Forumindex › Forums › Modellen › Astra › problemen met astra c1.8xel uit ’96
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juni 2011 om 14:22 #17229734
Hallo,
Ik heb even een vraag.
Ik heb een Astra station (club edition, weet niet of dat wat uit maakt).
Als ik ga rijden loopt hij met horten en stoten, ik heb eerder het probleem gehad dat hij “afsloeg” zonder dat ik het merkte (dus niet zoals sommigen met rijles hebben ;) ), maar dan had ik ineens geen stuurbekrachtiging meer en het gaspedaal deed ook weinig.Nu zijn de bougies vervangen en liep hij in het begin weer een heel stuk beter maar na 4 dagen begon hij er weer mee.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ooh ja, ik ben niet bepaald een autotechneut :)
Alvast bedankt
2 juni 2011 om 20:43 #17777115Heb zoiets gehad met mijn C18xe..
Waren de bougiekabels helemaal uitgedroogd en dus naar de klote..
Probeer ze eens nat te spuiten en opletten of je verschil merkt in stationair draaien en eventueel vonken ziet over springen..3 juni 2011 om 19:14 #17777114kan zijn:
– bougies
– bougiekabels
– bobine
– nokkenassensor
– temp sensor
– ernstige vervuiling gasklep
– ernstige vervuiling of defecte stationair stappenmotorWillem
3 juni 2011 om 19:40 #17777119allereerst bedankt voor het reageren,
Dat nat spuiten, is dat wel slim? ik bedoel water en electriciteit…?
en hoe kan ik die andere dingen testen of eventueel zelf schoonmaken (eenvoudig)3 juni 2011 om 19:56 #17777121nat spuiten en daarna een keer gas geven, merk je of ie sputtert.
bobine een beetje nat sprayen is ook aan te raden, deze wil ook wel spanning weg lekken.
niet met je handen in de buurt van de kabels en bobine komen bij de test, kan een schokkende ervaring worden, verder voor de motor en electronica volkomen veilig.
Willem
3 juni 2011 om 20:00 #17777118ok,
Dan probeer ik dit morgen maar eens.
(waar zit de bobine :oops: )3 juni 2011 om 20:10 #17777117Even google afbeeldingen…. c18xel
3 juni 2011 om 20:15 #17777116dank u :thumb
4 juni 2011 om 08:26 #17777120Hallo,
Zojuist de bobine en de kabels natgespoten (vooral de bobine) en gestart, hoorde ‘m gelijk “pruttelen”.
Misschien dat het me niet zo erg leek, omdat ik er inmiddels aan “gewend” ben, maar toen moest ik even met spoed met de auto weg en toen merkte ik het verschil wel zeker.
Voelde alsof ik op een lege tank reed ;)Ik zag geen vonk, maar realiseerde me wel het volgende;
ongeveer een 3/4 jaar terug stond ik onderin Duitsland en toen sloeg mn auto ineens af en kreeg ik hem ook niet meer aan de praat (na ca 5 min deed ie ‘t weer), ik heb hem toen uit laten lezen maar ze konden niets bijzonders vinden.
Wel zeiden ze dat (nu weet ik dat het de bobine is :wors ) die doorgeroest was aan een schroefgat en dat ik die moest vervangen, omdat dit wel eens voor problemen kon gaan zorgen.Bij thuiskomst ben ik toen naar mijn eigen garage gegaan en dit voorgelegd, echter hoefde dit volgens hun niet vervangen te worden, ze hadden namelijk nog nooit gehoord dat dit voor een dergelijke “storing” zou zorgen.
Mijn vraag nu, kan dit wel…Hier een foto van mijn bobine:
Is een bobine makkelijk te vervangen en is het slim om dit eventueel van de sloop te halen (bijv. gelijk met nieuwe bougiekabels)
4 juni 2011 om 18:28 #17777123Dat is je probleem inderdaad, daar lekt de vonk op weg.
komt niet eens door de roest, maar door de scheur in de behuizing.
Deze bobine’s zijn op de sloop vollop te vinden in onder andere:
Alle Opels met C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE motoren
en peugeot / citroen TU motortjes (peug: 205 106 306 / citroen: saxo Xara ZX late-BX)
Willem
4 juni 2011 om 20:16 #17777124kost trouwens ook geen drol. Je hebt al voor ca. 30 euro een andere Bobine.. Vervangen is echt niet meer dan 10 minuten werk.
Bouten los, kabels overzetten op de nieuwe (of goed markeren waar ze op horen), de oude eruit en de nieuwe erin bouten.5 juni 2011 om 10:38 #17777125Dan maar eens langs de sloop van de week.
Ik hoop zo dat dit het is…
I’ll keep you informed
5 juni 2011 om 10:38 #17777126Dan maar eens langs de sloop van de week.
Ik hoop zo dat dit het is…
I’ll keep you informed
7 juni 2011 om 15:50 #17777122Zojuist m’n “nieuwe” bobine opgehaald. netjes met 4 bouten voor €35,-
Wil ik de oude eraf halen krijg ik twee van de 4 bouten los, ongeduldig als ik ben zijn de andere twee torxbouten nu “dol”.Iemand een tip om deze te verwijderen?
7 juni 2011 om 16:20 #17777127kop afboren, bobine verwijderen, rest van de bouten met een tang eruit draaien.
Willem
7 juni 2011 om 19:37 #17777128YES!!!! gelukt,
Na 2.5 uur onder die motorkap hangen heb ik geen rug meer over, maar mijn motor loopt weer als van ouds.
Uiteindelijk heb ik met een ijzerzaagje een diepe snede in de moer gemaakt en net zo lang met een schroevendraaier en hamer getikt tot er beweging in kwam.
van de verroeste moer heb ik eerst de “behuizing” weggeslagen, toen kon ik de bobine eruithalen en daarna heb ik de moer er (met moeite) uit gedraaid.Nieuwe bobine erin gezet en merkte gelijk het verschil, wat kan een motor stil zijn ;)
Viel me trouwens op dat als ik de bougiekabels eraf haalde en ik keek “in de bobine”, zeg maar naar de contactpunten, dat die linksboven een soort koperkleur had en de rest allemaal mooi goud, en bij de nieuwe hebben ze allemaal een mooie gouden kleur.
Allemaal super bedankt voor het meedenken, tips & trics en vooral de tijd die jullie erin steken.
Misschien post ik morgen nog wel even een foto van de oude bobine om dat “kleurenverhaal” duidelijk te maken.
Super bedankt, en misschien tot op de weg ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.