Problemen met starten (startmotor, sleutel?) Zafria 1.8 LPG

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Problemen met starten (startmotor, sleutel?) Zafria 1.8 LPG

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256815
    original25
      Lid sinds:
      5 April 2013

      Mijn OPEL Zafira van 2004 1.8 LPG start niet. Tweede keer al hulp van ANWB gehad. Nadat ze noodstartstroom aanzetten met de stroomkabels startte de auto weer.

      Probleem is
      1. dat de startmotor(denk ik) draait als een bezetene, maar de motor draait niet mee. Met andere woorden, tijdens starten hoor je zo’n vliegtuig turbine achtige geluid van de (mogelijk) startmotor.
      2. Sleutelherkenning doet gek. Soms knippert lampje van startonderbreking/sleutelherkenning systeem en doet auto dan helemaal niets meer als je probeert te starten. Even uitzetten met sleutel in stand 0 laten zitten ongeveer 15seconden, dan is deze probleem 2 opgelost, maar probleem 2 blijft.

      Nadat ANWB eerste keer had auto gestart, heb 3-4dagen zonder probleem gebruikt (misschien in het totaal keer of 8 gestart).
      Daarna heeft auto 3 weken gestaan.
      Daarna deed ie goed. dit duurde weer 3dagen. Weer ANWB heeft gestart.

      Oude accu deed het slecht en heeft mij 2 keer in de steek gelaten. 1 keer was ie na 15minuten stilstaan + radio aan leeg gelopen. Startmotor draaide heel moeizaam(misschien 2 omwentelingen) en auto starten niet. Met startkabels gestart, daarna deed ie goed, wel moeizaam draaien in de kou met -5graden.

      Bij lage toeren branden de dimlichten minder vel.

      LPG groene lampje probleem. LPG (VIALLE LPI systeem) viel de groene lampje soms spontaan uit tijdens het rijden, daarbij merkte ik niets geks verder. Met een beetje gas geven ging hij weer aan en bleef hij wel ene keer wel weer branden andere keer weer niet.

      Ik dacht dat accu moet vervangen worden. Ik heb sinds januari (3 maanden) nieuwe accu in zitten van het merk Coldax (B56112) Voltage V 12 ; Capaciteit Ah 60 ; EN waarde 480 . Oude accu was 54Ah of 55Ah van GM originele OPEL accu.

      Wat ik heb gedaan nog.
      Ik heb LPG ECU stekker los gehad en schoongespoten. Hij za overigens wel goed uit, geen oxidatie of zo. Niet zo lang geleden bougies vervangen. Er zitten nu LPG bougies van BOSCH in.
      Nu sinds 2 dagen heb ik accu (BOSCH) van mijn neef zijn auto (OPEL ASTRA) erin gezet. Nu rijd ik ermee 2e dag zonder problemen nog.
      Ik heb ook geprobeerd met de reserve sleutel te starten, maar dit maakte geen verschil. Als er storing optreed,sleutelwisseling maakt dan geen verschil.

      Wat kan het zijn, wie kan er helpen? Op moment dat er start problemen beginnen, gaat dit gepaard met zowel sleutelherkenning probleem als met startmotor probleem.

      Massa kabels zit er wel goed uit.
      Nieuwe accu laat de startmotor goed draaien! Dimlichten branden bijna even vel zowel bij hogere toeren als bij stationair.
      Er is wel 1 rode kabel die vanaf de accuklem loopt (ik denk dat hij 2mm2 is) die beetje geoxideerd lijkt te zitten in de zo’n oogklemmetje. Weet niet zeker of dit probleem kan zijn.

      Verder is dit een keurige auto!

      #18124356
      zlatan1411
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 March 2010

        heb je lekstroom gemeten?

        #18124357
        original25
          Lid sinds:
          5 April 2013

          Hartelijk dank voor uw reactie. Er spelen nu wel andere problemen sinds 1 week.

          Dit probleem is al opgelost via de http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=212729″ onclick=”window.open(this.href);return false; .

          Ik kopieer even stukje vanuit de oplossing hier:


          Probleem is opgelost!

          Ik heb weer een storing gehad, cruisecontrol sprong steeds uit, ik kon hem niet langer dan 1seconden aan houden. Sleutel werd weer niet herkend en de startmotor dreef de motor niet aan. Even de massakabel aan de kant van de accu min pool klem heen en weer bewegen bood de oplossing!

          Mijn neef heeft mij aangeboden om de klem aan de kabel vast te zetten met de speciale krimp tang. Maat 50 paste precies. Even vast gezet en het is opgelost! 3 dagen lang geniet ik van als ik de motor start. Motor draait vrolijk met de startmotor en slaat bijna gelijk aan. het lijkt alsof hij iets meer trekkracht heeft. Wellicht de bougies hadden ook wat stroom nodig?! Hoewel hoge spanning verbruikt minder stroom…

          Bedankt allemaal.

          Ik heb twee andere problemen, ga ik hiervoor andere topic starten.
          – kort na bocht en na de drempel schokt de motor even. Lijkt alsof hij even geen brandstof krijgt of dat er even stroom uitvalt?
          – Aandrijfas keerring lekt weer na vernieuwing.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.