Forumindex › Forums › Modellen › Manta › problemen met starten cih 2,4
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 januari 2014 om 18:37 #18209296
@Henk: m’n witte Manta heeft zo’n versterkte oliepomp met tussenplaat en deksel. Komt van Risse en zit er zeker 15 jaar
onder, was reeds gemonteerd door de vorige eigenaar. Maar ik heb snel een thermostaat-gestuurde oliekoeler gemonteerd,
kan ik iedereen aanraden.
Ik veronderstel dat deze “oude” versterkte pomp wel z’n ding doet, zo te zien aan de oliedrukmeter wel.
@i200opc: als je lagers echt veel speling hebben (versleten) verlies je gewoon via de smering die ze krijgen de nodige oliedruk.
Heb je die “tandflankspeling” gecontroleerd?28 januari 2014 om 18:46 #18209297heb zelf eens zón pompje gezien daar was de bovenkant[de vork waar de verdeler in komt] afgebroken dus dan is het in een keer over en uit met de oliedruk
28 januari 2014 om 20:35 #18209298Oke,…er was wel iets slijtage maar het was niet veel motor had 120.000 km gelopen .het kan natuurlijk altyd ….ik ga nog een ding proberen ,het kunstof balletje. Die Had ook wel slijtage plekjes .
Als het de lagers zijn kan het blok er weer uit … :swear28 januari 2014 om 20:58 #18209299Suggestie ,Tijdelijk.dikkere olie er in …..als de oliedruk Goed blijft weet je zeker dat het de lagers zijn ….!!!!????
28 januari 2014 om 22:08 #18209300@H-400 wrote:
@Henk: m’n witte Manta heeft zo’n versterkte oliepomp met tussenplaat en deksel. Komt van Risse en zit er zeker 15 jaar
onder, was reeds gemonteerd door de vorige eigenaar. Maar ik heb snel een thermostaat-gestuurde oliekoeler gemonteerd,
kan ik iedereen aanraden.
Ik veronderstel dat deze “oude” versterkte pomp wel z’n ding doet, zo te zien aan de oliedrukmeter wel.
@i200opc: als je lagers echt veel speling hebben (versleten) verlies je gewoon via de smering die ze krijgen de nodige oliedruk.
Heb je die “tandflankspeling” gecontroleerd?Hey Herman, ik ga hier even op in:
oude pompen waren van wel redelijke kwaliteit (zit ook verschil in) de eersten waren typetjes die nauwsluitend in elkaar zaten, montage was geen enkel probleem, risicoloos.
later serie hadden een ruimere pasvorm op de ring, schaafden vaak aan de eerste tijd en zorgden voor aluminiumsplinters in de olie.
weer een latere serie en nu nog verkrijgbaar had ook datzelfde probleem, maar had een enorme kans vast te lopen waardoor dus ook (en daar mag je blij om zijn) de borgpen van de verdeleras afbrak zodat dus ook de motor afsloeg.
die ouden vindt je haast niet, de latere serie lastig, de nieuwere geven problemen. Al met al blijft nog steeds 1 ding hetzelfde: ze doen niet veel en meestal niks.
Het punt is dat de meesten iets toe voegen aan iets waarvan ze niet weten wat het überhaupt al deed voor de toevoeging, maar gaan prat op de verhalen en nemen dat voor waarheid aan.
Ik heb dit al vaker verteld, maar het blijft maar net wat je als hobbyist gelooft. Als je er het volste vertrouwen in hebt dat het wat doet, prima, mijn geld is het niet, maar er zijn betere en ook wel goedkopere oplossingen.
Je zegt het zelf al, de oliedruk is goed, maar waardoor komt dat? je neemt aan dat het de pomp is, de pomp zou alleen maar meer opbrengst geven, de druk wordt bepaald door het overstortventiel en dat zit in het dekseltje. Daarbij is de plek van montage van de druksensor ook erg bepalend, vroeger zat hij altijd achterin de motor, later omdat er altijd klachten waren hebben ze de sensor naar voren gezet vlakbij de pomp.
Drukprobleem opgelost! (tadaaah)
Nog zo’n ding: is de sensor wel goed? is de aanduiding wel goed? distributiehuis? hoe goed is die? de olie? juiste dichtheid? leeftijd van de olie? merk?,…etc.
allemaal zaken die invloed hebben, meeste marginaal, maar als de druk zakt tot het punt waarbij het net rood oplicht, dan is er paniek.Verder is zo’n blok altijd onderhevig aan slijtage, de 1 wat meer dan de ander, de ene levert std. ook meer vermogen dan de ander. Het mooiste is als je weet wat hij voor de aanpassing deed, dan weet je ook naderhand of het wat doet of niet of juist geen goede dingen doet.
29 januari 2014 om 20:39 #18209301Hoi Henk, ik kon het nie laten efkes te vermelden dat zo’n ding onder één van m’n auto’s steekt! (haha!!)
Bottom line: De standaard CIH pomp voldoet zeker, mits je ze geregeld (niet alle oliewissels natuurlijk) eventjes controleerd.
Het ontwerp (Amerikaans) zorgt er voor dat de tandwielen door hun eigen gewicht het pompdeksel uitfresen.
Persoonlijk vind ik een oliekoeler nuttiger dan zo’n dikke pomp.
Over die sensor: die verplaatsing zorgde hier ook voor de nodige hilariteit, Deutsche grundlichkeit..?
Over mijn sensor: heb ik vorig jaar vervangen,ding lekte meer olie dan een trapistenpater bier zuipt.
Grtjs!30 januari 2014 om 10:01 #18209302:thumb
Het verplaatsen van de zender werd door garage’s indertijd vaak gedaan na klachten van eigenaren over oliedrukproblemen op advies van Opel zelf.
Datzelfde gold voor de viscovin, deze werd vaak weer vervangen door de oude vaste vin als de motor te warm werd.
Zo zijn er nog wel meer van die truukjes. ;)
2 februari 2014 om 12:54 #18209303Peter heb jij de massa kabel die van je motorblok en chassisbalk goed en op een schoon vlak gemonteerd ?
dit kan tijdens het starten ook nog wel eens voor een overgangsweerstand zorgen
en wat de olie druk betreft , heb je al een andere druksensor geplaatst ?
ik heb jaren terug op de snelweg stilgestaan nadat ik in de file terecht kwam , olie lampje ging branden en de druk was bijna weg tijdens stationair draaien
uit eindelijk bleek de sensor defect nadat ik de oliepomp had vervangen :wtf :wtf
en als laatste hoe is de accu spanning en laadstroom ? slechte accu kan ook kuren geven
ik wil anders wel ff langs rijden bij je deze week , ik hoor het wel
groet raymond uit spoonstreet :D :D
2 februari 2014 om 19:01 #18209304Peter neemt zo ff contact met je op Raymond. Alvast bedankt!! Groetjes, Karin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.