gaar zijn. Is geen slecht idee om te vervangen hoor.

En pas trouwens op met een dop er op rammen, zal niet de eerste kop zijn die rond de bougiegaten scheurt!

Nick-C20XE

4 mooie brandschone bougies erin, resultaat = noppes.

Heb nu geprobeerd het gedoe te filmen, zal even converteren en online gooien, misschien brengt dat wat duidelijkheid (als het geluid überhaupt goed te horen is)

Nick-C20XE

[youtube:1wu655u3]http://www.youtube.com/watch?v=-cssWM0DDD0[/youtube:1wu655u3]

Hier is het filmpje, het is redelijk goed te horen, wel beter om hem op youtube zelf te kijken in 720p.
                                  Ik speel geen enkele keer met het gas, ik geef altijd constant gas dus als je hem hoort schommelen is dat de storing.
                                  De enige keer wanneer ik met het gas speel is als hij “BWOAAAP” doet, dit doet hij wanneer hij gestotterd heeft en ik gas loslaat en intrap.
                                  Ook op het einde (stilstaand binnen en buiten de auto) geef ik alleen maar constant gas, en helemaal op het einde (van buiten de auto) waren de pauzes voor het eerst zo lang op hogere toeren, vond het wel eng haha.
                                  Ook valt hij soms bijna uit als ik het gas loslaat in de laatste 2 filmpjes en soms gaat hij ineens rond de 1500 toeren stationair draaien en zakt hij heel rustig terug.

Hoop dat dit wat duidelijkheid schept, ik zit echt bijna zonder ideeën, kan alleen nog lambda proberen :hmmz

Vinci
                                  Deelnemer

Lijkt er sowieso op dat de gasklepschakelaar niet goed werkt. Had je die al doorgemeten? Of als je voor de motor staat en zonder dat hij aan staat aan de gaskabel trekt, hoor je dan dat klikje bij openen en sluiten? Dat moet je heel duidelijk kunnen horen als je met je hoofd boven de SFI bak hangt, klinkt echt als de typische klik van een schakelaartje.

En wat het hoger in de toeren doet lijkt nog het meest op benzine tekort. Dat zou vanalles kunnen zijn dan nog, drukregelaar, benzinepomp relais, benzinepomp, benzinefilter.

Je zou de drukregelaar kunnen uitsluiten door de motor aan te zetten, voor de motor gaan staan en de gaskabel handmatig bedienen en dan de benzine retour slang (die onder de drukregelaar weg gaat) dubbel kunnen knikken, zo bouwt hij wel druk op, pas wel op dat je dit niet overdrijft ook, want dan zou de slang er op hoge druk af kunnen schieten en zit alles onder de benzine!

In een uitzonderlijk geval zou je ontstekingsmodule nog stuk kunnen zijn, maar die is meen ik wel met een testled te testen…

Nick-C20XE

Ja gasklepschakelaar had ik gekeken, klikt duidelijk en had 0,4 ohm bij dicht, en als hij klikte oneindig maar vol gas deed hij bij alle pinnen niets.

Straks eens even de drukregelaar proberen, word wel duur geintje dit want hij begint pas te kloten na ongeveer 10 km, dus heb al aardig wat benzine weg gestookt xD

En ontstekingsmodule testen, hoe gaat dat in zijn werk dan ? heb geen “testled” :P

Vinci
                                      Deelnemer

Een test led is gewoon een led met een weerstandje van 1K in serie. Zo kan die op 12V werken namelijk…

Voordeel van een led is dat hij razendsnel is, een gloeilampje zou nauwelijks gaan knipperen, zelfs op een gegeven moment permanent lijken te branden.

Hoe is dit trouwens ontstaan? Na een reparatie of na dingen los te hebben gehad? Weet je zeker dat je de grijze plug op de stappenmotor hebt en de rode op de klopsensor?? Is een veel gemaakte fout om die om te wisselen omdat het past en ze dicht bij elkaar zitten. Dan krijg je ook rare toerental problemen…

Nick-C20XE

Gewoon spontaan eigenlijk, heb geen reparaties gedaan of niks toen het begon.

Nick-C20XE

Drukregelaar is het denk ik ook niet, weet niet hoe lang ik hem geknikt moet houden maar het gaf iig geen verandering.

Ik had ook nog een andere ontstekingsmodule liggen, veranderd ook niks mee maar de toerenteller deed het daarmee ook niet, dus die sluit ik iig nog niet uit want grote kans dat die ook kuren heeft.

Het begint aardig te kriebelen om gewoon de reis van 102km te maken naar jou want ik word hier een beetje hopeloos van :P

Vinci
                                            Deelnemer

Kan niet garanderen dat ik het ga vinden, maar kan in ieder geval het Lambda bypass draadje voor je er in knutselen.

Nick-C20XE

Maar jij hebt wel meer onderdelen en gereedschap om uit te zoeken wat het nou zou kunnen zijn neem ik aan ?
                                                Ik snap dat je niet kan garanderen dat het probleem opgelost wordt maar het is wel belangrijk dat we genoeg kunnen proberen want anders is het de reis niet waard.

Lambda draadje vind ik prima, heb je toevallig ook een stukje Groep A pijp liggen dat ik de kat eronderuit kan jengelen ?
                                                Kan ik zelf ook maar ik heb geen brug of manier om de auto op te krikken hier. (neem aan dat jij de auto wel omhoog krijgt aangezien je pas nog je blok vervangen hebt :P)

Ben sowieso eind deze week op vakantie dus het zal wel na de vakantie worden, nog zat tijd om na te denken of ik de reis wel wil maken xD

Vinci
                                                Deelnemer

Ik zit bij een hobbyclub, helaas gaat daar alles op kenteken, dus die faciliteiten kunnen we helaas niet gebruiken voor jouw auto. Heb wel een garagekrik en assteunen, maar we zijn verder op de straat aangewezen want ik woon in een flatje. Heb wel een hoop onderdelen verzameld in de loop van tijd, maar heb niet alles zo maar liggen.

Uitlaatpijp kan ik je niet aan helpen ook…

Er zijn mensen dichter bij je in de buurt met meer faciliteiten, alleen denk ik niet dat die voor niks er naar gaan kijken.

Het enige wat ik kan aanbieden is wat dingen te testen en heb natuurlijk wel een complete auto staan waar we dingen uit kunnen halen die zeker weten goed werken, voor de test.

Nou denk ik nog steeds aan dingen die het zouden kunnen zijn, bijv. brandstoffilter, die had je nog niet gewisseld toch? Kan ook problemen geven hoor. En het benzinepomp relais….

Nick-C20XE

Brandstoffilter heb ik nog niet vervangen omdat die onder de auto zit en ik daar dus niet bij kan.
                                                    Waar zit het benzinepomp relais ergens ?

Ik zou graag willen dat er iemand in de buurt zou kunnen helpen en dan ben ik ook niet beroerd om daarvoor te betalen, mits het niet de hoofdprijs is, anders ben ik veel meer geld kwijt aan nutteloze onderdelen vervangen.

Het probleem is gewoon dat ik niemand ken, dat ene adresje wat jij had gegeven heb ik gemaild om te vragen of hij misschien hulp wou verlenen en ik heb gelinkt naar deze thread maar hij reageert niet.
                                                    Dus tot zover ben ik op jou aangewezen, had eerlijk gezegd wel verwacht dat er wat meer mensen zouden reageren.

mattemaker

bij mijn corsa is dit 2 keer gebeurt… naja eigenlijk 3..
                                                      1ste keer was het mijn brandstoffilter.. :sleeping ps is makkelijk te doen met krik. ;)
                                                      2e brandstofpomp kapot.. hoorde em al zoemen, 2 dagen na vervangen filter.. dus die heeft hard gewerkt.. had precies het zelfde effect als toen mijn filter bijna dicht zat..
                                                      3e drukregelaar.. maar ik had een verstelbare die kapot ging..

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 71)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.