Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › probleem ecu x16xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2013 om 15:46 #17254833
Help!
Hoe weet ik of mijn Ecu defect is, motor is lopend uit donorauto verwijderd maar wil niet meer starten.
Is geheel overgezet met kabelboom ecu startonderbreker enz.
Probleem is dat tijdens het aansluiten van de spanning de + en – kortstondig verkeerd zaten.
Normaal hoorde je de brandstofpomp gelijk lopen dat doet hij nou niet en ik zie ook geen vonk tijdens het starten.
Kan mij ecu door deze domme fout zijn gestorven. Het is een x16xe uit 1996.26 januari 2013 om 16:46 #18100167Even meten of je een geschakelde plus, een plus en een toerentalsignaal op je brandstofpomprelais heb.
26 januari 2013 om 17:23 #18100166Op de rode draad staat 13,7 t.o.v. massa
De rest meet ik nix, hebben ook weinig weerstand t.o.v aarde26 januari 2013 om 17:49 #18100168op de zwarte draad moet 12volt staan als de auto op contact staat. Dat is je geschakelde plus.
26 januari 2013 om 18:39 #18100169Ik neem aan dat deze geschakelde plus(zwart) van de ecu komt en door de startblokkering wordt vrijgegeven want deze staat niet rechtstreeks in
verbinding met de zwarte in het contactslot. Ik meet nix op de zwarte draad van het pomprelais
Ik kan in de kabelboom die vanuit de ecu naar de motor gaat geen zwarte vinden die naar de geschakelde plus van het contactslot gaat
uitgezonderd die van de startblokkering.
Denk toch dat m’n ecu gesneuveld is. ( of de startblokkering )26 januari 2013 om 20:30 #18100170Ik had hetzelfde probleem. Ik heb van alles geprobeerd en kwam er daarna achter dat er een kabeltje verkeerd zat.
Er zijn 2 precies dezelfde connectors op 2 verschillende kabels. Ik had deze verkeerd om gedaan (ze pasten ook precies).
Dus misschien als je deze omwisselt is het voorbij.
Een connector was in ieder geval van de klopsensor, de andere durf ik niet te zeggen (Maar die zien er precies hetzelfde uit)
Ze zitten beide aan de achterkant van het blok en lopen omhoog richting het kvs tankjeIk miste ook een geschakelde plus. Mijn bougies vonkten niet, brandstofpomp werkte niet en mijn toerentalsignaal werkte niet.
En hij startte op dat moment ook niet.
Hoop dat je hiet wat aan hebt
28 januari 2013 om 11:24 #18100171Hij doet ‘t weer maar nu heb het volgende probleem.
Tijdens het uitbouwen is de aansluiting van de snelheidssensor gesneuveld.
Nu heb ik een zwarte, bruine en blauwe rode draad loshangen.
Neem aan dat de zwarte aan massa moet en de zwarte aan de geschakelde plus.
De blauw rode gaat naar de stakker achter op de klokkenwinkel maar heb ergens
gelezen dat er ook iets van deze sensor naar de ecu moet.
Is dat zo en waar zou deze dan aangesloten moeten worden, kan in de kabelboom geen
blauw-rode vinden.28 januari 2013 om 14:30 #18100172Rood/Blauw (dun) – electronische km-teller. Maar heb je een ouder blok dan hoeft deze niet altijd in de kabelboom te zitten. Dan gaat hij ervan uit dat er een km-teller kabel aan dash en bak zit. Zul je een kabel moeten trekken tussen de snelheidssensor en deze verbinden met de rood/blauwe draad.
28 januari 2013 om 16:08 #18100173Zou de zwarte niet aan massa hangen, dan sneuvelt je snelheidssensor ook namelijk.
het staat hier al denk 100x op het forum, Opel gebruikt net al ieder andere duitse autofabrikant DIN kleuren:
Zwart = geschakelde +
Bruin = Massa
Blauw-rood is teller inderdaad.Willem
28 januari 2013 om 16:48 #18100174Dat van die zwarte draad was een typefoutje!
Gaat die blauw-rood ook naar de ecu, ik zie nu dat de startonderbreker ook een blauwrode heeft en die gaat via het
dashbord naar de ecu, zijn die dan ergens doorverbonden.28 januari 2013 om 19:07 #18100175ja gaat ook naar de ECU, anders krijg je storing, en afslaan van de motor.
willem
28 januari 2013 om 20:55 #18100165Ben nog ff onder het dashbord gedoken en kom( na mij x keer gestoten te hebben ) tot de volgende conclusie, zeg maar of ‘t juist is.
De blauw-rode gaat naar het dashbord en is daar gekoppelt aan de stekker van de klokkenwinkel
en aan de startonderbreker.
Vervolgens loopt er een verbinding rechtstreeks naar de ecu.
Deze zit op dezefde stekker als de diagnosedraden, constante plus, toerentalsignaal enz.
Dus de sensor, snelheidsmeter,startonderbreker en ecu zijn rechtstreeks met elkaar verbonden
door een dunne blauw-rode draad.
Ben een beetje voorzichtig geworden na die misser met de + en de massa, wil het nu zeker weten.
D’r zit trouwens nog een sensor voor op de bak, waar dient deze voor.
Alvast bedankt, ben al een heel eind gekomen, nu nog de laatste loodjes.28 januari 2013 om 21:41 #18100176Aan die sensor op de bak zit ook nog een zwarte (geschakelde +) en een bruine draad (=massa). Zal ook aangesloten moeten zijn (of worden). Die andere schakelaar is voor je achteruitrijlampen…..
29 januari 2013 om 21:09 #18100177Nou hij loopt, op ‘t oor ook nog aardig.
Had wat gelezen over uitlezen, OK dat gaan we ff doen.
Had ik het maar niet gedaan, ik kreeg de volgende codes:
1502, 1503, 105, 335, 412, 443, 1640, 400 en 503 BINGO!!!!
Weet niet of het verstandig is hier nog mee door te gaan.
Is er nog hoop voor het blikje van m’n dochter of mag
ze haar fiets gaan oppompen.29 januari 2013 om 21:23 #18100178Hoe heb je hem uitgelezen, met paperclip of met Op-com? Bij een swap en de pogingen om die motor aan de praat te krijgen krijg je voldoende foutmeldingen, en die slaat hij keurig op. In Op-com kun je ze wissen, en eens kijken welke er terugkomen en daar vervolgens actie op te ondernemen.
29 januari 2013 om 21:26 #18100179Met een paperclip, dus ik kan ze zelf niet resetten?
29 januari 2013 om 21:43 #18100180Brandt het bekende oranje motormanagement lampje ook?
29 januari 2013 om 21:52 #18100181Ja dat brandt, motor start goed pakt goed op
EGR schoon gemaakt en afgedopt, bedrading doorgemeten. Moet nog wel de tankontluchting aansluitenen de stofzuiger
monteren.
Heb er nog niet mee gereden, moet de steekassen ook nog monteren.
Klopt het dat de ecu ook een signaal van de brandstofpomp retour krijgt.29 januari 2013 om 23:13 #18100182Afmonteren en eerst maar eens karren met dat ding, daarna nog eventuele fouten herstellen. Zal vast wel een beetje meevallen…..
31 januari 2013 om 06:43 #181001830100 Mass Air Flow (MAF) sensor n/a
0105 Intake manifold pressure sensor n/a
0110 Intake Air Temperature Sesnor (ATS) n/a
0115 Intake Coolant Temperature Sesnor (CTS) n/a
0120 Throttle Potentiometer Sensor (TPS) n/a
0130 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
0135 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor heater n/a
0150 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
0173 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
0201 Injector valve 1 n/a
0202 Injector valve 2 n/a
0203 Injector valve 3 n/a
0204 Injector valve 4 n/a
0205 Injector valve 5 n/a
0206 Injector valve 6 n/a
0230 Fuel pump n/a
0325 Knock sensor n/a
0330 Knock sensor 2 n/a
0335 Crank sensor n/a
0340 Camshaft sensor n/a
0351 Ignition coil 1 and 4 n/a
0352 Ignition coil 2 and 3 n/a
0400 Exhaust gas circulation valve n/a
0403 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve n/a
0410 Secondary air pump relay n/a
0412 Secondary solenoid valve n/a
0433 Tank vent valve n/a
0500 Idle speed stepper motor/idle air regulator n/a
0560 Battery n/a
1110 Switch over valve solenoid n/a
1112 Switch over valve 1 n/a
1113 Switch over valve 2 n/a
1120 Throttle body malfunction n/a
1229 Power supply relay n/a
1231 Fuel pump relay n/a
1320 Knock control cylinder 1 n/a
1327 Knock control cylinder 2 n/a
1328 Knock control cylinder 3 n/a
1329 Knock control cylinder 4 n/a
1405 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve n/a
1410 Secondary air pump relay n/a
1411 Secondary air pump n/a
1501 Immobiliser control unit n/a
1502 Immobiliser control unit n/a
1503 Immobiliser control unit n/a
1530 Air flow relay n/a
1600 Internal control module n/a
1601 Engine Control Unit (ECU) too hot n/a
1602 Knock control module n/a
1604 Knock control unit n/a
1605 Knock control unit n/a
1606 Knock control unit n/a
1640 Knock control unit or quad drive module n/a
1690 MIL/Engine fail (malfunction indicator lamp) n/a
1740 Torque control unit n/adit zijn de foutcodes die er bestaan
de meeste die bij jou voorkomen zijn gekomen door starten zonder dat die aan wilde slaan31 januari 2013 om 22:04 #18100184Vandaag aandrijfassen gemonteerd en een stukje gaan rijden, pakt goed op, loopt best aardig.
Start direct en loopt netjes rond, vindt ‘t wel goed zo.
Heb nog wel een paar vraagjes:
Hoe weet ik dat mijn EGR naar behoren werkt ( heb hem gereinigd en afgedopt)
Hoe kom ik er achter dat hij ( eventueel ) in de noodloopmodus loopt.
Krijgt de ecu een signaal retour van de brandstofpomp, heb hier ergens iets van gelezen
maar kan het nu niet meer vinden om dit nog eens na te pluizen.31 januari 2013 om 22:54 #18100185Correcte werkig EGR, aan een tech 2 hangen en een stuk gaan rijden. Dan kan je bij de live waarden zo de werking zien.
Kun je meteen alle foutcodes wissen. Noodloop, even doorgassen, de noodloop begrenst je auto op ca. 4500 toeren.7 februari 2013 om 20:57 #18100186Motortje bromt nu aardig, krijg nog melding van de secundiare luchtpomp, maar dat gaat wel goedkomen.
Heb nog wel een vraagje over de vacuumslangen.
Heb de mapsensor rechtstreeks aan de dunne aansluiting van de manzel powerbox hangen.
De brandstofdrukregelaar en de aansluiting op de kleppendeksel via een T stukje naar de linkeraansluiting op de terugslagklep.
De rechter aansluiting is dichtgemaakt, vind ik wel vreemd, wat hangt hier normaal aan? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.