probleem met de tigra

Forumindex Forums Modellen Tigra probleem met de tigra

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    tigraivo
    Deelnemer

als ik mijn trigra start en hij is koud hoor ik de pomp van de uitlaatgasrecirculatie ongeveer 1 minuut hard(stofzuiger geluid) daar na is het stil en als ik dan weg rij en een paar minuten laten gaat het mm lampje aan en als ik hem dan uitlees krijg ik 2 foutmeldingen code 1120 en 1405

weet iemand waar dit door komt????

wim-v6
      Deelnemer

1120: Gaskleppositiesensor / MAP sensor onwaarschijnlijke waarde

1405: EGR klep Storing

Waarschijnlijk EGR klep die de hoop heeft opgegeven.

storing staat met elkaar in verbinding

doordat de EGR open blijft krijg je verkeerde inlaat druk namelijk

Willem

william

egr is een veel komend probleem bij de tigra. deze vervangen is een kl.tenklus. het geluid van de “stofzuiger”dat hoort zo.

corsaracer
          Deelnemer

stofzuiger er gewoon vanaf afhalen ben je ook van het geluid af :angel:angel:angel

en als je toch een niewe egr klep gaat halen sluit hem dan meteen af heb je daar ook nooit geen gezeik meer mee

wim-v6
            Deelnemer

Oja, de stofzuiger heeft NIKS met het EGR systeem te maken.

dit is de secundaire luchtpomp.

deze blaast extra lucht in de uitlaat om de katalysator sneller op te warmen.

Willem

Boterletter

….Ik zat ook al te denken waar dat vreemde geluid vandaan kwam, nu weet ik dus dat ik er eigenlijk blij mee moet zijn, teken dat alles nog werkt ! :P

Op zich wel een slimme oplossing om de kat te verwarmen, maar waarmee doe ze dat .. want bij een koude start is er weinig warms te vinden in de motor ??:hmmz

tigraivo
                Deelnemer

ik heb zelf nog een tigra en die maakt dat stofzuiger geluid niet

wim-v6
                  Deelnemer

origineel gepost door Boterletter
                    ….Ik zat ook al te denken waar dat vreemde geluid vandaan kwam, nu weet ik dus dat ik er eigenlijk blij mee moet zijn, teken dat alles nog werkt ! :P

Op zich wel een slimme oplossing om de kat te verwarmen, maar waarmee doe ze dat .. want bij een koude start is er weinig warms te vinden in de motor ??:hmmz

doen ze met koude lucht, meer stroming is meer warmte bij een katalysator

Willem

wim-v6
                    Deelnemer

origineel gepost door tigraivo
                      ik heb zelf nog een tigra en die maakt dat stofzuiger geluid niet

C20XE!!

mijn X16XE doet dat ook niet.

ik heb deze pomp nooit in mijn combo gehad (orig 1.4 8V) gehad.

Willem

tigraivo
                      Deelnemer

de tigra waar het probleem mee is is niet van mij
                        heb zelf een met x14xe en en met c20xe
                        de x14xe doet dat niet en ik weet dat de c20xe dat niet kan doen omdat die die niet heeft

ik ga van de week de egr verwisselen met een andere die ik heb liggen waar ik zeker van weet dat die het doet

1985
                        Deelnemer

origineel gepost door tigraivo
                          de tigra waar het probleem mee is is niet van mij
                          heb zelf een met x14xe en en met c20xe
                          de x14xe doet dat niet en ik weet dat de c20xe dat niet kan doen omdat die die niet heeft

ik ga van de week de egr verwisselen met een andere die ik heb liggen waar ik zeker van weet dat die het doet

eventueel heb ik nog een EGR klep liggen die over is gebleven van mijn motor wissel.

Boterletter
                            Quote:
                            doen ze met koude lucht, meer stroming is meer warmte bij een katalysator. Willem [unquote]

Daar zou ik nou graag eens méer over willen weten, bedoel je te zeggen dat het lijkt op het aanwakkeren van een vuurtje ? blazen tegen de vonken zodat het vuur hoger oplaait ?

Grappige benadering is dat … zijn die Duitsers toch een stuk slimmer dan ik dacht !

Ik heb trouwens een 16 klepper 14 mit automat, volgens de dealer is dat een x14xe (ofzo) en ik heb een stofzuiger… waar ik zoals nu blijkt .. erg blij mee mag zijn :D

miraltje
                            Deelnemer

origineel gepost door Boterletter

doen ze met koude lucht, meer stroming is meer warmte bij een katalysator. Willem [unquote]

Daar zou ik nou graag eens méer over willen weten, bedoel je te zeggen dat het lijkt op het aanwakkeren van een vuurtje ? blazen tegen de vonken zodat het vuur hoger oplaait ?

Grappige benadering is dat … zijn die Duitsers toch een stuk slimmer dan ik dacht !

Ik heb trouwens een 16 klepper 14 mit automat, volgens de dealer is dat een x14xe (ofzo) en ik heb een stofzuiger… waar ik zoals nu blijkt .. erg blij mee mag zijn :D

ik heb een stuk over de sec. luchtinspuiting geschreven op tf.
                              dit is er een deel van

update hoe werkt het systeem uitlaatgastechnisch.

in het kort komt het op het volgende neer, tijdens de koudestart wordt er meer brandstof toegevoerd.
                              (ongeacht of het secundaire systeem erop zit of niet).

door dit te rijke mengsel vormen zich schadelijke stoffen co, en koolwaterstooffen.

door hier na het verbrandsproces zuurstof aan toe te voegen gaan deze oxideren(naverbranden).

dit heeft tot gevolg dat de uitlaatgas tempertuur stijgt wat op zijn beurt weer zorgt voor een snellere opwarming van de katalisator

@ corsabgsi.

koudelucht is misschien ongelukkig gekozen, lees het dan als omgevinglucht/zuurstof

bovendien weet je als het systeem werkt , je lambda regeling goed funcioneerd, bij een defecte lambda regeling wordt het systeem niet gestart tijdens de koude start.

Boterletter

Gaaf ! we hebben dus een NAVERBRANDER aan boord :wub !! kijk dát heeft een Golf GTI dus niet he :P stelletje losers :D

Willem, bedankt voor de uitleg, ‘k vind het echt een knap bedacht systeem.:thumbup

gerrit de gram

mijn tigra 1400i 16 v tikt als ik hem koud start links voor boven op de kop als het warm is dan is het weg ik heb er 10w40 olie in geen lidl shit wat kan dit zijn en kan dit kwaad? graag reactie,s grtz gerrit de gram

wim-v6
                                  Deelnemer

Stoters vervuild.

Beetje ATF olie bijvoegen en na 2000km verversen…

Willem

aiko

Hallo aan de leden hier op het forum.Ben nieuw en wil daarom ook onmiddellijk mijn probleem op het forum gooien.Mijn dochter is de trouwe bezitster van de Tigra TT (bwj 2008) verleden winter en nu na een vries nacht zijn de vensters binnenin volledig bevroren.Gisteren en afgelopen nacht hebben we er een kap over de auto gedaan en s’morgens doen we de kap af ,buitenkant van de auto niks bevroren,maar binnenin de voorste voorruiten stond het ijs erop.Nu is mijn vraag wie heeft dit ook voor en wat kan ik eraan doen!!!
                                      Bedankt want dit is wel:puke:cry

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.