Probleem met lekkende olie / olielampje brand

Forumindex Forums Modellen Corsa Probleem met lekkende olie / olielampje brand

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264494
    markh
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 March 2014

      Beste forumleden,

      Sinds een aantal dagen brand het olielampje op mijn Corsa C (1.2) regelmatig eventjes. Onder de motorkap zit olie aan de bijrijderskant welke afkomstig lijkt te zijn uit de oliedruksensor. Ongeveer een maandje of 3 geleden is de olie volledig aangevuld, een week of twee geleden was deze echter weer vrijwel leeg. Nu lijkt het dus weg te lekken via de sensor.
      Daarnaast verbruikt te motor veel koelvloeistof, dat wil zeggen, deze is van volledig vol binnen een maand of 4 weer vrijwel leeg. Tot slot maakt ook de motor een ratelend geluid (zie youtube filmpje).

      Heeft iemand enig idee of dit met elkaar samenhangt of zijn dit losstaande problemen? Is de oliedruksensor zelf gemakkelijk te vervangen (gewoon nieuwe inpluggen) of is dat ingewikkelder? En komt het motorgeluid iemand bekend voor, of klopt dit geluid ook niet?
      Hoor graag wat jullie ervaringen/gedachtes zijn!

      [youtube:3fjccl2c]http://www.youtube.com/watch?v=4LUDgkh42YI[/youtube:3fjccl2c]

      #18221452
      kaneelschep
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 November 2004

        zeg even welke motor er in hangt ;)
        Als ie zoveel koelvloeistof gebruikt moet je eens goed kijken waar het heen gaat.
        of het eronder verdwijnt via een lek, of gewoon zomaar verdwijnt via bijv. de koppakking.

        edit.. 4 maanden 1 reservoirtankje kvs leeg is nog niet eens een heel groot lek ;)
        Als je echt bedoelt dat er niks meer in de hele motor zit, dan is het wel de tijd om er eens goed naar te gaan kijken.
        Welke sensor dat is en of ie daar olie kan lekken enz. hangt even van het type motor af. Ik ken de C niet zo goed daarvoor.

        #18221453
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Op moment dat je olielampje heeft gebrand heb je te weinig druk gehad.
          Ben je hiermee doorgereden is die rijp voor de sloop.
          Als ik hoor koelvloeistof olieverbruik / hij heeft dus een lekke kop.
          Sensor is zo vervangen. Vervang als je de koppakking vervangt ook maar meteen de ketting en kettingspanner.
          Maar ik denk dat je veeeeeeel meer schade hebt en dat je eigenlijk ook je lagers al moet gaan vervangen.

          Zonder olie dan zijn waarschijnlijk je lagers al voor een deel verbrand.

          Ik snap niet dat als je dit soort problemen hebt gewoon doorrijd met koelvloeistof en zeer hoog olieverbruik / lek.

          is een Z12XE of X12XE vermoedelijk.

          #18221454
          kaneelschep
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 November 2004

            Het is inderdaad echt slecht om hier gewoon mee door te rijden ja.. :D
            Maar goed.. Als hij er geen honderden kms mee gereden heeft. En misschien ook wel meteen steeds gestopt is om steeds olie bij te vullen ;) :hmmz :???:
            En misschien is het gewoon een kvs lekje ergens.
            En misschien stopt het olie lekken na de sensor vervanging..
            En misschien doet het gekke ding het erna gewoon nog wel 2ton.
            ;) misschien, misschien, misschien….
            Eerst maar eens goed kijken! :thumbup

            #18221455
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Sensor kost een paar euro, lampje kan ook branden ivm kapotte sensor

              Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

              #18221456
              markh
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 March 2014

                Het gaat inderdaad om een Z1.2XE. Haasje17, het olielampje ging maar heel even aan, daarna weer uit. Later, tijdens het rijden ging ie nog een aantal keren even aan en daarna weer uit. Verder is er niets anders aan de auto, behalve dan het olieverbruik en het koelvloeistofverbruik.
                Dat ik door ben gaan rijden hiermee is op aanraden van de garage, die heeft het aangevuld en gevraagd het daarna in de gaten te houden. Konden niet 1-2-3 iets vinden. Haasje17, wat jij zegt is dat er nu veel schade is aan de motor, ook al merk ik het niet aan het rijgedrag?
                Heeft het ratelende geluid (zie youtube video) er nog iets mee te maken?

                #18221457
                markh
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 March 2014

                  Hij heeft nooit met een té laag oliepijl gestaan.. Nu, een maand na bijvullen, is het pijl wel lager dan na het vullen, maar staat het nog altijd in het ruim-voldoende gebied op de pijlstok.

                  #18221458
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    ik zou m goed laten nakijken bij de garage. ratel is lek spruitstuk of kleppen.

                    #18221459
                    Nick-GSI
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      trek het klepdeksel er eens af, heb ook eens een ratel gehad in een Z12XE en bleek een tuimelaar afgebroken te zijn, nieuwe tuimelaar en klepstoter gemonteerd en tikken was weer weg.

                      olie lampje kan idd branden door een lekkende oliedruk sensor

                      #18221460
                      markh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 March 2014

                        Ga ik morgen eens naar kijken :) Het hoeft dus allemaal nog niet zo erg gesteld te zijn met de auto?

                        #18221461
                        Opeltje17
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 January 2012

                          Dit motor geluid wordt veroorzaakt door je distributie ketting. deze ligt te rammelen, laat deze maar vervangen inclusief geleiders,spanners,tandwielen etc.

                          Luister ook maar eens met de koude start dan zal je motortje best ratelen voor een aantal seconden.

                          Dit geluid maakte de motor van me vader ook(Z14XEP nagenoeg gelijk) deze is vervangen door een forum lid hier(CarloAstra) en loopt weer als een zonnetje!!

                          #18221462
                          CarloAstra
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 December 2006

                            Net wat Opeltje17 zegt, ratel is de distributieketting.
                            Kvs lekkage kan radiateur/waterpomp zijn…

                            Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.