Ik heb met mijn Zafira A 1.8 elegance uit 2001 sinds enige tijd problemen met sensorlampjes die spontaan aan gaan en weer uit.
In juli gebeurde het voor de eerste keer. Het motormanagementlampje. Demotor is toen uitgelezen, storing gereset en 4 weken geen problemen gehad. (zou luchtmassameter zijn geweest)
4 weken later kwam het probleem terug, maar toen ik naar de garage ging, waren de lampjes al weer uit.
Gaat u maar weer rijden adviseerde de garage, maar als het lampje weer brandt, moet u even komen.
Ook toen werd me verteld dat wanneer de moter nog goed loopt het heel lastig is om de juiste oorzaak te vinden.
Inmiddels zijn we weer 2 maanden verder en sinds een week branden er soms ook ander lampjes; bijv. de ABS en ESP lampjes. Deze gaan soms branden bij het starten, als ik dan een klein stukje rij en het gas even los moet laten, slaat de motor af, als ik dan start blijven die lampjes uit.
Ook gaat onregelmatig weer het motormanagementstoringslampje branden. Soms brandt het 2 dagen, soms maar een uur.
Ook krijg ik soms de melding check oliepeil; ik check, maar dat staat goed. Binnen 2 weken weer een keer die melding.
Ook heb ik de melding gekregen; check remlicht. Ook dat werkt gewoon goed.
Daar ik dit toch wel vervelend vind, heb ik hem goed laten nakijken bij de Opelgarage. Deze komen tot de volgende conclusies: defecte ABS sensor, defecte oliepeilsensor, kapotte Luchtmassameter.
Totale kosten met diagnose ruim 1000 euro.
Ik heb er geen verstand van, maar vind het bijzonder vreemd dat al dit soort electronische sensoren ineens allemaal kapot zijn, en waarom dan zo onregelmatig gaan branden.
Moet de oorzaak niet ergens anders gezocht worden?
Zou iemand mij misschien kunnen advisern/helpen?
alvast bedankt.