problemen vaste trekhaak

Forumindex Forums Modellen Grandland X problemen vaste trekhaak

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365990
    jopsa
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 May 2019

      Hallo iedereen,

       

      Sedert een week de trotse bezitter van een opel grandland innovation.  dat na een kleine 3 maand wachten.  Ik liet gisteren een vaste trekhaak monteren en haalde vandaag de auto weer op.   Direct was er probleem met de koffer. Hij reageert niet op het voetsignaal noch op de afstandsbediening.  de garagist meldde doodleuk dat dit niet meer kan,normaal is, en dat alles handmatig moet gebeuren nu ??????  Zelfs handmatig gaat de koffer nu meestal niet open.  Wanneer de motor niet draait gaat deze nu nooit meer open.  bij draaiende motor af en toe…..   De garagehouder blijft beweren dat dat het gevolg is van de vaste trekhaak.  Bij raadplegen van twee andere dealers zeggen deze dat er geen problemen kunnen zijn met openen van de koffer …….  Nog iemand die problemen ervaarde met vaste trekhaak ?  Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn ?

       

      grt

      #18366004
      quandor
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 November 2017

        Helaas voor jou. Bij het laten monteren van een trekhaak, of deze nu afneembaar is of niet, gaat de achterklep zich anders gedragen.

        #18366010
        jopsa
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 May 2019

          Kan wel zijn dat de klep zich anders gaat gedragen.  maar zich niet gedragen lijkt me wel uitgesloten.  Ik bedoel dat ze op geen enkele manier meer open gaat.  Niet met voet,niet met sleutel en niet handmatig.

          #18366025
          quandor
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 November 2017

            Dat wordt dan een dealerbezoekje.

            #18366038
            Quadrijder2
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 July 2015

              Dit kan natuurlijk niet dat de achterklep niet meer werkt bij een trekhaak.
              Bij mij zit een afneembare die ik er altijd op laat zitten en alles werkt gewoon.
              Zelfs de stekker zit best ver onder de auto en de voetsensor werkt gewoon.
              Zeer prettig als je de handen vol hebt en anders gebruik ik altijd de afstandsbediening.
              Ik denk dat je even naar de dealer moet gaan.

              #18366039
              jopsa
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 May 2019

                Bedankt quadrijder2 voor de informatie waar ik wel wat mee kan.  :good:

                 

                #18366048
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Ik heb ook een vaste haak die er door de dealer is ondergezet. Alles werkt prima. Voetbediening, afstandbediening, handbediening, allemaal geen probleem. Het werkt alleen niet meer als je iets op de trekhaak aansluit. Dit is denk ik als veiligheid voor als je bijvoorbeeld een fietsendrager er op hebt. Anders zou de klep daar tegen aan komen. Het klinkt alsof de auto bij jou denkt dat er iets aangesloten is.

                  #18366052
                  Martijn Vos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    16 March 2019

                    Ik heb er een vaste trekhaak onder zitten welke is gemonteerd bij aflevering en heb geen problemen.
                    Voet ter hoogte van het NL teken er onder en hij gaat op.

                    #18366056
                    jopsa
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 May 2019

                      Er werd blijkbaar een 7 polige gdw trekhaak geplaatst door de garage waar ik de wagen aankocht.  Deze is geen dealer maar wel al 3 generaties opel garage.  De dealer waar hij zijn wagens haalt heeft 2 vestigingen.  Ik ging even langs bij de andere vestiging en daar mocht ik direct binnen in de werkplaats rijden.

                      Een uiterst vriendelijke mechanicien stond me te woord en ging aan het werk met zijn laptop om de programmatie na te gaan.  We zagen dat de programmatie wel al uitgevoerd werd maar toch werkte de koffer niet meer.  Kon op geen enkele manier geopend worden.   Na een uurtje van nadenken,proberen,zoeken en beetje vloeken is alles weer zoals het was.   Bepaalde zaken in het programma werden aangepast (vraag me nu niet wat want ik heb totaal geen idee)

                      Het zaakje kostte me 66 euro…..  Ik ging dat achteraf melden bij de opel garage waar ik de auto kocht en ik kreeg direct de extra kost terugbetaald.   Netjes afgehandeld dus.

                      TIP voor andere gebruikers is direct melden dat er een originele haak onder de auto moet indien men een trekhaak wil laten monteren.

                       

                      #18366064
                      quandor
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 November 2017

                        De kans bestaat dat mogelijk twee onderwerpen in dit topic uit elkaar gaan lopen. Gedrag trekhaak + elektronica bij slechts de aanwezigheid van de trekhaak en het gedrag trekhaak + elektronica als er ook daadwerkelijk war aangekoppeld wordt.

                        De fabriek af gemonteerde, vaste trekhaak onder mijn auto levert zonder aangekoppeld ‘iets’ geen enkel probleem op. Echter, op het moment dat ik bijv. een karretje aankoppel, dán gaan er zo links en rechts wat dingen ‘anders’ dan gebruikelijk.

                        #18366065
                        Quadrijder2
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 July 2015

                          Zo dat is fijn dat het opgelost is.
                          Ik ben benieuwd naar u verbruik over een tijdje.

                          #18366070
                          jopsa
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 May 2019

                            het enige wat me nog een beetje stoort is het feit dat bij aangekoppeld karretje of fietsenrek de koffer ook open zal gaan.  Dit kon niet weggewerkt worden.  ook het feit dat er soms zeer kort op de display,bij het starten van de motor, “storing trekhaak” verschijnt.  Ook dit kan niet weggewerkt worden.  dat komt blijkbaar daar het geen originele trekhaak zou zijn….  Enorm veel spijt dat ik de trekhaak niet liet monteren af-fabriek.  De garage waar ik kocht zei dat ik de trekhaak niet hoefde te bestellen daar ze een goedkoper alternatief hadden…  dan sta je daar met uw vertrouwen….

                            #18366960
                            jopsa
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 May 2019

                              EINDELIJK………………na 6 weken en 5 bezoeken aan de garage en opel dealer (wagen elke keer een dag kwijt) alles opgelost.  Geen enkel probleem meer.  De koffer opent en sluit zoals het hoort.  Waarom het zolang moest duren ?  Een koppige en in zijn eer gekrenkte hardleerse (of hardhorige) garagehouder die zijn fouten niet wou toegeven.  De dealer  en ikzelf meldden hem een originele bekabeling te steken en een dertien polige ipv een 7 polige.  Meneer weigerde halsstarrig tot de dealer en ikzelf eens “samenspanden” en hij geen weg meer uit kon.  Vandaag de auto met originele bekabeling en stekker gaan ophalen en alles is top.  Dat we blij zijn zal niemand verbazen na al dat tijd- en benzineverlies (nogal eindje rijden tot bij de garage)

                              #18367053
                              pkrielen
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 March 2019

                                Hier met een verticaal afneembare trekhaak op zich ook geen problemen op 1 ding na.

                                Er is een optie op de achterklep om na sluiten klep ook de auto te vergrendelen (De tegenhanger om bij openen van de klep ook de auto te ontgrendelen zit trouwens in het auto-menu ;-) ).

                                Deze optie werkte prima bij me, TOT ik de eerste keer mijn fietsendrager aansloot. Zoals gehoopt en veracht schakelt dan de auto de automatische klep uit om deze te beschermen en gaat dan slechts 3 cm open. Je kunt dan zelf (als je een kantelbare fietsendrager hebt) de klep zover open doen handmatig als je wilt.

                                Na afkoppelen fietsendrager werkte de klep weer automatisch zoals je zou verwachten, ECHTER de optie dat hij de auto vergrendeld is voor geen meter meer aan de praat te krijgen..

                                Heb al diverse dingen geprobeerd, incl. de optie uit het boekje door de klep een keer handmatig te openen, te sluiten en dan contact aan te zetten.

                                Komende week mag de dealer er zich over buigen, maar mogelijk is het een bekend ding waar meer mensen last van hebben ?

                                #18367054
                                jopsa
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 May 2019

                                  Hallo

                                  Vraag even  na of ze de originele kabel gebruikten.  Indien neen,vervangen door originele anders altijd problemen.  Indien ja vermoed ik even herprogrammeren.

                                  Bij mij werkt alles weer optimaal.  Alle mogelijkheden uitgestest voor aankoppelen karretje met draaiende en uitgeschakelde motor.  Alles getest met karretje aangehaakt ook met draaiende en uitgeschakelde motor.  En als laatste terug met afgehaakte kar alles wederom gestest.  Alles in orde.

                                  #18367073
                                  pkrielen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 March 2019

                                    Er nog eens over nadenkende en wat uitproberende kom ik tot de conclusie dat het mogelijk klopt wat er gebeurt.

                                    Op het knopje staat uitgebeeld een slot en de voetbeweging. Dus ik getest door met de voet de klep te openen en te sluiten en jahoor, gewoon netjes de auto afgesloten. Toen met de voet de klep open en met rode knopje dicht gedaan. Helaas, auto blijft open..

                                    Dus als je het scenario bedenkt waarbij je naar de auto loopt om er iets in te leggen en dan te gaan rijden klinkt het logisch dat de auto niet tussendoor op slot hoeft. Wil dus zeggen als je ergens aankomt, dan iets uit je auto pakt en dan naar binnen gaat en wilt dat de auto gelijk afsluit zul je hem niet met de rode knop moeten sluiten maar met je voetbeweging…

                                    Vind alleen wel dat we nu dus aan de denkwijze van de Opel engineer moeten aanpassen. Zou mooi geweest zijn al als Opel deze opties in het menu zou hebben zitten (dus iets uitgebreider dan die ene waarbij je mag kiezen de auto te ontgrendelen als de klep ontgrendeld) en elke klant zelf kan bepalen wanneer hij welke actie met welke redenatie wil gebruiken.. Ach mogelijk in een volgende release van de Auto software ;-) ?

                                    #18367080
                                    mmarkvoort
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 April 2018

                                      Hallo,

                                      Hier even hoe het bij mij werkt:

                                      Als de auto op slot is, en ik open de kofferklep (op wat voor een manier dan ook) dan blijft mijn auto op slot, enkel de kofferklep opent.

                                      Als de auto niet op slot is, dan gaat deze ook niet op slot als ik de klep sluit.

                                      Ik heb niet het idee dat het ooit anders heeft gewerkt. Werkt het bij andere wel anders? Gaat bijvoorbeeld de auto van het slot wanneer de klep geopend wordt en de auto zit op slot?

                                      #18367081
                                      pkrielen
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 March 2019

                                        [quote quote=18367080]Hallo, Hier even hoe het bij mij werkt: Als de auto op slot is, en ik open de kofferklep (op wat voor een manier dan ook) dan blijft mijn auto op slot, enkel de kofferklep opent. Als de auto niet op slot is, dan gaat deze ook niet op slot als ik de klep sluit. Ik heb niet het idee dat het ooit anders heeft gewerkt. Werkt het bij andere wel anders? Gaat bijvoorbeeld de auto van het slot wanneer de klep geopend wordt en de auto zit op slot?[/quote]

                                        Je kunt in het menu instellen dat bij openen van achterklep ook de gehele auto zal ontgrendelen.
                                        (Waarschijnlijk met het idee dat als je vanuit huis naar de auto gaat en spullen achterin legt, je daarna waarschijnlijk ook gaat rijden).

                                        Ik verwacht als je de auto ontgrendeld, de klep opent en op de rechterknop op de klep drukt zodat het lampje gaat branden en dan met de voetbeweging de klep sluit dat ook de hele auto zal vergrendelen.

                                        #18367082
                                        mmarkvoort
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          18 April 2018

                                          [quote quote=18367081]

                                          Hallo, Hier even hoe het bij mij werkt: Als de auto op slot is, en ik open de kofferklep (op wat voor een manier dan ook) dan blijft mijn auto op slot, enkel de kofferklep opent. Als de auto niet op slot is, dan gaat deze ook niet op slot als ik de klep sluit. Ik heb niet het idee dat het ooit anders heeft gewerkt. Werkt het bij andere wel anders? Gaat bijvoorbeeld de auto van het slot wanneer de klep geopend wordt en de auto zit op slot?

                                          Je kunt in het menu instellen dat bij openen van achterklep ook de gehele auto zal ontgrendelen. (Waarschijnlijk met het idee dat als je vanuit huis naar de auto gaat en spullen achterin legt, je daarna waarschijnlijk ook gaat rijden). Ik verwacht als je de auto ontgrendeld, de klep opent en op de rechterknop op de klep drukt zodat het lampje gaat branden en dan met de voetbeweging de klep sluit dat ook de hele auto zal vergrendelen.[/quote]

                                           

                                          Ik zal het eens proberen. Wel raar dat je een knopje indrukt op de kofferklep en dan met je voet de klep moet sluiten terwijl het sluitknopje er 5 centimeter naast zit. :-)

                                          Zal eens puzzelen…. ben op zich tevreden met hoe het werkt, maar was even nieuwsgierig.

                                           

                                           

                                          #18367083
                                          jopsa
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 May 2019

                                            Als de motor niet draait en ik sluit met voetsensor dan gaat alles op slot

                                            Als ik op de rode knop druk dan gaat de koffer dicht en niks sluit af zowel met draaiende als afgezette motor

                                             

                                            #18367084
                                            jopsa
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 May 2019

                                              Rode knop is klep dicht bij draaiende en niet draaiende motor

                                              Andere knop is afsluiten volledige wagen bij niet draaiende motor of klep dicht bij draaiende motor

                                              Lijkt wel logisch en vind ik gemakkelijk

                                              #18367087
                                              mmarkvoort
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                18 April 2018

                                                Ik heb het gisteren nog even getest (zonder draaiende motor)

                                                Met de knop met het slotje geactiveerd gebeurt er niks als je hem met de rode knop dicht doet, doe je hem echter met de voetsensor dicht, dan gaat de hele auto op slot.

                                                Persoonlijk vind ik dat erg raar dat ie dat dan niet met de sluitknop doet. Nu druk ik met mijn vinger een knopje in, en kan ik niet gebruik maken van het knopje 2 cm ernaast als ik de auto meteen afgesloten wil hebben maar moet ik mijn voet gebruiken. Heel bijzonder…….

                                                #18367091
                                                jopsa
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 May 2019

                                                  Bij mij is het zo dat wanneer het rechter knopje geactiveerd is (groene lampje brandt) en je drukt op de rode knop de kofferklep dan dicht gaat maar de wagen sluit niet af.   Als je echter de voetsensor gebruikt (als rechter knopje geactiveerd is) dan gaat de hele wagen op slot.

                                                  #18367092
                                                  mmarkvoort
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    18 April 2018

                                                    [quote quote=18367091]Bij mij is het zo dat wanneer het rechter knopje geactiveerd is (groene lampje brandt) en je drukt op de rode knop de kofferklep dan dicht gaat maar de wagen sluit niet af. Als je echter de voetsensor gebruikt (als rechter knopje geactiveerd is) dan gaat de hele wagen op slot.[/quote]

                                                    Ja dat is letterlijk wat ik hierboven zei :-)

                                                    Snap alleen niet waarom het alleen met de voet werkt, het afsluiten. Het sluitknopje zit er direct naast…..

                                                    #18367093
                                                    jopsa
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 May 2019

                                                      Klopt.  Dat was ook het eerste wat ik probeerde toen ik de auto mocht ontvangen.  Rode knop indrukken en rechterknop geactiveerd.  Groot was mijn verbazing toen de klep enkel dicht ging….   Eigenaardige keuze.  Dat groene lampje bij rechter knop lijkt me dan ook overbodig.

                                                       

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.