Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Probleem Debietmeter vectra B 2001
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juni 2010 om 00:42 #17222787
Beste lezer,
Ik heb een opel vectra B van 2001.
Paar weken terug heb ik de waterpomp vervangen en ik heb ook de debietmeter even schoongemaakt.Omdat ik al bijna een jaar de probleem heb dat soms het motorlampje in het dash oplicht. Dan verliest mijn auto vermogen en hij trekt niet meer zo als het normaal zou moeten. De motor schakelt over naar noodloopprogramma.
Nu voordat ik mijn debietmeter heb gepoetst was het probleem er nog maar na de 2de versnelling was het probleem vanzelf opgelost. Soms bij het wachten aan de verkeerslichten brandde het lichtje en dan trok hij weer effe niet maar na de 2 de versnelling ging hij weer.
Of als ik meer dan 130 reed op de snelweg brandde het lichtje en verloor de auto zijn vermogen. Na de motor even af te zetten en terug op te starten was alles terug in orde.Nadat ik de waterpomp heb vervangen en de debietmeter heb schoongemaakt, trok mijn auto totaal niet meer.
Ik denk dat ik mijn debietmeter deze keer totaal heb kapot gemaakt.Het gaat hier om een vectra B 2.0 dti
met F23WR versnellingsbak en Y20DTH motor (ben niet helemaal zeker)
240 000 km
R: rechtsachter
74KWFoto’s:
Video probleem van noodloop programma
MOV03775.mpg (15 MB)nu ik ben niet helemaal zeker of ik een F23WR vb heb en Y20DTH motor heb. kunnen jullie het mss afleiden uit wat ik allemaal gegeven heb?
als het wel de Y20dth is, heb ik zelf deze gevonden
Zijn er mss andere plaatsen waar ik deze kan verkrijgen?
en eventueel een nieuwe versnellingsbak omdat de huide kraakt bij 3de en 4de versnelling.Alvast Bedankt!!
23 juni 2010 om 06:53 #17691332Even googlen en ik had door dat het de luchtmassameter is. Ik had nog niet eerder van een debietmeter gehoord :).
Is hij al eens uitgelezen? Misschien zit er nog wel een specifieke foutcode in die kan helpen het probleem vaststellen. Zou lullig zijn als het een andere sensor is.
Hoe of waarom je een luchtmassameter (LMM) moet schoonmaken weet ik eigenlijk ook niet. Zoveel rommel hoort daar toch niet te komen?
Er kan geen false lucht bij komen na die LMM? (Of zal hij dan niet in noodloop gaan?)
23 juni 2010 om 07:43 #17691333ik denk eerlijk gezegd dat hij met de debiet meter de lucht massa meter bedoelt.
een debiet meter is eigenlijk gewoon een Flow meter wat de LMM ook doet.23 juni 2010 om 22:28 #17691334je kunt een LMM een beetje schoonmaken met remreiniger.
wees niet bang je sloopt niks en die zender kan een soort van laagje bevaten van vuil.
zo spuit je die er vanaf en goed droogblazen en erop zetten.
anders gewoon uitlezen weet je het meteen.
24 juni 2010 om 17:22 #17691335met een andere lmm van dezelfde motor was het geen probleem. Enige idee waar ik de lmm kan kopen of eventueel ook een versnellingsbak?
24 juni 2010 om 18:10 #17691336onderdelenlijn.nl, marktplaats, ebay DE, ebay UK of gewoon op de sloop :)
25 juni 2010 om 18:02 #17691337heel erg bedankt hierboven :D ik had nooit gedacht dat ik zoiets op ebay kon vinden. ik heb de versnellingsbak gevonden. nogmaal bedankt.
de lmm die ik had gevonden ging mij 160 euro kosten zonder de verzending.
ik heb ene in duitsland besteld voor 55 euro inclu verzending.
komt goed van pas25 juni 2010 om 20:25 #17691338origineel gepost door opelrulez1990
je kunt een LMM een beetje schoonmaken met remreiniger.wees niet bang je sloopt niks en die zender kan een soort van laagje bevaten van vuil.
Je moet nooit een luchtmassameter schoonmaken met remmenreiniger, dan sloop je hem nagenoeg altijd.
Die zender is eigenlijk een gloeispiraaltje, de langsstromende lucht koelt deze af. De hoeveelheid mV die nodig is om het spiraaltje weer op temperauur te krijgen is een maat voor de langsstromende luchtmassa (lucht heeft bij verschillende temperaturen een andere massa).Het is volstrekt logisch om het een debietmeting te noemen, wij noemen het een luchtmassa meter, het is dus geen flowmeter!
Gr. Arjan
25 juni 2010 om 20:53 #17691339dus het is eigenlijk meer een temperatuurmeter van lucht?
dan is ie toch makkelijk te overbruggen? met zijn 5 pins..
het is een analoog signaal toch?
als je de juiste weerstand kent en de juiste pinnetjes overbrugd kan je het omzeilen niet?
26 juni 2010 om 06:01 #17691340waarom zou je dat willen?
De motor moet weten hoeveel lucht hij krijgt, bij overbruggen krijgt hij verkeerde informatie.
Gr. Arjan
26 juni 2010 om 09:00 #17691341het probleem is dat hij overgaat naar noodloopprogramma zo zou ie dat niet doen..
26 juni 2010 om 13:47 #17691342Dat is de vraag, je krijgt alleen andere problemen
26 juni 2010 om 15:37 #17691343Waarden veranderen bij bijvoorbeeld gasgeven en zo, je kan dus geen vaste waarde pakken..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.