Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Problemen met gas uitstoot UPDATE 25-02-2011
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2011 om 09:50 #17809943
> Lambda waarden / katalysator:
– Lambda waarden lijken goed op je log’s (wide band lambda inderdaad).
– als je uitstoot niet goed is en je hebt wel goede lambda waarden kan de uitstoot ook te hoog zijn.> Wide band lambda:
– Deze zaten al op de Astra-F 1.8 16V vanaf 1993
> Massa kabels aanleggen:
— massa verbindingen zijn een zwak punt bij de Vectra-B
— als de massaverbindingen slecht zijn kan het zijn dat er + stroom over de massa gaat lopen, dit resulteerd in verkeerde meetwaarden en zelfs beschadiging van sensoren en computers.— hoe controleer je de massa verbinding naar de motor (met multimeter):
– meet de weerstand met draaiende motor tussen -pool accu en metaal van de motor, deze moet minimaal zijn
– meet spanning tussen -pool motor en metaal van de motor, deze moet minimaal zijn (deze was bij mel 3,7volt)— aanleggen massa:
– leg een goede (redelijk dikke) kabel vanaf de accu- naar de motor
– leg een goede (redelijk dikke) kabel van de accu- naar de carroserie.
– leg een goed kabeltje naar de massastrip op het massa verdeelblok op linker (bestuuderskant) veerpoot.
– leg een goede massa kabel van de motor naar de motorcomputer (bevestiginsbout hiervan).— hoe is het bij mij gedaan (X25XE):
Problemen:
– Niet geheel lekker en schokvrij lopen van de motor
– Constant kapot gaan van de koplamp lampen (H7)
– meeknipperen van de gehele verlichting van de auto bij inschakelen verbruikers en koelvinnen
– Motorcode p1600 motorcomputer defect in storingslijst
– oplopen van de motortemperatuur tot ver in het rood, zonder de koken, (tech-II gaf netjes 88gaden aan op dat moment).– originele massapunten pogeschoond
– ik heb een massastrip vanaf de accu- naar onder de accubak gelegd (bevestigingsbout van de accu bak
– vanonder de accubak (andere bout hiervan) een massastrip naar een bevestigingspunt van de secundaire luchtpomp (carroserie).
– vanonder accubak (weer een andere bout) een massa strip naar een van de versnellingsbak bouten.
– dunner kabeltje (0,7cm dia incl buitenmantel) naar het massa verdeelpunt op linker veerpoot.— hoe heb ik het bij de vectra van een vriend van me gedaan (Z18XE – LPG-G3):
problemen:
– niet lekker lopen op benzine en LPG
– terugschakelen zonder reden van LPG naar benzine (motortemp tussen 80 en 105 graden)
– storing te arm mengsel in motormanagement systeemAangelegd:
– originele massapunten opgeschoond
– massakabel 1,2cm dia incl buitenmantel (orig opel massa kabel) vanaf – pool naar bout op het inlaat
– massa kabel naar bevstigingspunt secundaire luchtpomp bevestigings pomp (deze heeft geen secundaire luchtpomp, maar wel de bevestigins punten ervan)
– een draad 0,7cm incl buitenmantel naar massa verdeelpunt oplinker veerpoot.Willem
19 februari 2011 om 09:52 #17809944[rquote=1872497&tid=141840&author=afterburner27]lambda schoonbranden!
start je auto op benzine, en laat hem warm draaien.
Vacuumslang van je rembekrachtiger aftrekken, en een keer of 10 flink in de toeren gooien..
Als het goed is ruik je een rotten eirenlucht van je cat.
Hierna zijn je lambda waarden een stuk beter, dit werkt alleen als je lambda nog functineel is en vervuild.[/rquote]
Hier word je lambda niet veel schoner van.
eer dat die rotte eieren lucht weg is, ben je een dag verder.
goed stuk autobaan kan hier beter bij helpen.
de rotte eieren lucht kan ook komen door een vervuilde katalysator (veel stadswerk).
Willem
19 februari 2011 om 12:10 #17809945Het vreemde van het verhaal is dat ik met de opcom bezig was (auto stond op gas stationair) storingen kreeg met ecu computer, gaf steeds een error aan. Kan dit zijn omdat ik de auto op gas stationair had lopen.
En tevens kwam ik er vanmorgen achter toen ik op gas reed en overschakelde naar benzine dat mijn motorlampje gingen branden voor 10 sec ongeveer hierna ging deze weer uit.
Heel veel vragen van een leek maar wie zij mij hiermee kunnen helpen allemaal.
Zie namelijk ff door het bomen het bos niet meer.
Dus helpen met doormeten en eventueel kabels leggen zoals wim en josttee hebben vermeld.
Hoor het graag heren.19 februari 2011 om 13:07 #17809946Hoehoi,
Heb dus een 1,8 16v voor 5 maanden en als het koud gaat ook wel eens het motorlampje aan als het op benzine start.Gaat even later uit en zeker als het op lpg3 overschakelt.Kan (nog ) niet uitlezen maar stoor me er nog niet aan. Zoals een lpgboer zij dan wijkt meestal de lambdawaarde teveel af.
IS zo’n uitleeskastje van CONRAD a 50 euro een goede keus??? men heeft het steeds over op-com maar het is toch ook OBD2 als ik me niet vergis.Dit is mijn eerste auto met OBD.Ik lees het graag.
Oja beschik je over een multimeter.En eerst heel goed kijken naar beschadigingen aan kabels etc voor we gaan meten. Wordt dus vervolgt Succes.Grrr Jos
Ga nu naar verjaardag moeders en dus effe tuffen.19 februari 2011 om 13:17 #17809947Beschik dus niet over een multi-meter.
Ben echt een leek in dit soort dingen.
En een opcom setje is echt super heb er namelijk ook 1.
Deze zijn te koop voor 32 incl verzendk e.d.
Maar zou jij mij hiermee allemaal kunnen helpen.
Hoor het graag van je.
Mvg Edwin19 februari 2011 om 18:32 #17809948[rquote=1872527&tid=141840&author=wim-v6][rquote=1872497&tid=141840&author=afterburner27]lambda schoonbranden!
start je auto op benzine, en laat hem warm draaien.
Vacuumslang van je rembekrachtiger aftrekken, en een keer of 10 flink in de toeren gooien..
Als het goed is ruik je een rotten eirenlucht van je cat.
Hierna zijn je lambda waarden een stuk beter, dit werkt alleen als je lambda nog functineel is en vervuild.[/rquote]
Hier word je lambda niet veel schoner van.
eer dat die rotte eieren lucht weg is, ben je een dag verder.
goed stuk autobaan kan hier beter bij helpen.
de rotte eieren lucht kan ook komen door een vervuilde katalysator (veel stadswerk).
Willem[/rquote]
Dat zou ik toch niet te hard roepen Willem, heb altijd problemen gehad met 1 van m’n eerste civic’s co te hoog.
Op het keuringsstation hetzelfde uitgehaald, scheelde wel 2% co na het schoonbranden. van 2.10 naar 0.01% co en glansrijk door de keuring..
Dus het scheelt echt wel een hoop….19 februari 2011 om 19:35 #17809949ja vacuum los halen helpt altijd.
Willem
19 februari 2011 om 19:53 #17809950Waar zit die vacuum dan zeg ik totaal geen verstand van wat onder de motorkap zit ja een paar dingen maar dan houdt het ook op.
19 februari 2011 om 19:59 #17809951[rquote=1872989&tid=141840&author=wim-v6]ja vacuum los halen helpt altijd.
Willem[/rquote]
Oh ja ? dus als je die loshaalt dan kom je door de keuring heen ? Geld dit ook voor de Astra F ?
Intressant voor het geval dat……Rik
19 februari 2011 om 20:03 #17809952meer lucht is minder uitstoot.
Willem
20 februari 2011 om 11:22 #17809953[rquote=1873008&tid=141840&author=KadAstra-EF][rquote=1872989&tid=141840&author=wim-v6]ja vacuum los halen helpt altijd.
Willem[/rquote]
Oh ja ? dus als je die loshaalt dan kom je door de keuring heen ? Geld dit ook voor de Astra F ?
Intressant voor het geval dat……Rik[/rquote]
Nee niet losmaken en los laten, maar los halen, motor flink in de toeren een paar maal, daarna vacuum slang weer terug plaatsen.
En willem, ik zou maar eens een tester aan je auto hangen, en dat geintje eens proberen. Vacuum slang eraf laten resulteerd in een nog veel hogere Co. Alleen door het gasgeven word je motor veel warmer dan normaal.
Teveel zuurstof verbranden resulteerd juist in een te hoge Co..20 februari 2011 om 11:28 #17809954zal best, we halen ze tot nu toe altijd vacuum slangen los om het CO naar beneden te krijgen, en het werkt, dit op advies van de APK keurmeester.
Welke elk jaar zelf loopt te knoeien om zijn Eigen Rally impreza door de uitstoot te krijgen.
maargoed, ik hoef nooit te rommelen bij mijn eigen auto’s.
als dat wel het geval zou worden zal ik echt het probleem gewoon OPLOSSEN ipv beun noodoplossingen
bij de Weg.
ik had Veel korte stukken gereden met de Vectra.
daarna naar de APK, kort op toeren gehouden, dit hielp niks, ook niet met vacuum los en erna weer erop.
nog steeds 0,8 stationair, en 0,6 op toeren.
Moest echt een stuk trappen (ritje 15km) wou ie naar de 0,5 stat. en 0,3 op toeren.
De kant stinkt dan ook nog Continu, als dat ophoud kan ik weer naar binnen om te meten.
Willem
20 februari 2011 om 11:33 #17809955Dat is allemaal leuk jongens maar wat is nu het echte probleem dan bij mijn auto.
20 februari 2011 om 11:35 #17809956ja dat zal je echt moeten gaan zoeken.
Met bijvoorbeeld een uitlaat gas Controle apparaat.
Stamp m bijvoorbeeld eens een end door duitsland heen, en kijk hoe de uitstoot dan is.
Willem
20 februari 2011 om 11:46 #17809957Oke maar met de kapotte uitlaat heeft dat volgens mij weinig zin of zit ik dan mis.
En is het misschien eerst beter om de andere kat eronder te gooien en dan eerst eens weer kijken?????
En wat je zei Willem over kabels leggen aan + en – pool en carroserie dat altijd nog gewoon doen dan????
En ECU error gekregen op gas dat ligt dan gewoon aan het gas omdat de op-com dit niet uit kan lezen???20 februari 2011 om 11:52 #17809958kapotte uitlaat = verkeerde waarden!!
Willem
20 februari 2011 om 12:18 #17809959Als je niks durft of kunt zoals jezelf als leek noemt wordt het tochmoeilijk en dus overgeleverd aan derden.Ook mijn vectra heeft extra massakabels.Zo gekocht met het verhaal dat hij niet lekker wou lopen.Is opgelost door een Opelgarage als dienst voor andere garage.
DIT IS DUS DE DERDE vectra die zo beter is gemaakt.WIM v-6 THanks. OOK komt in dit forum ook iedere keer de carterventilatie naar boven als verstoorder.
Summum= kabels(laten ) aanleggen, carterventilatie absoluut checken ev reinigen.
Over de de kat . Hoe snel is deze verbrandt .In ieder geval deze reparen anders worden waardes nooit goed. Er zal altijd wat gas heen en weer stromen wat aantoonbaar meting zal beinvloeden
Ook is inde opcom logs te zien dat mengsel op rijk staat.
Wat betreft 2u2 afstand arnhem – drenthe lijkt me te groot voor aanleg paar massakabels.
Lees alles van wim v-6 nauwkeurig!!!20 februari 2011 om 16:27 #17809960Is goed heren weet weer genoeg.
Alle informatie die Wim heeft gezegd ga ik binnenkort uitvoeren met dank aan opelvectra.
Opel Garage in Hoogeveen is gewoon k*t, service en niet behulpzaam alleen voor een dikke rekening,
dus een garage hoeft op mij niet te rekenen. Als ik weet welke een goede is dan natuurlijk wel.
Mochten er gewoon heel veel problemen met mijn veccie zijn dan gaat die gewoon in de verkoop.
Helaas pindakaas dan maar.25 februari 2011 om 10:41 #17809961Ben vandaag dus naar een andere garage geweest.
Deze heeft mijn kat vervangen. En wat denken jullie alle waardes zijn weer flink gedaald en gewoon nu dus apk waardig.De monteur zei ook dat ik dus geen vacuumlek heb anders was de uitstoot en waardes NU niet goed.
Verder lijkt de auto nu ook beter stationair te lopen. Rustiger.
Maar dit is gewoon nog ff afwachten dus.Verder worden aan de auto nog wel kabels gelegd zoals hierboven is vermeld door Wim e.d.
Dat is nog ff afwachten nu.Tevens gelijk maar even gevraagd om de distributieriem te laten vervangen + spanrollers en waterpomp.
Heb geen gegevens wanneer die voor het laatst vervangen zijn.
Totaal plaatje aan kosten € 35O incl montage.En heren welk merk kan het beste gebruikt worden voor de onderdelen.
Wat er onderkomt is GATES jullie ervaringen graag.25 februari 2011 om 11:37 #17809962werkelijk geen idee welk merk onderdelen ik heb
ik zou me dr niet echt druk over maken.gewoon die van http://www.h-base.nl (plaatselijke onderdelen boer hier levert daarvan)
25 februari 2011 om 17:03 #17809963plaats altijd Gates riemen met SKF rollen.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.