Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Problemen met koppeling [update 1]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2009 om 19:13 #17209506
Heb onder mijn ascona nu een 265 Getrag zitten welke aangesloten zit op een C20LET motor.
Nu werkt alles prima, maar krijg ik alleen de bak niet in de versnelling…….
Heb de hevel van de bak al helemaal ingedraaid om er zo voor te zorgen dat ik maximale slag kan maken met de koppeling en nog wil dat rotding niet ontkoppelen.
Ik heb een standaard komvliegwiel met een standaard uitgebalanceerde drukgroep en tevens een standaard druklager. Het enige wat anders is, is de koppelingsplaat, dit is namelijk een sinterbrons exemplaar wat bij Sachs is gemaakt.
Mijn gevoel zegt dat hij simpelweg niet ontkoppeld en dat de plaat dus te dik is..????
Wie heeft er echter ideen over hoe ik e.e.a. nu kan oplossen? Kan ik bijvoorbeeld een ringetje plaatsen tussen de drukgroep en vliegwiel om zo wat meer ruimte te creeren voor de koppelingsplaat of zijn er betere ideeen te bedenken???
Ben erg benieuwd naar de reacties… Baal als een stekker, want nu moet de bak er denk ik weer onderuit :argue:argue
15 april 2009 om 19:17 #17477784Kijk even of de hevel nog wel op z’n plek zit, soms zit hij d’r half op om wat voor reden dan ook en dan ontkoppelt hij ook niet, ik zo even met een zaklantaarn in de kom schijnen en kijken of alles zit zoals het moet zijn.
15 april 2009 om 19:26 #17477785ga ik zeker doen!!! Goeie tip.
En mocht het wel goed zitten, waar kan ik dan het beste gaan kijken naar de oplossing?
15 april 2009 om 22:01 #17477786kabel strakker zetten, was ook noodzakelijk bij mijn 16v ipv de hevelkogelbout in te draaien
16 april 2009 om 08:17 #17477787origineel gepost door voederbiet
kabel strakker zetten, was ook noodzakelijk bij mijn 16v ipv de hevelkogelbout in te draaienja dat vind je druklager ook heel fijn :jerry
maar het kan een combinatie zijn , met het type plaat en de vliegwielbouten, (speciaal) vliegwiel.
bv. dat de plaat tegen de vliegwielbouten aankomt.
ik neem aan dat je hebt gekeken of dat ging voordat je de drukgroep erop schroefde ?bv. sommige versterkte vliegwielbouten, hebben een iets grotere kop, en dit kan dan weer problemen geven als er iets anders ook niet origineel is
OF je pijp waar je druklager over glijdt is te lang voor de combinatie van plaat + vliegwiel, en drukt dus op het hart van je plaat.
Let op als dit het geval is, en je heb het spul al goed vastgeschroefd,moet je echt ff naar je axiaal lager van je krukas kijken, aangezien deze niet gemaakt is voor de krachten die 6-8 m8 bouten erop kunnen zetten..16 april 2009 om 11:19 #17477788Hallo,
Heb je je sinterplaat er niet omgedraaid inzitten? dan kun je ook deze problemen krijgen.
Als het goed is staat dit gegraveerd op je plaat
Swungradseite : vliegwielkant
Getriebesiete : bakkantGr Joop
16 april 2009 om 19:57 #17477789origineel gepost door mr-turbo
origineel gepost door voederbiet
kabel strakker zetten, was ook noodzakelijk bij mijn 16v ipv de hevelkogelbout in te draaienja dat vind je druklager ook heel fijn :jerry
maar het kan een combinatie zijn , met het type plaat en de vliegwielbouten, (speciaal) vliegwiel.
bv. dat de plaat tegen de vliegwielbouten aankomt.
ik neem aan dat je hebt gekeken of dat ging voordat je de drukgroep erop schroefde ?bv. sommige versterkte vliegwielbouten, hebben een iets grotere kop, en dit kan dan weer problemen geven als er iets anders ook niet origineel is
OF je pijp waar je druklager over glijdt is te lang voor de combinatie van plaat + vliegwiel, en drukt dus op het hart van je plaat.
Let op als dit het geval is, en je heb het spul al goed vastgeschroefd,moet je echt ff naar je axiaal lager van je krukas kijken, aangezien deze niet gemaakt is voor de krachten die 6-8 m8 bouten erop kunnen zetten..kan dus zijn omdat ik met 4 bak rijdt;) want op een andere manier was de koppeling niet te stellen.
16 april 2009 om 22:01 #17477790Waarom sinter??
Kom vliegwielen zijn daar niet gek op..!17 april 2009 om 06:32 #17477791Hierbij even een reactie.
-Koppeling zit zeker weten goed gemonteerd, dus dat moet het probleem niet zijn.
-Kabel staat ook heel strak, dit om er zeker van te zijn dat die niet het probleem oplevert.
-De koppelingsplaat komt ook niet tegen de vliegwielbouten aan, dus ook daar geen probleem.
-de pijp waar het druklager over glijdt kan natuurlijk te lang zijn, maar lijkt me ook wel weer stug daar ik dezelfde setup gebruik als bij mijn manta….Hoop morgen even verder te kunnen kijken naar het probleem….
19 april 2009 om 18:07 #17477792Vandaag de versnellingsbak eronderuit gehaald….
Valt me nu pas op dat de vingers van de drukgroep toch wel erg inderukt staan wanneer alles gemonteerd is… Ben er niet achter gekomen hoedat nu eigenlijk kan. De koppelingsplaat die ik heb is even dik als een standaard,dus waarom dan dit probleem?
Zal volgende keer nog eens kijken als ik erachter kan komen waarom het niet lukt en anders misschien toch maar een ringetje ertussen plaatsen om iets meer ruimte voor de plaat te creeeren>?
We zullen zien.
20 april 2009 om 19:49 #17477793ben ook erg benieuwd is altijd lastig erachter te komen dit soort problemen omdat het allemaal in de kom zit
21 april 2009 om 12:31 #17477794Ik had hetzelfde probleem bij me aatje met 24v en bmw koppeling, als je nou eens makkelijker denkt, dan is de oplossing altyd simpel :o
Je kan em NIET ver genoeg intrappen zeg je.
Als je er dan voor zorgt dat de kabel wel verder ”aangetrokken” kan worden is denk ik jou probleem opgelost.21 april 2009 om 13:11 #17477795als ik dit zo zie, is het toch nog simpeler om gewoon een ring te plaatsen tussen de drukgroep en vliegwiel? Lijkt me zelf niet gezond om zoveel kracht te moeten zetten op de koppelingskabel om hem te laten ontkoppelen.
Ook had ik reeds een paar grote dikke ringen achter de koppelingskabel geplaatst, waardoor ik als volledig door kon trappen, maar dan voel je dat je alleen maar de kabel aan het oprekken bent en er verder niets gebeurd.
Hopelijk dit weekend weer even aan de slag….
21 april 2009 om 17:03 #17477796Dit lijkt me simpeler, hoef de bak er nie achterweg nie. En een ring tussen de drukgroep en je vliegwiel :( lijkt me niet ideaal
22 april 2009 om 15:27 #17477797:wtf
ik heb toch al verschillende bmw drukgroepen van verschillende diameters gebruikt achter verschillende opels , maar nooit een probleem gehad dat ie niet vrijkomt .
Maar als het vliegwiel niet goed gemaakt is , zou het inderdaad kunnen dat ie niet vrijkomtmaar ik neem aan dat je een 228mm drukgroep achter de 16v hebt ?
16 mei 2009 om 18:07 #17477798Had nu ook een drukgroep van Sachs sporting erbij gekocht zodat het weer een compleet plaatje is.
Vandaag gemonteerd en ja hoor nog steeds hetzelfde probleem.
Heb van alles geprobeerd, maar de plaat blijft gewoon klem zitten. Het lijkt ook wel alsof de vingers van de drukgroep niet ver genoeg naar binnen kunnen omdat ze dan tegen de koppelingsplaat aan worden gedrukt……. :hmmz
Koppelingsplaat zit 100% goed om. Wordt er moedeloos van, want echt een leuke klus is het niet om de bak te demonteren en weer te monteren zonder hefbrug. :fy1:fy1
Auto moet gewoon rijden, punt uit!
Enig idee waar ik anders een sinterbronze koppelingsplaat kan krijgen voor de 265-getrag?? Wel graag een starre, want daar heb ik nog nooit problemen mee gehad :thumbup
16 mei 2009 om 19:44 #17477799informeer even bij “Dutch power trading”, verweg de goedkoopste en de service is goed: http://www.dutchpowertrading.nl/
Raymond Peters is de eigenaar.
Persoonlijk zou ik voor een organische sportkoppelingsplaat gaan, maar dat moet je zelf weten.
17 mei 2009 om 07:12 #17477800ik heb er 1 laten maken bij biesheuvel een 6 plaats
moest alleen wel me oude plaat inleveren want ze hadden het hart nodig -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.