Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Probleem met Opel Astra motorstoring
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2014 om 20:11 #17266297
Ik zit met het volgende, heb een Astra 1.9 D van 2005, Z19DT 120 pk waarbij telkens het sleuteltje op dashboard verschijnt. Eerst krijg ik de melding met het auto’tje met de sleutel erboven en daarna gaat het over in een melding van motorstoring. Inmiddels zijn hoofdsleutel, nokkenassensor en wervelklep vervangen en nog steeds komt de storing tevoorschijn. De auto heeft geen vermogen en daarnaast vind ik de auto behoorlijk naar diesel stinken maar dat is niet altijd waarneembaar. Inmiddels ben ik 1000,- lichter en het probleem is nog niet opgelost. Het enige dat ik nog kan nakijken is de EGR klep, maar die is door vorige eigenaar vervangen, alleen wanneer weet ik niet.
Ik denk eraan de EGR klep af te dichten, maar is dit mogelijk met dit type motor? Daarnaast vraag ik me af of iemand nog een idee heeft wat er mee aan de hand zou kunnen zijn.7 juni 2014 om 19:45 #18237554De z19dt heeft geen wervel kleppen.
De z19dtj heeft die wel.Ik vermoed dat de stop klep vervangen is?
Weet je een fout code?Egr afdichten lukt niet. Dan krijg je een fout code.
Er zijn wel pakkingen verkrijg baar met een verkleinde doorgang.8 juni 2014 om 06:24 #18237555@arjontje wrote:
De z19dt heeft geen wervel kleppen.
De z19dtj heeft die wel.Ik vermoed dat de stop klep vervangen is?
Weet je een fout code?Egr afdichten lukt niet. Dan krijg je een fout code.
Er zijn wel pakkingen verkrijg baar met een verkleinde doorgang.Dan moet het dus een Z19DTJ zijn, de wervelklep is in iedergeval vervangen. Maar die EGR klep is dus niet af te doppen en wat is het voordeel van die verkleinde doorgang.
21 juli 2014 om 17:44 #18237556Update: probleem is nog steeds niet opgelost.
Inmiddels is eerst de EGR schoongemaakt, weer storing. Daarna de EGR klep vervangen, weer storing. Vacuumleiding vervangen, de luchtmassameter vervangen, weer storing.
Ik weet niet alle foutcodes maar in ieder geval de laatste keren foutcodes: P0400 en P2239.Zelfs de garage weet het niet meer en ik al helemaal niet. Heeft iemand enig idee?
21 juli 2014 om 17:53 #18237557Heb (met ander type motor wel) iets gelijkaardigs meegemaakt.
Bleek kapotte ECU te zijn (Motor ECU, niet van de dieselpomp als je die hebt).Wat ik zou proberen is ergens een okkazie ECU proberen te “lenen” en deze inbouwen om te zien of het daarmee opgelost is.
Heb het zelf ook zo gedaan, omdat de fourtcodes niet naar de ECU zelf wezen en in het wilde weg vanalles vervangen te duur was :D.21 juli 2014 om 18:03 #18237558Nog een bepaalde text bij de foutcode gehad ?
P0400 heeft er namelijk een aantal :
Exhaust Gas Recirculation Circuit High Voltage
Exhaust Gas Recirculation Circuit Low Voltage
Exhaust Gas Recirculation Circuit Open
Exhaust Gas Recirculation Valve Powerstage High Temperature
Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected
Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient DetectedHeb je de kabel naar de EGR ook doorgemeten ?
Edit : P2239 kan trouwens nergens terug vinden, altijd leuk die niet-bekende foutcodes :P
21 juli 2014 om 18:42 #18237559Ik heb de kabel niet doorgemeten, ik zou ook niet weten hoe. Ik twijfel nu aan de code P2239…kon ook nog wel eens P2237 zijn.
Bij de P0400 stond wel een tekst maar weet zo ook niet welke. Ik heb nu de auto weer bij de garage gezet maar begin nu toch wel zenuwachtig te worden….komend weekend op vakantie…
Dus probeer zelf ook maar wat op onderzoek uit te gaan.Als de ECU kapot is geeft hij daar dan geen melding van?
21 juli 2014 om 18:51 #18237560Bij mij gaf hij er idd geen melding van.
Had enkel iets van verminderd motorvermogen, stand gaspedaal en nog iets.21 juli 2014 om 19:37 #18237561Melding krijgen is afhankelijk of de ECU zelf ook weet dat hij defect is, je kan niet alle mogelijke defecten in de software meenemen :)
Ik heb een aantal checklists welke je zou kunnen doorlopen, als je interesse hebt hoor ik het graag :)
P2237 komt op het volgende neer :
O2 Sensor Pump Current Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1)
O2 Sensor Pump Current Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 1)
O2 Sensor Pump Current Circuit Open (Bank 1 Sensor 1)Maar dit zou denk ik een bij effect van je EGR kunnen zijn (brandstof ratio’s zijn niet 100% door je eerdere probleem)
Maar het kan natuurlijk ook anders om zijn :)Voor P0400 geeft opel trouwens wel al dit :
Verify mechanical system functions/components
Check intake system/charge air hoses for leaks (secondary air, porosity and blockages)
Check connected hoses and tubes for kinks, damage etc.
Check the hose clamps at the intake-air system / charge-air system for correct fitting.Maar dit had je volgens mij al gechecht / laten checken
21 juli 2014 om 19:48 #18237562Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zou graag een checklist willen ontvangen, ik kan echt alle info gebruiken21 juli 2014 om 21:23 #18237563Je heeft een PM ontvangen :angel
21 juli 2014 om 21:45 #18237564:thumbup
22 juli 2014 om 15:35 #18237565Garage denkt nu dat het de ECU is, ze hebben alles doorgemeten kabels, sensoren, turbo, intercooler en dat was allemaal goed.
Maar ik begreep dat de computer dan opgestuurd moet worden om deze door te meten? Dan kunnen ze het pas met zekerheid zeggen? Iemand ervaring mee?
En het zou € 1200,- gaan kosten….pfff….heb ik nog andere opties…behalve mijn auto naar de sloop brengen….22 juli 2014 om 18:39 #18237566zelf ecu opsturen naar een bedrijf die dat kan repareren, ben je ongeveer de helft of minder kwijt.
22 juli 2014 om 18:59 #18237567Of als het nog minder kost een 2de hands of nieuwe kopen :)
Ik weet niet of de lijst helemaal juist is maar deze motoren gebruiken de zelfde ECU : http://www.carecus.com/cars-engines-that-use-bosch-edc-16c9-engine-control-unit” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zover ik kon vinden in TIS klopt het redelijk. Motor type kan je via Tech2/SPS veranderen naar een andere, dus dat moet het probleem niet zijn.23 juli 2014 om 14:05 #18237568Jep, steek er een tweedehands in, want die reparaties zijn niet altijd evenveel waard heb ik zelf al ondervonden.. :swear .
Ik had mijne ook door een garage laten opsturen, en herstelling kostte toen 299 euro.
Wat bleek? Geld kwijt en probleem niet opgelost…
Dan maar okkazie gezocht, en die heeft mij toen 485 euro gekost.
Ben je dus goedkoper gesteld door meteen zeker te spelen en een tweedehands te laten monteren ipc je geld in te zetten op een herstelling :thumb .
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.