Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Problemen Astra G
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 november 2014 om 18:57 #17268949
Beste leden van het Opel-forum.
Zojuist heb ik een account aangemaakt, dus ik zal me even voorstellen.
Ik ben Vito, 18 jaar, kom uit het Zuiden van het land, en ben sinds een dikke 7 maanden ”gelukkige” eigenaar van een Astra G (Z16SE) in Njoy uitvoering met 142.030km op de teller. Mijn eerste autootje overigens.De auto bevalt tot dusver goed, alleen heb ik vanaf het begin last van olieverbruik, 1 liter op 1000km. Volgens het boekje nog acceptabel geloof ik, maar dit vind ikzelf helaas niet meer acceptabel. De auto is op de brug geweest en lekt van buiten geen druppel olie, ook nog nergens zweetplekjes. Het probleem moet dus van binnen zitten. Ik heb de motor al geflushed met spul van Forté, en daarna uiteraard olie met filter ververst. Hiermee is het iets verbeterd (van 750 naar 1000km met 1 liter). Ook had ik een toevoeging bij de olie gedaan (eveneens van Forté), als ik me niet vergis heet het Oil Fortifier. Dit alles heeft niet het resultaat behaald waar ik op gehoopt had. Ik ben dus benieuwd of er bekende problemen zijn met dit blok, zodat ik weet waar ik op kan rekenen. Zuigerveren? Kleprubbers? Koppakking?
4 weken geleden heb ik ook last gehad van vermogensverlies, inhouden, op 3 cilinders lopen. Ik had de bougies eruit gedraaid: ernstig verkoold. Hoogstwaarschijnlijk door alle olie die het blok erdoorheen jaagt. Bougies vernieuwd en weer lopen als een zonnetje. Tot afgelopen week, ik reed op de snelweg en had af en toe weer het idee dat er een kleine schok door de auto ging, zeer sporadisch en absoluut niet constant. Zo’n zelfde schok voelde ik ook met een cilinderoverslag van 4 weken terug, alleen toen heviger. Wat kan hier aan de hand zijn? Wederom bougies? Of moet ik het nu gaan zoeken bij bougiekabels of bobine?
Tot slot, een temperatuur probleem. Enkel als ik lang ergens stil sta (file of stoplicht) gaat de koelvloeistoftemperatuurmeter pas op 90 graden staan. Als ik continu rijd schommelt de temperatuur tussen 80-85. Ligt dit aan een thermostaat die ietsje open blijft staan? Of moet ik het zoeken bij de temperatuursensor die me besodemieterd?
Graag hoor ik jullie ervaringen, oplossingen en tips & tricks.
6 november 2014 om 21:40 #18259878Welkom,
Meestal versleten zuigerveren(trappen met koude motor) je kan eens een compressie test doen eerst zonder olie op de zuiger en daarna met, verbeterd de compressie met olie op de zuiger zijn het je zuigerveren.
Wat betreft je bougie kabels, gewoon s’avonds als het donker is met een planten spuit op de bougie kabels spuiten licht(en) ze op zijn ze aan vervanging toe.
Laatste is een niet goed werkende thermostaat, zit achter de distributie.
7 november 2014 om 07:59 #18259879Welkom!
Dat is helaas een veel te hoog olieverbruik voor een auto met dergelijke kilometerstand, wat Haasje al aangeeft: vorige eigenaar waarschijnlijk met weinig respect voor de techniek.
7 november 2014 om 08:21 #18259880Opeltje17 is het midnight black, verwarrend al die 17’s haha.
Kleprubbers of Zuigerveren.
Bij deze meestal zuigerveren, door verkeerd behandelen van de motor.
– Koud stampen
– Slecht onderhoud (ook daar kunnen de olieschraapveren van vast gaan zitten).Willem
7 november 2014 om 15:31 #18259881:hmmz tijd voor een bril… :oops: Opeltje idd!
9 november 2014 om 21:35 #18259882Stampen met koude motor: is mogelijk, maar betwijfel ik aangezien de vorige eigenaar een man van 78 jaar is geweest.
Evengoed ben ik 3e eigenaar, dus hoe de allereerste ermee omgesprongen is weet ik niet, echter lijkt me dan dat de vorige eigenaar de auto geen 6 jaar gereden kan hebben.Compressietest kan ik eens uit gaan voeren. Wat betreft olie op de zuiger doen, hoeveel moet dit zijn? Paar druppeltjes of gewoon een klein scheutje?
Lichten bougiekabels altijd op wanneer ze kapot zijn en ze met water besproeid worden? Wanneer dit zo is kan ik dus in elk geval 1 probleem uitsluiten.
Als laatste dan het thermostaat probleem: ik ben afgelopen week bij de Nationale Opel testdag geweest, hierbij is de auto gekeurd geworden (uiteraard goed bevonden) en heb ik het winterplan certificaat afgesloten. Zou ik dan nu gewoon langs kunnen gaan en zeggen dat er iets met de thermostaat aan de hand is? En krijg ik dit dan zoals Opel zegt ”compleet vergoed”? Of zit hier ook een addertje onder het gras en krijg je alleen de thermostaat vergoed en is arbeidsloon voor eigen rekening? Of nemen ze geen diagnoses van klanten aan en gaan ze eerst nog eens uitgebreid zoeken terwijl het arbeidsloon van €97 excl. BTW gewoon telt?
Wat betreft de regeltjes aan dit winterplan ben ik nog niet geheel op de hoogte, jammer genoeg. Ik wil voorkomen dat ik de auto breng en achteraf de rekening krijg die een stuk hoger uitvalt dan als ik het bij een allround garage laat maken.
9 november 2014 om 21:39 #18259883Klein scheutje olie, kabels lichten alleen op als ze stuk zijn ja.
Precies wat jij nu zegt heb ik afgelopen jaar gedaan met mijn astra, paar maanden later heen gegaan en gezegd dat ie niet goed op temperatuur kwam, de mijne is kosteloos vervangen, enige verschil is dat mijne met 20 min vervangen is en bij jou de complete distributie er af moet.
9 november 2014 om 21:44 #18259884Je hoort de thermostaat vergoed te krijgen.
Welk merk olie gaat erin? En type? Liefst geen bouwmarkt en aldi of action rommel maar orgineel gm. Shell helix heb ik ook slechte ervaringen mee.
Carterontluchting controleren, kan ook verbruik veroorzaken. Eventueel goed warm rijden en dan eens paar kilometer trappen op de snelweg pijl controleren en vulllen.
9 november 2014 om 21:52 #18259885Maar als er dus een interne breuk in de bougiekabel zit licht deze niet op? Enkel wanneer deze zichtbaar beschadigd zijn door een dier o.i.d. ?
Klopt inderdaad dat mijn thermostaat veel meer werk is, met name omdat ik de distributie los moet halen wil ik er niet (zelf) aan beginnen. Carterontluchting heb ik inmiddels 2x los gehad maar zit niet verstopt met sludge of zoiets. Nadat ik de flush uitgevoerd had, heb ik de motor afgevuld met 10W40 olie van het merk MPM Oil (volgens mij een of ander huismerk van de lokale automaterialenzaak). Dit is achteraf geen slechte keus geweest aangezien ik het toch met de massa nodig heb.
9 november 2014 om 22:00 #18259886Heb je alledrie de slangen gecontroleerd? Dikke naar het onderblok, dikke aan de aanzuigbuis, dunne aan de gasklep (gaatje nog open op de gasklep)
9 november 2014 om 22:05 #18259887Eerlijk gezegd heb ik alleen 1 kleine los gehad, van een centimeter of 5 zeg maar. En verder de slangen van het gasklephuis. Of zit hier ook nog een van de 2 bij die je bedoeld?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.