Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Project C20XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2014 om 18:49 #18210771
Nee man, metaalmoeiheid treedt in staal nauwelijks op, is zo ongeveer het metaal waarin dat het traagst gaat. Aluminium is veel kritischer. Er rijden ook nog stoomlocs rond van meer dan 100 jaar oud die van een heel wat mindere staalkwaliteit zijn, dat is pas eng!
Dat vliegwiel op jouw plaatje rij je niet met standaard koppeling, is een 7 1/4″ koppeling. Overigens is die voor een 8V, en de manier van bewerking van een originele gaat veeeeeeel minder ver dan dat. Dat stuk gatenkaas weegt naar schatting amper nog 3,5 kilo! Dat ding heeft niet eens een geharde tandkrans, als je die in je daily zet heb je na een half jaar er geen tand meer op zitten, zo niet eerder…
Dit es een voorbeeldje, effe van ebay geplukt:
http://www.ebay.de/itm/Bearbeitung-Erleichtern-Schwungscheibe-Opel-C20NE-C20XE-C20LET-16V-16VTurbo-/281041775075?pt=DE_Autoteile&hash=item416f6529e3″ onclick=”window.open(this.href);return false;8 februari 2014 om 19:06 #18210772Vinci ik moet je gelijk geven wat betreft de samengestelde vliegwielen van alu met stalen inlegvlak.
Die zou ik nooit adviseren want dat staal trekt krom.
8 februari 2014 om 19:19 #18210773Ja, daarmee mag je blij zijn als je de 10K haalt…
Nee, effe zonder onzin, natuurlijk is het het beste om een GOED nieuw aftermarket vliegwiel te kopen, maar dan eerst eens aan de fabrikant vragen of ze alles zelf doen, alles gecertificeerd is, de machines aan de benodigde tolerantie voldoet om tot minder dan 1/1000 slingering te kunnen komen enz. Die vliegwielen bestaan en zijn een goede keus, maar kost wel natuurlijk meer. Dit is onvermijdelijk als je echt zwaar wilt gaan tunen.
Een afgedraaide originele is niks meer dan een poor mans solution voor op een min of meer standaard XE-tje om die iets levendiger aan het gas te maken op een straat auto. En daar is het gewicht ook naar, want zoals in de ad die ik hier boven postte kom je toch nog tegen de 5 kilo en dat is voor sprintjes eigenlijk nog te zwaar. Het gewicht is ook niet op de meest effectieve plek verwijderd. Je kan met een 5 kilo vliegwiel een lager moment van inertie hebben dan met een 4 kilo vliegwiel. Het moment van inertie is het laagst als het minste gewicht aanwezig is op de buitendiameter, zo ver mogelijk bij de as vandaan. Daarom zijn veel van die vliegwielen zo ernstig vermagerd om de rand heen.
Ik sta nog steeds achter mijn bevindingen, dat als er gezond aan vermagerd is, op een origineel vliegwiel dan is dat prima op een originele motor. En nogmaals vertonen ze zonder vermageringskuur ook al vaak zat scheurtjes omdat zo’n ding dat nou eenmaal doet bij misbruik van de koppeling. Dat heeft met vermageren niet in de eerste plaats te maken. Uiteraard zijn er zat knoeiers die effe zo’n ding langs een draaibankje halen en niet balanceren, en dan gaat het echt mis, want als je gaat rekenen aan de slingering en resulterende krachten op bijv. 7000 toeren dan trek je alles zo aan stront. En ook dat geldt voor een originele die krom is geraakt net zo goed. De meeste horror verhalen komen dan ook van de knoei acties van mensen die dingen ondeskundig gaan ‘tunen’… Zelfs goed getunede spullen gaan sneller stuk, living on the edge noemen ze dat….
8 februari 2014 om 19:50 #18210774Oke, vandaag hele dag bezig geweest met het monteren liep maar op 1 probleem.
Nu is die oliepomp die ik bestelt heb een beetje anders, die aanzuigbuis past niet die moet 4 kant zijn zegmaar.
ook die hele pomp is anders die andere met tandjes deze heeft maar 7/8 ofzo
Ik zag dat Vinci er al eens een pas heeft gemaakt?
viewtopic.php?f=18&t=129918&start=50
nu kan ik zo´n aanzuigbuis kopen
komt uit een een x25xe 97-er vectra b
8 februari 2014 om 19:57 #18210775Jep, zijn vele manieren voor, ik heb ook wel gezien in Engeland dat ze het solderen met koper pijp. Als je goede pasta gebruikt dan kan je koper ook perfect op staal solderen met pure tin, dat is sterk zat. De tussenbeugel zou ik dan wel om de buis heen doen, volledig, dat is dan weer niet zo goed te solderen….
Verder moet je er waarschijnlijk een andere keerring in doen, maar die is niet zo duur. En de boutjes voor op de carterpan moeten lange M6 worden en dan moet je er een moertje boven op leggen. Verder zit er een nokje wel eens wat in de weg voor de achterplaat van de tandriem. De pomp is in elk geval veel beter en al deze, toch redelijk kleine aanpassingen meer dan waard!
Pak er gelijk een stalen pakking op, niet dat ‘stukje karton’ wat je er wel eens bij krijgt…
8 februari 2014 om 20:02 #18210776Oke, ik kreeg er helemaal geen pakking bij dus die moet ik erbij kopen.
De kering lijkt hetzelfde, Hoezo moeten er langere boutjes in? moet er ook een ander carterpan onder?
Dat van de tandriem wist ik daar moet ik een stuk uit slijpen.8 februari 2014 om 20:05 #18210777viewtopic.php?p=2212388#p2212388
Nee, carterpan blijft gewoon het zelfde, alleen de gaten in de flens van de pomp zijn M8 getapt, en dat past niet door de carterpakking gaten, en die uitboren geeft lekkage. Dus lekker langere M6 er in doen zodat je boven de flens uit komt, en dan moertjes er op. Gaat om twee gaten…
8 februari 2014 om 20:07 #18210778Hier een blok dat ondersteboven hangt, maar kan je het mooi op zien met oplossing en al…
8 februari 2014 om 20:09 #18210779En hier de pakking die je NIET moet hebben:
Gewoon eentje bij de dealer halen, die hebben die stalen pakkingen. Dan wel even een modernere auto noemen die een Z20LET pomp gebruikt. Als je daar welke auto dan ook met een C20XE of LET noemt dan gaan alleen hun wenkbrauwen een stukje omhoog en meer niet…
8 februari 2014 om 20:10 #18210780Deze moet je hebben:
http://www.ebay.de/itm/Metall-Dichtung-Olpumpe-Opel-2-0-C20LET-C20XE-Olpumpendichtung-16V-Motor-/281042312935?pt=DE_Autoteile&hash=item416f6d5ee7″ onclick=”window.open(this.href);return false;8 februari 2014 om 20:13 #18210781@Peterc20xe wrote:
Oke, vandaag hele dag bezig geweest met het monteren liep maar op 1 probleem.
Nu is die oliepomp die ik bestelt heb een beetje anders, die aanzuigbuis past niet die moet 4 kant zijn zegmaar.
ook die hele pomp is anders die andere met tandjes deze heeft maar 7/8 ofzo
Ik zag dat Vinci er al eens een pas heeft gemaakt?
viewtopic.php?f=18&t=129918&start=50
nu kan ik zo´n aanzuigbuis kopen
komt uit een een x25xe 97-er vectra b
Zo te zien hoeft deze enkel maar een klein stukje verlengd te worden, kan niet moeilijk zijn dan! GELIJK KOPEN!!
8 februari 2014 om 20:15 #18210782Bedankt voor je info, Die eerste foto kan je het mooi zien inderdaad.
Ja het lijkt bijna hetzelfde een beetje korter of langer maakt niet zoveel uit, heb aardig ruimte in de carterpan!
Bedankt voor de link, ik heb ooit eens iets via ebay gekocht maar dat duurde 4 weken voordat ik het binnen had.
Zie wel even op het werk wat ze daar kunnen bestellen :thumb8 februari 2014 om 23:40 #18210783Nee man, metaalmoeiheid treedt in staal nauwelijks op
Dat zou ik toch niet zeggen :p Misschien niet snel nav thermische verschillen, wel door cyclische belastingen.
Nee, effe zonder onzin, natuurlijk is het het beste om een GOED nieuw aftermarket vliegwiel te kopen, maar dan eerst eens aan de fabrikant vragen of ze alles zelf doen, alles gecertificeerd is, de machines aan de benodigde tolerantie voldoet om tot minder dan 1/1000 slingering te kunnen komen enz. Die vliegwielen bestaan en zijn een goede keus, maar kost wel natuurlijk meer. Dit is onvermijdelijk als je echt zwaar wilt gaan tunen.
Dat ben ik met je eens :thumbup Mensen kloten vaak maar wat aan dat kan goed fout gaan.
9 februari 2014 om 09:09 #18210784Dan nog, aluminium kan daar vooral slecht tegen, in zowat elke legeringsvorm presteert dat slechter dan zowat elke staallegering. Extreem voorbeeld is verenstaal, en van aluminium is van geen enkele legering een veer te maken. De barsten die originele vliegwielen wel eens vertonen is niet primair een vermoeidheidsverschijnsel, maar gewone ordinaire overbelasting. Dat wordt dan thermisch nog een handje geholpen en dan krijg je het spanning-kracht-temperatuurovergang optelsommetje en dan zegt het knak.
@Peterc20xe wrote:
Bedankt voor je info, Die eerste foto kan je het mooi zien inderdaad.
Ja het lijkt bijna hetzelfde een beetje korter of langer maakt niet zoveel uit, heb aardig ruimte in de carterpan!
Bedankt voor de link, ik heb ooit eens iets via ebay gekocht maar dat duurde 4 weken voordat ik het binnen had.
Zie wel even op het werk wat ze daar kunnen bestellen :thumbGeen dank hoor, inderdaad kan je een hele lengte kwijt boven op de flens, is niet zo kritisch hoe lang het boutje precies is, als hij maar vast zit.
Ebay zitten duizenden verkopers op en de een stuurt het gelijk en heb je het morgen in huis uit Duitsland, de andere is traag.. Kun je van te voren vragen…
9 februari 2014 om 15:38 #18210745@Vinci wrote:
Dat is inderdaad niet niks!! Zie lichte vliegwielen wel eens op ebay voor stukke minder, maar een afgedraaide originele is altijd nog beter dan een billet vliegwiel. Het ene staal is het andere niet heh, en originele zijn wel van erg goed staal. Wel oppassen als je de motor flink gaat opvoeren, want een afgedraaid vliegwiel is wel beperkt belastbaar!
Afgedraaid vliegwiel is echt niet beter hoor! Blijft gietijzer of iets dergelijks.
9 februari 2014 om 15:40 #18210746Oh die discussie was al geweest….
9 februari 2014 om 20:25 #18210785@youri_corsa_gsi wrote:
@Vinci wrote:
Dat is inderdaad niet niks!! Zie lichte vliegwielen wel eens op ebay voor stukke minder, maar een afgedraaide originele is altijd nog beter dan een billet vliegwiel. Het ene staal is het andere niet heh, en originele zijn wel van erg goed staal. Wel oppassen als je de motor flink gaat opvoeren, want een afgedraaid vliegwiel is wel beperkt belastbaar!
Afgedraaid vliegwiel is echt niet beter hoor! Blijft gietijzer of iets dergelijks.
Hahah, ja precies, was al besproken, en gelukkig is het geen gietijzer!! :shock: Het is net als de fusees van Opel gietstaal. De legering is ietwat te koolstofrijk, vandaar de neiging om scheurtjes te vertonen. Het is en blijft alleen wel echt staal, wat best goed gelegeerd is en zeker goed voldoet voor normaal gebruik.
Ik heb misschien aanvankelijk iets te veel de indruk gegeven dat deze vliegwielen altijd een betere kwaliteit zijn dan aftermarket, en dat is zeker niet. Wel zijn ze vaak beter dan de goedkope EN8 vliegwielen die vaak niet precies genoeg zijn gefabriceerd, en nogal eens buigen en dan gaan slingeren. Voor een paar honderd euro koop je zeker wel een betere dan origineel, en dan van goed chromo staal (EN24 bijvoorbeeld), high speed gebalanceerd en van een bewezen fabrikant.
10 februari 2014 om 18:41 #18210786AnoniemLid sinds:
1 January 1970inderdaad was je eerste post over afdraaien
wat te kort door de bocht vandaar ook dat ik er op reageerde ;)als je t hele verhaal uitlegt wordt t een andere verhaal
bedenk goed dat sommige mensen blindelings vertrouwen wat er op t web gepost wordt :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
als je dan niet met complete correcte info komt…………………tjah dan is zo,n sign als jij hebt wel handig :jerry :jerry :jerry
12 februari 2014 om 18:38 #18210787vandaag die andere buis gepast maar is nog veelste klein…
Ik heb die maat van de pomp opgemeten en dat is 35mm.
Dus deze is 35mm? http://www.fsrs-opelwebshop.nl/olie-aanzuigbuis-z20lel-z20ler-x22xe-z20let-x20xe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
heeft er iemand deze toevallig ook nog liggen? :thumb12 februari 2014 om 20:47 #18210788Zit toch ovaal op je pomp? Hoe heb je dat dan gemeten? Kan me niet voorstellen dat die buis zelf echt 35mm rond was namelijk, volgens mij hooguit 25mm…..
12 februari 2014 om 20:55 #18210789http://www.fsrs-opelwebshop.nl/oliepomp-opel-astra-omega-speedster-zafira-c20sel.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dat is mijn pomp, hij is echt 35mm in lengte dan he.
Kan nergens zon olieaanzuigbuis vinden, 70 euro vind ik teveel voor een olieaanzuigbuis
Die buis is dus iets van 20 mm, vraag ik me trouwens wel af wat voor oliepomp er dan op een vectra b zit haha12 februari 2014 om 21:49 #18210790Tja, dan te bedenken dat die exact zelfde pomp in Engeland slechts 36 pond doet, dat is met verzending misschien net 50 pond, en in euro’s rond de 60 euro!! Afzetters daar bij FSRS dan hoor!!
Postte net dit in een ander topic:
@Vinci wrote:Zie hier bijvoorbeeld, de originele ‘Opel’ Z20LET pomp met SHW logo er in:
En hier ook een SHW, ook zo bij de Opel dealer gekocht:
En hier nog een SHW, waar ik de oorsprong niet van ken, maar heeft wel een net iets andere plunjer plug:
Deze komt zo origineel van een Z20LET af in Brazilië, en zie daar het Brosol logo links boven:
En inderdaad, had ik niet gezien, de FSRS pomp heeft geen logo’s:
Dan is hij nog best duur ook!! Bij VCP in Engeland koop je die voor veel minder namelijk!
Die is maar 36 pond tegenwoordig, en heb daar jaren mee gereden zonder problemen in mijn straat auto op een originele XE…
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=VAUXHALL_OIL_PUMP_-_24406585N.html#a24406585N” onclick=”window.open(this.href);return false;Is dus ook met ovale buis en lobben tandwielen…
En VCP heeft meer keus nog!!
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=VAUXHALL_OIL_PUMP_-_90541506N.html#a90541506N” onclick=”window.open(this.href);return false;en:
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=VAUXHALL_OIL_PUMP._-_24402722N.html#a24402722N” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=oil%20pump&PN=Vauxhall-Oil-Pump—90541510N.html#a90541510N” onclick=”window.open(this.href);return false;Volgens mij allemaal compatibel, maar weet niet de exacte verschillen zo te noemen.. Wel allemaal immitatie…..
Sorry om de brenger te zijn van slecht nieuws wat dat betreft, maar ik zie in de details toch de meeste overeenkomsten met de goedkoopste vergelijkbare pomp bij VCP ten opzichte van de FSRS pomp. Zijn allebei gewoon Chinese immitatie.
Zeg soms om lullige grappen tegen mensen te maken :”Heb je het bonnetje nog??” Alleen in dit geval meen ik het ook! :shock:
Dan is er nog wel geld over voor een goede buis, maar zal je laten weten als ik tegen een buis aan loop voor normaal geld die wel goed aan te passen is. 1.7 diesels gebruiken ook zo’n aansluiting…
12 februari 2014 om 22:21 #18210791Ja inderdaad dat scheelt de helft, ik heb er ook niet opgelet wat op de pomp staat zal van de week wel ff kijken.
Hebben jij trouwens er ook een stuk uit gehaalt? anders past die distrubutie kap er niet meer op haha.12 februari 2014 om 22:43 #18210792Ik heb er destijds niks uit hoeven halen, maar heb eerder dat soort dingen gelezen/gezien dat het wel nodig was…
Hier trouwens nog even de pompen 190 euro FSRS (onder) vs 36 pond (naar schatting zo’n 60 euro incl verzending naar Nederland) van CVP in Engeland (boven)
Een detail die ik bij geen enkele andere pomp terug zie, verder hebben ze beide geen logo’s, geen enkel vakje daar waar deze normaal staat, beide met roodbruine keerring… Ik zeg, identiek!!
13 februari 2014 om 11:04 #18210793Heb trouwens ontdekt dat die aanzuigbuizen er in heel veel uitvoeringen en prijzen nog zijn en vele nog nieuw te koop.
Hier:
http://www.ecat24.com” onclick=”window.open(this.href);return false;Vind je alle onderdelen van de auto’s op de hoofdpagina. In de explosietekeningen vind je de GM nummers die je weer kunt googlen.
En als je auto’s zoekt als kandidaat, dan pak je gewoon de website van VCP en kijkt in het lijstje onder de verschillende (compatibele) oliepompen en dan weet je ook zeker dat de aanzuigbuis de zelfde mond heeft. Dat is het belangrijkste wat je nodig hebt, de rest kun je zo ombouwen zodat het past.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.