raar geluid bij ontkoppelen

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD raar geluid bij ontkoppelen

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    charlois187
    Deelnemer

Goedemiddag allemaal.

Allereerst mijn complimenten voor de nieuwe layout van het opel forum.
      Ziet er heel goed uit.

Nou heb ik een vraagje voor jullie.

Als ik mijn koppeling (getrag 265) intrap dan hoor ik een licht schurend of blazend geluid heel erg zachtjes.
      Maar als ik de koppeling laat opkomen dan hoor ik een soort geratel ontstaan, trap ik mijn koppeling weer
      in dan is het geratel weg en hoor je weer het hele zachte schurende geluid alsof je t ijzeren platen over elkaar heen schuift.
      Is het einde in zicht van de koppelingsplaten, drukgroep of druklager
      of kan ik zo nog wel een tijdje rondrijden? Schakelen gaat overigens nog steeds heel erg soepel.

Welke koppelingsset moet ik hebben?
      c30ne in combinatie met 265 getrag

GSE
      Deelnemer

C30NE is dezelfde krukas als een 30E….Ik weet niet welke plaat en drukgroep der gebruikt zijn maar normaal moet een 30E drukgroep en plaat en lager de zaak wel kunnen hebben.

rinus de boer

Heb je niet het idee, dat de auto meer iets toeren draait (soms), dan dat hij zou moeten? Het geluid dat jij omschrijft zou kunnen duiden op lchtjes slippen. En dan zou je nieuwe koppelingsplaten moeten hebben. Dat tie soepel schakelt, heeft te maken met je synchromeshringen en als tie ook nog steeds goed koppelt/ontkoppelt heeft te maken dat je drukgroep ook nog steeds naar behoren werkt, lijkt me.

charlois187
          Deelnemer

trap ik de koppeling in dan hoor ik een zacht schurend/blazend geluid alsof er 2 ijzerenschijven over elkaar heendraaien
            laat ik de koppeling in zijn vrij opkomen dan hoor je een soort geratel.
            Als ik de koppeling intrap voel ik ook heel soms een tikje bij mijn koppelingspendaal.
            (als ik bijv. voor het stoplicht sta ofzo)

charlois187
            Deelnemer

@GSE wrote:

C30NE is dezelfde krukas als een 30E….Ik weet niet welke plaat en drukgroep der gebruikt zijn maar normaal moet een 30E drukgroep en plaat en lager de zaak wel kunnen hebben.

Thanks Ben. Ik hoorde namelijk dat je een “speciale” koppelingsset nodig had?
              Op de sit van Opel-4-ever zie ik 2 complete sets staan, maar ik weet niet welke ik moet nemen.

Melvin (bettus accu) jij weet wat eronder is gegaan. Zou je misschien kunnen vertellen welke koppelingsset ik nodig zal hebben?

Anoniem

heb jij de koppellingskabel al gecheckt, mario :hmmz

zeg het maar, het is mij een keer overkomen met een Ascona B,
                ongeveer dezelfde symptomen, nieuwe koppellingsset erin in, nope :shock:
                toen de kabel binnenste buiten gekeerd, bleek ie ergens te zijn gespleten,
                nieuwe kaber erin, en de zaak was opgelost, pfff :D

bedoel maar zo, doe ff een check, dan weet je het zekers :wors

succes met een evt reparatie :thumbup

charlois187
                Deelnemer

@MonzaRon wrote:

heb jij de koppellingskabel al gecheckt, mario :hmmz

zeg het maar, het is mij een keer overkomen met een Ascona B,
                  ongeveer dezelfde symptomen, nieuwe koppellingsset erin in, nope :shock:
                  toen de kabel binnenste buiten gekeerd, bleek ie ergens te zijn gespleten,
                  nieuwe kaber erin, en de zaak was opgelost, pfff :D

bedoel maar zo, doe ff een check, dan weet je het zekers :wors

succes met een evt reparatie :thumbup

Hi Ron,

Hij koppelt wel gewoon, dus denk dat de kabel niet kapot is.
                  Ik zal ook de garage er even naar laten luisteren, voor de rest schakeld hij goed, koppelt hij goed alleen
                  dat geluid, ik moet zeggen gisterochtend was het geluid harder dan wanneer ik gistermiddag naar huis reed, toen was het geratel weer minimaal :wtf

Weet jij welke koppelingsset ik evt. moet nemen? Zie er 2 bij opel-4-ever staan.

Anoniem

neem aan dat je de foonnummer nog hebt van Romijn [bettus-accu] :D
                    ff bellen en je weet het :thumbup

succes ;)

bettus accu
                    Deelnemer

hallo mario,

ik weet niet precies welke koppelingset er ook alweer in is gegaan. weet wel dat dit een zo goed als nieuwe koppelingsset was. dus daar ligt het denk ik niet aan.

koppelingskabel is denk ik ook niet het probleem.

zal is aan me pa vragen wat voor een koppelingsset in is gegaan als hij het weet.

fluks
                      Deelnemer

lijkt mij een kapot druklager als je koppeling verder wel goed werkt op een raar geluid na

charlois187
                        Deelnemer

@bettus accu wrote:

hallo mario,

ik weet niet precies welke koppelingset er ook alweer in is gegaan. weet wel dat dit een zo goed als nieuwe koppelingsset was. dus daar ligt het denk ik niet aan.

koppelingskabel is denk ik ook niet het probleem.

zal is aan me pa vragen wat voor een koppelingsset in is gegaan als hij het weet.

Thanks Melvin.

Ik zou niet weten wat er anders aan de hand zal zijn, ik verdenk de koppeling(drukgroep of druklager) toch echt.
                          Ik hoor graag welke set er in is gegaan zodat ik op zoek kan gaan naar een nieuwe koppelingset

charlois187
                          Deelnemer

@fluks wrote:

lijkt mij een kapot druklager als je koppeling verder wel goed werkt op een raar geluid na

ik verdenk ook de druklager….ontkoppel ik dan gaat het ratelen trap ik deze in is het geratel weg en
                            hoor ik een soort geschuur / geblaas.
                            Nu nog ff op een antwoordje wachten welke koppelingset ik nodig heb.

bettus accu
                            Deelnemer

mijn pa weet niet meer welke koppelingsset erin is gegaan.

maar als je de bak en drukgroep eronderuit heb, kan je het zo opmeten.

groet melvin

charlois187
                              Deelnemer

Hi Melvin,

Je pa weet toch wel welke koppelingsets er passen?
                                Hij heeft toch meerdere Monza’s / Senators op deze manier omgebouwd? :hmmz

Kan iemand anders mij misschien helpen?
                                bij Opel 4 ever staan deze op de site en ik heb geen flauw idee welke ik nodig heb.

1606557 koppelingset 9.5 inch €75.00 €199.95
                                1606565 koppelingset 9.0 inch €50.00 €149.95

bettus accu
                                Deelnemer

ja, dat klopt. maar je hebt een koppelingsplaat, maar wie zegt of die past op jou vliegwiel.

hij weet alleen niet welke koppelingsset erin is gezet bij die van jou. stel dat je een vliegwiel hebt waar een 9” koppelingsplaat op kan, wil niet zeggen dat er ook een 9.5” koppelingsplaat op kan. dan heb je ook een ander vliegwiel nodig.

vandaar.

9” of 9.5” kan alle 2. maar bij een koppelingsset zit nooit een vliegwiel. ;)

niemand weet welke jij nodig heb, daarvoor zul je dan bak erachter vandaan moeten halen.

had ik ook met die commodore. had al een koppelingsset gepakt voordat ik de bak erachter vandaan had. omdat ik dacht dat ik de goeie had. bleek niet zo te zijn, na ff vliegwiel 6 bouten los, ook die ff verwisselen en klaar. :thumbup

charlois187
                                  Deelnemer

Ik snap het Melvin, voor jou is het natuurlijk wel iets makkelijker allemaal aangezien je alles al hebt liggen.

Ik moet de koppelingset eerst bestellen….dan een aantal weken wachten voordat het binnen is snap je wat ik bedoel?
                                    Waardoor ik een aantal weken niet kan rijden omdat eerst de bak er af moet om het vliegwiel op te kunnen meten.
                                    Echt klote dat je pa het niet meer weet

:cry :cry :cry

Ik denk dat ik maar blijf doorrijden totdat het helemaal kapot gaat.

bettus accu
                                    Deelnemer

heb je zelf gereedschap? misschien dat je het klusje zelf kan doen als je een brug ter beschikking heb.

tussenas los doormiddel van 4 bouten aan de achteras(nummer13), 2 bouten aan de bodem(nummer 15 of 13). pook los d.m.v. 4 bouten/moeren(nummer 13). bak loshalen aan de motor met 6x nummer 15. en als het goed is heb je een gietijzeren versnellingsbaksteun, 6x nummer 13. km-tellerkabel losdraaien, 2 stekkertjes op de bak zelf eraf halen. en de koppelingskabel. en uiteraard ook nog 2 bouten van de baksteun aan carosserie.

bak eronderuit halen. dan 4x inbus nummer 6 om de drukgroep eraf te halen en dus ook de koppelingsplaat. en dan kan je het vliegwiel/koppelingsplaat opmeten.

en anders moet je even mijn pa bellen of hij 2x een koppelingsset heeft liggen. dan kan je zelf kijken en kan die andere die je niet gebruikt terug gestuurd worden.

charlois187
                                      Deelnemer

Hi melvin,

Ik heb helaas geen brug tot beschikking en ik denk dat ik de helft van de onderdelen over zal houden :wtf

Ik stuur je wel ff een U2U

GSE
                                        Deelnemer

9.5 inch setje nemen,deze moet passen,die grote koppeling zit normaal achter de 30E,een set is immers compleet en bevat:plaat drukgroep en druklager,die set moet zo op jou vliegwiel passen…

Maar dan heb je nog maar zo,n klote serie koppeling misschien heeft Ronald Bolz in Heinsbergs wel een goedkoper en sterker alternatief zoals een verbouwde BMW 635 koppeling deze zijn een stuk sterker en misschien goedkoper…

charlois187
                                          Deelnemer

Mijn dank is groot Ben :wors

Ik zie de naam Ronald Bolz vaak voorbij komen, maar ik kan echt nergens contactgegevens van deze man vinden.
                                            Msschien is het wel een optie, maar de “normale” koppelingset zal toch ook niet na 2 of 3 jaar alweer de geest geven?
                                            Tenminste ik ben geen hardrijder of strepentrekker.

Melvin(Romijn) heeft mij verteld dat de plaat zgan was toen hij erin kwam, dus dat het zonde is om een goede plaat te
                                            vervangen.
                                            Het zal de drukgroep en druklager waarschijnlijk zijn.Ik wacht nog even op zijn u2u.

Maar ik leer alweer veel, had geen flauw idee dat er uberhaupt alternatieven waren voor bijv een verbouwde BMW 635 koppeling.

GSE
                                            Deelnemer

De serie 30E koppeling is vrij zwak,en een nieuwe koppeling is al flink aan de max met 240NM koppel,als je een serie 30E koppeling bv achter een 24V hangt,dan is die toch erg zwak en slipt snel door ivm een verbouwde BMW 3,5L koppeling,de platen zijn wel goed alleen de drukgroepen van de 30E zijn erg zwak uitgevoert ivm de latere generaties drukgroepen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.