problemen met astra c1.8xel uit ’96

Forumindex Forums Modellen Astra problemen met astra c1.8xel uit ’96

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229734
    RikNL
      Lid sinds:
      2 June 2011

      Hallo,

      Ik heb even een vraag.

      Ik heb een Astra station (club edition, weet niet of dat wat uit maakt).
      Als ik ga rijden loopt hij met horten en stoten, ik heb eerder het probleem gehad dat hij “afsloeg” zonder dat ik het merkte (dus niet zoals sommigen met rijles hebben ;) ), maar dan had ik ineens geen stuurbekrachtiging meer en het gaspedaal deed ook weinig.

      Nu zijn de bougies vervangen en liep hij in het begin weer een heel stuk beter maar na 4 dagen begon hij er weer mee.

      Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

      Ooh ja, ik ben niet bepaald een autotechneut :)

      Alvast bedankt

      #17777115
      Bluns
        Lid sinds:
        24 December 2005

        Heb zoiets gehad met mijn C18xe..
        Waren de bougiekabels helemaal uitgedroogd en dus naar de klote..
        Probeer ze eens nat te spuiten en opletten of je verschil merkt in stationair draaien en eventueel vonken ziet over springen..

        #17777114
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          kan zijn:

          – bougies
          – bougiekabels
          – bobine
          – nokkenassensor
          – temp sensor
          – ernstige vervuiling gasklep
          – ernstige vervuiling of defecte stationair stappenmotor

          Willem

          #17777119
          RikNL
            Lid sinds:
            2 June 2011

            allereerst bedankt voor het reageren,

            Dat nat spuiten, is dat wel slim? ik bedoel water en electriciteit…?
            en hoe kan ik die andere dingen testen of eventueel zelf schoonmaken (eenvoudig)

            #17777121
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              nat spuiten en daarna een keer gas geven, merk je of ie sputtert.

              bobine een beetje nat sprayen is ook aan te raden, deze wil ook wel spanning weg lekken.

              niet met je handen in de buurt van de kabels en bobine komen bij de test, kan een schokkende ervaring worden, verder voor de motor en electronica volkomen veilig.

              Willem

              #17777118
              RikNL
                Lid sinds:
                2 June 2011

                ok,

                Dan probeer ik dit morgen maar eens.
                (waar zit de bobine :oops: )

                #17777117
                de wit
                  Lid sinds:
                  3 January 2008

                  Even google afbeeldingen…. c18xel

                  #17777116
                  RikNL
                    Lid sinds:
                    2 June 2011

                    dank u :thumb

                    #17777120
                    RikNL
                      Lid sinds:
                      2 June 2011

                      Hallo,

                      Zojuist de bobine en de kabels natgespoten (vooral de bobine) en gestart, hoorde ‘m gelijk “pruttelen”.
                      Misschien dat het me niet zo erg leek, omdat ik er inmiddels aan “gewend” ben, maar toen moest ik even met spoed met de auto weg en toen merkte ik het verschil wel zeker.
                      Voelde alsof ik op een lege tank reed ;)

                      Ik zag geen vonk, maar realiseerde me wel het volgende;
                      ongeveer een 3/4 jaar terug stond ik onderin Duitsland en toen sloeg mn auto ineens af en kreeg ik hem ook niet meer aan de praat (na ca 5 min deed ie ‘t weer), ik heb hem toen uit laten lezen maar ze konden niets bijzonders vinden.
                      Wel zeiden ze dat (nu weet ik dat het de bobine is :wors ) die doorgeroest was aan een schroefgat en dat ik die moest vervangen, omdat dit wel eens voor problemen kon gaan zorgen.

                      Bij thuiskomst ben ik toen naar mijn eigen garage gegaan en dit voorgelegd, echter hoefde dit volgens hun niet vervangen te worden, ze hadden namelijk nog nooit gehoord dat dit voor een dergelijke “storing” zou zorgen.
                      Mijn vraag nu, kan dit wel…

                      Hier een foto van mijn bobine:

                      Is een bobine makkelijk te vervangen en is het slim om dit eventueel van de sloop te halen (bijv. gelijk met nieuwe bougiekabels)

                      #17777123
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Dat is je probleem inderdaad, daar lekt de vonk op weg.

                        komt niet eens door de roest, maar door de scheur in de behuizing.

                        Deze bobine’s zijn op de sloop vollop te vinden in onder andere:

                        Alle Opels met C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE motoren

                        en peugeot / citroen TU motortjes (peug: 205 106 306 / citroen: saxo Xara ZX late-BX)

                        Willem

                        #17777124
                        Astra_DLS
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 March 2008

                          kost trouwens ook geen drol. Je hebt al voor ca. 30 euro een andere Bobine.. Vervangen is echt niet meer dan 10 minuten werk.
                          Bouten los, kabels overzetten op de nieuwe (of goed markeren waar ze op horen), de oude eruit en de nieuwe erin bouten.

                          #17777125
                          RikNL
                            Lid sinds:
                            2 June 2011

                            Dan maar eens langs de sloop van de week.

                            Ik hoop zo dat dit het is…

                            I’ll keep you informed

                            #17777126
                            RikNL
                              Lid sinds:
                              2 June 2011

                              Dan maar eens langs de sloop van de week.

                              Ik hoop zo dat dit het is…

                              I’ll keep you informed

                              #17777122
                              RikNL
                                Lid sinds:
                                2 June 2011

                                Zojuist m’n “nieuwe” bobine opgehaald. netjes met 4 bouten voor €35,-
                                Wil ik de oude eraf halen krijg ik twee van de 4 bouten los, ongeduldig als ik ben zijn de andere twee torxbouten nu “dol”.

                                Iemand een tip om deze te verwijderen?

                                #17777127
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  kop afboren, bobine verwijderen, rest van de bouten met een tang eruit draaien.

                                  Willem

                                  #17777128
                                  RikNL
                                    Lid sinds:
                                    2 June 2011

                                    YES!!!! gelukt,

                                    Na 2.5 uur onder die motorkap hangen heb ik geen rug meer over, maar mijn motor loopt weer als van ouds.
                                    Uiteindelijk heb ik met een ijzerzaagje een diepe snede in de moer gemaakt en net zo lang met een schroevendraaier en hamer getikt tot er beweging in kwam.
                                    van de verroeste moer heb ik eerst de “behuizing” weggeslagen, toen kon ik de bobine eruithalen en daarna heb ik de moer er (met moeite) uit gedraaid.

                                    Nieuwe bobine erin gezet en merkte gelijk het verschil, wat kan een motor stil zijn ;)

                                    Viel me trouwens op dat als ik de bougiekabels eraf haalde en ik keek “in de bobine”, zeg maar naar de contactpunten, dat die linksboven een soort koperkleur had en de rest allemaal mooi goud, en bij de nieuwe hebben ze allemaal een mooie gouden kleur.

                                    Allemaal super bedankt voor het meedenken, tips & trics en vooral de tijd die jullie erin steken.

                                    Misschien post ik morgen nog wel even een foto van de oude bobine om dat “kleurenverhaal” duidelijk te maken.

                                    Super bedankt, en misschien tot op de weg ;)

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.