Forumindex › Forums › Modellen › Astra › problemen verstuivers, roetfilter, katalisator
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2012 om 16:20 #17252108
beste forum-leden,
We hebben problemen met onze astra (diesel), 6 jaar oud, we hebben ‘m 1 1/2 jaar.
In onze vakantie kreeg hij kuren, 2 keer bij een garage gestaan (voor de pakking resp. voor het roetfilter) en op de terugweg naar NL alweer een brandend lampje (steeksleutel) op het dasboard en afnemende kracht van de motor bij het optrekken.Nu is de auto net terug van de garage. Diagnose gesteld (P1901, 2003, 0170, 0243), Regeneratie uitgevoerd (mislukt), roetfilter is schoongemaakt. Desgevraagd is hun verklaring voor de klacht en dat dat nu eenmaal gebeurt na verloop van tijd omdat de auto’s minder uitstoot mogen hebben en dat dat filter na verloop van tijd volraakt vanwege niet verbrande deeltjes (Ofzo. Ik heb er geen verstand van maar vond het niet logisch klinken. Dan loopt een auto dus na 180.000 km- onze stand- vast omdat ie vol zit?). Hun advies: verstuivers moeten gecontroleerd, roetfilter + catalisator vervangen, olie en filter moeten vervangen. Minimale kosten EUR 3000. Dat advies hebben we niet gevolgd, kost erg veel geld en weten niet wat wijsheid is.
Wie kan met ons meedenken : wat zouden jullie doen? En wat zou een verklaring voor de klachten kunnen zijn? Onze gedachte : misschien een keer vervuilde diesel getanked?
Wat betreft de reparatie, wij denken eigenlijk dat een reparatie niet meer zinvol is. Maar dan zit je met een praktisch niet te verkopen auto. Is er een goedkopere maar ook grondige reparatie te bedenken zodat niet alleen de symptomen maar ook oorzaak is opgelost? Alvast bedankt voor het meedenken!16 september 2012 om 06:41 #18064933Het klopt op zich wat ze zeggen.
Dieseluitstoot moet ieder jaar worden teruggebracht, en daarvoor zijn allemaal maatregelen getroffen.
Begon ooit jaren geleden met de EGR, en nu zie je automatische regeneratie en noem maar op.
Al die maatregelen kunnen stuk, en omdat het om het verwerken van uitstoot, en dus vieze deeltjes, gaat is het niet gek dat de boel verstopt raakt en zo.
Verstuivers kunnen ook vervuilen en stuk gaan, soms al gewoon voor je de 100.000 hebt bereikt.
Olie verversen moet natuurlijk regelmatig ;)
Roetfilter en catalisator heb ik weinig verstand van, dus daar durf ik niks over te zeggen.
Al met al snap ik je punt wel, en weet ik niet of het voor jou auto het nog waard is.
Maar kan het niet bijv. de EGR zijn die verstopt zit of stuk is? Daar hoor ik je niks over zeggen…
Ik weet dat er vrij nieuwe corsa’s zijn die om de havenklap kapotte EGRs hebben.16 september 2012 om 10:49 #18064934Bedankt voor je reactie!
Ik heb helemaal geen verstand van auto’s ; wat is EGR? Als het te maken heeft met de regeneratie : die hebben ze 2 keer gedaan maar dat is niet gelukt. De term EGR zie ik in de factuur niet staan.Ik begrijp overigens dat de boel verstopt kan raken omdat er nu eenmaal van alles verbrand wordt, daar is een risico. Maar ik vind het nogal heftig dat de consequentie is dat alles zodanig schoongemaakt en gereviseerd moet worden dat het de helft kost van de aanschafprijs. Niet bepaald regulier onderhoud Vandaar mijn twijfel.. Vervuilde diesel tanken, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn?
Olie verversen moest vanwege de ontstane klachten en vervuiling daardoor. Het fijne weet ik er niet van.
Kan je zelf olie verversen overigens? (domme vraag misschien, maar ik kan het niet. Denk dan dat alleen een garage dat kan en doet tijdens de APK)16 september 2012 om 10:56 #18064935EGR = Exhaust Gas Regulation Edit:Recirculation[/b]. Dit houdt in dat bij een bepaalde snelheid/toerentalcombinatie je uitlaatgassen gedeeltelijk nog een keer worden gebruikt in je mengel om zo nog een keer te worden verbrand. Hierdoor is de kans op CO (koolstofmono-oxide) lager. Alleen uitstoottechnisch is het een voordeel…
Verstopte roetfilters en dergelijke komt vaak omdat men de motor te weinig de sporen geeft. Als je regelmatig lange afstanden rijdt met een laag constant toerental kan het zeker geen kwaad om af en toe in de vierde versnelling de snelweg te pakken. Ja, dit is minder voor je verbruik maar staat in schril contrast met de kosten die je kwijt bent bij roetfilterproblemen.
Als de motor vrij goed warm is (vanaf 15-20 km) af en toe even stevig optrekken en (later) schakelen. Een dieselmotor draait in de industriële omgevingen niet voor niets op 60-80% van het vermogen. Zo gaan ze het langste mee!
16 september 2012 om 11:55 #18064936Dank voor je input! Dit is een nieuwe invalshoek. Wij rijden altijd met zo laag mogelijk toerental en recent waren dat ook lange afstanden.
Betekent wat jij zegt dat we er nog zelf iets in kunnen verhelpen door wat te rijden, later te schakelen en in de 4e op de snelweg?
Hm, het kwaad is waarschijnlijk al geschied he…16 september 2012 om 12:59 #18064937Het beste is even je EGR laten nakijken, is die kapot, nieuwe EGR en anders schoon laten maken. Daarna de dealer melden dat je deze softwarematig wilt uitschakelen en af laten doppen. Scheelt een hoop ellende. Moet je die foutcodes maar eens op internet zoeken. Kan van alles zijn van een kapotte roetfilter tot een klein kabel die naar de filter toe gaat. Het beste is ook even kijken hoe vol de filter is. Wanneer de laatste regeneratie is uitgevoerd enz. En af en toe idd flink de sporen geven in z’n 4. Even doortrekken maakt je auto beter.
Galaxy Nexus Tapatalk
16 september 2012 om 13:54 #18064938Thanks! :thumb Ik heb die garage niet over de EGR gehoord, is er nog een ander woord voor toevallig? Misschien hebben ze wel zoiets bedoeld met dat “in het systeem” van alles vies is geworden door verkeerde verbranding en dat wel het symptoom maar niet het probleem is opgelost?
De laatste regeneratie was afgelopen week wat niet lukte bij de garage. Het filter hebben ze daarna handmatig schoongemaakt en schoon is ie nog wel, want we durven niet meer in de auto te rijden :???:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening op dit forum : zouden jullie er nog geld/tijd in investeren (die tips lees ik ook) of wegdoen en een andere auto kopen? Ik weet niet wat wijsheid is nu..
16 september 2012 om 14:04 #18064939ik heb dezelfde ellende gehad als jij
ik was inmiddels al 2000 euro lichter en het probleem bleef
nieuw roetfilter nieuw egr ga zo maar door
enigste oplossing is laten chippen en de egr en roetfilter uitschakelen
dan het roetfilter leeghalen en je hebt geen problemen meerweet niet waar je woont maar weet wel een paar die dat voor je kunnen doen
16 september 2012 om 14:33 #18064940Laten we eerst bij de EGR beginnen, ook wel uitlaatgasrecirculatie genoemd maar kortweg EGR, als het probleem blijft voordoen dan zoals Dietrich al zegt, chippen, EGR afdoppen en DPF uitschakelen en verwijderen. Als eenmaal ellende begint met deze DPF dan is het altijd een ellende. En dit komt doordat men onder de 2000 toeren hangt of iets boven de 2000 toeren. Je was iets te lief voor je auto.
Over het wegdoen, je moet straks minimaal 3000 euro reparatie kosten betalen, ik zeg NIET DOEN, als je de roetfilter eronder vandaan laat halen ben je mischien ongeveer 700 euro kwijt, weet niet precies hoeveel het kost, als ik het fout heb correct me. Is een hoop geld maar je hebt er geen last meer van in de toekomst. Als je zegt ik wil over een jaar een andere auto tja dan kan je het net zogoed nu weg doen maar wat zou je er dan voor terugkrijgen tijdens inruil. Als je zegt ik repareer het, dan zou je de auto beter nog een paar jaar kunnen gebruiken. Als je tevreden bent met je auto tenminste, dan zou ik het geld neerleggen voor het verwijderen van de roetfilter. Je houd nog 2300 euro over voor bijvoorbeeld onderhoud. Ik zou persoonlijk zelf de roetfilter laten verwijderen, hoef het gelukkig nog niet te doen maar als het zou moeten.
16 september 2012 om 21:18 #18064941Bedankt ook weer voor de laatste 2 reacties. Er gaat een nieuwe wereld voor me open zeg, ondanks al het gedoe toch wel aardig en leerzaam. Blijkbaar zijn er meer opties. Dat je een roetfilter ook kunt laten verwijderen (komt dat door de APK?) of de electronica erover (is dat de afkorting DPF?) kunt laten uitschakelen wist ik niet. Ik word hier beter geadviseerd dan bij mijn opel-garage en begin wat opgeluchter te worden. Erg fijn jullie digitale hulp!
Als we onze auto voor 700/800 EUR kunnen laten repareren dan dat liever, dan een andere moeten aanschaffen. Of de liefde wederzijds blijft valt te betwijfelen want dan ga ik dus wel minder lief tegen de auto worden ;)@ dietrich : we wonen in Zuid-Holland
16 september 2012 om 21:26 #18064942Excuus, toch nog een vraag…
De opel-garage had het nog over het laten controleren (mogelijk reviseren) van de verstuivers ivm fout inspuitbeeld. Zien jullie daar nog een verband met ons auto-probleem en lost zich dat dan ook op na verwijdering roetfilter etc? Of is dit een op zichzelf staand probleem?17 september 2012 om 04:16 #18064943laat de verstuivers eerst maar zitten en zoek een andere garage dan een opel dealer
die zullen namelijk nooit toegeven dat het aan het roetfilter ligt
je komt gewoon door de apk als het filter uit is
hij moet alleen even leeg gemaakt maar dat is zo klaar
ik heb een gewoon een stuk buis door heen geslagen en en leeggemaaktzoek een chiptuner op en zeg wat je probleem is
ik zeg roetfilter uit een egr uit
ik had het ook en ik was voor 350 euro klaar moet alleen het roetfilter nog even leeg
das in een uurtje wel klaar dus voor 400 euro ben je wel klaar dan
en je wilt nooit weer anders want de auto rijdt veel beter en je hebt ook nog meer PKMVG
Dietrich
17 september 2012 om 08:42 #18064944Apk kom je zoiezo wel doorheen, op het forum was ook iemand die zijn DPF had laten verwijderen en door de APK is gekomen. Voor de rest sluit ik me aan bij Dietrich. Sommige dealers geven nooit iets toe. Roet is slecht voor milieu, maar beter voor je auto.
Galaxy Nexus Tapatalk
17 september 2012 om 14:44 #18064945Goedemiddag ing12,
Het roetfilter gaat niet de gehele leeftijd van het voertuig mee. Iedere keer na een regeneratie (verbranden van roet) blijft as en overige bestanddelen over.
Deze niet te verbranden deeltjes zorgen ervoor dat het filter een “kleinere” volume heeft. Deze deeltjes kunnen verwijderd worden door een diepte reiniging.
Het roetfilter moet gedemonteerd en los geslepen worden om tot de kern van het element te komen. Elke cell schoonmaken tot een fabrieksschoon resultaat.Het verbranden van het roet is wel gebaseerd op een gemiddeld gebruik van het voertuig en niet alleen maar korte stukken. In dit gemiddelde verbruik zal het roetfilter bij 40% verzadiging moeten regenereren (het verbranden van roet). Bij een km stand tussen de 100.000 en 180.000 km (merk en type afhankelijk) is het roetfilter aan vervanging toe of een reiniging.
Na deze diepte reiniging kan het roetfilter voor een lange tijd weer meegaan mits de status/kwaliteit van de motor conform de oorspronkelijke emissie is.Wij hebben geen negatieve ervaring met auto’s welke getuned zijn. Het verwijderen van het roetfilter zorgt ervoor dat het niet meer conform de type goedkeuring is.
Dit kan opgemerkt worden bij een periodieke keuringDe kosten van reinigen zijn ca. € 325,- en dan krijg je een fabrieksschoon direct terug te plaatsen roetfilter inclusief rapport.
Tevens kunnen wij nieuwe aftermarket roetfilters leveren voor dit voertuig.Wij kunnen je met beide opties helpen wij zijn gevestigd in Nederland in de plaats Lelystad onder de naam Topcats.
Heel belangrijk is de reset van de as getal meter voor het voorkomen van een roetfilter melding.
Bij vragen vernemen wij uiteraard graag.
Toon17 september 2012 om 15:01 #18064946Pas vanaf 2008 word erop gelet, dus jij wilt zeggen dat er problemen ontstaan bij de APK keuring lijkt me stug als er een paar doorheen zijn gekomen. Voor 2008 kan je nog de filter verwijderen zonder gevolgen van APK, na 2008 geeft het idd een hoofdpijn. Gezien we hier over een auto uit 2006 praten kan je net zo goed de filter eronder vandaan donderen. Weg met dat filter gedoe, slecht voor de auto. Dan zou ik eigenlijk dus nu ook APK problemen krijgen gezien de mijne meer roet uitstoot na tuning en geen EGR en ik ben door de APK heen gekomen.
19 september 2012 om 13:30 #18064947EGR laten wegschrijven kan bij de goede tuners, scheelt je een hoop geld voor een nieuwe.
Kan bijvoorbeeld bij waar ik hem laten tunen, RS Tuning in Eindhoven -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.