Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Raar probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2012 om 10:09 #17249992
Een paar maanden geleden (in de winter) begon mijn C20XE (Corsa B) rare kuren te vertonen.
Elke keer als ik sochtends weg wou rijden ging alles prima tot de eerste bocht, als ik de koppeling intrapte viel hij gewoon uit.
Dit was het enige probleem tot na ongeveer 5 km, toen begon de auto heel erg te schokken als ik boven de 2000 toeren kwam.
De enige manier dat ik nog een beetje kon rijden was óf hem onder de 2000 toeren houden óf met de koppeling spelen zodat ik hem aan de gang kon houden.
Het rare was dat het alleen gebeurde als mijn auto stil had gestaan buiten, als hij een hele dag in de parkeergarage had gestaan dan was er niets aan de hand.
Ik dacht dat dit lag aan de temperatuur dus heb ik het een beetje afgewacht om te kijken of het beter zou worden als de temperatuur zou stijgen.Dit was dus het geval, lekker prima doorrijden merkte niets meer aan de auto.
Nu sinds 2 weken (geen temperaturen meer zoals in de winter) begint het hele probleem weer van voren af aan.
Symptomen nu zijn dus:
Vanaf start niet veel aan de hand behalve uitvallen als ik koppeling in trap.
Na een paar km begint hij te horten en stoten bij constant gas boven de 2000 toeren.
Als ik hem boven de 2000 toeren breng dat hij begint te stotteren en dan een keer het gas loslaat en vervolgens weer intrap hoor je echt een “BWOAAAAAAP” zonder dat er ook maar iets gebeurt (geen aandrijving dus).
Als ik dan vervolgens weer de koppeling intrap en paar keer beetje gas geef en dan de koppeling weer op laat komen doet hij het prima tot de 2000 toeren.Ik heb het geprobeerd te filmen maar het is moeilijk in beeld te brengen.
Ik heb zelf wel redelijk wat autokennis maar dit vind ik een redelijk vaag probleem, dus als iemand kan helpen met waar ik moet zoeken zou dit geweldig zijn. (zonder 100 dingen te vervangen het liefst want budgettair zit ik momenteel aan de krappe kant)
Als iemand misschien een Tech-1 of OPCOM heeft in de buurt van Eindhoven die ik er eens aan zou kunnen hangen zou dit ook mooi zijn want misschien is er uit de waardes iets te herleiden.
Of iemand die tijd heeft om er misschien een keer samen naar te kijken (dit kan evt. tegen een kleine vergoeding)27 juni 2012 om 12:14 #18041242Wat zegt je storings indicator?
27 juni 2012 om 13:41 #18041243Denk dat je nokkenassensor stuk is.
27 juni 2012 om 15:38 #18041244MMS lampje blijft uit, ik heb hem in de winter toen uitgelezen en kan me niet herinneren dat hier iets bij stond, ik zal hem straks weer even uitlezen.
Nokkenassensor zou kunnen maar ik heb vandaag iets getest wat ik eerder meegemaakt heb maar ik wist niet zeker of dit toeval was of consequent.
Het gaat om het volgende:
Als ik een stuk ga rijden dat de motor goed warm wordt (met het stotteren en probleem) en ik zet hem dan niet al te lang weg (max 1-2 uur) en ga er dan vervolgens mee rijden is heel het probleem weg..
Ik heb dan gewoon vol vermogen, kan hem doortrappen tot de 5000-6000 toeren etc. zonder dat de auto ook maar een kik geeft.Zou dit dan nog steeds de nokkenassensor zijn of zou het probleem dan ergens anders liggen ?
28 juni 2012 om 05:40 #18041245ik denk zelf aan een KVS sensor + de bedrading ervan
28 juni 2012 om 06:21 #18041246open luchtfilter?
28 juni 2012 om 08:59 #18041247Nokkenas sensor is makkelijk zat te testen, gewoon los trekken. Dan moet het MM lampje wel gaan branden, maar zou hij nog prima moeten lopen. Ontstekings tijdstip wordt dan gewoon op basis van krukas sensor signaal gemaakt door de ECU voor zover ik weet, in elk geval loopt een C20XE prima zonder nokkenas sensor. In tegenstelling tot zo ongeveer elke VW die dan gelijk er mee kapt….
Denk aan je bobine eerlijk gezegd…
28 juni 2012 om 09:18 #18041248@Vinci wrote:
Nokkenas sensor is makkelijk zat te testen, gewoon los trekken. Dan moet het MM lampje wel gaan branden, maar zou hij nog prima moeten lopen. Ontstekings tijdstip wordt dan gewoon op basis van krukas sensor signaal gemaakt door de ECU voor zover ik weet, in elk geval loopt een C20XE prima zonder nokkenas sensor. In tegenstelling tot zo ongeveer elke VW die dan gelijk er mee kapt….
Denk aan je bobine eerlijk gezegd…
Dus nokkenassensor is eigenlijk al uitgesloten want dan zou hij gewoon normaal moeten lopen maar het MMS lampje gaan branden.
Bobine zat ik ook aan te denken maar dat zou betekenen dat er geen vonk zou zijn maar wel brandstof injectie..
En aangezien ik geen ploffen krijg als ik een keer het gas helemaal ingehouden heb (op het moment dat hij “BWOAAAAP” doet zonder aandrijving) en dan daarna weer aan de praat krijg.
Dan zou je toch verwachten dat hij gewoon vrolijk nog benzine die cilinders in piest en gaat ploffen ?
En zou bobine temperatuur gerelateerd kunnen zijn dan ?@Oenatje wrote:
open luchtfilter?
Yup
28 juni 2012 om 10:46 #18041249Probeer eerst maar is je openluchtfilter eraf te halen en een gewone bak er in te maken.. Al zoveel problemen mee gemaakt waar dat ding de veroorzaker van was..
28 juni 2012 om 10:54 #18041250idd, ik had dezelfde klachten met open filter.
origineel er terug op. accu los voor 10 min. en problemen waren weg
28 juni 2012 om 11:44 #18041251@Oenatje wrote:
idd, ik had dezelfde klachten met open filter.
origineel er terug op. accu los voor 10 min. en problemen waren weg
Zou het graag proberen maar ik heb geen originele luchtfilterbak :P
Vind het apart dat ik er al bijna 2 jaar mee rondrijd en nu ineens het probleem opduikt, dus ik ben nog sceptisch.
EDIT: Nu het 30 graden is buiten vertoont hij helemaal geen problemen, ook na een hele nacht stilstaan niet.
28 juni 2012 om 19:04 #18041252ik rij al jaren met een open lucht filter en heb er ook nog nooit geen gezeik mee gehad.
Ik geloof daar dus niet in. Zeker niet omdat jij er ook al een tijd mee rijd en die storing niet is gekomen na het plaatsen
van een open filter.Ik gok ook op een KV-temp sensor
succes
28 juni 2012 om 20:35 #18041253KV sensor en bedrading is zeker wel verdacht. Komt best vaak voor ook…
Bobine kan zeker temperatuur gerelateerde klachten vertonen, maar meestal inderdaad met na ontbranding tot gevolg… Maar goed, KV sensor heeft ook mengsel problemen tot gevolg….
Het blijft lastig te doorgronden zonder de auto te zien. Je beschrijving van het geluid is ook moeilijk te interpreteren zo. Doet hij het ook als je in z’n vrij gas geeft? Dan zou ik eens wat dingen los trekken hoor. Zo lang je de LMM en krukas sensor kabels maar aangesloten laat. En KV sensor los trekken heeft ook niet zo veel zin. Maar Lambda, nokkenas sensor ed. kun je los trekken en dan zou hij wel eventjes goed moeten blijven lopen.
Overigens is het zo dat de nokkenas sensor wel stuk kan zijn, maar zolang hij aangesloten zit geen storing hoeft te geven op de ECU. Los trekken dus en dan kijken of hij wel boven de 2000 toeren wil lopen…
Open filter raad ik ook af, maar lijkt me niet deze storing te veroorzaken….
20 juli 2012 om 13:12 #18041254Zo, tijdje druk geweest nu weer tijd.
Hoe kan ik de KVS sensor het beste testen ?
Probeer het liefst zoveel mogelijk te testen voor ik ga vervangen.
Hij doet het zover ik weet bij koude start niet in zijn vrij, maar misschien als hij warm is wel, dan trek ik de nokkenassensor wel eens los.
Moet hij dan compleet uitvallen of moet het probleem dan voorbij zijn of wat moet ik me erbij voorstellen ?20 juli 2012 om 16:20 #18041255KVS sensor moet bepaalde waardes geven bij bepaalde temperaturen. Het handigste is gewoon vervangen hoor…
Nokkenassensor geeft alleen een foutmelding, maar merk je verder weinig van…
20 juli 2012 om 18:30 #18041256Temp sensor hadden ze niet op voorraad dus heb ik meteen even laten bestellen, gelijk maar even mijn thermostaat vervangen want die bleef ook al een tijdje open staan. Thermostaat zit er al op maar dat heeft het probleem niet verholpen, maar dat verwachtte ik ook niet :p
Morgen maar hopen dat het probleem opgelost is met de temp sensor!Verstuurd van mijn LG Optimus 2x met Tapatalk.
20 juli 2012 om 19:51 #18041257ik heb ook zoiets gehad
had te maken met vocht in de verdeler van de ontsteking.
er zat toen nog een zwarte bescherm kap omheen.
sinds deze is verwijderd en de rotor en rotorkap vv zijn nergens meer last van.
hoop dat het probleem snel verholpen is20 juli 2012 om 22:50 #18041258@corsabc20xe wrote:
ik heb ook zoiets gehad
had te maken met vocht in de verdeler van de ontsteking.
er zat toen nog een zwarte bescherm kap omheen.
sinds deze is verwijderd en de rotor en rotorkap vv zijn nergens meer last van.
hoop dat het probleem snel verholpen isLaten we maar hopen dat het gewoon de temp sensor is anders heb ik 25 euro weggegooid :D
Ik laat het morgen wel even weten als de temp sensor erop zit :)21 juli 2012 om 09:24 #18041259Ok, Temp sensor is vervangen en het stotteren blijft,
Ik heb nog niet heel ver gereden maar het lijkt alsof hij niet meer uitvalt als ik de koppeling intrap voor een bocht.
Iemand nog een idee ?
Het stotteren begint pas als hij warm begint te worden (zal rond de 80-85 graden zijn) en begint altijd als ik boven de 2000 toeren kom, soms 100 of 200 toeren hoger maar nooit nog hoger of lager.Zal straks eens uitlezen om te kijken of er wat opduikt (MM lampje blijft nu ineens wel aan sinds de temp sensor vervangen is)
Alle tips zijn welkom !21 juli 2012 om 10:12 #18041260Lijkt me dan toch wel ontsteking. Kabels, bougies, verdeler, bobine, hall sensor…. allemaal verdacht.
21 juli 2012 om 10:13 #18041261Laat me raden, code 93 of 94…
21 juli 2012 om 14:58 #18041262Ok, uitgelezen met het volgende als resultaat:
12# Begin en einde foutcode uitlezing
31#Krukas positiesensor geen signaal (deze code word altijd gegeven als het contact aan staat en de motor niet loopt)
55#Regeleenheid fout
67#Gasklepschakelaar signaalspanning te laag (stationair)
93#Nokkenaspositiesensor signaalspanning te laag
94#Nokkenaspositiesensor signaalspanning te hoogFout 55 gaf hij eigenlijk altijd al (Gechipt)
93 en 94 kunnen natuurlijk komen omdat ik de stekker los heb gehad, 67 is mij een raadsel.
Gasklepschakelaar is eerder kapot geweest en deze is toen (meer dan een jaar geleden) vervangen voor een 2ehands die mijn stage op dat moment nog had liggen.
Hoe kan ik de codes resetten zodat ik vers kan beginnen om misschien 93 en 94 te kunnen filteren of die wel of niet door het loshalen van de stekker komen ?21 juli 2012 om 16:53 #18041263ecu half uurtje losmaken dan zou hij gereset moeten zijn
21 juli 2012 om 23:28 #18041264Joh, als ik je er mee kan helpen dan kun je een keer langs komen en dan zetten we er even een reserve verdeler met bougiekabels op die ik nog op de plank heb liggen.
Dat is wat ik denk dat stuk is namelijk.
Locatie Hilversum.
21 juli 2012 om 23:31 #18041265@Vinci wrote:
Joh, als ik je er mee kan helpen dan kun je een keer langs komen en dan zetten we er even een reserve verdeler met bougiekabels op die ik nog op de plank heb liggen.
Dat is wat ik denk dat stuk is namelijk.
Locatie Hilversum.
Graag ! alleen is dat voor mij 102 km bijna alleen maar snelweg in een auto die niet harder dan 80 kan :(
ECU hangt nu los, dus morgenvroeg weer vers foutcodes genereren ! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.