Project: dashcam ‘inbouwen’ in Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Project: dashcam ‘inbouwen’ in Astra G

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Astra16VClub
    Deelnemer

Mijn rijbewijs heb ik nu alweer bijna zeven jaar. Hoe meer ervaren ik word, des te meer idioten ik op de weg voorbij zie komen. Het leek mij daarom een verstandig idee om een dashcam in mijn Astra te plaatsen. En alhoewel mijn Astra uit 1999 komt en al 180.000 km op de teller heeft staan, vind ik het toch een prettig idee. Alleen zijn vrijwel alle dashcams ontzettend groot, niet netjes weg te werken en het lijkt mij gewoon niet prettig dat deze goed in het zicht is i.v.m. diefstalgevoeligheid. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een kleine maar toch betaalbare dashcam van maximaal €100 waarbij scherp zicht natuurlijk ook erg belangrijk is.

Mijn oog was eerst op de 0805 dashcam gevallen. Dit is een best wel populaire dashcam van rond de €100 en vergeleken met andere dashcams is deze lekker klein en het zicht mooi scherp. Maar toch vind ik hem nog te veel opvallen:

Aangezien ik veel in Amsterdam en omgeving rijd lijkt het mij redelijk diefstal gevoelig. Ik ben daarom verder gaan zoeken en kwam op de Mobius actioncam uit:

Het leuke van deze dashcam is dat er ontzettend veel accessoires voor beschikbaar zijn. Zo ook een verlengkabel van 40 cm waardoor de lens ook ergens anders kan worden geplaatst:

Mijn idee is nu om de lens in de spiegel te monteren en de behuizing met daarin de printplaat en SD kaart op een andere plek. De Mobius dashcam gaat automatisch opnemen als er stroom op staat dus ik heb er dan ook geen omkijken meer naar. Vanmiddag ga ik mijn spiegel eraf halen en kijken of deze open te maken is en of er ruimte is om de lens te plaatsen. Ik houd jullie op de hoogte.

memyselfenikke
      Deelnemer

interessant… :thumb misschien binnenkort een test filmpje

TWA
        Deelnemer

Op zich vind ik de 0805 zoals op de foto niet heel erf opvallend hoor… Meeste haviks oogjes kijken in de auto, of opvallender op t raam. Weet niet waar je woont en of t erg is daar in de wijk natuurlijk.

Ik haal em er gewoon telkens van af en er weer op. Voedingskabel langs mn dakbekleding via raamstijl naar de voedingsbron, dus die zie je al niet.

Hoe dan ook succes met je zoektocht :thumb

Greetz Emiel

Astra16VClub
          Deelnemer

@TWA: waar ik woon zal het idd wel meevallen, we hebben namelijk een eigen oprit. Maar ik kom erg veel in Amsterdam en ook wel eens op rustige of afgelegen plekken.

Anyway, de camera is binnen! Ik heb de spiegel nog open gemaakt. Was heel erg simpel: gewoon van je raam af trekken en vervolgens met een schroevendraaier de behuizing openwippen. Er is in principe genoeg plek om het lensje daar los in te plaatsen en met een verlengkabel naar de behuizing met daarin de printplaat te leiden. Alleen dan moet ik wel een gat boren en ik denk dat het lensje opzich wel opvalt, omdat deze dan een deel uit de spiegel steekt.

Maar ondertussen kwam ik een veel betere en minder opvallende plek tegen:

Zit gewoon klem tussen de dakbekleding en ligt tegen de binnenspiegel-houder aan. Onopvallender kan niet lijkt me ;) Onder dat plastic kapje waar de binnenverlichting zit (als je de deur open doet) zit meteen het dak van de auto. Daar kit ik denk ik nog even een stukje hout op zodat ik de camera m.b.v. klitteband nog goed vast kan zetten. In principe zit hij al goed vast zo, maar je weet maar nooit….

Teststukje:

[youtube:15e9eukj]http://www.youtube.com/watch?v=mmn4FpW7XzA[/youtube:15e9eukj]

https://www.youtube.com/watch?v=mmn4FpW7XzA” onclick=”window.open(this.href);return false;

(zet hem wel zelf ff op 1080p)

Voor een camera van €80 ben ik meer dan tevreden met de kwaliteit. Zeker als je nagaat hoe klein die camera wel niet is. In de Mobius camera zit een kleine accu die ongeveer 2 uur werkt. Maar in de handleiding wordt al gewaarschuwd dat deze accu niet te warm mag worden omdat deze anders kan lekken, met alle gevolgen van dien. Voor de mobius camera is ook een zogenoemde ‘supercapictor’ te koop voor €6. Deze kan wél tegen extreme hitte en geeft de camera nog net genoeg stroom zodat deze het laatst opgenomen fragment kan opslaan op de camera.

Nu nog even een USB kabeltje trekken en vastsolderen op de draden van de sigarettenaansteker met een 12v naar 5v omvormertje.

dark-divx
            Deelnemer

persoonlijk vind ik dit niet echt zo een galante oplossing.
              Zou het dan toch ergens in verwerkt hebben ipv tussen uw dakhemel te persen

marijnl1988
              Deelnemer

Zit er goed uit…

Maar hoe ga je hem aan een uit zetten dan ?

Astra16VClub
                Deelnemer

@dark-divx: tips zijn natuurlijk altijd welkom… Waarom vind je dit geen mooie oplossing als ik vragen mag?

@marijn
                  : hij is instelbaar dat hij vanzelf aangaat als er stroom op komt te staan en neemt dan ook automatisch op.

HarrieAstra
                  Deelnemer

Ik zou het project ‘spiegel’ doorzetten! Zou echt super zijn denk ik.

MoNo_eGo
                    Deelnemer

Zelf heb ik deze
                      http://www.dashview.nl/Dashcam-Dashview-X6″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Is een klein maar erg goed cammetje met een 2e achter camera.
                      Beide nemen op in een aparte map en doen het in mijn ogen erg goed in het donker.
                      de ab is een must omdat je dan veel makkelijker de dingen kan instellen.
                      en je kan de beelden naar een externe bron laten gaan waardoor je ze bv op je radio kan zien.

Maatie
                      Deelnemer

Als je het zo hebt aangesloten zoals op de laatste foto van je begin post dan kunnen er storingen op gaan treden. Alles ligt nu open en instraling van mobiele telefoons en andere zenders kunnen het beeld verstoren. Je zou het kunnen isoleren en dan met aluminiumfolie kunnen omwikkelen.

Die “supercapictor” is een elco (electrolytische condensator) met een hoge waarde. Je zou kunnen kijken naar een van 1 F maar die werken meestal op 3.3 Volt.

Andy6446
                        Deelnemer

@MoNo_eGo wrote:

Zelf heb ik deze
                          http://www.dashview.nl/Dashcam-Dashview-X6″ onclick=”window.open(this.href);return false;

bijna zoiets als ik op zoek naar ben, als je nog de lens van de hoofd unit (op dezelfde manier als die Mobius) los zou kunnen trekken, zou t perfect zijn

@Astra16VClub

het idee om deze onder de dakbekleding te plaatsen vind ik prima alleen maar ik zou de lens van de camera los trekken en de hoofd unit ergens op de dashboard plaatsen, dan kun je nl je camera (bijna) onzichtbaar onder de dakbekleding verweken

MoNo_eGo
                          Deelnemer

@Andy6446 wrote:

@MoNo_eGo wrote:

Zelf heb ik deze

bijna zoiets als ik op zoek naar ben, als je nog de lens van de hoofd unit (op dezelfde manier als die Mobius) los zou kunnen trekken, zou t perfect zijn

Dat had idd beter geweest maar gelukkig is de hoofd unit klein :P

dark-divx
                            Deelnemer

ik zou werken met het lensje dat je kan verlengen.
                              dit kan je dan ergens uitsnijden/boren en mooi inwerken.
                              zo kan dit lompe bakje gewoon ergens liggen dat je het niet ziet ipv tussen uw dakhemel geperst

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.