Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Probleem met lekkende olie / olielampje brand
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2014 om 17:58 #17264494
Beste forumleden,
Sinds een aantal dagen brand het olielampje op mijn Corsa C (1.2) regelmatig eventjes. Onder de motorkap zit olie aan de bijrijderskant welke afkomstig lijkt te zijn uit de oliedruksensor. Ongeveer een maandje of 3 geleden is de olie volledig aangevuld, een week of twee geleden was deze echter weer vrijwel leeg. Nu lijkt het dus weg te lekken via de sensor.
Daarnaast verbruikt te motor veel koelvloeistof, dat wil zeggen, deze is van volledig vol binnen een maand of 4 weer vrijwel leeg. Tot slot maakt ook de motor een ratelend geluid (zie youtube filmpje).Heeft iemand enig idee of dit met elkaar samenhangt of zijn dit losstaande problemen? Is de oliedruksensor zelf gemakkelijk te vervangen (gewoon nieuwe inpluggen) of is dat ingewikkelder? En komt het motorgeluid iemand bekend voor, of klopt dit geluid ook niet?
Hoor graag wat jullie ervaringen/gedachtes zijn![youtube:3fjccl2c]http://www.youtube.com/watch?v=4LUDgkh42YI[/youtube:3fjccl2c]
5 maart 2014 om 18:07 #18221452zeg even welke motor er in hangt ;)
Als ie zoveel koelvloeistof gebruikt moet je eens goed kijken waar het heen gaat.
of het eronder verdwijnt via een lek, of gewoon zomaar verdwijnt via bijv. de koppakking.edit.. 4 maanden 1 reservoirtankje kvs leeg is nog niet eens een heel groot lek ;)
Als je echt bedoelt dat er niks meer in de hele motor zit, dan is het wel de tijd om er eens goed naar te gaan kijken.
Welke sensor dat is en of ie daar olie kan lekken enz. hangt even van het type motor af. Ik ken de C niet zo goed daarvoor.5 maart 2014 om 18:09 #18221453Op moment dat je olielampje heeft gebrand heb je te weinig druk gehad.
Ben je hiermee doorgereden is die rijp voor de sloop.
Als ik hoor koelvloeistof olieverbruik / hij heeft dus een lekke kop.
Sensor is zo vervangen. Vervang als je de koppakking vervangt ook maar meteen de ketting en kettingspanner.
Maar ik denk dat je veeeeeeel meer schade hebt en dat je eigenlijk ook je lagers al moet gaan vervangen.Zonder olie dan zijn waarschijnlijk je lagers al voor een deel verbrand.
Ik snap niet dat als je dit soort problemen hebt gewoon doorrijd met koelvloeistof en zeer hoog olieverbruik / lek.
is een Z12XE of X12XE vermoedelijk.
5 maart 2014 om 18:17 #18221454Het is inderdaad echt slecht om hier gewoon mee door te rijden ja.. :D
Maar goed.. Als hij er geen honderden kms mee gereden heeft. En misschien ook wel meteen steeds gestopt is om steeds olie bij te vullen ;) :hmmz :???:
En misschien is het gewoon een kvs lekje ergens.
En misschien stopt het olie lekken na de sensor vervanging..
En misschien doet het gekke ding het erna gewoon nog wel 2ton.
;) misschien, misschien, misschien….
Eerst maar eens goed kijken! :thumbup5 maart 2014 om 18:19 #18221455Sensor kost een paar euro, lampje kan ook branden ivm kapotte sensor
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
5 maart 2014 om 18:21 #18221456Het gaat inderdaad om een Z1.2XE. Haasje17, het olielampje ging maar heel even aan, daarna weer uit. Later, tijdens het rijden ging ie nog een aantal keren even aan en daarna weer uit. Verder is er niets anders aan de auto, behalve dan het olieverbruik en het koelvloeistofverbruik.
Dat ik door ben gaan rijden hiermee is op aanraden van de garage, die heeft het aangevuld en gevraagd het daarna in de gaten te houden. Konden niet 1-2-3 iets vinden. Haasje17, wat jij zegt is dat er nu veel schade is aan de motor, ook al merk ik het niet aan het rijgedrag?
Heeft het ratelende geluid (zie youtube video) er nog iets mee te maken?5 maart 2014 om 18:23 #18221457Hij heeft nooit met een té laag oliepijl gestaan.. Nu, een maand na bijvullen, is het pijl wel lager dan na het vullen, maar staat het nog altijd in het ruim-voldoende gebied op de pijlstok.
5 maart 2014 om 18:31 #18221458ik zou m goed laten nakijken bij de garage. ratel is lek spruitstuk of kleppen.
5 maart 2014 om 18:48 #18221459trek het klepdeksel er eens af, heb ook eens een ratel gehad in een Z12XE en bleek een tuimelaar afgebroken te zijn, nieuwe tuimelaar en klepstoter gemonteerd en tikken was weer weg.
olie lampje kan idd branden door een lekkende oliedruk sensor
5 maart 2014 om 18:49 #18221460Ga ik morgen eens naar kijken :) Het hoeft dus allemaal nog niet zo erg gesteld te zijn met de auto?
5 maart 2014 om 21:28 #18221461Dit motor geluid wordt veroorzaakt door je distributie ketting. deze ligt te rammelen, laat deze maar vervangen inclusief geleiders,spanners,tandwielen etc.
Luister ook maar eens met de koude start dan zal je motortje best ratelen voor een aantal seconden.
Dit geluid maakte de motor van me vader ook(Z14XEP nagenoeg gelijk) deze is vervangen door een forum lid hier(CarloAstra) en loopt weer als een zonnetje!!
5 maart 2014 om 21:34 #18221462Net wat Opeltje17 zegt, ratel is de distributieketting.
Kvs lekkage kan radiateur/waterpomp zijn…Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.