Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Prop in je band.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 februari 2012 om 15:29 #17247224
Hallo Allemaal!
Er zit een spijker in je band, en als reparatie stoppen ze een prop in je band. (van buiten schieten).
Is het veilig nog lang door te rijden (zelfs met passagiers) of de band(en) z.s.m. vervangen.
GroetenAstra green.
29 februari 2012 om 15:39 #18001523AnoniemLid sinds:
1 January 1970is gewoon veilig. Neem aan dat je er niet mee op het circuit rijdt. Heb vroeger 10 jaar lang banden op deze manier gemaakt. Dit gebruikte we voor normale snelheden tot 180km/uur. hogesnelheidsbanden of onder snelle auto’s demonteerde we de band, en trokken een “paraplu” van binnenuit naar buiten.
Het werkt gewoon goed, en is veilig. Heb zelf een proppen-set in de auto liggen. koste zo’n 70 euro, en heef me al meerdere keren uit de brand geholpen. Bij een normale spijker, waarbij de band nog op druk is, hoef je niet eens het viel eraf te halen.
29 februari 2012 om 15:45 #18001524@Senatorman wrote:
is gewoon veilig. Neem aan dat je er niet mee op het circuit rijdt. Heb vroeger 10 jaar lang banden op deze manier gemaakt. Dit gebruikte we voor normale snelheden tot 180km/uur. hogesnelheidsbanden of onder snelle auto’s demonteerde we de band, en trokken een “paraplu” van binnenuit naar buiten.
Het werkt gewoon goed, en is veilig. Heb zelf een proppen-set in de auto liggen. koste zo’n 70 euro, en heef me al meerdere keren uit de brand geholpen. Bij een normale spijker, waarbij de band nog op druk is, hoef je niet eens het viel eraf te halen.
Tis maar een 84pk Astra g. (z1.6se 8V) geen snelheidsmonster.
Er zijn veel meningen over verdeeld, bedankt voor je reactie.29 februari 2012 om 15:51 #18001525Inderdaad geen enkel probleem, maar let wel: het werkt alleen in het loopvlak. In de wang van de band moet je dit niet proberen.
Ik verplaats je topic wel naar een ander forumdeel, waar dit topic wat beter past (“Banden, remmen en onderstel”
29 februari 2012 om 15:55 #18001526wy rijden al jaaaaaaren met een prop in de band van een terrein auto (ouwe mitsubishi pajero) die zowel veel terrein als snelweg ziet. geen enkel probleem.
29 februari 2012 om 16:00 #18001527AnoniemLid sinds:
1 January 1970Gebeurt niks mee. In de tijd dat ik bij een scooter zaak werkte ook veel proppen geplaatst. Volkomen veilig en voor zover ik nog weet nooit geen problemen mee gehad
1 maart 2012 om 07:11 #18001528Is rotzooi!!!!!
Als je een lekke band heb laat hem netjes plakken.
Een prop is niks maar dan een nood middel.
Bij een prop word de “wond” niet goed behandeld, En kan de prop daar door los raken.
Hier door gaat de band weer lekken, en kan er vocht bij het karkas komen.Maar wat nog erger is je kijkt niet in de band.
Een band kan er van buiten nog goed uitzien, maar kan aan de binnen kant ernstig beschadigt zijn.
Met evt klapband tot gevolg.Dus ga naar een goede banden boer en laat de band netjes plakken met een paraplu/padenstoel.
Het is niet voor niks verboden in Duitsland!!!
1 maart 2012 om 07:23 #18001529Ik dacht dat een prop en zo’n parapluutje hetzelfde waren?
Ik heb het in ieder geval de hele tijd over van die parapluutjes…proppen ken ik dan niet.
1 maart 2012 om 07:32 #18001530Een prop is een rubber rolletje, en een parapluutje , de naam zegt het al.
Ik heb veel liever een parapluutje…. Een prop zie ik als een noodoplossing.
Heb zelf parapluutjes getrokken tijdens een stage.
1 maart 2012 om 07:44 #18001531Okay, ik dacht dat het op z’n Belgisch was ofzo ;)
Ik ken alleen die parapluutjes die je van binnen naar buiten trekt, daar heb ik zelf een setje van, pas één keer hoeven gebruiken voor iemand anders, nog nooit voor m’n eigen wagen.
1 maart 2012 om 15:33 #18001532Ik heb een prop in de voorband van mijn a corsa 16v, daar gebeurd niks mee.
1 maart 2012 om 15:46 #18001522Wij doe proppen en parapluutjes monteren op het werk. Heb van een prop nog nooit gehoord dat deze eruit vliegt.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
1 maart 2012 om 15:50 #18001521onze band was helemaal van de velg gehaald en van binnen en buiten bekeken en schoongemaakt. ook het gat zelf! ik dacht ook dat n prop hetzelfde ws als een parapplutje.. iig. het is nog steeds mooi dicht!
1 maart 2012 om 19:20 #18001533@kiyamizio wrote:
Wij doe proppen en parapluutjes monteren op het werk. Heb van een prop nog nooit gehoord dat deze eruit vliegt.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
Hij vliegt er niet uit. Maar omdat de band bij proppen niet goed behandeld word gaat hij los zitten. Hier door heb je lekkage en kan er vocht bij het karkas komen.
1 maart 2012 om 19:25 #18001534Wij monteren alleen proppen als de klant haast heeft, een paraplu heeft onze voorkeur omdat dit toch veiliger is dan een prop.
1 maart 2012 om 19:42 #18001535zoals je dan weet,een prop is wel veilig,een prop is taps en het dikke deel zit binnen in,dus als de band weer opgepomp wordt dan kan het gat alleen maar dichter gaan zitten en heb je dus absoluut geen lekage meer,je heb ook proppen met een plaklaagje eromheen,ik heb er ook nog nooit van gehoor dat een prob er uit is gekomen (mits goed erin gezet)
1 maart 2012 om 23:13 #18001537een prop of een touwtje trek ik alleen als de klant geen tijd heeft of als de band bijna versleten is en de klant toch binnen de maand nieuw banden moet laten leggen… je wilt niet weten hoeveel mensen er met versleten banden rijden :shock:
paraplu trek ik in 90% van de gevallen dus :) veel veiliger en minder kans op lekage omwille van dat het gaatje word afgesloten door de rubberen stengel en nog eens extra door de rubber pleister (langst binnenuit bekeken lijkt het op een pleister waarmee je een fietsband hersteld)
heb ook een setje proppen in de auto liggen voor noodgevallen…ook nooit meer dan 2 reparaties in 1 band… heb deze ochtend een band binnen gekregen die al 1 maal hersteld is gewest mbv een prop, nog liep de band leeg, op een 30cm van de 1e prop nog een gaatje gevonden, (klant wou perse een prop omdat het toch maar voor de aanhanger was) prop ingetrokken… iets later nogmaals spanning nagekeken en nog 2 gaatjes gevonden, op een afstand van 45cm had die band 4 lekken… die band repareer ik niet meer omwille van dat de kans op scheuren van het loopvlak veel te groot word, band had DOTcode 4303, wilt dus zeggen dat de band van 2003 is dus al bijna 10j oud en ook omdat de band al meerdere uitdrogingen vertoonde.
2 maart 2012 om 07:27 #18001536@usbstick wrote:
zoals je dan weet,een prop is wel veilig,een prop is taps en het dikke deel zit binnen in,dus als de band weer opgepomp wordt dan kan het gat alleen maar dichter gaan zitten en heb je dus absoluut geen lekage meer,je heb ook proppen met een plaklaagje eromheen,ik heb er ook nog nooit van gehoor dat een prob er uit is gekomen (mits goed erin gezet)
Een prop is niet meer dan een touwtje met wat lijm.
Omdat de band niet goed behandeld wordt gaat het vanzelf vaak weer los.
En omdat je de binnen kant van de band niet ziet, is en blijft het rotzooi.Ook al een keer op de beurs een hele discussie gehad met de verkoper van “het nieuwe wonder middel.”
Soort pistool waarmee er rubberen propjes in geschoten werden.
Ook dit is waardeloos omdat met niet de binnen kant van de band bekijkt.2 maart 2012 om 19:11 #18001538Volledig eens met Arjontje… de VACO raad ook ten sterkste af een prop te “schieten”. niet zozeer voor het loskomen van de prop maar wle omdat er kans is op karkasbreuk aan de binnenzijde van de band, dit zie je langs buiten niet.
6 maart 2012 om 18:48 #18001539Wacht maar tot je een spijker in de band van je motorfiets hebt..No way dat ik daar een prop ik laat schieten,of een paraplu in laat zetten/lijmen…
Door de middelpunt vliegende kracht kan het dan wel eens fout aflopen.. :thumbdownVoor de auto vnd ik het eigenlijk ook een goedkoop lapmiddel..
8 maart 2012 om 07:03 #18001517@breezer wrote:
Wacht maar tot je een spijker in de band van je motorfiets hebt..No way dat ik daar een prop ik laat schieten,of een paraplu in laat zetten/lijmen…
Door de middelpunt vliegende kracht kan het dan wel eens fout aflopen.. :thumbdownVoor de auto vnd ik het eigenlijk ook een goedkoop lapmiddel..
Motor banden plak ik ook niet.
Personen wagen banden maar max 2 keer, mits er een ruime afstand tussen zit.
8 maart 2012 om 07:17 #18001520@arjontje wrote:
@breezer wrote:
Wacht maar tot je een spijker in de band van je motorfiets hebt..No way dat ik daar een prop ik laat schieten,of een paraplu in laat zetten/lijmen…
Door de middelpunt vliegende kracht kan het dan wel eens fout aflopen.. :thumbdownVoor de auto vnd ik het eigenlijk ook een goedkoop lapmiddel..
Motor banden plak ik ook niet.
Personen wagen banden maar max 2 keer, mits er een ruime afstand tussen zit.
mag 3 keer en mag niet in de buurt zitten je moet de band dellen door 4 en dan mag in iedere kwart van de band eentje zitten dit zeg rema tip top
wij doen het ook alle bij maar die prop is niets is echt voor noot meer niet
die andere zijn echt goed laat ook niet meer los8 maart 2012 om 08:14 #18001519Achterband van m’n vespa heb ik ook 3 proppen zitten, gaat dus gewoon goed.
8 maart 2012 om 09:21 #18001518Liever helemaal geen lekkeband. Maarja kun je vaak niet veel aan doen. Wanneer de band lek is. Ga ik bij mij in de buurt naar een banden specialist. En die kijkt mijn band goed na. Daarna word vanuit de binnenkant een paraplu erin gezet. Deze methode is gewoon zogoed als nieuw.
Maar nogmaals liever helemaal geen lekkeband. Maar om een nieuwe band te kopen terwijl er nog 7MM profiel op zit helaas heb ik geen geld voor. Dus voor mij geval een paraplutje. ;)25 maart 2012 om 10:35 #18001540Met proppen wordt toch bedoeld zo’n bruin staafje met van dat plakspul erin stoppen en vasttrekken in de band, en als laatste wat uit de band steekt afsnijden?
ZO ja dan gebeurt dat gewoon regelmatig en nooit problemen mee gehad, zelfs dik 250 in het uur gereden met banden waar zo’n prop in zat. :???:
Snap niet dat mensen zo moeilijk doen, als het niet veilig zou zijn, dan zou het verboden zijn in ons land.
Dat het in DLD anders is, komt door de wet en regelgeving daar.
In DLD stoppen ze erook geen parapluutje in trouwens!
Nee daar gaat de band kompleet van de velg en wordt hij gevulcaniseerd of zoiets, de rest is daar ook niet toegestaan! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.