Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Probleem met trekhaak, wie kan helpen!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 april 2010 om 16:05 #17220359
Nieuw bericht:
Ik heb inmiddels met alle onderstaande hulp de stekkerdoos gemonteerd. Maar nu komen de knooppunten…
Ik wil graag van vooruit, dmv relais en zekeringen een constante en een geschakelde spanning bij mijn accu vandaan halen.. Maar de grote vraag is, waar zit de doorvoer door het brandschot.. en hoe kom ik daar het beste bij?!Het tweede punt is nu: Als ik met mijn caravan erachter rijd heb ik geen problemen met de boordcomputer, maar zodra de caravan er niet achterhangt dan waarschuwt ie herhaaldelijk dat mijn achterlicht of remlicht het niet doet. Als ik dit controleer doet ie t wel……
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?! Is namelijk gewoon storend…
Hopelijk kunnen julle mij helpen!
Alvast bedankt !
Originele text:
hallo allemaal.
Om te beginnen ben ik nieuw op dit forum. Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een Opel Astra 1.6 16v uit 2002, met boordcomputer en waarschuwing bij defecte verlichting. Nu zit hier ook al een aantal jaren een trekhaak onder icm 7 polige doos. (door garage gedaan) en nooit problemen gehad.
Nu heb ik een nieuwe caravan gekocht welke is voorzien van jaeger stekker. Dus ik wil mijn stekkerdoos ombouwen. Maar ik vind het het geld niet waard voor zo’n dure set van bijna 130-140 euro..
Nu lees ik eea over dat je draden niet rechtstreeks op je achterlicht bedrading zou mogen aansluiten ivm je check-control. Maar mijn stekkerdoos zit dus al zo aangesloten…
Ik neem aan dat ik dan op zo’n zelfde wijze toch ook gewoon mijn 13 polige kan aansluiten??!!!
Oh ja, ik ga volgende week weer even op pad met mijn caravan dus ik wil het eigenlijk morgenmiddag gaan ombouwen…
Als mensen mij kunnen adviseren toch altijd fijn…
Alvast bedankt !!
23 april 2010 om 17:47 #17661476> Waarschuwing defecte verlichting:
– Controleer of overal de juiste lampen in zitten
– Dimlicht voor: H1 of H7 55watt
– achterlicht: 5watt / of Combi remlicht 21-5watt
– remlicht: 21watt / of combi achterlicht remlicht 21-5watt– als dat GOED is dan is de lamcontrole unit kapot. deze zit rechts achter dashboard kastje.
– tekst op het kastje:
2x55w
2×5/10w
2x21wen ja, je kan de verlichting van de achterlichten pakken.
mocht je zo’n stekker set overwegen controleer eerst of de stekker in de auto aanwezig is.
Willem
23 april 2010 om 18:02 #17661477Deze autos hebben de zekeringenkast toch achterin dacht ik?
Dan was het een kwestie van 1 grote stekker aansluiten op die kast.Je krijgt de vaagste storingen als je bij de nieuwere wagens zomaar aan je achterlichten draadjes aansluit….
23 april 2010 om 18:20 #17661478@wim-V6
Ik snap het begin van je berichtje niet helemaal.
Met mijn lampcontrole is niets mis hoor. Zoals de aansluiting nu is, met draadjes voor de 7 polige stekkerdoos doorgelust op mijn achterlichten, doet de lampcontrole het perfect. Hij controleert mijn verlichting gewoon zonder problemen. Heb af en toe namelijk een terechte melding ontvangen.Ik had al zo’n set voor een voorbereidde auto gekocht van Brink, maar helaas mijn auto blijkt niet voorbereidt te zijn. Dus moest ik een andere set en dat maakte het allemaal wel heel erg duur…
Vandaar dat ik wil doorlussen.. en alleen de constante spanning van vooruit halen.. (van de accu en dan nog de geschakelde)
@Fearless
Nee, mijn auto heeft de zekeringenkastje bij de bestuurder zitten, achter het vakje wat er onderin zit.. bij je benen.. dus een stekker aansluiten zit er helaas niet in.
Maar mijn huidige draadjes voor de stekkerdoos zitten dus al doorgelust, en dat zonder problemen….Ik had trouwens gelezen over een mogelijke voorbereiding en dat de Opel dealer je daar bij zou kunnen helpen. Dat zij dat wel weten.
Nou, dat weet ik ja… Ik ben daar vandeweek ook even langs geweest… Daar hoorde ik ongeveer dit:“Nou meneer, de Opel Astra G series is geen enkele auto van voorbereid hoor. Alle draden moeten helemaal van voor tot achter worden getrokken. Dat gaat u 240 euro kosten. Wat zegt u, word er gezegd dat sommige astra’s uit de G serie wel zijn voorbereid?! Nou dat is echt niet zo hoor… Heeft Brink daar speciale setjes voor gemaakt?! En toch is het echt niet zo… pas vanaf de 2004 series, de H serie zijn de auto’s voorbereid dmv een stekker achterin…”
WAT EEN ONGELOOFLIJKE *** bij de Opel Dealer… hoe verlies je vertrouwen van de Opel rijders… door simpel te gaan staan liegen, in de hoop meer geld te verdienen…
23 april 2010 om 18:23 #17661479je had het over dat er dat de board computer klaagt over kapotte verlichting, daar ging die over..
Willem
23 april 2010 om 18:28 #17661480origineel gepost door wim-v6
je had het over dat er dat de board computer klaagt over kapotte verlichting, daar ging die over..Willem
Oh sorry Willem, dan heb ik het misschien onduidelijk geformuleerd en heb je het verkeerd begrepen daardoor.
Ik bedoelde te zeggen dat mijn auto is voorzien van een boordcomputer die mijn verlichting controleert…
23 april 2010 om 18:41 #17661481Sorry ik vergis mij, dit is het oude type Astra…ik dacht aan de G
je hebt het over een H..Deze sloot ik altijd gewoon vanaf het achterlicht aan.
En de constante plus vanaf de accu, en geschakelde plus met een relais er tussen…ipv een contactdraadje gelijk naar de doos.Het stelt niets voor, vooral omdat je nu al een 7 polige hebt kan je de helft zo overzetten.
23 april 2010 om 18:42 #17661482ja klopt, okeej
komplete omschrijving staat er nu haha….bij mij gaat het al jaren goed met aan de achterlichten geknoopte sleurhaak stekker.
Bij mijn astra wel een keer zo’n lamp controle doos weggefikt, sloot een geleende aanhanger aan en toen hupsa klaar, zat sluiting in de aanhanger..
Willem
23 april 2010 om 18:45 #17661483Enigste wat daar niet fijn aan is, zijn die scotsh blokjes.
Als je verstandig bent doe je het mooi met soldeer en krimpkous.Op het werk doe ik wel scotsh, anders kost het te veel tijd en wordt de rekening te hoog:P
Maar d’r is kans dat je later…..kan ook wel wat jaartjes later:P een defect krijgt. Dat je moet zoeken waar het nou zit, das 9 van de 10 keer een slecht contact makend scotshblokje:P
23 april 2010 om 18:54 #17661484allemaal bedankt tot dusver.. ik ga het morgen maar proberen dan denk ik zo.. wat voor een relais moet ik hiervoor kopen? wat doet dat relais dan precies, zodat ie niet aan een geschakeld contact hoeft?
Kortom dan twee draden op de accu waarvan een met zo’n relais.. en de rest op mijn lichten..
trouwens @Fearless je raakt nu denk ik een beetje in de war. De astra F is de oude variant tot ca 98-99 en de G is van ca 98 tot 2004 en de H is vanaf 2004..
Nogmaals allemaal bedankt tot dusver en als er nog meer tips zijn… graag..
23 april 2010 om 20:09 #17661485Nog even hoor.. Welk relais moet ik hebben dan?!
En kan iemand mij dan ook uitleggen hoe zo’n relais zijn werk doet dan?! Hoe weet zo’n relais dan dat ik mijn motor af gezet heb?!
23 april 2010 om 20:13 #17661486G-H….raak ik altijd mee door de war:P
Dat relais doe ik er tussen om met een klein stuurstroompje een grote stroom te sturen.
Dus je schakelt met bijv een contactdraad de accuspanning in….(die vervolgens weer naar de laadspanning van de caravan gaat)23 april 2010 om 20:28 #17661487origineel gepost door Fearless
G-H….raak ik altijd mee door de war:PDat relais doe ik er tussen om met een klein stuurstroompje een grote stroom te sturen.
Dus je schakelt met bijv een contactdraad de accuspanning in….(die vervolgens weer naar de laadspanning van de caravan gaat)
@Fearless
Geeft helemaal niets hoor.. Ik ben allang blij met je adviezen..Ik wil dus morgen dat Jaeger stekkerdoossetje gaan halen bij Autoparts. Maar ik wil het morgen ook gaan aansluiten. Behalve de verlichting en massa moet ik dan dus ook twee spannings draden trekken, deze moeten dan als enige van vooruit komen.
Eentje moet dan dus zonder relais en eentje met relais..
(moeten ze allebei zeker ook een ‘zwevende’ zekering?!)
Waar moet ik beide spanningsdraden precies aansluiten en waar moeten de zekeringen ongeveer komen en hoe sterk moeten de zekeringen zijn?!En wat voor relais moet ik dan precies hebben, waar moet die komen dan en waar word die dan door getriggert..
Ik weet dat het wat veel is, maar dat zijn toch nog een paar vraagjes die bij mij opkomen..
Hopelijk kan iemand mij nog even helpen…23 april 2010 om 20:32 #176614881 draad, contstante plus…van voor naar achter met een zekering 15 of 20A ..dicht op de plus van de accu ;)
relais is dus voor de geschakelde plus. Dus een kort draadje met zekerin 15/20A naar het relais, vanaf het relais naar achter.
1 punt van het relais komt dan op een draadje die onder spanning komt zodra je het contact aan zet, (mischien een draad van bij de zekeringen in de motorruimte?)
En ander puntje naar massa.Dan schakel je dus met een klein draadje een dikkere draad in ;)
Dus je legt 2 dikkere draden van voor naar achter…1 geschakeld 1 plus
gewoon een 4 poots relais die je ook altijd bij verstralers en dergelijke krijgt.23 april 2010 om 20:38 #17661489@Fearless
Ik denk dat ik met die info heel ver ga komen… Hartstikke bedankt !!23 april 2010 om 20:39 #17661490Suc6 he, ik weet alleen zo niet welke nummers op het relais waar heen gaan :P Daarvoor heb ik ooit is een kladje gemaakt op het werk. Maar ken ik nog niet uit het hoofd :P
23 april 2010 om 20:41 #17661491er zal toch wel iets van een papiertje bij zitten?! en anders weten ze dat bij Autoparts vast wel…
Ik zal wel laten weten hoe het afgelopen is…
24 april 2010 om 19:10 #17661492Nou, vandaag druk bezig geweest.. (ook met inbouwen van stopcontact in caravanwand..)
stekkerdoos zit gemonteerd en de verlichting is aangesloten. (Na de komende vakantie nog spanningsdraden, maar dat gaat geen problemen geven.)Maar nu hetgeen wel een probleem is.
Alles aangesloten zoals het moet (tenminste). De stekkerdoos is voorzien van mistlamp uitschakeling.
ZOals de situatie nu is:
zonder caravan doet alle verlichting op auto perfect. ZOdra caravan aangekoppeld is doen de standaardlampen het perfect behalve het mistlicht. Het mistlicht van mijn auto word uitgeschakeld maar die van mijn caravan gaat niet branden… (lamp is heel hoor…)
Ook gelijk op de caravan van mijn ouders geprobeerd… zelfde probleem.. mistlicht gaat niet branden.
MAAR als je de stekker los draait (maar wel erin laat zitten) dan doet het mistlicht het opeens wel.. draai je de stekker dan weer vast gaat het mistlicht weer uit…Nu moeten we dat dus nog wel komende week oplossen, maar heeft iemand tips hoe we dit probleem kunnen verhelpen?! Waar moeten we gaan zoeken?!
Alle tips en adviezen zijn welkom !!!
24 april 2010 om 20:00 #17661493in en uitgaande draad op die schakelaar in je doos omdraaien
24 april 2010 om 21:13 #17661494Draden omwisselen kan je proberen.
Vergeet ook niet dat metalen plaatje achter de stekkerdoos te monteren, die voorkomt dat je de stekker doorduwen kan. Dan bedient ie de schakelaar ook niet meer;)29 april 2010 om 18:09 #17661495Hartstikke bedankt voor de tips.. Ik heb eea nog eens nagekeken.. Het was namelijk een voorbereidde stekkerdoos, ik moest alleen die draden nog verbinden.
Teksten op de draden waren wat vaag.. nl: van schakelaar (en) naar lampen..
(ze bedoelden dus de schakelaar in de stekkerdoos en niet voorin de auto. En ze bedoelden dus naar de lampen in de caravan en niet achterin de auto…)
draden omgedraaid en dit probleem is ook weer opgelost…Nu wil ik alleen nog twee draden voor de constante en geschakelde spanning van voor naar achter halen.. Want zit volgens mij niet voorbereid… Maar ja…. Nu kan ik de doorvoer vanuit de motorruimte naar de binnenruimte van mijn auto niet vinden…
Heb ik toch weer hulp nodig… Ik heb al wat zitten zoeken maar kan het zo gauw niet vinden…Ik heb trouwens ook een plekje in mijn zekeringkast, die volgens het boekje constante spanning voor de trekhaak zou moeten kunnen leveren… maar daar zit geen zekering in.. Zit deze verder wel aangesloten?! Kortom zou ik dat anders ook kunnen gebruiken?! En hoe moet ik daar bij komen om het zelf aan te sluiten als het nog niet aangesloten is?!
Kortom.. Tips gevraagd om de constante en geschakelde spanning voor de trekhaak te kunnen aanleggen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.