Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Problemen met een X16SZ motor.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2014 om 17:25 #17263601
Hallo,
Ik heb wat problemen met mijn motor.
Het begon gisteren, hij liep wat slechter stationer dus keek ik naar de olie.
Na deze bijgevuld te hebben liep hij wat beter.
Maar vandaag toen ik naar huis wou rijden liep hij slechter stationair maar goed op de weg.
Thuis aangekomen zag ik witte rook uit de uitlaat komen, dus ik maakte de kap open en er stond heel veel druk op het koelsysteem.Ik denk zelf aan een kapotte koppaking.
Of is het iets anders?AstraF23
24 januari 2014 om 18:18 #18210395Drijf er olie in de koelvloeistof? En waar ruikt het naar? Of heb je majo? In de oliedop?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
24 januari 2014 om 18:20 #18210396Zal zo eens kijken als hij wat afgekoelt is anders kan ik de dop van het koelvloeistof tankje bij de buren opgaan rapen.
24 januari 2014 om 18:23 #18210397Als je de dop kan ophalen bij de buren kan je van een lekke koppakking uit gaan, normaal als je de dop eraf haalt sist ie een beetje(vergelijkbaar met een cola fles)
Anders even lang de garage en een snuffel test laten doen(apparaatje in je expansievat die meet of er uitlaat gassen in zitten)
24 januari 2014 om 18:39 #18210398Ja ik ben zelf aan het leren voor monteur maar ben nog niet zo veel lekke koppakingen tegen gekomen.
Dusja zal ik keer bij mijn garage moeten vervangen.
Wel beetje vroeg, het blok heeft niet eens 120000 gelopen.24 januari 2014 om 18:53 #18210399Toch de koppaking weet het nu zeker, ik ben al 2 uur thuis en ik draai net de deksel van de koelvloeistoftank en er zit nog druk op.
En de koelvloeistof ziet licht bruin en als ik de olie peil is deze ook lichtbruin.24 januari 2014 om 19:01 #182104008 v klepper id toch een makkie om de koppakking ff te vervangen.
24 januari 2014 om 19:20 #18210401Ja, en scheelt dst de koppaking niet zo veel kost.
Maar ik doe deze bij de garage vervangen, want hij bood me hulp aan als ik niet alle gereedschappen hiervoor had.24 januari 2014 om 20:46 #18210402Succes
24 januari 2014 om 20:46 #18210403Oooh en vergeet niet de thermostaat te vervangen.
25 januari 2014 om 07:27 #18210404@AstraF23 wrote:
Ja, en scheelt dst de koppaking niet zo veel kost.
Maar ik doe deze bij de garage vervangen, want hij bood me hulp aan als ik niet alle gereedschappen hiervoor had.momentsleutel gradenboog en een standaard doppensetje
meer heb je niet nodigkopbouten beetje invetten onder de kop
van binnen naar buiten aandraaien
fase 1 25 nm
fase 2 60 graden
fase 3 60 graden
fase 4 60 gradenomdat je er voor aan het leren bent zou ik het juist zeker zelf doen
en evt een ervaren monteur laten meekijken25 januari 2014 om 12:15 #18210405Ik ben eerst naar mijn garage geweest om het na te vragen, ik had het toch goed gedacht.
Toen heb ik heb de onderdelen gehaald en heb ook een slagmoersleutel gekocht.
Doppen set heb ik en rest van de gereedschappen ook behalve een momentsleutel voor lage Newton en een grade boog, maar dit kon ik lenen bij mijn garage.
Dus kan ik morgen gaan beginnen.25 januari 2014 om 20:23 #18210406zou er wel ff op letten of de motor niet te warm is geweest!!! anders kun je de kop ook nog gaan vlakken ( met een kromme kop licht hij er zo weer uit!!)
26 januari 2014 om 07:38 #18210407ik zou/doe altijd kop vlakken, scheelt een hoop ellende achteraf.
26 januari 2014 om 14:12 #18210408Hoe zit het met een eventuele distributie set als je ,je koppakking laat vervangen ?????
26 januari 2014 om 14:50 #18210409Distributie riem moet eraf, om de kop te demonteren, ligt er dus aan hoelang de distributie erop zit.
Als deze er een aantal maanden omzit zou ik hem weer monteren, maar als deze al een aantal jaar oud is lekker mee vervangen inclusief rollen,thermostaat en waterpomp.
Kan je achteraf een hoop gezeik schelen.
26 januari 2014 om 15:51 #18210410oke dan weet ik dat , mij werd namelijk geadviseerd om dat meteen ook te laten vervangen , dus laat ik dat ook maar doen
26 januari 2014 om 17:23 #18210411Zo vandaag de astra onthoofd.
Ging wel vrij gemakkelijk in 2 uurtjes had ik hem er af.
Alleen jammer dat er 1 uitlaat bout van de uitlaat zelf afbrak :fy1
Dus deze moet ik er uit laten boren.Hier een paar foto’s:
De lekke pakking
Ik hoorde ook dat ik het lager van de dynamo moet vernieuwen, deze hoor je piepen als je er aan draait.
De distributie riem moet dit jaar venieuwd worden ja, ik haal alleen een riem omdat de spanrol nog goed is en de waterpomp maar een heel klein beetje speling heeft.
De mutliriem en spanrol zijn ook nog goed dus die blijven zitten.
De uitlaat pakking vernieuw ik ook en de kleppendeksel pakking laat ik zitten want die heb ik vorigjaar al vernieuwt.En nu een vraagje, kan ik de kop ook aantrekken met 28Nm?
Want dit is de minimaale aantal newton van mijn momentsleutel.26 januari 2014 om 17:40 #18210412er zijn dingen waar je zeker niet op moet bezuinigen! o.a. de distributieriem dus ik zou lekker de rollen ook gelijk vervangen. en wat betreft het aantrekken van de kop doe het gewoon precies zo als de fabrikant het voorschrijft!
26 januari 2014 om 18:17 #18210413Ik zou zelf ook de waterpomp mee pakken evenals de rollen, doordat je de riem opnieuw spant wordt de druk op de lagers ook anders, waardoor het waterpomp lager en/of spanrol lager het kan begeven,
En wat kost zo’n setje nou voor €70,- heb je een hele set met riem,waterpomp en looprol.
26 januari 2014 om 18:30 #18210414Waar kost deze 70 euro?
Kom er alleen van 105 tegen.26 januari 2014 om 19:17 #18210415Kijk hier maar eens: http://www.mister-auto.nl/fl/distributieriem-en-waterpomp/opel-astra-f-stationwagen-51-52-1-6-i-75pk_v1826_g3096.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Is er zelfs één voor €56,-alleen heb ik nog nooit dat merk gemonteerd.
27 januari 2014 om 06:52 #18210416Als alles dit jaar toch al aan de beurt is
kun je beter alles in een keer meenemen
waterpomp looprol spanrol multiriem distributieriem
en vergeet je thermostaat niet, deze wordt vaak vergeten!
beetje lullig als deze over een half jaar dienst weigert27 januari 2014 om 06:54 #18210417btw als je de momentsleutel iets voor die 28 nm zet
kan het best :thumbup28 januari 2014 om 12:38 #18210418Uhm opeltje17, als ik bij mijn motor op die site kijk krijg ik andere en duurdere setjes.
Maar past die van een 1.6i ook op een 1.6? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.