Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Probleem met motortemperatuur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2013 om 16:14 #17262266
Hallo,
Sinds een half jaartje ben ik in het bezit van een Opel Zafira 1.6 uit 2001 en sinds deze week heb ik een probleem met de motortemperatuur. De temperatuur loopt op naar 100 graden en zakt dan naar 80 graden om daarna weer langzaam op te lopen naar de 100 graden en weer naar 80 graden, etc, etc. In eerste instantie dacht ik dat de thermostaat kapot was en heb deze vandaag dan ook vervangen voor een nieuwe. Helaas is hiermee het probleem niet opgelost.
Zou het probleem in de waterpomp kunnen zitten of moet ik het ergens anders zoeken?Alvast bedankt!
1 december 2013 om 11:22 #18196255hoe oud is de waterpomp? Die wordt vaak met de distributieriem mee vervangen…. en gaat vaak stuk als hij niet mee wordt vervangen..
1 december 2013 om 15:01 #18196256Volgens het onderhoudsboekje is de waterpomp samen met distrubutieriem vervangen, maar dat is iets meer dan 50.000 km en 4,5 jaar geleden. Het vervangen van distributieriem en waterpomp zat er dus binnenkort toch wel aan te komen.
1 december 2013 om 17:34 #18196257distributieriem dient elke 60.000 of 4 jaar vervangen te worden, dus dat is al te laat…
1 december 2013 om 18:09 #18196258Volgens het serviceboekje is de interval 90.000 km of 6 jaar. Voor mezelf was ik al van 60.000 km uitgegaan en was van plan het begin volgend jaar te regelen. Wordt nu dus iets eerder.
1 december 2013 om 19:24 #18196259is terug gezet naar 60.000 of 4 jaar…
1 december 2013 om 19:39 #18196260Onder welke omstandigheden doet ie dit?
Bij stationairloop en komt dan op een gegeven moment de koelfan in of gewoon onder het rijden?
Doet je kachel het nog goed?1 december 2013 om 20:12 #18196261@koenelsenaar wrote:
is terug gezet naar 60.000 of 4 jaar…
Ah.. ok. Bedankt voor de info. Ga het morgen direct in gang zetten.
@midnight black wrote:
Onder welke omstandigheden doet ie dit?
Bij stationairloop en komt dan op een gegeven moment de koelfan in of gewoon onder het rijden?
Doet je kachel het nog goed?Hij doet dit zowel stationair als tijdens het rijden. Beide koelfannen (auto is uitgerust met airco) komen bij ongeveer 100 graden in en vallen bij ongeveer 90/95 graden weer af. Kachel wordt alleen warm als de motor warm wordt, zodra de temperatuur terug zakt naar 80 graden, blaast de kachel ook koude lucht ipv van warme.
1 december 2013 om 21:08 #18196262klinkt echt als een kapotte waterpomp….. heb het zelf ook gehad.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.